  • 11. Data: 2022-07-12 17:45:29
    Temat: Re: Zyski ze sprzedaży walut obcych w kantorze internetowym
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > Do tego czasu kantory, te "internetowe" też, mogą już być zobowiązane do
    raportowania WSZYSTKICH
    > transakcji do US.
    > A takie na 1M to mogą już raportować...
    > A wysłanie takiej sumy za granicę to już na pewno.
    > Możesz się jedynie pocieszyć, że jedynym kłopotem większym od posiadania pieniędzy
    jest ich brak ;>

    Ew. jeszcze tym, że w przyszłym roku możliwe jest to, że w PL będzie się płacić -
    tzn. nie tyle płacić, bo zapłacić to zawsze można, ale kupić cokolwiek sensownego -
    wszystkim tylko nie złotówkami.
    Choć tu też kolejne problemy - skąd wziąć gotówkę?
    Tym bardziej, że w ww. sytuacji jakakolwiek waluta - czy to PLN, czy USD czy EUR czy
    franek - będzie w polskim banku tak samo pewna jak w radzieckim - "nie przepadnie ci,
    ale i nie dostaniesz" i będzie można się jedynie "rozkoszować" widokiem cyferek (o
    ile nie wyłączą internetu).
    Póki co jednak w euro najłatwiej i kartą i gotówką.
    I tak bardziej przechlapane mają Ukraińcy z Donbasu, zmuszani do wycieczek po wypłatę
    emerytury na tereny, gdzie bankomaty działają - a teraz to jest wycieczka przez linię
    frontu, gdzie naprawdę strzelają...

  • 12. Data: 2022-07-12 20:40:31
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Do tego czasu kantory, te "internetowe" też, mogą już być zobowiązane do
    raportowania WSZYSTKICH
    > transakcji do US.

    Przy darowiźnie, spadku też nikt PIT-u nie daje. A podatek zapłacić trzeba.

    > A takie na 1M to mogą już raportować...

    powyżej rónowartości 15000EUR chyba obowiązkowo

    --
    Pete

  • 13. Data: 2022-07-12 22:56:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 12 lipca 2022 o 20:40:37 UTC+2 Pete napisał(a):

    > Przy darowiźnie, spadku też nikt PIT-u nie daje. A podatek zapłacić trzeba.

    Ale przy spadku i darowiźnie nie ma PITu ("personal income tax" czyli podatek
    dochodowy od osób fizycznych) tylko podatek od spadków i darowizn.
    Więc nic dziwnego, że nie ma PIT-x, za to jest SD-3 lub SD-Z2.
    Ale to też formularze POLTAXu.

    > powyżej rónowartości 15000EUR chyba obowiązkowo

    Ale przy przelewie?
    Zewnętrznym czy też wewnętrznym?
    Bo w "kantorze" bankowym zakup/sprzedaż waluty jest formą przelewu wewnętrznego - czy
    raczej dwóch, np. Ty przelewasz bankowi złotówki, a on Tobie euro.

    Ale w takim "niebankowym" nie jest to żaden przelew, a jedynie rodzaj zmiany
    roszczenia klienta wobec "kantoru" (niezależnie od tego, że "w banku" też nikt
    "pieniędzy nie ma", oprócz danego banku - klient "ma" tylko roszczenie o wypłatę).
    I tutaj klient przelewa kantorowi złotówki - a potem kantor też zwraca złotówki.
    Ale pytanie, czemu zwraca więcej?
    "Żadnej wymiany walut nie było" - więc czy to nie darowizna?
    Albo pożyczka - tutaj to nawet jak kantor oddaje tyle samo, a nawet mniej złotówek.
    No jedynie to dobre, że PCCP to tylko 2% - ale jednak niekoniecznie dobre, bo od
    całej sumy, a nie od przychodu.

    I jak to jest z tymi 15k euro?
    Pojedynczy przelew?
    Czy może suma z np. "rolling month" (jest na to jakieś określenie po polsku?)?
    Jak pojedynczy to można po troszku, szczególnie złotówki i euro, inne mogą być jednak
    sporo drożej przy dużych sumach.

  • 14. Data: 2022-07-13 08:38:25
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.07.2022 22:56, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    dochodowy od osób fizycznych) tylko podatek od spadków i darowizn.
    > Więc nic dziwnego, że nie ma PIT-x, za to jest SD-3 lub SD-Z2.

