  • 11. Data: 2009-10-11 10:29:36
    Temat: Re: Zapis w banku na wypadek śmierci.
    Od: Jacenty <j...@w...pl>

    On 11 Paź, 09:40, z...@o...pl wrote:

    > rozważ następujące alternatywy:
    >
    > współwłasność rachunku
    > pełnomocnictwo ogólne do rachunku
    > pełnomocnictwo do karty bankomatowej

    Pełnomocnictwo ogólne wygasa po śmierci właściciela konta.

  • 12. Data: 2009-10-11 10:35:02
    Od: Jacenty <j...@w...pl>

    On 11 Paź, 11:57, z...@o...pl wrote:

    > ale jeśli jestem współwłaścicielem, to mogę bez obecności
    > drugiej osoby zadysponować całością sumy na rachunku.

    Połową! Druga połowa wchodzi do masy spadkowej.

  • 13. Data: 2009-10-11 10:39:15
    Od: Jacenty <j...@w...pl>

    On 11 Paź, 12:35, Jacenty <j...@w...pl> wrote:

    > Połową! Druga połowa wchodzi do masy spadkowej.

    Precyzując: jeśli drugi współwłaściciel żyje, możesz wypłacić całość.
    Jeśli umarł, możesz wypłacić połowę.
    Banki dość szybko dowiadują się, że klient umarł.

  • 14. Data: 2009-10-11 10:44:41
    Od: z...@o...pl

    > Więc można się spodziewać co najmniej prób ustalenia,
    > "ile tego było" (kto ile wpłacił, itd.) - moim zdaniem
    > jest to materiał na potencjalny spór w sądzie.

    rozwiązaniem jest tajemnica.
    Spadkobiercy nie wiedzą więc nie marudzą. Proste.

  • 15. Data: 2009-10-11 10:48:27
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > rozwiązaniem jest tajemnica.
    > Spadkobiercy nie wiedzą więc nie marudzą. Proste.

    Jasne, najlatwiej ukrasc tam gdzie sie nie moga doliczyc ;)

    MK

  • 16. Data: 2009-10-11 10:58:15
    Od: "azot" <a...@g...pl>

    Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    >IMO przepisy o "Zapisie na wypadek smierci" to bardzo udana instytucja
    >[moze wymaga z jednej poprawki]. Posiadacz rachunku umiera - a ja bez
    >czekania na rozwiazanie kwestii spadkowych moge pobrac srodki z konta.

    Właśnie doczytałem, że moze to być najwyżej 20-to krotność sredniego
    wynagrodzenia w gospodarce. Ile to będzie na dzień dzisiejszy? Sześćdziesiąt
    kilka tysięcy? I banki chyba powiadamiają fiskusa o wypłacie tych środków
    zapisobiorcy. Wynika z tego, że nie można ominąć przepisu ustanawiając
    zapisy w kilku bankach na tą maksymalną kwotę.

    azot

  • 17. Data: 2009-10-11 11:40:03
    Od: z...@o...pl

    > Precyzując: jeśli drugi współwłaściciel żyje, możesz wypłacić całość.
    > Jeśli umarł, możesz wypłacić połowę.
    > Banki dość szybko dowiadują się, że klient umarł.

    a gdyby znaleźć taki bank, który w umowie rachunku wspólnego zapisałby

    że: "z chwilą śmierci jednego ze współwłaścicieli rachunek ulega
    przekształceniu w rachunek osobisty stanowiący wyłączną własność
    drugiego z dotychczasowych współwłaścieli."

    wtedy problemu by nie było, nieprawdaż?! Tylko który bank to zrobi?...

  • 18. Data: 2009-10-11 11:51:43
    Od: Marcin Kuczera <m...@u...leon.pl>

    Jacenty wrote:

    > Pełnomocnictwo ogólne wygasa po śmierci właściciela konta.

    problem ogólnie znany.
    Jeżeli umarł komuś ktoś z rodziny a jego konto było kontem domowym, to
    rodzina była przeważnie głęboko w dupie (np rachunki za mieszkanie itd).

    Niestety, ale bank o takiej śmierci należy powiadamiać w ostatniej
    kolejności, po wybraniu środków.

    Marcin

  • 19. Data: 2009-10-11 12:01:52
    Od: Jacenty <j...@w...pl>

    > Niestety, ale bank o takiej śmierci należy powiadamiać w ostatniej
    > kolejności, po wybraniu środków.

    To jest igranie z prawem, w końcu bank dowie się o faktycznej dacie
    śmierci klienta i wtedy może być nieprzyjemnie.

  • 20. Data: 2009-10-11 12:03:07
    Od: Jacenty <j...@w...pl>

    > wtedy problemu by nie było, nieprawdaż?! Tylko który bank to zrobi?...

    Żaden. W bankach obowiązują ustawy, w szczególności prawo bankowe.