  • 1. Data: 2009-05-11 10:46:29
    Temat: akcje pracownicze Gdańskiej Stoczni Remontowej - co można z nimi zrobić?
    Od: kunta <n...@g...com>

    Witam,
    mój ojciec - wieloletni pracownik Gdańskiej Stoczni Remontowej jest
    posiadaczem pakietu kilkudziesięciu akcji pracowniczych które otrzymał
    w 2001 podczas prywatyzacji stoczni. Mam pytanie do znawców tematu,
    czy akcje pracownicze spółki nienotowanej na giełdzie upoważniają do
    czegoś (dywidendy?) Czy te akcje można sprzedać? Co może z tymi
    akcjami zrobić 60-latek aby poczuć że wziął udział w prywatyzacji i
    coś ze wspólnego majątku dostał. Bardzo prosze o poważne odpowiedzi.

    Dziekuje i pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2009-05-11 13:22:45
    Od: "Robert(felo)" <r...@g...com>

    On 11 Maj, 12:46, kunta <n...@g...com> wrote:
> [...]
    > akcjami zrobić 60-latek aby poczuć że wziął udział w prywatyzacji i
    > coś ze wspólnego majątku dostał. Bardzo prosze o poważne odpowiedzi.

    Te akcje mozna jak najbardziej odsprzedać, spisuje się wtedy umowę
    cywilno-prawną.
    Jednak druga strone transakcji musicie znaleźć na własną rękę.
    Akcje jak najbardziej uprawniają do dywidendy (jeśli taka jest
    placona), moga uprawniać także do brania udziału walnych
    zgromadzeniach i w glosowaniach, ale tu należaloby sprawdzic jeszcze
    co to za rodzaj akcji (bo mogą być bez prawa głosu itp...)

    Pzdr

  • 3. Data: 2009-05-11 13:59:56
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    > czy akcje pracownicze spółki nienotowanej na giełdzie upoważniają do
    > czegoś (dywidendy?)
    Tak, każde akcje (jeżeli nie mają zastrzeżeń) upoważniają do dywidendy,
    jeśli WZA podejmie uchwałę o wypłacie.

    > Czy te akcje można sprzedać?
    Tak, ale ponieważ nie są na rynku publicznym, to będzie ciężko ze
    znalezieniem kupca. Można pytać w firmie czy ktoś nie chce ich nabyć,
    ewentualnie dogadać się z innymi pracownikami i złożyć większą ofertę
    wykupu, żeby bardziej zainteresować potencjalnych kupców. Oczywiście nie da
    się zmusić kogoś do odkupienia tych akcji, więc czasem trudno pozbyć się
    papierów.

    >Co może z tymi akcjami zrobić 60-latek aby poczuć że wziął udział w
    >prywatyzacji i
    > coś ze wspólnego majątku dostał. Bardzo prosze o poważne odpowiedzi.
    A ta spółka w ogóle nadal istnieje i działa? Jeśli nie (w upadłości,
    upadająca lub coś robi, ale nikt nie jest nią za bardzo zainteresowany), to
    właściwie z papierami nic się nie zrobi.
    Raczej ta spółka się na giełdę nie wybiera, więc o sprzedaży na GPW można
    zapomnieć.
    Jeśli pojawi się inwestor to pewnie będzie skupował od pracowników akcje.

    Podsumowując: sprzedać papiery można każdemu kto się nawinie, ale problem
    jest ze znalezieniem kupca szczególnie jeśli spólka nie ma perspektyw. Jak
    spółka się rozwija i działa - to powinna być dywidenda (również zaległa!!) i
    być może uda sie obecnym lub potencjalnym właścicielom papiery sprzedać.
    Najlepiej zapytać w spółce czy oni mają jakiś program z tym związany, może
    skupują akcje. Na pewno nie należy się papierów zrzec, bo miejsca nie wyleżą
    (chyba, że są już na rachunku inwestycyjnym zdeponowane i koszty obsługi
    rachunku przeżerają wartość akcji).

    Dombrek

    Dziekuje i pozdrawiam
    Marcin

  • 4. Data: 2009-05-11 14:06:19
    Od: kunta <n...@g...com>

    On 11 Maj, 15:22, "Robert(felo)" <r...@g...com> wrote:
> [...]
    > zgromadzeniach i w glosowaniach, ale tu należaloby sprawdzic jeszcze
    > co to za rodzaj akcji (bo mogą być bez prawa głosu itp...)

    Dziękuję za odpowiedź. Proszę o rozszerzenie tematu. Gdzie szukać
    informacji na temat walnych zgromadzeń, struktury spółki itd jeżeli
    spółka nie publikuje tego na swojej www. Czy w przypadku spółek
    nienotowanych na giełdzie "obsługą" akcji także zajmuje się jakieś
    biuro maklerskie? Jak szukać ew. nabywcę akcji - ktoś może chcieć je
    kupić - przecież reprezentują sobą chociażby wartość księgową? Gdzie
    tego szukać? Przepraszam za lamerskie pytania, ale wielu informacji
    nie mogłem znaleźć googlując...

    pozdr.

