  • 31. Data: 2017-02-06 11:29:17
    Temat: Re: Zwyczaje i obyczaje związane z szóstką władców...
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Może to była jeszcze debetowa visa electron, a to nie jest poważna karta (choć mBąk
    wydawał swego czasu kredytowe visa electron) - vide historia sprzed lat (p.b.b. via
    p.r.h.n):

    <cytata>
    From: Cezary Farynowski <f...@k...k.pl>
    To: p...@n...pl
    Date: Monday, May 28, 2001, 8:44:14 AM
    Subject: płatno?ci Visa Electron w Niemczech

    ===8<==============Original message text===============

    > Chyba przesadzacie.
    > Ja na jakiejś prowincjonalnej stacji benzynowej zapłaciłem
    Maestro.
    > Kasjerka się burzyła (pewnie dlatego, że to była mała kwota?).
    > Ale przyjęła bo powiedziałem, że nie mam marek.
    > Płaciłem też dwukrotnie w pewnym sklepie.
    > W Austrii też płaciłem Maestro i bez problemów.

    He, he. A mnie było po prostu głupio płacić taką kartą. Zapłacić VE
    i Maestro da się czasami nawet tam gdzie nie ma znaczka, tylko
    trzeba umieć przekonać obsługę. Ale zbiera się konsylium (przychodzi
    pół obsługi sklepu a nawet kucharz, żeby zobaczyć to cudo)
    1. ooo00!!! Co to za karta?
    2. To nie będzie dobra karta. To nie Visa.
    3. Po badaniu organoleptycznym - diagnoza: za płaska.
    4. A jaka to? Kredytowa?
    5. Po kilku próbach ustalamy, że ma być to transakcja przy użyciu EC
    karty (elctronic cash)
    6. Wychodzi slip z napisem Visa: oooo!! A jednak Visa.

    Polecam wszystkim. Jest dobry ubaw, trzeba tylko trochę znać język,
    żeby ich przekonać do tej szopki. No i zabawne jest to do dwóch
    razy. Potem wyciąga się normalną kartę. Chyba, że ktoś lubi czuć się
    jak za przeproszeniem małpa w ZOO.

    CEZ
    /<cytata>

    A poważnie to może chodziło o to, że visa electron musi być potwierdzona
    elektronicznie - nawet ma napis "electronic use only" - i to nie tylko, że nie jest
    zastrzeżona, ale że na koncie są w danym momencie środki na płatność.
    Kredytowa zaś to od razu klient nieco poważniejszy, bo pierwszemu lepszemu nie dadzą,
    więc wystarczyłby telefon właśnie do visy w celu upewnienia się, że karta nie jest
    zastrzeżona. Oczywiście karta może być pełna pod korek i takie obciążenie offline
    spowoduje przekroczenie limitu - ale to już problem klienta, hotel kasę dostanie. A
    gdyby dawana debetówka była pusta - to hotel kasy nie dostanie - nie dlatego, że bank
    odmówi wejścia w niedozwolone saldo debetowe, bo bank może byłby i chętny, ale
    obciążenie zostało zrobione niezgdonie z regulaminem.

  • 32. Data: 2017-02-06 15:18:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5...@4...net

    > Czyli przeczytaj regulamin :-)

    - Regulamin banku nie może stać w sprzeczności z prawem
    ogólniejszym, nadrzędnych -- w tym wypadku z prawem
    państwowym.
    - Poprawny regulamin nie dubluje praw ogólniejszych,
    bo takie dublowanie to mowa-kwiaty prowadząca donikąd.

    Zatem regulamin (dobrze sporządzony) nie zawiera
    odpowiedzi na moje pytanie:

    "Eneuel Leszek Ciszewski" o70ksk$job$...@n...news.atman.pl

    > Czy obyczaj mówi, że jeśli termin spłaty kredytówki przypada na dzień
    > ustawowo wolny od pracy -- terminem staje się najbliższy dzień zniewolony?

    Ten post dedykuję nie tylko Tobie, ale także innym ,,prawnikom'' -- typu Kris:

    "Kris" 0...@g...co

    > Odpowiedż znajdziesz w regulaminie banku

    -=-

    Masa mas liter w masie postów tego wątku -- ale zero pożądanej treści...
    Jak w białostockich sądach...

    -=-

    Pytam w tym wątku o prawo ogólne.
    Zamiast słowa 'prawo' użyłem słowa 'obyczaj', aby
    zaakcentować to, że wg mnie w RP nie ma praw...

    Polskie urzędy honorują wiadome prawo, ale nie wiem, czy
    jest to jakieś prawo ogólne, do którego stosować się
    powinny także banki, czy jedynie dobra wola urzędników...

  • 33. Data: 2017-02-06 15:29:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 5...@4...net
    > - Regulamin banku nie może stać w sprzeczności z prawem
    > ogólniejszym, nadrzędnych -- w tym wypadku z prawem
    > państwowym.

    Latwiej przeczac jeden krotki regulamin, niz cale prawo panstwowe :-)

    > - Poprawny regulamin nie dubluje praw ogólniejszych,
    > bo takie dublowanie to mowa-kwiaty prowadząca donikąd.

    Czesto jednak dubluje.

    >Pytam w tym wątku o prawo ogólne.
    >Zamiast słowa 'prawo' użyłem słowa 'obyczaj', aby
    >zaakcentować to, że wg mnie w RP nie ma praw...

