  • 161. Data: 2007-07-02 06:51:10
    Temat: Re: czy to jest legalne
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sun, 01 Jul 2007 20:58:18 +0000, Olgierd napisał(a):

    > Jeszcze jutro sprawdzę elektroniczne instrumenty, chociaż tam chyba nic
    > nie ma (bo i ustawa jest o czymś innym).

    No więc to idzie tak:

    - Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 32 ustawy o NBP); do tego mam
    ciekawe tezy z artykułu M. Olechowskiego, cytuję za Leksem "Przepis [art.
    32 ustawy o NBP] potwierdza [...] zdolność [...] znaków [pieniężnych] do
    umarzania zobowiązań pieniężnych, ale nie stwarza wyraźnej podstawy dla
    ich przymusowego obiegu (obowiązku przyjmowania). Takiej wyraźnej
    podstawy nie stwarzają również pozostałe przepisy ustawy o NBP ani
    przepisy ustawy o denominacji złotego." ... "Treść [obecnej] normy [prawa
    zwyczajowego] odpowiada poprzednio obowiązującej normie prawa
    stanowionego [(art. 210 k.z.)] "zobowiązania pieniężne mogą być spłacone
    bez ograniczenia wysokości każdym rodzajem znaków pieniężnych emitowanych
    przez NBP"." ... "Wprowadzając [w art. 32 ustawy o NBP] formułę "prawnego
    środka płatniczego" ustawodawca zawarł w niej dotychczasową treść
    normatywną przepisów o świadczeniach pieniężnych i ustroju pieniężnym. W
    tym także element obligatoryjnej mocy umarzania zobowiązań pieniężnych
    (który poprzednio był zaznaczany oddzielnie od cechy "obiegowości" znaków
    pieniężnych)." ("Normatywne podstawy przymusowego umarzania zobowiązań
    pieniężnych", Państwo i Prawo, 2004/5/67

    Dziś temu przepisowi k.z. odpowiada cytowany przeze mnie przepis kc,
    aczkolwiek faktycznie nie ma aż takiej kategorycznej postaci.

    - zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 prawa bankowego:

    pieniądz elektroniczny - wartość pieniężną stanowiącą *elektroniczny
    odpowiednik znaków pieniężnych*, która spełnia łącznie następujące
    warunki:
    a) jest przechowywana na elektronicznych nośnikach informacji,
    b) jest wydawana do dyspozycji na podstawie umowy w zamian za środki
    pieniężne o nominalnej wartości nie mniejszej niż ta wartość,
    c) jest przyjmowana jako środek płatniczy przez przedsiębiorców innych
    niż wydający ją do dyspozycji,
    d) na żądanie jest wymieniana przez wydawcę na środki pieniężne,
    e) jest wyrażona w jednostkach pieniężnych,

    Tu mam tezę "Zapłatę kartą płatniczą należy traktować tak samo jak
    zapłatę gotówką. Wynika to ze swoistego charakteru kart płatniczych,
    które w toku swojego rozwoju nabrały cechy ścisłego ekwiwalentu pieniądza
    w odróżnieniu od jego surogatów typu czeki, a nawet weksle." (D.
    Frąckowiak, Uwagi o zapłacie kartą płatniczą i przejęciu długu, Przegląd
    Prawa Handlowego, 2000/12/7)

    oraz "Skoro znak pieniężny nie tyle zawiera, co raczej potwierdza i
    dokumentuje istnienie prawa podmiotowego do dokonywania zapłat, to nic
    nie stoi na przeszkodzie, aby taką funkcję potwierdzania i dokumentowania
    spełniała nie tylko rzecz, ale także informacja cyfrowa. Tak więc również
    elektroniczny znak pieniężny może być nośnikiem sumy pieniężnej." (W.
    Srokosz, "Istota prawna pieniądza elektronicznego", Prawo Bankowe,
    2002/12/67); aczkolwiek muszę przyznać, że niejaki A. Stosio ma pogląd
    nieco odmienny ("Pieniądz elektroniczny nie jest pieniądzem w rozumieniu
    prawa walutowego, a jedynie wartością pieniężną stanowiącą odpowiednik
    znaków pieniężnych.", "Pieniądz elektroniczny - cywilnoprawna analiza
    pojęcia, cz. II", PPH 2002/6/17).

    No i już reszta jest nam wiadoma z przepisów ustawy o elektronicznym
    instrumencie pieniężnym.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://www.money.pl/forum/

  • 162. Data: 2007-07-02 07:33:51
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Olgierd pisze:
    [...]>
> [...]
    > warunki:
    > a) jest przechowywana na elektronicznych nośnikach informacji,

    Ale IIRC tu chodzi o to, że to ma być zapisane na karcie ("elektroniczna
    portmonetka") , a nie na koncie związanym z kartą. Jeśli to zostanie
    rozstrzygnięte, to nie pozostanie mi nic innego jak się z Tobą zgodzić.

    [....]
    KJ

  • 163. Data: 2007-07-02 07:52:44
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 02 Jul 2007 09:33:51 +0200, Kamil Jońca napisał(a):

    > Ale IIRC tu chodzi o to, że to ma być zapisane na karcie ("elektroniczna
    > portmonetka") , a nie na koncie związanym z kartą. Jeśli to zostanie
    > rozstrzygnięte, to nie pozostanie mi nic innego jak się z Tobą zgodzić.

    To już Ci odpowiadam: jako odrębną kategorię przyjmuje się WYŁĄCZNIE
    karty prepaid, do nich jest osobny przepis, całkowicie odrębne założenia
    itd. Też znalazłem sporo literatury.

