-
1. Data: 2016-02-25 10:56:47
Temat: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>
Hej!
Zwykle jestem hejterem mbanku, ale teraz chciałem im trochę
przywazelinować. Dokonałem transakcji w obcej walucie na karcie przypiętej
do konta w PLN. Usługodawca anulował umowę i zwrócił środki, nb.
pojechałem po nich jak po łysych psach:
https://pl.trustpilot.com/review/only-apartments.com
W efekcie na podwójnym przewalutowaniu (pobranie środków w EUR z
konta PLN a potem ich zwrot) straciłem nieco kasy. Zgłosiłem reklamację do
mbanku, bo to w sumie poza straconym czasem prawie nic nie kosztuje.
Nie miałem jednak wielkich nadzieji. O dziwo mBank błyskawicznie
reklamację uwzględnił na moją korzyść i oddał mi różnicę w PLN. Jak
rozumiem to chyba była ich dobra wola, a nie obowiązek? Bo w sumie to
przecież dokonując tych transakcji sami musieli teoretycznie musieli
dokonać najpierw zakupu EUR za PLN dla mnie a potem w drugą stronę, więc
tak na moje to chyba nie mieli takiego obowiązku? Zresztą niektóre inne
banki właśnie przyjmują stanowisko na niekorzyść klienta w takich
sytuacjach:
http://samcik.blox.pl/2014/10/Rozboj-w-bialy-dzien-A
nulowanie-zagranicznej.html
-
2. Data: 2016-02-25 11:28:21
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Rafal Jankowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:alpine.LFD.2.20.1602251046500.78854@oce
anic.wsisiz.edu.pl...
>>Zwykle jestem hejterem mbanku, ale teraz chciałem im trochę
>>przywazelinować. Dokonałem transakcji w obcej walucie na karcie
>>przypiętej do konta w PLN. Usługodawca anulował umowę i zwrócił
>>środki, nb.
>W efekcie na podwójnym przewalutowaniu (pobranie środków w EUR z
>konta PLN a potem ich zwrot) straciłem nieco kasy. Zgłosiłem
>reklamację do mbanku, bo to w sumie poza straconym czasem prawie nic
>nie kosztuje. Nie miałem jednak wielkich nadzieji. O dziwo mBank
>błyskawicznie reklamację uwzględnił na moją korzyść i oddał mi
>różnicę w PLN. Jak rozumiem to chyba była ich dobra wola, a nie
>obowiązek? Bo w sumie to przecież dokonując tych transakcji sami
>musieli teoretycznie musieli dokonać najpierw zakupu EUR za PLN dla
>mnie a potem w drugą stronę, więc
Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)
>tak na moje to chyba nie mieli takiego obowiązku?
Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja
anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego
mialbys cos do tego doplacac ...
no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci ...
J.
-
3. Data: 2016-02-26 08:05:23
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:
> Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)
Zgadza się, jednak to chyba oczywiste, że bank musi stosować różne kursy
wymiany dla kupna i sprzedaży, inaczej by zbankrutował. Inna rzecz, że dla
kart kredytowych te różnice kursowe są o niebo większe niż to co oferują
kantory internetowe.
> Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja
> anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego mialbys cos
> do tego doplacac ...
>
> no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci ...
Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moją korzyść,
bardziej rozchodzi się o to co to jest zwrot. Tzn. jak się umawiam ze
sprzedawcą że mi zwróci pieniądze to czy to z punktu widzenia banku jest
zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę waluty i
ta gotowość przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie tyle transakcję
co umowę anulowano więc co to właściwie mój bank miałoby obchodzić i czemu
on miałby do tego interesu dokładać (do czego to doszło, że utożsamiami
się z mbankiem)? Na logikę to raczej strona, która anulowała umowę powinna
ponieść wszystkie koszty tych operacji, ale logika a prawo i regulaminy
nie zawsze idą w parze. Być może uratowało mnie to, że do zaksięgowania
doszło po wypowiedzeniui umowy, czyli de facto nie miało prawa do tego
dojść a ja nie miałem się jak przed tym bronić. Może gdyby te pieniądze
były zaksięgowane przed anulowaniem umowy, albo gdyby wypowiedzenie było
za zgodą obu stron to sprawa zostałaby inaczej potraktowana.
-
4. Data: 2016-02-26 10:32:45
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: Pete <n...@n...com>
W dniu 2016-02-26 o 08:05, Rafal Jankowski pisze:
> On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:
>
>> Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)
>
> Zgadza się, jednak to chyba oczywiste, że bank musi stosować różne kursy
> wymiany dla kupna i sprzedaży, inaczej by zbankrutował. Inna rzecz, że
> dla kart kredytowych te różnice kursowe są o niebo większe niż to co
> oferują kantory internetowe.
>
>> Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja
>> anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego
>> mialbys cos do tego doplacac ...
>>
>> no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci ...
>
> Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moją korzyść,
> bardziej rozchodzi się o to co to jest zwrot. Tzn. jak się umawiam ze
> sprzedawcą że mi zwróci pieniądze to czy to z punktu widzenia banku jest
> zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę waluty i
> ta gotowość przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie tyle
> transakcję co umowę anulowano więc co to właściwie mój bank miałoby
> obchodzić i czemu on miałby do tego interesu dokładać (do czego to
> doszło, że utożsamiami się z mbankiem)? Na logikę to raczej strona,
> która anulowała umowę powinna ponieść wszystkie koszty tych operacji,
> ale logika a prawo i regulaminy nie zawsze idą w parze. Być może
> uratowało mnie to, że do zaksięgowania doszło po wypowiedzeniui umowy,
> czyli de facto nie miało prawa do tego dojść a ja nie miałem się jak
> przed tym bronić. Może gdyby te pieniądze były zaksięgowane przed
> anulowaniem umowy, albo gdyby wypowiedzenie było za zgodą obu stron to
> sprawa zostałaby inaczej potraktowana.
