  • 1. Data: 2010-07-09 19:11:55
    Temat: alior - zmiany w KK
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Hello,

    "informujemy, że od 13 lipca 2010 r. została wprowadzona zmiana do
    Regulaminu kart płatniczych Alior Bank SA.

    Zmiana ta dotyczy kart kredytowych: Zgodnie z nowym brzmieniem par. 15
    ust. 9., z nadpłaty, znajdującej się na Rachunku karty kredytowej, Bank
    będzie dokonywał spłaty zadłużenia w dniu spłaty wskazanym na Wyciągu z
    Rachunku karty kredytowej."

    Czy ktoś może mi to przetłumaczyć na polski?
    Przecież jak na rachunku karty jest nadpłata, to nie ma już czego
    spłacać... Dlatego to się właśnie "nadpłata" nazywa...

    --
    MiCHA

  • 2. Data: 2010-07-09 19:26:55
    Temat: Re: alior - zmiany w KK
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:i17s9v$1on$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > Przecież jak na rachunku karty jest nadpłata, to nie ma już czego
    > spłacać... Dlatego to się właśnie "nadpłata" nazywa...

    To znaczy zapewne, że jak zostaną kartą wykonane transakcje w kolejnych
    okresach rozliczeniowych, to nie będzie trzeba ich spłacać tylko bank sam
    sobie potrąci z nadpłaty.

    Do tej pory pewnie też tak było, a może nie (w końcu to Alior)? Albo może
    nieświadomi klienci widząc wyciąg z transakcjami spłacali to i nadpłata
    mogła wisieć im bez końca? Albo może ktoś pozwał bank, że nie mieli prawa
    ruszyć jego nadpłaty, bo on ma taki kaprys aby ona była na rachunku karty?
    To chyba tylko takie doprecyzowanie, bez praktycznego znaczenia. Ewentualnie
    mógłby to być pierwszy krok do utrudnienia przekazania takiej nadpłaty na
    ror, w trybie zwykłym lub reklamacyjnym, jakby już się doszukiwać spisku.

  • 3. Data: 2010-07-09 19:35:47
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    W dniu 09.07.2010 21:26, MarekZ wrote:

    > To znaczy zapewne, że jak zostaną kartą wykonane transakcje w kolejnych
    > okresach rozliczeniowych, to nie będzie trzeba ich spłacać tylko bank
    > sam sobie potrąci z nadpłaty.

    Do tej pory bank potrącał z nadpłaty nie w dniu spłaty, tylko w dniu
    rozliczenia operacji. (Np. było 1000zł nadpłaty, wykonuję operację na
    600zł, po rozliczeniu mam 400zł nadpłaty.) To teraz będzie inaczej? Nie
    bardzo sobie wyobrażam jak miałoby to wyglądać.

    --
    MiCHA

  • 4. Data: 2010-07-09 19:42:11
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:i17tmt$6kk$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > 600zł, po rozliczeniu mam 400zł nadpłaty.) To teraz będzie inaczej? Nie
    > bardzo sobie wyobrażam jak miałoby to wyglądać.

    Heh, w przypadku transakcji bezgotówkowych jest to korzystne dla klienta, bo
    powoduje (chyba) możliwość przekazania nadpłaty na ror (być może tylko w
    trybie o charakterze reklamacyjnym) mimo, że kartą zostały wykonane
    transakcje. Nie "marnuje się" grace-period.

    W przypadku transakcji gotówkowych może teoretycznie wystąpić kuriozum w
    formie np. nieoprocentowanej nadpłaty 1k istniejącej na rachunku karty i
    jednocześnie oprocentowanego zadłużenia 1k, które się wysaldują dopiero w
    terminie wskazanym na wyciągu.

    Ale bez testów praktycznych nie da rady ustalić co oni tam sobie
    zaimplementowali, bo sama zmiana punktu regulaminu to tylko pochodna tej
    implementacji czegoś.

  • 5. Data: 2010-07-09 19:59:11
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    W dniu 09.07.2010 21:42, MarekZ wrote:

> [...]
    > może tylko w trybie o charakterze reklamacyjnym) mimo, że kartą zostały
    > wykonane transakcje. Nie "marnuje się" grace-period.

    Czysto teoretycznie, bo raczej nikt nie nadpłaca karty bez powodu.
    Natomiast praktycznie problem jest inny: Jak wykonać operację na kwotę
    przewyższającą limit kredytowy? Mój rekord to w ciągu jednego miesiąca
    wykonane operacje na 3-krotność limitu. Wystarczyło nadpłacić kartę i
    można było wydawać dowolnie dużo. Teraz się to nie uda?

    Przykład: Limit kredytowy wynosi 1000zł, chcę kupić rodzinie bilety
    lotnicze za 5000zł. Jak to zrobić? Do tej pory nie było z tym
    najmniejszego problemu - wystarczyło nadpłacić 4000.

    No właśnie. Bzdura.

    --
    MiCHA

  • 6. Data: 2010-07-09 20:17:36
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Przemyslaw Kwiatkowski wrote:
> [...]

    Generalnie spotkałem się z taką możliwością (w Citi), przy czym
    miałem szczęście, bo nadpłata powstała wskutek dwukrotego
    wykonania przelewu (EB...) co było widać.
    W przeciwnym razie potrąciliby prowizję (powiedzieli o tym, gdy
    zastanawiałem się, czy części nadpłaty nie zostawić).

> [...]
    > lotnicze za 5000zł. Jak to zrobić? Do tej pory nie było z tym
    > najmniejszego problemu - wystarczyło nadpłacić 4000.

    Tak, teraz się nie da.

    Tak, tak to właśnie zostało ustalone. W konsekwencji wypłatę
    gotówkową można spłacić tylko po jej wykonaniu.

    > No właśnie. Bzdura.

    Nie sądzę - interpretcja z formalnego punktu widzenia jest jasna:
    jeżeli nie ma jawnie wskazanych innych reguł szczegółowych dla
    wymienionych przez Ciebie i MarkaZ przypadków.
    Więc jeżeli nie ma reguły, że nadpłata zwiększa limit - to go nie
    zwiększa.

    witrak()

  • 7. Data: 2010-07-09 20:29:57
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    W dniu 09.07.2010 22:17, witrak() wrote:

> [...]
    > przez Ciebie i MarkaZ przypadków.
    > Więc jeżeli nie ma reguły, że nadpłata zwiększa limit - to go nie zwiększa.

    Niby jaki limit miałaby zwiększać? Nadpłata nie ma żadnego limitu
    zwiększać, on pozostaje bez zmian. Jeśli mam limit kredytowy 1000 i
    nadpłatę na rachunku 4000, to chyba oczywiste, że mam "do dyspozycji"
    5000? Limit kredytowy nadal wynosi tylko 1000.
    Wszak jak wydam 5000, to tylko 1000 będzie faktycznym kredytem.
    Pozostałe 4000 to nie kredyt, to są moje własne środki.

    Oczywiście limit dopuszczalnych operacji (nie limit kredytowy!) trzeba
    sobie tak ustawić, by operacja na 5000 przeszła, ale to żaden problem i
    oczywiście nie ma związku z wysokością limitu kredytowego.

    --
    MiCHA

  • 8. Data: 2010-07-09 21:16:30
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:i17v2i$bkv$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > lotnicze za 5000zł. Jak to zrobić? Do tej pory nie było z tym
    > najmniejszego problemu - wystarczyło nadpłacić 4000.

    Nie sądzę aby ich celem było świadome ograniczenie tego rodzaju funkcji
    karty. Nie sądzę także aby ono w rzeczywistości występowało.

    Myślę, że celem wprowadzanej zmiany było jakieś uporządkowanie rozliczeń w
    przypadku nadpłaty na karcie. Przykładowo może wcześniejsze regulacje nie
    upoważniały banku do spłaty z nadpłaty kwoty minimalnej kiedy nadpłata z
    poprzedniego okresu była niższa od całości zadłużenia w bieżącym okresie
    rozliczeniowym ale wyższa od kwoty spłaty minimalnej, któremuś klientowi
    została naliczona opłata za brak spłaty minimalnej i się wkurzył i była z
    tego jakaś chryja.

    Zdecydowanie obstawiam, że w kontekście o którym piszesz nie nastąpią żadne
    zmiany.

  • 9. Data: 2010-07-09 21:54:01
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

> [...]
    > sobie tak ustawić, by operacja na 5000 przeszła, ale to żaden problem i
    > oczywiście nie ma związku z wysokością limitu kredytowego.

    Oczywiście - myślałem o limicie operacji.

    witrak()

  • 10. Data: 2010-07-09 21:58:37
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
> [...]
    >
    > Nie sądzę aby ich celem było świadome ograniczenie tego rodzaju funkcji
    > karty. Nie sądzę także aby ono w rzeczywistości występowało.

    Ale sformułowanie jest co najmniej budzące wątpliwości, tzn.
    raczej nie budzące wątpliwości, gdyby je traktować literalnie :-)

> [...]
    > się wkurzył i była z tego jakaś chryja.
    >
    > Zdecydowanie obstawiam, że w kontekście o którym piszesz nie nastąpią

    Obyś miał rację :-) na co są zresztą duże szanse bo to A. a nie na
    przykład mB...

    witrak()