  • 61. Data: 2011-05-26 08:53:46
    Temat: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-25, george <g...@v...pl> wrote:

    [...]

    > jest 11BC i niewiadoma ilosc dolarów/eur.. czego tam mu dali. Gdyby sie
    > uparł i chciał w jednej transzy i tylko BC nic ten scenariusz nie da. "Okno"
    > systemu jest za wąskie.

    Ale to już gdybologia. Wszystko jest kwestią ceny, to po pierwsze, po drugie
    to był przykład bardzo uproszczony, żeby pokazać adwersarzowi, że niekoniecznie
    musi istnieć tyle BC, ile on zakłada. Znacznie realniejsze jest, że te 20-21 mln
    będzie w rękach dużej liczby ludzi i obrót BC będzie bardziej swobodny. Szansa
    że jedna osoba skupi procentowo tak znaczną ilość BC jest IMHO niewielka.

    A i "upieranie się" i jednej transzy jest nielogiczne bo w alternatywie ma:
    "to pan nie dostaniesz nic i co mi pan zrobisz".

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 62. Data: 2011-05-26 08:55:12
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    [...]

    > Ja uważam, że oszczędzanie jest lepsze niż życie z dnia na dzień.

    Lepsze to zależy dla kogo. Dla gospodarki na pewno nie (jak traktujemy
    w skali makro).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 63. Data: 2011-05-26 08:55:30
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 26.05.2011 10:40, MarekZ wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:9...@m...uni-berlin.de...

    > A skąd wziąć pieniądze.

    To juz zmartwienie tych, ktorzy nie beda mieli pracy, bo fabrykant
    rzucil wszystko w cholere (skoro jutro i tak bedzie bogatszy).

    > Życie polega na ich wydawaniu, więc trzeba nowe
    > zdobywać i tak czy mamy inflację czy deflację.

    Niektorzy maja odmienne definicje "zycia" ;)

    > Nadal biznes może dawać wyższe zyski niż pasywny zysk z deflacji.

    Oczywiscie.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 64. Data: 2011-05-26 09:34:05
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 10:52:06 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Przeciez w swiecie dolara czy euro panuje inflacja, wiec Apple,
    >Microsoft, Dell czy Samsung nie pasuja do opisu "producenta jablek
    >zwijajacego interes".

    branża sprzętu IT podlega deflacji - stąd analogia, której użyłem.

    >Zwroc uwage, ze komputery niby tanieja, ale sa to zawsze inne komputery
    >(inne komponenty, tansze dzieki masowej produkcji, inwestycjom i
    >innowacjom).

    Inne samochody, inne lokomotywy, inne latarki - dokładnie na tym
    polega postęp. Nie chodzi o to, że komputer kosztował $1000 i teraz
    też kosztuje $1000, ale o to, że za te same pieniądze dostajesz coraz
    więcej.
    Owszem, komputery to przykład jaskrawy, bo zmiany technologiczne są
    olbrzymie, ale przecież rozwój techniki następuje bez przerwy we
    wszystkich dziedzinach.

    >"Szanowni pracownicy, dzieki swietnym wynikom, od dzis obnizamy pensje o
    >5%, a w nastepnym roku o kolejne 4%"

    dokładnie tak!
    Ja dodałbym jeszcze "mimo to możecie kupić o 3% więcej chleba niż rok
    temu".

    To prawda, że przyjemnie jest widzieć co roku podwyżkę o parę procent.
    Nawiążę do klasyka (Bastiat) "Co widać i czego nie widać": widać parę
    procent podwyżki płacy, ale już tak dobrze nie widać parunastu procent
    podwyżki cen.

    Inflacja jest jeszcze jednym podatkiem, zabieraniem owoców pracy.
    Dobrze ukrytym, ale działającym tak samo: część wyników naszej pracy
    jest nam odbierane.

    >Przeciez w Japonii produkcja zwija sie, czy w najlepszym wypadku
    >stagnuje, juz kolejna dekade.

    Fakty temu przeczą: o ponad 6% więcej aut produkują, a "rozwijające
    się" w inflacji USA - o 6% mniej?
    http://www.worldometers.info/cars/

  • 65. Data: 2011-05-26 09:37:16
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 08:55:12 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    >On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:
    >
    >[...]
    >
    >Lepsze to zależy dla kogo. Dla gospodarki na pewno nie (jak traktujemy
    >w skali makro).