  • 5. Data: 2009-05-11 14:12:11
    Od: kunta <n...@g...com>

    Pisałem posta akurat kiedy Dombrek mi odpowiedział na część pytań -
    dziękuję.

    Spółka ma się raczej bardzo dobrze, jest na 126 miejscu na liście 500
    największych "polityki" w 2008:

    Gdańska Stocznia Remontowa SA

    Miejsce w 2007:112
    Branża stoczniowa
    Siedziba Gdańsk
    Przychody ogółem 1 765 951 tys. zł
    Przychody ze sprzedaży 1 714 905 tys. zł
    Zysk brutto 55 593 tys. zł
    Zysk netto 44 884 tys. zł
    Zatrudnienie 5 043 osoby

    jeżeli przynosi zysk to powinny być dywidendy prawda?

  • 6. Data: 2009-05-11 14:14:15
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    >Dziękuję za odpowiedź. Proszę o rozszerzenie tematu. Gdzie szukać
    >informacji na temat walnych zgromadzeń,
    O WZA spółka musi informować w Monitorze Gospodarczym, w mediach i po prostu
    w przedsiebiorstwie. Spółka ma obowiązek odpowiedzieć na wszystkie pytania
    akcjonariuszy, jeśli nie są to informacje poufne i nie są związane z
    obowiązkimi informacyjnymi spółki (ale obowiązek dotyczy spółek
    publicznych).

    > struktury spółki itd jeżeli spółka nie publikuje tego na swojej www. Czy w
    > przypadku spółek
    > nienotowanych na giełdzie "obsługą" akcji także zajmuje się jakieś
    > biuro maklerskie?
    Niekoniecznie, choć najczęściej jeśli spólka jest duża, to tak. Ale
    wystarczy spisanie umowy cywilno-prawnej i akcje są odsprzedane.

    > Jak szukać ew. nabywcę akcji - ktoś może chcieć je
    > kupić - przecież reprezentują sobą chociażby wartość księgową?
    Najlepiej pytać w spółce. Wartość księgowa jest tu tak naprawdę mało
    istotna. Również nominalna nie ma nic do rzeczy. (Nie)stety przy handlu
    akcjami gra rolę popyt i podaż i moze się zdarzyć (ale nie musi), że nikt
    tych akcji nie będzie chciał nawet za 1gr wziąć.

    >Gdzie tego szukać?
    Spółka, spółka, spólka... ewentualnie jeśli dostaniesz gdzieś powiązania
    spółki (tzn. informację o np. akcjonariuszach z większymi pakietami), to
    możesz się do nich zgłosić. Tak jak pisałem w poście poniżej - w takich
    przypadkach warto, jeśli większa ilość osób zaproponuje swoje pakiety, to
    będzie dany akcjonariusz bardziej skory do rozmowy.
    Dombrek

  • 7. Data: 2009-05-11 14:16:35
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    > jeżeli przynosi zysk to powinny być dywidendy prawda?

    Tylko jeśli WZA tak postanowi. WZA musi się odbyć przynajmniej raz w roku do
    6 miesięcy po zamknięciu okresu obrotowego. Jeśli udział tam ma Skarb
    Państwa, to dywidenda będzie, bo trzeba łatać budżet i Minister "zmusi"
    wszystkich do dywidendy.
    Trzymaj te papiery i czekaj aż spółka wejdzie na Giełdę. Jak ta firma się
    rozwija i kręci taki zysk to prędzej czy później (za 5-15 lat) wejdzie na
    rynek.
    Dombrek

  • 8. Data: 2009-05-11 14:46:22
    Od: kunta <n...@g...com>

    On 11 Maj, 16:16, "Dombrek" <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > rozwija i kręci taki zysk to prędzej czy później (za 5-15 lat) wejdzie na

    Dziękuje za poświęcony czas, postaram się uzyskać więcej informacji w
    spółce.

    pozdr.

  • 9. Data: 2009-05-11 14:50:37
    Od: "Loser" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ciao

    Nie chcialbym abys/cie nabierali nadmiernych apetytow

    bo o ile pan Soyka (prezes i spory akcjonariusz) "mial szczesliwa reke" to za
    bardzo uwierzyl w swoje szczescie i zdarzyly mu sie wpadki i to nie drobne.

    Pewnie obilo Ci sie o uszy o opcjach ogolnie -to GSR "wpadl po uszy" w opcje.

    Soyka musial zrezygnowac i tylko to uratowalo banki od dalszej akcji-czytaj
    nacisku na bankructwo itp

    Za 2008 r to dywidendy nie oczekuj

    Zycze sukcesow pozniej

    Pozdrowko

    Loser

  • 10. Data: 2009-05-12 06:47:39

    Dombrek pisze:
    > O WZA spółka musi informować w Monitorze Gospodarczym, w mediach i po prostu
    > w przedsiebiorstwie.

    Nie ma obowiązku informowania poprzez media i "po prostu w
    przedsiębiorstwie", jedynie Monitor Gospodarczy jest obowiązkowy...

    --
    Kiej wypiję flaszą wina - zaraz u mnie insza mina,
    i ochota do śpiewania wnet mnie bierze i do grania