  • 31. Data: 2009-04-12 22:02:38
    Temat: Re: bank musi sprawdzić zgodność
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sat, 11 Apr 2009 23:31:00 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

    > Najprostsze rozwiązanie to, dać nadawcy przelewu możliwość wyboru - czy
    > chce wysłać "na numer" czy "na odbiorcę". Jeśli wybierze pierwszą opcję,
    > to nie ma prawa do reklamacji (w omawianym przypadku). Opcje mogę się
    > naturalnie różnić ceną.

    Wtedy to dopiero jaja by się zaczęły ;)

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 32. Data: 2009-04-13 18:24:08
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Chris wrote:

    > Wtedy to dopiero jaja by się zaczęły ;)

    Co takiego by się zaczęło? Przelewy "na rachunek" nadał byłyby za darmo,
    a "na odbiorcę" pewnie po 10zł. Jak ktoś dla oszczędności wyśle "na
    rachunek" i kasa trafi do firmy krzak, to będzie sam sobie winny.

    --
    MiCHA

  • 33. Data: 2009-04-13 18:30:34
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Chris wrote:

    > 4. Jestem przekonany, ze gdyby przelew zlecił ktoś inny niż urząd
    > skarbowy, to sąd by orzekł o 100%-owej winie zlecającego.

    W tej sprawie zasadniczo sąd w ogóle nie orzekł o żadnej bezpośredniej
    winie zlecającego. Zgodnie z prawem winne są solidarnie banki, biorące
    udział w operacji - czyli w tym wypadku NBP i BRE. Na podstawie osobnej
    umowy pomiędzy US i NBP wina NBP zostało wyłączona - tj. US wziął tą
    część na siebie. Dlatego w efekcie orzeczono - 50% US i 50% BRE.

    --
    MiCHA

  • 34. Data: 2009-04-13 22:39:20
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 13 Apr 2009 20:30:34 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

    > Zgodnie z prawem winne są solidarnie banki, biorące
    > udział w operacji

    Banki winne za to, że Urząd Skarbowy podał błędny numer konta???
    To podaj może podstawę prawną takiego twierdzenia!

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 35. Data: 2009-04-13 22:49:16
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 13 Apr 2009 20:24:08 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

    > Co takiego by się zaczęło? Przelewy "na rachunek" nadał byłyby za darmo,
    > a "na odbiorcę" pewnie po 10zł. Jak ktoś dla oszczędności wyśle "na
    > rachunek" i kasa trafi do firmy krzak, to będzie sam sobie winny.

    A jak wyśle "na odbiorcę" i okaże się, że kasa zamiast na konto firmy
    "Odbiorca S.A." trafiła na konto firmy "Odbiorca Sp. z o.o."
    (zarejestrowanej pod tym samym adresem, tak samo zresztą jak spółki
    "Odbiorca j.v." oraz "Odbiorca s.c."!), to kto wtedy będzie odpowiadał
    za utracone pieniądze?

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 36. Data: 2009-04-13 22:54:09
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Chris" <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> napisał w wiadomości

    > Banki winne za to, że Urząd Skarbowy podał błędny numer konta???
    > To podaj może podstawę prawną takiego twierdzenia!

    Oj było już wielokrotnie. Banki są winne temu, że nie sprawdziły czy
    dany numer konta w rzeczywistości należy do podanego na przelewie posiadacza
    rachunku. Wg prawa polskiego przelew nie jest na rzecz nr konta, tylko na
    rzecz posiadacza rachunku. Więc składając dyspozycję przelewu nie składasz
    jej o przelanie pieniędzy na dany numer konta, lecz na rzecz konkretnego
    posiadacza rachunku. Kluczowy tu jest wpisany podmiot/osoba, a nie cyferki
    które pełnią (wg prawa polskiego) tylko rolę pomocniczą.
    Możemy twierdzić, że jest to głupie/niesprawiedliwe/niesłuszne/nie
    przystające do rzeczywistości, ale na dzień dzisiejszy tak to właśnie
    wygląda.

  • 37. Data: 2009-04-13 23:31:33
    Od: Miernik <p...@p...miernik.name>

    Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:
> [...]
    > chce wysłać "na numer" czy "na odbiorcę". Jeśli wybierze pierwszą opcję,
    > to nie ma prawa do reklamacji (w omawianym przypadku). Opcje mogę się

    To już dziś można tak zrobić że wysłać absolutnie na numer:
    po prostu w polu "nazwa odbiorcy" również wpisać numer rachunku.

  • 38. Data: 2009-04-13 23:33:29
    Od: Miernik <p...@p...miernik.name>

    Marcin Wasilewski <j...@a...pewnie.je.st> wrote:
> [...]
    > konkretnego posiadacza rachunku. Kluczowy tu jest wpisany
    > podmiot/osoba, a nie cyferki które pełnią (wg prawa polskiego) tylko

    A jeżeli ja wpiszę w pole "Nazwa odbiorcy" również numer rachunku?
    Albo tekst: posiadacz rachunku o numerze xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Czy jeżeli ktoś będzie weryfikował taki przelew to uzna że mam taką wolę
    przesłać na ten rachunek ktokolwiek jest jego właścicielem i dojdzie?

  • 39. Data: 2009-04-13 23:40:37
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Miernik" <p...@p...miernik.name> napisał w wiadomości

> [...]
    > Czy jeżeli ktoś będzie weryfikował taki przelew to uzna że mam taką wolę
    > przesłać na ten rachunek ktokolwiek jest jego właścicielem i dojdzie?

    Bank powinien taki przelew odrzucić, a w praktyce nikt tego nie weryfikuje i
    mamy to co mamy.

  • 40. Data: 2009-04-14 00:44:45
    Od: Miernik <p...@p...miernik.name>

    > Bank powinien taki przelew odrzucić, a w praktyce nikt tego nie
    > weryfikuje i mamy to co mamy.

    I ja się bardzo cieszę że jest jak jest, bo nie powinno się ludzi
    zmuszać do ujawniania swojej tożsamości wszystkim którzy ślą do nich
    przelewy.

    A dlaczego "powinien taki przelew odrzucić"? Przecież nigdzie nie ma
    niezgodności z niczym, bo nadawca jednoznacznie sobie życzy że chce po
    prostu zasilić ten numer rachunku i już.

    Poza tym istnieją rachunki na okaziciela, na przykład rachunki kart
    podarunkowych BZWBK, i jak sobie wyobrażasz taką kartę zasilić gdyby
    trzeba było nazwę odbiorcy pisać?

    --
    Miernik