    Dla gospodarki na pewno tak. Zaoszczędzone pieniądze można
    zainwestować. Alternatywą jest życie na kredyt i to, że masz dług
    ponad 22 tys. zł. A jeśli masz żonę i dwójkę dzieci - to prawie 90
    tys. Ja się nie zgadzam z twierdzeniem, że to dobre dla gospodarki.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 66. Data: 2011-05-26 10:01:27
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 25 May 2011 15:52:47 +0200, Jarek Andrzejewski

    >Ale serio: bc może rzeczywiście jest pewną utopią, ale przecież
    >istnieje podobny serwis oparty o zgromadzone w skarbcach złoto (nie
    >znajdę teraz linku, chyba na którejś z brytyjskich wysp są te
    >skarbce). Tych pieniędzy przybywa tylko wtedy, jeśli złota przybywa -

    Mam lepszy przykład:
    http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5iV
    wtsZHKs7A_uQEDwUlnH2P1jJ3Q?docId=fdc78f4b243f4e1facc
    5982a1fc02836

    "The idea was spawned by Republican state Rep. Brad Galvez, who
    sponsored the bill largely to serve as a protest against Federal
    Reserve monetary policy. Galvez says Americans are losing faith in the
    dollar. If you're mad about government debt, ditch the cash. Spend
    your gold and silver, he says."

  • 67. Data: 2011-05-26 10:06:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    [...]

    > Dla gospodarki na pewno tak. Zaoszczędzone pieniądze można
    > zainwestować.

    Oszczędzanie to kumulowanie środków, czyli *nie wydawanie*, czyli
    zmniejszanie popytu. W co będziesz inwestować, jak nie będziesz
    miał popytu?

    > Alternatywą jest życie na kredyt i to, że masz dług ponad
    > 22 tys. zł.

    Ja sam mam kredytów na 80k, ale dzięki temu mam dużo wyższe
    zarobki. Bez wsparcia kredytowego bym nie otworzył firmy
    i zarabiał co najwyżej okolice średniej krajowej.

    > A jeśli masz żonę i dwójkę dzieci - to prawie 90 tys. Ja się nie
    > zgadzam z twierdzeniem, że to dobre dla gospodarki.

    Ale tu mówisz o państwie. Kredyt na inwestycje jest o tyle lepszy,
    że _tu i teraz_ pozwala Ci zainwestować i wykorzystać szansę, której
    byś inaczej nie miał. Państwo nie kredytuje się na inwestycje, tylko
    na bieżące potrzeby i socjalne obiecanki, i tu jest problem.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 68. Data: 2011-05-26 10:09:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Oszczędzanie to kumulowanie środków, czyli*nie wydawanie*, czyli
    > zmniejszanie popytu. W co będziesz inwestować, jak nie będziesz
    > miał popytu?

    Ale przecież nie oszczędzasz w skarpecie, tylko na lokacie, czy gdzieś,
    więc jak nie Ty, to ktoś te pieniądze.

    --
    Liwiusz

  • 69. Data: 2011-05-26 10:43:09
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 10:06:44 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    >Oszczędzanie to kumulowanie środków, czyli *nie wydawanie*, czyli
    >zmniejszanie popytu. W co będziesz inwestować, jak nie będziesz
    >miał popytu?

    kumulowanie, żeby wydać.
    Przecież nie będzie tak, że wszyscy na komendę przestaną wydawać i
    zaczną oszczędzać.

    >Ja sam mam kredytów na 80k, ale dzięki temu mam dużo wyższe
    >zarobki. Bez wsparcia kredytowego bym nie otworzył firmy
    >i zarabiał co najwyżej okolice średniej krajowej.

    błogosławiony, który na nas pracuje :-)
    A serio: taki kredyt ma sens. Czy identyczny sens ma zadłużenie rządu
    (znaczy: rząd zadłuża, my spłacimy)? Zapewne się zgadzamy: nie ma.

    >Ale tu mówisz o państwie. Kredyt na inwestycje jest o tyle lepszy,
    >że _tu i teraz_ pozwala Ci zainwestować i wykorzystać szansę, której

    otóż to. Nie musi to być przecież kredyt z dodrukowanych pieniędzy
    (albo "nadmuchanych" dzięki systemowi rezerwy częściowej), ale równie
    dobrze może to być pożyczka z zaoszczędzonych pieniędzy przez kogoś
    innego?
    Właśnie to próbuję uzasadnić: nie jest tak, że zdrowy (nie drukowany
    bez umiaru) pieniądz i deflacja wynikająca z rozwoju techniki to
    powolna śmierć gospodarki, a inflacja, będąca skutkiem dodruku
    pieniądza powoduje jej rozkwitanie.

  • 70. Data: 2011-05-26 12:45:50
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    [...]

    > kumulowanie, żeby wydać.

    Ale w nieokreślonym kiedyś. Więc efektem _teraz_ jest zmniejszenie
    popytu (pisałem przecież o skali makro). Z tym wydawaniem to też
    różnie - mój dziadek oszczędzał całe życie np. :)

    > Przecież nie będzie tak, że wszyscy na komendę przestaną wydawać i
    > zaczną oszczędzać.

    Nie muszą wszyscy. Ale jak jak będzie to znaczący procent, który zamiast
    konsumować (kupować TV, filmy, gry, rozrywka, jakieś wczasy itd.) zacznie
    oszczędzać, to te dziedziny gospodarki dostaną w dupę, ludzie tam pracujący
    też dostaną w dupę itd. Inwestycje i oszczędzanie się IMHO nie lubią.

    Bezpieczna to jest w sumie spożywka, ale tam to kokosów nie zarobisz. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl