  • 11. Data: 2011-01-06 14:38:49
    Temat: Re: co daje nam OFE?
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.01.2011 15:15), Bułgar wrote:
    > To prawda, obligacje są nieco pewniejsze, w interesie państwa leży to,
    > aby rynki finansowe uznawały je za wiarygodne bo wtedy można emitować
    > je z niższym oprocentowaniem. I filar to tylko zapis księgowy którym
    > można łatwo manipulować bez zbytniego nadwerężania wiarygodności
    > pożyczkowej.
    > Ale takie do końca pewne to one nie są. W przypadku wojny czy
    > hiperinflacji bardzo łatwo mogą osiągnąć wartość papieru toaletowego:

    Nie twierdzę że są superpewne. Ale na pewno pewniejsze niż worek bez dna
    zwany ZUSem.

    Z drobnym wyjątkiem - dla naprawdę mało zarabiających ZUS może być
    bardziej opłacalnym systemem oszczędzania. Bo kapitałowo mogą nie
    uzbierać prawie nic, zaś jest bardzo prawdopodobne że ZUS, głodowo bo
    głodowo, coś tam wypłaci. Państwo nie może sobie pozwolić na bunt
    znacznej części obywateli (i ich rodzin).

    p. m.

  • 12. Data: 2011-01-06 15:53:39
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    W dniu 2011-01-06 15:15, Bułgar pisze:

    > Niezależnie od systemu jaki nam zaserwują rządzący to przeciętny
    > obywatel i tak prawdopodobnie będzie musiał pracować dłużej i tego
    > raczej nie unikniemy. Do tego zmierzają zmiany w Polsce i Europie
    > zachodniej.

    Ano - skoro postęp medycyny finansowanej ze składek zdrowotnych pozwala
    wszystkim żyć dłużej, to niech dłużej Q... pracują! Oczywiście dotyczy
    to tych, którzy po takich zmianach przepisów emeryt. dopiero będą
    wchodzić w system (albo wchodzić w profesje z wcześniejszą emeryturą).
    Wszak /pacta sunt servanta/ (wiem - ale mi się przy Święcie coś p...i)

    > Ja szczerze mówiąc będę starał się dorobić, żeby sam sobie zapewnić
    > lepszą, ewentualnie wcześniejszą emeryturę - na państwo w tym
    > względzie nie ma co liczyć.

    Państwo na drzewo, a jego urzędnicy - na latarnie!

    Dziwne, że na grupie bankowej nikt nie przytoczył prostego wyliczenia z
    dziedziny magii procentu składanego. Mnie też nie chce się teraz
    wstukiwać w bc, więc przytaczam z pamięci:
    40 lat pracy przy średniej składce ZUS = 600zł i % depo = 5% daje
    kapitał = 900tys. Odsetki (*tylko* odsetki) od tego, to 4k miesięcznie.
    A kapitał zostaje i może być odziedziczony bądź skonsumowany.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 13. Data: 2011-01-07 07:27:47
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Maruda" <n...@c...pl>

> [...]
    > = 900tys. Odsetki (*tylko* odsetki) od tego, to 4k miesięcznie. A kapitał
    > zostaje i może być odziedziczony bądź skonsumowany.

    No i gdyby tak działały OFE to by nie było problemu.

  • 14. Data: 2011-01-07 07:33:59
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 06 Jan 2011 16:53:39 +0100, Maruda napisał(a):

> [...]
    > składce ZUS = 600zł i % depo = 5% daje kapitał = 900tys. Odsetki
    > (*tylko* odsetki) od tego, to 4k miesięcznie. A kapitał zostaje i może

    A ja mam inne podobne pytanie: Dlaczego wszyscy piszący o procencie
    składanym dobierając przykładowe dane podają wartości wyraźnie
    wskazujące, że chodzi o wyliczenia wartości nominalnych, a nie realnych.
    I nawet nie próbują oszacować ile będą warte te grube "tysiące" po
    uwzględnieniu inflacji.

  • 15. Data: 2011-01-07 08:08:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-07 08:33, jureq pisze:

> [...]
    > wskazujące, że chodzi o wyliczenia wartości nominalnych, a nie realnych.
    > I nawet nie próbują oszacować ile będą warte te grube "tysiące" po

    Bo zbierać trzeba w "realnym" pieniądzu, a nie w jakichś biletach
    narodowego banku poronii.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2011-01-07 09:36:37
    Temat: Re: Odp: co daje nam OFE?
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Bułgar" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    Gdyby obecny system emerytalny panujący w Polsce zaaplikować w Japonii
    na początku lat 70 to część akcyjna OFE dałaby zapewne stopę zwrotu w
    okolicach 0%, zważywszy na to, że środki w akcje są lokowane w akcjach
    w różnych okresach - również w roku 1989 (od tamtego czasu wartość
    ---------------

    Zawsze twierdzę, że jak akcje spadają to dobrze, bo można je taniej kupić.
    Jeszcze nigdzie w normalnej gospodarce się nie zdarzyło, aby spadły do zera.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 17. Data: 2011-01-07 11:27:36
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-01-06, Maruda <n...@c...pl> wrote:

    [...]

    > 40 lat pracy przy średniej składce ZUS = 600zł i % depo = 5% daje
    > kapitał = 900tys. Odsetki (*tylko* odsetki) od tego, to 4k miesięcznie.
    > A kapitał zostaje i może być odziedziczony bądź skonsumowany.

    A ile będzie te 4k miesięcznie warte po tych 40 latach, po uwzględnieniu inflacji?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 18. Data: 2011-01-07 12:06:49
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 6 Sty, 14:06, Bułgar <b...@g...com> wrote:

    > Jedynym sensownym moim zdaniem rozwiązaniem jest łagodzenie
    > niekorzystnej relacji pracujący/niepracujący - należy podnieść wiek
    > emerytalny, zlikwidować albo chociaż znacznie zmniejszyć przywileje
    > emerytalne, posłać dzieci wcześniej do szkoły aby ludzie wcześniej
    > zaczynali pracę. \

    Przede wszystkim potrzeba by w przyszłości miał kto pracować na
    emerytów.
    Trzeba więc zwiększyć przyrost naturalny. Kiedyś do tego podobno
    nadawał się stan wojenny:P

    Choć teraz nie wiadomo czy znów by się udało.

  • 19. Data: 2011-01-07 12:14:52
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 07.01.2011 13:06, Krzysiek wrote:

    > Przede wszystkim potrzeba by w przyszłości miał kto pracować na
    > emerytów.
    > Trzeba więc zwiększyć przyrost naturalny.

    A hipotetycznie zakladajac, ze uda sie zwiekszyc przyrost naturalny,
    nalezy tez zalozyc, ze zasoby ziemskie sa nieskonczone, z jednego
    hektara beda zbiory 20 ton zboza, w klatce 20x20x20 cm uda sie upchnac 5
    kur (dzis tylko jedna)?

    W dlugim okresie, nalezaloby raczej dazyc do tego, aby emeryci mieli
    swiadczenia z tego, co sami wypracuja w ciagu swojego zycia.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 20. Data: 2011-01-07 12:22:30
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > On 2011-01-06, Maruda <n...@c...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A ile będzie te 4k miesięcznie warte po tych 40 latach, po uwzględnieniu
    > inflacji?

    Bez problemu zarobisz 5% na czysto + inflacja. Tak że przechowasz wartość
    kapitału i dostaniesz w przyszłości tyle dóbr co dziś za te 4 tysi.