    Z wypłaconej dywidendy brokerzy zagranicy też PIT-u nie wystawiają, a
    jednak (oficjalnie) trzeba samemu w rocznym zeznaniu się z tego
    wyspowiadać. Ale rację trzeba przyznać, że mało kto o tym wiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2022-07-13 09:11:21
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Z wypłaconej dywidendy brokerzy zagranicy też PIT-u nie wystawiają, a
    > jednak (oficjalnie) trzeba samemu w rocznym zeznaniu się z tego
    > wyspowiadać. Ale rację trzeba przyznać, że mało kto o tym wiem.

    Nie tylko od dywidendy, ale i od zysku ze sprzedaży udziałów FI.

    --
    Pete

  • 16. Data: 2022-07-13 09:12:50
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    dochodowy od osób fizycznych) tylko podatek od spadków i darowizn.
    > Więc nic dziwnego, że nie ma PIT-x, za to jest SD-3 lub SD-Z2.

    Tak.

    > Zewnętrznym czy też wewnętrznym?
    > Bo w "kantorze" bankowym zakup/sprzedaż waluty jest formą przelewu wewnętrznego -
    czy raczej dwóch, np. Ty przelewasz bankowi złotówki, a on Tobie euro.

    Ale jakoś ten kantor trzeba zasilić.

> [...]
    > Jak pojedynczy to można po troszku, szczególnie złotówki i euro, inne mogą być

    https://www.iaml.com.pl/wiedza/raportowanie-do-giif-
    o-transakcjach-ponadprogowych/

    --
    Pete

  • 17. Data: 2022-07-13 09:51:07
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.07.2022 09:11, Pete wrote:
    > Nie tylko od dywidendy, ale i od zysku ze sprzedaży udziałów FI.

    Ciekawe jak US to sprawdza.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 18. Data: 2022-07-13 10:31:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 13 lipca 2022 o 09:51:10 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > Ciekawe jak US to sprawdza.

    No przecież było, że od 1 lipca US to NKWD i może sobie zassać historię każdego
    rachunku "bo tak".
    Komputer na tyle mocny, żeby przeanalizował WSZYSTKIE przelewy w polskich bankach
    noszę w kieszeni.
    Pamiętasz aferę ze "sztywnym złączem" do ZUS dla bodajże CBA?
    To teraz US ma "sztywne złącze" fo banków.
    I cisza jak nakiem zasiał.

  • 19. Data: 2022-07-13 10:40:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 13 lipca 2022 o 09:12:55 UTC+2 Pete napisał(a):

    dochodowy od osób fizycznych) tylko podatek od spadków i darowizn.

    > Tak.

    To chyba nie było mądre pytanie - albo zbyt wcześnie zakończone ;>
    Ale może jak zjem śniadanie to mi się przypomni, o co chodziło.

    czy raczej dwóch, np. Ty przelewasz bankowi złotówki, a on Tobie euro.
    > Ale jakoś ten kantor trzeba zasilić.

    No to może ważniejsze, czy przy wewnętrznym również?
    Ew. czy też przy wewnętrznym między rachunkami tego samego klienta?

    Bo jak masz kantor "bankowy" to "wymieniając" przelewasz złotówki bankowi, a bank
    Tobie euro.
    2 przelewy wewnętrzne, rachunki różnych właścicieli, przelew złotówkowy i walutowy.
    I przy odkupieniu złotówek to samo.

    Ale jak jest kantor "niebankowy" to można przelać mu złotówki - przelew wewnętrzny,
    różni właściciele lub zewnętrzny - potem "wymienić" u nich na walutę, potrzymać tam
    (wersja dla ludzi o mocnych nerwach), pktem znów "wymienić" na złotówki i złotówki do
    swojego banku.

    I nie ma żadnego przelewu walutowego.
    A temat jest o tym, czy US ma możliwość się dowiedzieć, że ktoś ma (i ukrywa) zyski z
    wymiany walut.

  • 20. Data: 2022-07-13 17:46:41
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    czy raczej dwóch, np. Ty przelewasz bankowi złotówki, a on Tobie euro.

    > No to może ważniejsze, czy przy wewnętrznym również?

    Zależy(*)

    > Ew. czy też przy wewnętrznym między rachunkami tego samego klienta?

    zależy(*)

> [...]
    >
    > I nie ma żadnego przelewu walutowego.
    > A temat jest o tym, czy US ma możliwość się dowiedzieć, że ktoś ma (i ukrywa) zyski

    Jakbyś przeczytał link, któy podałem, to byś wiedział

    (*)
    Przelewy pomiędzy instytucjami zobowiązanymi nie są raportowane (**) -
    czyli pomiędzy różnymi krajowymi bankami - nie są - bo banki sa
    zobowiązane do raportowania

    (**)
    Wymiana walut jest raportowana zawsze.

    --