Swego czasu doktoryzowałem się z tematu zwrotu na kartę przy okazji
reklamacji takiej sytuacji jak Twoja.
W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obciążenia różni
się od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić.
Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy
uznanie karty
--
Pete
-
5. Data: 2016-02-26 10:43:23
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Rafal Jankowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:alpine.LFD.2.20.1602260749120.129423@oc
eanic.wsisiz.edu.pl...
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:
>> Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie,
>> transakcja anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby
>> dlaczego mialbys cos do tego doplacac ...
>
>> no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci
>> ...
>Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moją korzyść,
Tu bez znaczenia, ale w niektorych przypadkach moze to i 20% byc, albo
i wiecej.
A tu o zasady chodzi - zasada zas mowi, ze bank nie moze byc stratny
:-)
>bardziej rozchodzi się o to co to jest zwrot. Tzn. jak się umawiam ze
>sprzedawcą że mi zwróci pieniądze to czy to z punktu widzenia banku
>jest zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę
>waluty i ta gotowość przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie
>tyle transakcję co umowę anulowano więc co to właściwie mój bank
>miałoby obchodzić i czemu on miałby do tego interesu dokładać (do
>czego to doszło, że utożsamiami
się z mbankiem)? Na logikę to raczej strona, która anulowała umowę
powinna
ponieść wszystkie koszty tych operacji, ale logika a prawo i
regulaminy
nie zawsze idą w parze.
Ale jednak niesmak poczules, i bank ten niesmak tez poczul :-)
Choc nie twierdze, ze mial obowiazek.
Obnizyliby spready, to by ludziom sie nie chcialo reklamacji pisac :-)
J.
-
6. Data: 2016-02-26 11:04:58
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:
> Swego czasu doktoryzowałem się z tematu zwrotu na kartę przy okazji
> reklamacji takiej sytuacji jak Twoja.
>
> W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obciążenia różni się
> od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić.
Jeśli są w stanie to odróżnić i jeśli sprzedawca dokonał zwrotu i jeśli mi
w takiej sytuacji należy się pełny zwrot w walucie prowadzonego konta (3x
jeśli) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w oko
mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem składać
reklamację.
>
> Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy
> uznanie karty
No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu?
-
7. Data: 2016-02-26 11:34:59
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>
Fri, 26 Feb 2016 11:04:58 +0100, w
<a...@o...wsisiz
.edu.pl>, Rafal Jankowski
<j...@o...wsisiz.edu.pl> napisał(-a):
> > W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obciążenia różni się
> > od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić.
>
> Jeśli są w stanie to odróżnić i jeśli sprzedawca dokonał zwrotu i jeśli mi
> w takiej sytuacji należy się pełny zwrot w walucie prowadzonego konta (3x
> jeśli) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w oko
> mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem składać
> reklamację.
Zobacz co masz w tytule operacji. Zwrot powinien być jakoś opisany jako
"zwrot", "anulowanie" itp.
Jeżeli tak jest, to mBank w sumie chciał Ciebie orżnąć, ale nie udało się :)
Jeżeli nie było to faktyczny zwrot (czyli anulowanie transakcji) tylko uznanie,
to zrobił Ci łaskę :)
-
8. Data: 2016-02-26 14:59:29
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: Pete <n...@n...com>
W dniu 2016-02-26 o 11:04, Rafal Jankowski pisze:
> On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:
>
>> Swego czasu doktoryzowałem się z tematu zwrotu na kartę przy okazji
>> reklamacji takiej sytuacji jak Twoja.
>>
>> W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obciążenia
>> różni się od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je
>> odróżnić.
>
> Jeśli są w stanie to odróżnić i jeśli sprzedawca dokonał zwrotu i jeśli
> mi w takiej sytuacji należy się pełny zwrot w walucie prowadzonego konta
> (3x jeśli) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w
> oko mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem
> składać reklamację.
>
>>
>> Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy
>> uznanie karty
>
> No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu?
Nie ma takiej możliwości
Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.
--
Pete
-
9. Data: 2016-02-26 22:51:52
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:
> W dniu 2016-02-26 o 11:04, Rafal Jankowski pisze:
>> On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:
[...]
>> > Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy
>> > uznanie karty
>>
>> No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu?
>
> Nie ma takiej możliwości
>
> Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.
No niby te dwie operacje zwrotu mają pole "Rodzaj Operacji" odpowiednio:
"ZWROT ZAKUPU - MO/TO"
i
"ZWROT ZAKUPU"
nie wiem czy to odpowiedni atrybut do stwierdzenia, że to był zwrot czy
zwykłe uznanie.
-
10. Data: 2016-02-29 10:40:05
Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>
Fri, 26 Feb 2016 14:59:29 +0100, w <naplo1$qb7$1@node2.news.atman.pl>, Pete
<n...@n...com> napisał(-a):
> >> Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy
> >> uznanie karty
> >
> > No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu?
>
> Nie ma takiej możliwości
> Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.
Jest, ale to zapewne zależy od sposobu generowania wyciągu przez bank.
Z jednego odczytasz, z innego pewnie niezbyt (albo domyslając się).