  • 91. Data: 2011-05-27 07:26:10
    Temat: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 16:45:04 +0200, Maruda <m...@n...com> wrote:

    >To nie do Ciebie osobiście, ale niech ktoś kurna streści tutaj jakiegoś
    >Begga, albo inny podręcznik makroekonomii. :)
    >Wiadomo, że inflacja być musi, bo inaczej ludzie trzymaliby kasę w
    >skarpecie.

    To nie do Ciebie osobiście, ale poczytaj, kurna, Friedmana. Za piękne
    oczy nagrody Noble'a nie dostał, a jednak twierdzi, że deflacja
    rozwojowi nie przeszkadza.

    >Jak jest inflacja, to jest też przyzwoita stopa lokat, bo sa kredyty, bo

    taaa, a przy inflacji 1000% to stopa lokat (np. 900% :-) jest pewnie
    nawet nie przyzwoita, a wręcz rewelacyjna

    >ktoś chce coś produkować i potrzebuje kasy na rozkręcenie biznesu.
    >Depozytariusze stają się inwestorami i tak ma (MUSI!) być.

    IMHO bardzo się mylisz.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 92. Data: 2011-05-27 07:50:25
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 16:30:44 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >To jeszcze napisz, skad wziac srodki na zakup tego calego zlota -
    >zapozyczyc sie w srebrze? :) - i skad w ogole wziac tyle zlota - bo
    >zdaje sie, to wyprodukowane przez cale istnienie cywilizacji czlowieka
    >nie pokryloby zapotrzebowania...

    IMHO nie zrozumiałeś idei.
    Złoto i srebro (jakkolwiek mają tez znaczenie praktyczne i
    przemysłowe) nie są same w sobie jakimś towarem. Ich znaczenie jako
    pieniądza wynika z paru cech:
    - trwałości
    - względnie trudnej dostępności (wysoki koszt wydobycia)
    - względnie dużej ilości (stąd np. platyna nie zyskała takiego
    znaczenia)
    - powszechnego uznania (umowy), że złoto i srebro mają wartość, dadzą
    się wymienić na towary i inne dobra

    Chodzi o to, żeby nie dało się (żeby rząd nie mógł) "dodrukować"
    czegoś, co wszyscy uznają jako pieniądz.
    Argument, że zasoby nie pokryłyby zapotrzebowania jest chybiony, bo
    zakłada,że cena $1500 czy 4900 zł za uncję jest właściwa i słuszna. A
    może właściwa jest inna - wynikająca w podziału obecnej wartości
    gospodarki przez zasoby złota i srebra? To byc może ustali się
    (wkrótce) w naturalny sposób.
    10 lat temu było $279, a 80 lat temu - ok. $20. Jak widać trudno mówić
    o "wartości" operując kwotami w pieniądzu fiducjarnym.

    Trzeba na to spojrzeć inaczej: ponieważ rządy dodrukowują pieniądz
    (szczególnie USA), to ludzie przestają wierzyć w ich wartość (a dolar
    ma szczególną pozycję jako waluta rozliczeniowa).
    A pieniądz "fiducjarny", jak sama nazwa mówi, opiera się na wierze w
    jego wartość.
    Ludzie potrzebują jakiejś miary pozwalającej na wymianę dóbr i usług
    nie tylko barterową. Skoro więc od 40 lat dolary ostatnio euro
    przestają być taką miarą, to tysiąclecia historii pokazują nam drogę:
    możemy powrócić do złota i srebra jako pieniądza. Kurs wymiany na
    obecny "papier" to sprawa drugorzędna.
    Ten powrót już się zaczął: złoty pieniądz w Malezji, ten artykuł o
    Utah, którego link podałem, uniwersytet teksański, liczne fundusze,
    nawet banki centralne stały się nabywcami netto złota.

