  • 51. Data: 2007-06-29 14:34:30
    Temat: Re: czy to jest legalne
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Bartosz 'xbart' Nowakowski wrote:

    > Przecież jasno wytłumaczył. Płacisz za towar i za cenę jaka była na
    > regale a jako, że nie masz gotówki to sprzedawca udostępnia Tobie inną
    > formę płatności, za którą musisz jednorazowo ponieść dodatkową opłatę.

    No beton...

    A jak będę płacił jednogroszówkami? Też dopłata, bo wymiana tego na
    "grubsze" kosztuje choćby fatygę? Albo jak właśnie zapłacę stówą za
    drobną rzecz?

    CENA Z PÓŁKI OBOWIĄZUJE

    Niezależnie od formy płatności - czek, przelew, karta, gotówka lokalna,
    waluta... Jeśli tylko sprzedawca zadeklaruje, że daną formę płatności
    przyjmuje - nie ma możliwości odmówić sprzedaży ani podwyższać ceny "bo
    mu niewygodnie".

    Jeśli sprzedawca odmówi mi sprzedaży za cenę z półki, ja mogę np. wezwać
    policję (w celu wystawienia sprzedawcy mandatu karnego, który będzie go
    sporo więcej kosztować, niż transakcja kartą).

  • 52. Data: 2007-06-29 15:32:00
    Od: Morph <m...@g...com>

    On 29 Cze, 15:36, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Uważam, że umów należy dotrzymywać.

    Idąc tym tokiem myślenia, jeżeli byłby na drzwiach napis "Dowóz do
    klienta" i nie byłoby tam podanej ceny to uznałbyś że transport jest
    gratis :)

    A teraz tak troszkę z innej beczki, załóżmy że karta kredytowa to
    waluta obca KK, którą sprzedawca aby spieniężyć musi wymienić na
    złotówki PLN.
    Wartość zakupionego towaru powiedzmy 100zł.
    Klient chce płacić walutą obcą KK, aktualny kurs sprzedaży w banku
    wynosi 1zł za 1KK, kurs skupu 1zł za 1,1kk (bank musi zarobić)
    Pytanie, po którym kursie sprzedawca policzy towar ? :)
    Policzy po tym aby dostać swoje 100zł za towar i tylko wtedy sie to
    zgadza z cenami wywieszonymi w sklepie, bo dlaczego miałby sprzedawać
    taniej.
    (Oczywiście obca waluta to trochę inna sprawa niż karta kredytowa, ale
    chodzi o przesłanie)

    A jeszcze inna sprawa, powiedzmy że klient bierze w sklepie towar na
    przelew 14 dni. Powinien za towar przelać kwotę 100zł czy może 100zł
    pomniejszone o koszty przelewu ?

    To że w większości sklepów praktyki doliczania prowizji za płatność
    kartą nie są stosowane, oznacza że mamy w większości porządnych
    przedsiębiorców ale nie oznacza to że jest to zakazane.

    Michał Michno

  • 53. Data: 2007-06-29 15:51:32
    Od: Morph <m...@g...com>

    On 29 Cze, 16:34, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

> [...]
    > policję (w celu wystawienia sprzedawcy mandatu karnego, który będzie go
    > sporo więcej kosztować, niż transakcja kartą).

    A ja bym przyrównał płacenie kartą do wykonywania przelewu z banku, to
    kupujący pokrywa koszty takiego przelewu.
    To że akceptuje dodatkowe formy płatności to jedna sprawa, a druga to
    taka że za takie bajery może pobierać opłaty.

    Na pewno spotkałeś się z możliwością płacenie przez internet za różne
    usługi sms-em, cena jest wtedy całkiem inna niż za przelew z banku.

    Pozdrawiam
    Michał Michno

  • 54. Data: 2007-06-29 16:13:29
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Thu, 28 Jun 2007 23:00:12 +0000 (UTC), Samotnik
    <s...@W...samotnik.art.pl> wrote:

    >Oczywiście, ale przy płatności gotówką. To gotówka jest środkiem płatniczym
    >w tym kraju.
    ??

    za wikipedia:
    Środek płatniczy jest umowną równowartością pewnej ilości pieniędzy,
    najczęściej posiadającą formę materialną. Środkiem płatniczym może być
    zarówno złoto, moneta, banknot jak i czek czy przelew bankowy.

    a ze strony nbp:
    "Zgodnie z Ustawą o Narodowym Banku Polskim z dnia 29 sierpnia 1997
    r., Narodowemu Bankowi Polskiemu przysługuje wyłączne prawo emitowania
    znaków pieniężnych Rzeczypospolitej Polskiej.

    Znakami pieniężnymi emitowanymi przez NBP są banknoty i monety."

    >Usługa zapłaty kartą płatniczą może być płatna dodatkowo,
    >jeśli ktoś już tak lubi utrudniać klientom życie.

    wiesz co? w taki razie sprzedawca ma rowniez prawo uznac, ze bedzie
    przyjmowal wylacznie przedplaty przelewem na konto.
    w koncu przyjmowanie gotowki to tez problem, trzeba miec kase, kwestie
    ochrony i transportu do banku tez kosztuja..
    wiec za platnosc gotowka moze doliczac np. +50%, a dowiesz sie o tym
    fakcie przy okazji placenia rachunku ;-)

    pozdarwiam,
    cyb

  • 55. Data: 2007-06-29 16:18:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr" <piotr@centrum_.cz> writes:

    > Bulka 2 zl
    > Platnosc karta 1 zl
    > Zapakowanie 1 zl
    > Razem 4 zl

    Prawda "inaczej". To tak jakbys placil za wystawienie paragonu.

