  • 151. Data: 2007-07-01 14:02:50
    Temat: Re: czy to jest legalne
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    MK pisze:

    > Zdecydowana wiekszosc ludzi widzac naklejke z logo organizacji rozumie,
    > ze moze tam zaplacic karta nie ponoszac dodatkowych kosztow (dlatego nie
    > bierze ze soba gotowki)

    No właśnie i tutaj mam pytanie: kto w takim razie ponosi koszty
    intercharge? Bank, sprzedawca czy ja? O tej opłacie, która chyba ściśle
    powiązana jest z regulowaniem płatności kartami, w ogóle nikt nigdy nie
    wspomina, co raczej nie dziwi, a przynajmniej ja się nie spotkałem.
    Jeżeli ponosi te koszty właściciel karty, to dlaczego bank przy
    wydawaniu karty informuje, że utrzymanie i używanie karty nic nie kosztuje?

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 152. Data: 2007-07-01 14:36:57
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Bartosz 'xbartx' Nowakowski" <b...@h...net> wrote in message

> [...]
    > ponosi te koszty właściciel karty, to dlaczego bank przy wydawaniu karty
    > informuje, że utrzymanie i używanie karty nic nie kosztuje?

    Ponosi sprzedawca, w prowizji dla aklajera i przerzuca ja na klienta w cenie
    towaru.

    MK

  • 153. Data: 2007-07-01 19:50:22
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sun, 01 Jul 2007 08:54:59 +0000, Kamil Jońca napisał(a):

    > Ponownie: podstawa prawna.

    Art. 358(1) par. 1 kc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://www.money.pl/forum/

  • 154. Data: 2007-07-01 20:01:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net> writes:

    > No właśnie i tutaj mam pytanie: kto w takim razie ponosi koszty
    > intercharge? Bank, sprzedawca czy ja?

    W "MIF" M = merchant, tak?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 155. Data: 2007-07-01 20:19:08
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Jul 2007 19:50:22 +0000 (UTC),
    osoba podpisana: Olgierd <n...@o...com>
    napisała:

    > Art. 358(1) par. 1 kc.
    E?
    Art. 358[1]. § 1. Jeżeli przedmiotem zobowiązania od chwili jego
    powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje przez
    zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

    KJ

    If fifty million people say a foolish thing, it's still a foolish thing.
    -- Bertrand Russell

  • 156. Data: 2007-07-01 20:58:18
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sun, 01 Jul 2007 20:19:08 +0000, Kamil Jońca napisał(a):

> [...]
    > powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje przez
    > zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

    No tak, spełnienie zobowiązania polega na zapłaceniu umówionej kwoty, a
    jeśli ktoś uważa, że istnieje podstawa do żądania "dodatku" to niech
    znajdzie podstawę prawną. Jedna podstawa to odsetki (ustawowe, umowne),
    natomiast jeśli ktoś uważa, że za obsługę karcianą też się coś należy to
    niech znajdzie podstawę prawną (bo ja nie widzę).
    Jeszcze jutro sprawdzę elektroniczne instrumenty, chociaż tam chyba nic
    nie ma (bo i ustawa jest o czymś innym).

  • 157. Data: 2007-07-01 21:00:56
    Od: C...@g...com

    On 1 Lip, 22:19, Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje przez
    > zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
    Jeśli chodzi o oznaczanie towarów ceną to jest ustawa o cenach:
    "Art. 12.
    1. Towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznacza się ceną.
    2. W miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia
    się, z zastrzeżeniem ust. 3, ceny jednostkowe towarów i usług w sposób
    zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację o ich
    wysokości, a w odniesieniu do cen urzędowych - także o ich rodzaju
    (cena urzędowa) oraz o przyczynach wprowadzenia obniżek cen."
    i jeszcze mamy rozporządzenie wykonawcze do tej ustawy które precyzuje
    jak oznaczać towary: http://www.federacja-konsumentow.org.pl/stories.php?
    topic=55
    Jeśli więc na wywieszce z ceną brak jest informacji o dodatkowej
    opłacie przy płatności kartą to wydaje mi się że można to zgłosić do
    PIH. Tylko komu się chce ? :)

  • 158. Data: 2007-07-01 23:59:51
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Kamil Jońca wrote:

    > Czyli jeśli będzie naklejka 'GE Raty' czy podobna, to też nie mogę
    > zapłacić więcej za towar, biorąc go na raty? Dobrze wiedzieć :-P

    Sprzedawca nie może się więcej domagać. A to, co zapłacisz bankowi, to
    zupełnie inna bajka.

  • 159. Data: 2007-07-02 00:00:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Kamil Jońca wrote:

    > W jaki sposób ? Prosiłem o wywód i jakoś sie go nie doczekałem.

    Bo masz mocno selektywną percepcję.

    W tym wątku było już tyle przepisów podanych, że tylko ślepy tego nie
    zauważy...

  • 160. Data: 2007-07-02 06:29:42
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sun, 01 Jul 2007 14:00:56 -0700, Cleghan napisał(a):

    > Jeśli więc na wywieszce z ceną brak jest informacji o dodatkowej opłacie
    > przy płatności kartą to wydaje mi się że można to zgłosić do PIH. Tylko
    > komu się chce ?

    Mało tego. Tę opłatę trzeba chyba wrzucić na paragon/fakturę.