  • 93. Data: 2011-05-27 07:55:14
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 14:37:07 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    >Moją tezą było: oszczędzanie (ludzi, nie państw) traktowane w skali makro
    >odbija sie na gospodarce negatywnie. I tej tezy jestem gotów bronić, a nie

    OK, to zaczynaj. najlepiej: porównaj jakieś obszary (państwa,
    gospodarki) z któych w jednej obywatele oszczędzają, a w drugiej -
    żyją na kredyt. Ta druga to pewnie może być USA, ale czy obecnie jest
    gdzieś pierwsza?
    Koniec epoki wymienialności pieniądza na złoto i srebro to początek
    zeszłego wieku (powiedzmy do 1933). Wcześniej ludzie nie mieli
    możliwości żyć na kredyt, a inwestycje wynikały z wcześniejszych
    oszczędności - to jest argument zaprzeczający Twemu twierdzeniu.

  • 94. Data: 2011-05-27 07:59:36
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 20:30:38 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    >Oczywiście w pewnej skali substytucja też może stanowić problem - spróbuj
    >przestawić gospodarkę opartą o węgiel kamienny, na gospodarkę opartą
    >o energię jądrową i przy okazji zobacz co się dzieje w miejscowościach,
    >gdzie zamknięto kopalnie, ale nie pomyślano o niczym sensownym
    >w zamian.

    W Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher zamknęła wiele kopalń. Czy to
    pogrążyło to państwo?
    W USA ludzie na kredyt i całkiem bez sensu kupowali nieruchomości i
    wierzyli, że popyt nakręca gospodarkę. Co mają w zamian? Najniższą
    wartość swojej waluty wobec innych walut od roku 1970, biliony
    zadłużenia, spadek produkcji (np. samochodów), rosnące ceny
    wszystkiego.

  • 95. Data: 2011-05-27 08:25:58
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 16:35:34 -0700 (PDT), Clegan <c...@g...com>
    wrote:

    >Możesz jedynie wydać oszczędności - swoje lub czyjeś. Nie ma innej
    >możliwości.

    Jest, niestety: w systemie rezerwy częściowej można pożyczyć więcej
    niż się dostało w depozyt.

  • 96. Data: 2011-05-27 08:42:43
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 27.05.2011 09:50, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
    > znaczenia)
    > - powszechnego uznania (umowy), że złoto i srebro mają wartość, dadzą

    To w zasadzie jak z dolarem, euro czy frankiem.
    Trwale (zapis na koncie bankowym), zwykly czlowiek nie moze go
    "wydobyc", duza ilosc, powszechne uznanie, ze maja wartosc (tak, wartosc
    zlota czy ropy tez zmienia sie w czasie).

> [...]
    > 10 lat temu było $279, a 80 lat temu - ok. $20. Jak widać trudno mówić
    > o "wartości" operując kwotami w pieniądzu fiducjarnym.

    Czy $20, $1500 czy $4900 - skad wziac srodki na zakup zlota na pokrycie
    "pustego pieniadza"? Daj jakis racjonalny argument tutaj.

> [...]
    > Ludzie potrzebują jakiejś miary pozwalającej na wymianę dóbr i usług
    > nie tylko barterową. Skoro więc od 40 lat dolary ostatnio euro

    Przestaja byc taka miara? A skad taki wniosek?

    > to tysiąclecia historii pokazują nam drogę:
    > możemy powrócić do złota i srebra jako pieniądza. Kurs wymiany na
    > obecny "papier" to sprawa drugorzędna.

    No tak, kupimy cale swiatowe zasoby zlota, niewazne po jakim kursie.

    > Ten powrót już się zaczął: złoty pieniądz w Malezji, ten artykuł o
    > Utah, którego link podałem, uniwersytet teksański, liczne fundusze,
    > nawet banki centralne stały się nabywcami netto złota.

    Zloto, jak kazdy towar, zawsze byly kupowane czy sprzedawane. A Utach
    czy uniwersytet teksanski to raczej popierdolki (w Teksasie "od zawsze"
    sa dosc duze tendencje do "odlaczenia sie od macierzy").