    To tym bardziej czytaj regulamin :-)

    >Polskie urzędy honorują wiadome prawo, ale nie wiem, czy
    >jest to jakieś prawo ogólne, do którego stosować się
    >powinny także banki, czy jedynie dobra wola urzędników...

    Ano wlasnie, odpowiednie przepisy sie moga tyczyc wezszych obszarow,
    typu np podatki.

    IMO - jak w regulaminie znajdziesz, ze przesuwa sie termin na
    najbliszy dzien roboczy, to nie musisz szukac dalej.

    Jak nie znajdziesz, to mozesz zaczac czytac Prawo Panstwowe ... milej
    lektury :-)

    J.

  • 34. Data: 2017-02-06 15:37:03
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmm, ale wyjaśnisz w końcu swoją tezę, czyli:
    - jaką datę masz podaną na wyciągu - czy jest to 5, 6, czy 9 stycznia ?
    - kiedy zrobiłeś przelew ?
    - kiedy został zaksięgowany w różowym T ?

  • 35. Data: 2017-02-06 21:57:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 lutego 2017 15:18:30 UTC+1 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:

    > "Kris" 0...@g...co

    > -=-
    >
    > Masa mas liter w masie postów tego wątku -- ale zero pożądanej treści...
    > Jak w białostockich sądach...

    Otworzyłeś pdf z regulaminem i odszukałeś frazę "dzień wolny od pracy"
    Tam znajdziesz odpowiedż na Twoje pytanie

  • 36. Data: 2017-02-06 23:54:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 58988843$0$15209$6...@n...neostrada.pl

    > Latwiej przeczac jeden krotki regulamin, niz cale prawo panstwowe :-)

    Toteż poprawny regulamin nie dubluje (co do zasady, bo oczywiście
    przytrafią się sytuacje wyjątkowe -- choćby zmiana prawa w czasie
    życia regulaminu taka, że regulamin nie musi być zmieniany) żadnego
    prawa nadrzędnego, o czym pisałem, przez co szukanie prawa państwowego
    w poprawnym regulaminie banku nie przynosi spodziewanego skutku.

  • 37. Data: 2017-02-06 23:57:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dawid Rutkowski" 4...@g...co

    : Hmm, ale wyjaśnisz w końcu swoją tezę, czyli:
    : - jaką datę masz podaną na wyciągu - czy jest to 5, 6, czy 9 stycznia ?

    To żadna teza.

    : - kiedy zrobiłeś przelew ?

    Zleciłem, nie zrobiłem -- 05 stycznia, czyli we czwartek.

    Piątek, sobota i niedziela to dni ustawowo wolne od pracy.
    Terminem był 06 stycznia, piątek, ale dzień świąteczny.

    : - kiedy został zaksięgowany w różowym T ?

    W poniedziałek, 09 stycznia -- to chyba jasne.

    -=-

    Pytam o prawo ogólne, nie o prawo banku.
    O prawo banku zapytam w banku.

    Problem w tym, że notebbok sypie się a netbook (którego
    teraz używam) ma mały ekran, więc niechętnie pójdę ,,do
    banku'' ze swym pytaniem.

  • 38. Data: 2017-02-07 09:56:36
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmm, prawa ogólnego to chyba nie ma.
    Zaś z prawem banku jesteś na straconej pozycji - paragraf 51 punkt 4 regulaminu: "W
    przypadku, gdy termin spłaty na wyciągu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy,
    posiadacz winien wykonać spłatę zadłużenia odpowiednio wcześniej."
    A popierają to tym, że w dzień wolny można mieć automatyczną spłatę albo spłatę
    przelewm wewnętrznym.
    I tak masz szczęście, że opłat windykacyjnych nie naliczyli (chyba że masz umowę
    podpisaną do 10 marca 2016).

    W ogóle to różowe T śmieszne, jak się zaczyna czytać regulamin (wsystkie usługi w
    jednym pliku i pomieszane - to tak, żeby było "łatwiej" już na wejściu ;), np.
    paragraf 53 punkt 1: "TMUB udostępnia w terminie do 15 dni po zakończeniu cyklu
    wyciąg z rachunku w bankowości internetowej" - szkoda, że nie po 21 dniach, bo
    przecież by mogli, chwalą się GP do 58 dni czyli miesiąc+27, to chyba rekord.

  • 39. Data: 2017-02-07 10:07:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "Dawid Rutkowski"
    4...@g...co
> [...]

    >To żadna teza.

    >: - kiedy zrobiłeś przelew ?
    >Zleciłem, nie zrobiłem -- 05 stycznia, czyli we czwartek.

    Ale rano czy wieczorem ?
    Jak ~przed poludniem, to bank powinien miec na swoim koncie jeszcze w
    czwartek.
    A jesli sobie trzy dni ksiegowal ... jego problem ?

    J.

  • 40. Data: 2017-02-07 10:07:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Zajrzałem jeszcze do regulaminów KK db i citka - i zaskok pewien, tam szukanie frazy
    "wolny" nie przynosi spodziewanych efektów.
    W różowym T akurat się trafiło, ale w db i citi można znaleźć tylko tyle, że spłacać
    kwotę minimalną (lub całość z GP) należy w terminie wskazanym na wyciągu.
    Citek dodaje jeszcze, że termin ten nie może być wcześniejszy niż 26 dni od
    wystawienia przez bank wyciągu - a to też u nich jest ciekawe, potrafi się bujać
    nawet kilka dni w te i we wte - i to nawet w środku tygodnia...