  • 31. Data: 2005-05-06 21:50:30
    Temat: Re: czy banki infiltruja dla US przelewy z zagranicy
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    OliP napisał(a):

    > No dobrze, a ja się podłączę i zapytam, jak to jest przy przelewach
    > krajowych?

    Tak samo ("Ustawa o przeciwdziałaniu...")

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 32. Data: 2005-05-06 22:08:17
    Od: f...@T...fiut.org (Franz)

    Marcin Nowakowski wrote:

    > Na wniosek - ale to Bank wysyła do GIIF informację o podejrzanej
    > transakcji, więc Twoje zdanie "W praktyce wygląda to tak ze bank nie
    > może takiej transakcji wstrzymać" nijak się ma do prawdy.

    Moze nie do konca sie rozumiemy i upraszczamy.
    Bank nie moze wstrzymac zadnej transakcji z wlasnej inicjatywy czyli
    mozliwa jest praktycznie kazda transakcja do czasu reakcji ze strony GIIF.
    W tak spektakularnym przypadku jak '100 sekund' GIIF potrzebowal zaledwie
    paru godzin by zlecic zablokowanie konta, ale to byla afera przy ktorej
    powyrywalo sobie z glowy wlosy kilkaset osob.
    Ile GIIF potrzebuje w normalnych warunkach aby podpiac konto pod
    'suspected' nie wiem.

    > Widzisz, jeden przypadek nie tworzy całości.

    Oczywiscie ze nie. Ale ten jeden przypadek dowiodl ze mozna dokonac bardzo
    duzej transakcji o charakterze para-przestepczym i prawdopodbnie tylko
    wielkie
    medialne 'halo' wokol calej sprawy sprawilo ze pieniadze tego samego
    wieczora nie wyplynely na BVI. Ale wyplynely i tak pare miesiecy pozniej...

    --
    Franz

  • 33. Data: 2005-05-06 22:54:18
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    Franz napisał(a):
    > Moze nie do konca sie rozumiemy i upraszczamy.

    Albo raczej mamy to samo na myśli inaczej to pisząc:)

    > Bank nie moze wstrzymac zadnej transakcji z wlasnej inicjatywy czyli
    > mozliwa jest praktycznie kazda transakcja do czasu reakcji ze strony GIIF.

    Zgadza się, jedynie co może, to powiadomić GIIF.

    > W tak spektakularnym przypadku jak '100 sekund' GIIF potrzebowal zaledwie
    > paru godzin by zlecic zablokowanie konta, ale to byla afera przy ktorej
    > powyrywalo sobie z glowy wlosy kilkaset osob.

    Zawsze można (w przypadku np. zleceń przelewu osobiście) zagadać
    klienta, zaprosić na kawę i czekać :-)

    > Ile GIIF potrzebuje w normalnych warunkach aby podpiac konto pod
    > 'suspected' nie wiem.

    To pewnie zależy od tego jak bardzo im się coś nie spodoba.

    Pozdrawiam.
    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 34. Data: 2005-05-06 23:54:52
    Od: "Artur A. Surowiec" <a...@s...waw.pl>

    "machanys " <m...@g...pl> wrote in message
    > jak np 1000 euro przekazuje do Polski i nie chce z fiskusem sie tym
    > dzielic,
    > moze bank taka mala kase infiltrowac dla US, taki co msc przelew, albo
    > inaczej od jakiej kwoty banki moga sie przygladac przelewa z zagranicy i
    > ich
    > czestosci
    > macHanys

    Granica dla rezydentów to 10 000 Euro, ale to nie jest granica od której
    banki mają obowiązek się przyglądać. To jest granica od której mają
    obowiązek się przyglądać *dokładnie*. Poniżej tej kwoty powiedzmy mogą
    spojrzeć na tytuł płatności w ramach kontroli.
    Nierezydenci mają o wiele fajniej.

    --
    Pozdrawiam!

    Artur Adam Surowiec
    surowiec at e.pl

  • 35. Data: 2005-05-06 23:59:00
    Od: "Artur A. Surowiec" <a...@s...waw.pl>

    "Franz" <f...@T...fiut.org> wrote in message
    > W praktyce wyglada to tak ze bank nie moze takiej transakcji wstrzymac
    > wiec
    > jak chcesz 'przepuscic' przez system nawet duze pieniadze to i tak to
    > zrobisz.

    W praktyce, to bank nie może takiej transakcji puścić do czasu aż
    przeprowadzi kontrolę dewizową. Przelewy firm "wiszą" do czasu, aż uzupełnią
    tytuł płatności, doślą faktury albo umowy kredytowe...

    --
    Pozdrawiam!

    Artur Adam Surowiec
    surowiec at e.pl

  • 36. Data: 2005-05-07 06:43:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Franz wrote:

    > Sam sobie odpowiedziales: 'na wniosek'
    > Jako studium przypadku polecam afere znana jako '100 Sekund na WGPW' i
    > to co po niej zaszlo (zaraz i duzo pozniej)

    Ja tobie też polecam to studium ze szczególnym uwzlędnieniem punktu:
    "Zmiany w polskim prawie wprowadzone na skutek '100 sekund'"

  • 37. Data: 2005-05-07 10:49:23
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    OliP wrote:

    > No dobrze, a ja się podłączę i zapytam, jak to jest przy przelewach
    > krajowych?

    Tak samo z wyjątkiem kontroli dewizowej. Chyba , że na druczku
    polecenia przelewu zaznaczysz, że odbiorca jest nierezydentem - wtedy
    kontrola dewizowa też będzie.

  • 38. Data: 2005-05-07 11:57:21
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Tak samo z wyjątkiem kontroli dewizowej. Chyba , że na druczku
    > polecenia przelewu zaznaczysz, że odbiorca jest nierezydentem - wtedy
    > kontrola dewizowa też będzie.

    Hm, nawet gdyby ktoś chciał, to chyba zwykle nawet nie bardzo jest
    gdzie to zrobić

    Pix

  • 39. Data: 2005-05-07 12:18:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    pix wrote:

    > Hm, nawet gdyby ktoś chciał, to chyba zwykle nawet nie bardzo jest
    > gdzie to zrobić

    Te formularze które widuję w PKO BP mają gdzieś w okolicy nazwy
    odbiorcy pole opisane jak o "R/NR"

  • 40. Data: 2005-05-07 12:26:43
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Te formularze które widuję w PKO BP mają gdzieś w okolicy nazwy
    > odbiorcy pole opisane jak o "R/NR"

    Acha. Bo na moim przykładowym ("niefirmowym") takiego czegoś
    nie ma i do skreślania jest tylko W/P.

    Pix