  • 11. Data: 2011-11-24 12:21:52
    Temat: Re: akcja z KGHM a OFE
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:9...@m...uni-berlin.de...

    > No jak nie - Bundesbank kupil to, co sie nie sprzedalo, ~39%. Reszta,
    > (choc nie da sie zaprzeczyc, ze byl podmiotem dominujacym).
    > Niemcy nie maja - jak do tej pory - problemu z finansowaniem.

    Nie wiem skąd masz te dane, w każdym razie są one raczej błędne.

    Wystawionych było 6 mld. Sprzedało się łącznie 3.6 mld. Zgłoszony całkowity
    popyt był poniżej 4 mld. Z tych 3.6 mld, Bundesbank zakupił 2.4 mld. Z tych
    3.6 mld, a nie te pozostałe 2.4 mld!

    > Owszem; ale w dalszym ciagu jest to blisko historycznych minimow. Znaczy
    > sie, rynek (jeszcze?) nie obawia sie inflacji w strefie euro?

    Może to po prostu jedna z form nacisku rynku na Niemcy w kwestii drukowania
    przez EBC. Bo ta Merkel strasznie zasadnicza jest w tej kwestii.

    > Ale cala ta sytuacja pokazuje rowniez, ze umorzenie czesci dlugu Grecji
    > bylo bledem dla krajow UE.
    >
    > Bo rynek widzi, ze skoro umorzyli Grecji, to rownie dobrze moga umorzyc
    > Wlochom.

    Też uważam, że to się powinno rozpieprzyć w diabły. 'Rynek' musiałby być
    głupi aby dalej ufać euro-politykom. ;-)

  • 12. Data: 2011-11-24 12:58:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 24.11.2011 13:21, MarekZ wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:9...@m...uni-berlin.de...

    > Nie wiem skąd masz te dane, w każdym razie są one raczej błędne.

    "machnalem sie o miliard, ale jakos bedzie, glodny chodzic nie bede" ;)

    No chociazby bylo to w jednym z wlepionych przez ciebie linkow.

    In today's offering, the debt agency allotted 3.644 billion euros of the
    securities, leaving the Bundesbank to retain 2.356 billion euros, or 39
    percent of the supply. -> 3.644 + 2.356 = 6 billion

    Czy gdzies tam parafrazujac Reutersa i pytania do rzecznika niemieckich
    dlugow:

    http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2011/11
    23/breaking29.html
    http://finance.yahoo.com/news/german-10-bond-auction
    -disaster-122405623.html

    That meant the central bank had to pick up 39 percent of the 6 billion
    euros ($8 billion) of debt Germany had hoped to sell after commercial
    banks bought just 3.644 billion euros of the issue.

    Germany had hoped to sell EUR6 billion of debt, but commercial banks
    bought just EUR3.644 billion and the debt agency retained a
    larger-than-usual portion, making it one of its least successful debt
    sales since the launch of the euro.

    > Wystawionych było 6 mld. Sprzedało się łącznie 3.6 mld. Zgłoszony
    > całkowity popyt był poniżej 4 mld. Z tych 3.6 mld, Bundesbank zakupił
    > 2.4 mld. Z tych 3.6 mld, a nie te pozostałe 2.4 mld!

    Jestem innego zdania - i ktos z nas machnal sie o ten miliard w ta czy w
    ta ;)

    > Może to po prostu jedna z form nacisku rynku na Niemcy w kwestii
    > drukowania przez EBC. Bo ta Merkel strasznie zasadnicza jest w tej kwestii.

    I bardzo dobrze, ze jest.
    Drukowanie jest tylko zacheta do tego, aby problem odrodzil sie za
    chwile w spotegowanej postaci.

    Rozwiazanie jest "proste" - kraje strefy euro zobowiazuja sie, ze przez
    najblizsze 5 lat ich budzety beda bez deficytu, i pozniej faktycznie
    takie uchwalaja - nastepna aukcja oscylowalaby w okolicach 1.5%...

    Przynajmniej na papierze proste :)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 13. Data: 2011-11-24 13:31:56
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

> [...]

    > najblizsze 5 lat ich budzety beda bez deficytu, i pozniej faktycznie takie
    > uchwalaja - nastepna aukcja oscylowalaby w okolicach 1.5%...