    Natomiast czy pieniądz "leży" na karcie czy na koncie to chyba odrębna
    sprawa. Pewnie ustawodawca nie pomyślał.

  • 164. Data: 2007-07-02 11:04:33
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 29 Jun 2007 15:32:00 -0000, Morph <m...@g...com> wrote:

    > Idąc tym tokiem myślenia, jeżeli byłby na drzwiach napis "Dowóz do
    >klienta" i nie byłoby tam podanej ceny to uznałbyś że transport jest
    >gratis :)

    Oczywiście, że tak.

    >A teraz tak troszkę z innej beczki, załóżmy że karta kredytowa to
    >waluta obca KK, którą sprzedawca aby spieniężyć musi wymienić na
    >złotówki PLN.
    >Wartość zakupionego towaru powiedzmy 100zł.
    >Klient chce płacić walutą obcą KK, aktualny kurs sprzedaży w banku
    >wynosi 1zł za 1KK, kurs skupu 1zł za 1,1kk (bank musi zarobić)
    >Pytanie, po którym kursie sprzedawca policzy towar ? :)

    Sprzedawca nei policzy po żadnym kursie. Sprzedawca policzy po walucie
    oferty i taką kwotą obciązy kartę. Przeliczenia dokona bank klienta.

    >A jeszcze inna sprawa, powiedzmy że klient bierze w sklepie towar na
    >przelew 14 dni. Powinien za towar przelać kwotę 100zł czy może 100zł
    >pomniejszone o koszty przelewu ?

    A to juz tak, jak się umówi.

    >To że w większości sklepów praktyki doliczania prowizji za płatność
    >kartą nie są stosowane, oznacza że mamy w większości porządnych
    >przedsiębiorców ale nie oznacza to że jest to zakazane.

    To, że prawo zakazuje zmiany ceny po zawarciu umowy tak stanowi.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 165. Data: 2007-07-02 11:07:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 29 Jun 2007 18:57:23 +0200, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    >Odkad to kawalek plastiku jest u nas obowiazujacym srodkiem platniczym ?

    Nie jest, nie musi być.

    >A to, ze na szybie jest naklejka to nic nie znaczy, bo oznacza iz sklep

    Tylko wówczas, jesli przez 'nic' rozumiemy ofertę 'przyjmujemy
    płatności kartami płatniczymi'.

    >platnosc przyjmuje a na jakich warunkach to jego sprawa (aczkolwiek

    Jego sprawa, czy te warunki określił, czy nie. I jego konsekwencje
    tego, czy określił, czy nie. Jesli nie określił do momentu podania
    ceny za towar - to cóż, takie konsekwencje, że klient płaci karta
    tyle, ile cena na półce.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 166. Data: 2007-07-02 11:08:35
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sat, 30 Jun 2007 15:09:58 +0200, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    >Tak to wlasnie jest z wami - laikami, nie dosyc ze nie macie o czyms
    >pojecia, a pomimo to dacie sie za swoje poglady pokroic to jeszcze nie
    >potraficie nawet prawidlowo i w pelni zacytowac przepisu prawa na ktory
    >sie powolujecie.

    Masz racje, tak jest z takimi jak TY.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 167. Data: 2007-07-02 11:08:58
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 29 Jun 2007 19:18:34 +0200, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    >Interesujaca interpretacja. Szkoda ze calkowicie bledna.

    Wykaż tą błędność.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 168. Data: 2007-07-02 11:11:57
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 29 Jun 2007 19:21:04 +0200, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    >Polskie pieniadze (banknoty i monety) sprzedawca ma obowiazek przyjac.

    Oraz inne pieniądze lub przedmioty, jesli wczesniej do tego się
    zobowiązał.

    >No i nadal obowiazuje. To co placisz dodatkowo to nie jest cena za towar
    > tylko oplata za uzycie niestandardowego srodka platnosci.

    Nie jest, gdzyż sprzedawca uprzednio się zadeklarował, że traktuje
    tenże jako standardowy.

    >A skad wiesz ze sprzedawca zadeklarowal ? Sama naleka na szybie to zadna
    >deklaracja.

    Dla Ciebie nie, dla IH, UOKiK oraz sądów - tak.

    >Ale sprzedawca nic nie odmawia. On sprzedaje po cenie z polki. Dodatkowa
    >oplata jest za platnosc karta, a karta obowiazujacym srodkiem platniczym
    >w naszym kraju poki co nie jest.

    Nie, on odmawia. Chce, abyś zapłacił w akceptowalnej przezeń formie
    płatności więcej, niż na półce.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 169. Data: 2007-07-02 11:13:24
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sat, 30 Jun 2007 19:12:41 +0200, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    >Obowiazujacym srodkiem platniczym sa banknoty i monety NBP.

    A Ty zauważasz powyżej słowo 'wyłacznie'?
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 170. Data: 2007-07-02 12:54:05
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 29 Jun 2007 21:34:18 +0200, Bartosz 'xbartx' Nowakowski
    <b...@h...net> wrote:

    >Tak samo jak dowóz mebli, albo ich wniesienie do mieszkania. Kolejna
    >usługa sklepu, która ułatwia zakup - bez terminala, czyli bez
    >zaciągnięcia kredytu być może nie kupiłbyś danej rzeczy w sklepie. Jak
    >kupujemy coś na raty w sklepie, który załatwia cały proces i ma od tego
    >być może jakąś prowizję, to też należy domagać się jej zwrotu? Przecież
    >sklep już na nas zarobił!

    A wywiesza wiązącą, w myśl prawa, ofertę, że kredytem mogę zapłącić?
    --
    ___________/ GG: 3524356