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 97. Data: 2011-05-27 09:01:52
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-27, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    [...]

    > W Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher zamknęła wiele kopalń. Czy to
    > pogrążyło to państwo?

    Wybacz, ale nie mam już siły. NIE przeskakuj mi z powietrza z "miasta"
    w "państwo" i zauważ że pisałem "może stanowić problem" a nie "musi
    stanowić problem".

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 98. Data: 2011-05-27 09:06:14
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Clegan <c...@g...com> wrote:

    [...]

    > Przecież to w większości wypadków dwie strony tego samego.

    Oszczędzanie to jednostronna decyzja.

    > Co ludzie na ogół w Polsce robią z oszczędnościami ? Zanoszą do banku.

    To nie ma nic do rzeczy. A banki jak będą miały dostateczny kapitał, to po
    prostu zrównają oprocentowanie do bliskiego zeru.

    > Co bank robi z depozytami ? Udziela z nich kredytów.

    A jak ktoś oszczędza to bierze kredyt (do znudzenia: moja teza zakładała
    skalę makro, czyli *znaczny wzrost* oszczędzających nad pozostałymi
    grupami).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 99. Data: 2011-05-27 09:14:42
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 27 May 2011 10:42:43 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >To w zasadzie jak z dolarem, euro czy frankiem.
    >Trwale (zapis na koncie bankowym), zwykly czlowiek nie moze go
    >"wydobyc",

    drobna różnica: "zwykły człowiek" Bernanke, "zwykły człowiek" Mugabe
    albo jakiś komitet - mogą go "wydobyć", ile tylko zechcą, np. raz po
    razie po $600 mld.
    I właśnie tego należy się bać.

    >Czy $20, $1500 czy $4900 - skad wziac srodki na zakup zlota na pokrycie
    >"pustego pieniadza"? Daj jakis racjonalny argument tutaj.

    A dlaczego mamy "kupować" złoto? W pewnym momencie może się po prostu
    okazać, że za nasze złotówki czy dolary nikt nam nic nie da. Podobnie
    jak za dolary zimbabwańskie. Pozostanie jedynie np. kupować za złoto i
    żądać złota za nasze towary. Owszem, zawirowanie jakieś będzie, ale
    jak zmusisz np. Rosjan, żeby sprzedali nam gaz albo Arabów, żeby
    sprzedali nam ropę za USD, jeśli uznają, że "zielone" są dla nich nic
    nie warte?

    >Przestaja byc taka miara? A skad taki wniosek?

    z cen złota, srebra, miedzi, bawełny, zboża, innych walut wobec
    dolara, akcji, umowy między Chinami a Iranem i Turcją (o odejściu od
    dolara jako waluty rozliczeniowej)...

    >No tak, kupimy cale swiatowe zasoby zlota, niewazne po jakim kursie.

    dokładnie tak. Tylko trzeba na to spojrzeć inaczej: to nie złoto
    (srebro, miedź, kukurydza...) drożeją. To dodrukowany pieniądz traci
    zaufanie ludzi (aka inflacja).

    >Zloto, jak kazdy towar, zawsze byly kupowane czy sprzedawane. A Utach
    >czy uniwersytet teksanski to raczej popierdolki (w Teksasie "od zawsze"
    >sa dosc duze tendencje do "odlaczenia sie od macierzy").

    a banki centralne Europy? A Chiny (największy producent srebra!)
    wyzbywające się obligacji USD a kupujące złoto i srebro? Też
    popierdułki?

  • 100. Data: 2011-05-27 09:26:13
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 27 May 2011 11:14:42 +0200, Jarek Andrzejewski

    >popierdułki?

    hmmm, na sjp.pwn.pl nie ma tego słowa, ale chyba rzeczywiście raczej
    powinno być "popierdółki" :-)