    Powiem Ci, że sam już nie wiem. Wszystkie gospodarki socjalistyczne drukują:
    USA, Szwajcaria. Jak EU nie będzie drukować nasili to jej marginalizację.
    Dla Niemiec też niekoniecznie musi to być takie świetne, bo przecież to
    typowa gospodarka eksportowa. Gdzie będą eksportować, do Chin albo do
    Tajlandii?

    Niemcy zapewne w końcu zgodzą się na druk, pozostaje im zdecydować się w
    jakiej formie będzie to dla nich najbardziej oplacalne.

  • 14. Data: 2011-11-24 13:43:34
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 24 Nov 2011 14:31:56 +0100, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:

    >Powiem Ci, że sam już nie wiem. Wszystkie gospodarki socjalistyczne drukują:
    >USA, Szwajcaria. Jak EU nie będzie drukować nasili to jej marginalizację.

    Szwajcaria też? Ale przynajmniej nie żyje na kredyt ( i swoje długi
    spłaca
    http://www.mg.gov.pl/Wspolpraca+z+zagranica/Wspolpra
    ca+gospodarcza+Polski+z+krajami+UE+i+EFTA/szwajcaria
    .htm)

  • 15. Data: 2011-11-24 14:03:12
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 24.11.2011 14:31, MarekZ wrote:
> [...]
    > wiadomości grup dyskusyjnych:9...@m...uni-berlin.de...

    > Powiem Ci, że sam już nie wiem. Wszystkie gospodarki socjalistyczne

    Polska nie drukuje ;)
    Szwajcarzy raczej tez tego nie robia.
    A przynajmniej nie w taki oczywisty sposob, jak US&A.

> [...]
    >
    > Niemcy zapewne w końcu zgodzą się na druk, pozostaje im zdecydować się w
    > jakiej formie będzie to dla nich najbardziej oplacalne.

    No, w takiej, aby to nie wywolalo zbyt duzej inflacji...

    Jak na razie na tym kryzysie Niemcy swietnie korzystaly: euro oslablo, a
    przeciez mocno zyja z eksportu poza Unie. Mimo kryzysu wszedzie naokolo,
    obligacje moga sprzedawac tanio jak barszcz.

    Pytanie, jak dlugo beda mogli na tym korzystac, i jak dlugo mozna bedzie
    odkladac istotne decyzje.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 16. Data: 2011-11-24 14:16:47
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

> [...]

    > obligacje moga sprzedawac tanio jak barszcz.
    >
    > Pytanie, jak dlugo beda mogli na tym korzystac, i jak dlugo mozna bedzie

    Możliwe, że Niemcy widzą w tym wszystkim po prostu swoją szansę, na
    zrobienie z jakiegoś post-euro naprawdę silnej waluty rezerwowej. czegoś co
    mogłoby zastąpić w perspektywie USD, gdyby USA się kiedyś w końcu noga
    powinęła. Zapłaciliby za to jednak obywatele UE i to dość wysoką cenę. Nie
    żeby mi to przeszkadzało.

    No i politycy pobocznych krajów europejskich też będą na Niemców bardzo
    silnie naciskać, bojąc się, że zostaną zabici w scenariuszu typu: kłopoty
    banków --> zaczyna się recesja --> nie da się sprzedać państwowych
    obligacji --> recesja się pogłębia --> bankrutują firmy --> bankrutują
    banki --> gwarancje rządowe depozytów nie działają --> W EU kary śmierci nie
    ma, więc 'ulica' idzie na skróty, a nie wszyscy mogą zdążyć stąd uciec. :)

  • 17. Data: 2011-11-25 11:57:14
    Od: " " <u...@g...pl>

    Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> napisał(a):
    > Pytanie, jak dlugo beda mogli na tym korzystac, i jak dlugo mozna bedzie
    > odkladac istotne decyzje.

    Tak długo, jak będą przodującą pod względem naukowo-technicznym gospodarką.

    pozdrawiam

  • 18. Data: 2011-11-25 16:32:40
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.11.2011 12:57, u...@g...pl wrote:

    > Tak długo, jak będą przodującą pod względem naukowo-technicznym gospodarką.

    Jak sie wszystko "rozp.....", to nie beda, proste ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 19. Data: 2011-11-25 20:12:54