    > Podobnie jest to robione na calym swiecie, a najprostszym przykladem sa
    > linie lotnicze

    Prawda "inaczej" - akurat linie lotnicze sa jedynym takim przykladem,
    a wynika to z paru prostych faktow:
    - linia lotnicza robi dziennie wiele tysiecy transakcji, srednia suma
    to np. 1000 zl (albo wiecej).
    - ryzyko transakcji jest nieco inne niz w normalnych sklepach, bo
    klienci sa dobrze znani (z dokladnoscia do wklepywania w komputer
    danych z paszportow itp).

    Jakbys jeszcze chcial uzasadniac cos liniami lotniczymi, to proponuje
    na poczatek oplaty paliwowe i oplaty za wystawienie biletu (ktorego
    nawet fizycznie sie nie wystawia), przy samej cenie bilety rownej 1 zl.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 56. Data: 2007-06-29 16:26:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> writes:

    > Jeśli sprzedawca odmówi mi sprzedaży za cenę z półki, ja mogę np. wezwać
    > policję (w celu wystawienia sprzedawcy mandatu karnego, który będzie go
    > sporo więcej kosztować, niż transakcja kartą).

    Co tam policja zrobi to ja nie wiem, ale niezaleznie od tego masz
    prawo domagac sie skutecznie wywiazania sie z oferty - wiec to,
    ze sprzedawca zaplaci mandat nie powoduje, ze zostanie "zwolniony"
    z przyjecia zaplaty karta :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 57. Data: 2007-06-29 16:43:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Morph <m...@g...com> writes:

    > Idąc tym tokiem myślenia, jeżeli byłby na drzwiach napis "Dowóz do
    > klienta" i nie byłoby tam podanej ceny to uznałbyś że transport jest
    > gratis :)

    Nie ma chyba wielkiego sensu chodzic "innymi" tokami myslenia,
    wystarczy ze naklejenie naklejek + napisanie ceny na towarze jest
    traktowane jako oferta przez rozne PIHy i inne UOKIKi. Generalnie
    to powinno interesowac sprzedawcow, a nie ranking opinii w sieci.

> [...]
    > Policzy po tym aby dostać swoje 100zł za towar i tylko wtedy sie to
    > zgadza z cenami wywieszonymi w sklepie, bo dlaczego miałby sprzedawać

    Widziales kiedys taka oferte bez podanego kursu albo sposobu jego
    uzyskania? Bo ja sobie nie przypominam. Ale gdyby taka byla,
    nalezaloby wezwac sprzedawce do uzupelnienia oferty. W przypadku
    oferty z KK niczego nie brakuje.

    > A jeszcze inna sprawa, powiedzmy że klient bierze w sklepie towar na
    > przelew 14 dni. Powinien za towar przelać kwotę 100zł czy może 100zł
    > pomniejszone o koszty przelewu ?

    Nie wiem o jakich kosztach piszesz, ale z pewnoscia klienta nie
    interesuja koszty przyjecia przelewu przez bank sprzedawcy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 58. Data: 2007-06-29 16:57:23
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Adam Płaszczyca napisał(a):
    > Finał. Umowa została zawarta, nie ma mowy o żadnych dodatkowych
    > kosztach.

    Odkad to kawalek plastiku jest u nas obowiazujacym srodkiem platniczym ?
    A to, ze na szybie jest naklejka to nic nie znaczy, bo oznacza iz sklep
    platnosc przyjmuje a na jakich warunkach to jego sprawa (aczkolwiek
    powinna byc o tym informacja w widocznym miejsce i pewnie jest).

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 59. Data: 2007-06-29 16:58:29
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Bartosz 'xbart' Nowakowski" <b...@h...net> wrote in message

    > Wydaje mi się, że Samotnik ma rację. Nie ma u nas obowiązku posiadania
    > przez wszystkie sklepy terminali płatniczych. Skoro nie ma, to jest to
    > usługa dodatkowa, za którą sklep/właściciel może lub nie musi, w

    A jak sadzis jak powinna byc zakasyfikowana taka "usluga" jako posrednictwo
    finansowe, czy moze raczej jak czynnosc bankowa? ;)
    Idac tym tropek dojdziemy do wniosku, ze kazdy sklepikarz majacy terminal
    jest posrednikiem finansowym. Ciekawe czy posiadacze terminali maja
    zgloszona taka dzialalnosc... i czy placa odpowiednie podatki. Mam nadzieje,
    ze za taka "usluge" nie doliczaja VATu.
    A gdyby uznac to za wyoutsourcowana czynnosc bankowa? Hm... mozna byloby
    naslac na nich GINB ;)

    MK

  • 60. Data: 2007-06-29 17:15:29
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Art. 137 par. 1 i stosowne przepisy wykonawcze...

    Art. 137 ale czego ?

    --
    pozdrawiam
    Mithos