  • 241. Data: 2015-01-19 17:29:04
    Temat: Re: dobicie frankowców
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "S" napisał w wiadomości
    W dniu 2015-01-19 o 10:15, J.F. pisze:
    >Bo banki tak chcą. Jednak coraz większa liczba osób decyduje się na
    >wcześniejszą spłatę.

    Takze ludzie tak chca. Bo ich rata przy krotszym terminie przeraza.

    >Nie wiem od kiedy udzielano kredytów w CHF. Trzeba byłoby sprawdzić
    >czy w 2005 było to możliwe i ilu osobom udzielono takiego kredytu.

    No to w 2006 ...

    >Jeśli banki będą interweniować to spadnie, ale jeśli nie - należy
    >spodziewać się wzrostu.

    Ale banki nie interweniuja. To sie zle konczy. Banki zarabiaja na
    spreadach :-)

    >Oczywiście, że nie. Od kilku lat RPP co najwyżej rozważa czy znowu
    >obniżyć. Nigdy nie pomyśleli o jakiejś istotnej podwyżce. Niedawno
    >banki znowu obniżyły %. Koniec 2014 to szansa na lokaty po 3,5%,
    >teraz 3% to dużo.

    No, poczekamy, zobaczymy. Do tej pory sytuacja na rynku pienieznym
    byla dosc stabilna, teraz sie troche zmienilo.

    J.

  • 242. Data: 2015-01-19 17:33:22
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-19 o 10:52, J.F. pisze:

    > Moment - przy tym samym okresie kredytu to przeciez to samo.
    > I calkiem dobra metoda porownania na szybko dwoch kredytow.

    Nie, bo inaczej działa na psychikę informacja, że będzie 200zł drożej (w
    domyśle na miesiąc), a inna że trzeba dołożyć 12.000 za pomalowane
    zderzaki czy tam coś (w domyśle: w sumie).

    > Przyjemnosc niemieszkania z tesciowa swoje kosztuje :-)

    W efekcie wielu woli wynajmować mieszkanie, które spłaca, a samemu wraca
    do teściowej. Na tarczy. Więc nie wiem czy to tak super. Znam osoby,
    które wynajmują i dopłacają, bo najem nie starcza na ratę.

    > Aczkolwiek gdzies tam mozna liczyc, ze nieruchomosci jeszcze pojda w
    > gore i tej kwoty wcale nie placisz :-)

    Szybciej frank spadnie to 40 groszy. Żadne... nawet najśmielsze analizy
    nie mówią o wzroście cen nieruchomości przez następne kilkadziesiąt lat.
    Wprost przeciwnie. Niż demograficzny w połączeniu z kłopotami z pracą
    wskazuje, iż będzie tanieć.

    > No nie, mozesz sie umowic na dowolna walute, ba - nawet w ustawach pisze
    > ze oplata wynosi np 500 euro.
    > Platne w zlotowkach po aktualnym kursie.

    Otóż w sklepach możesz płacić euro. Nie w złotówkach, ale banknotami
    eur. Cena jest przeliczana przez kurs ustalony przez sklep (polecam
    Leclearc, bo u mnie kurs jest NBP), a reszta wydawana w zł. Ale płacisz EUR.

    > Kolega ma tu troche racji, ze te franki to wirtualne byly, ale gdzies
    > jednak musialy byc zbilansowane.

    A skąd...

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 243. Data: 2015-01-19 17:34:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "S" napisał w wiadomości grup
    >No ale pomyśl... Jest 2008 rok. Frank kosztuje 2zł. Ile może spaść?
    >50gr? 1zł? Nie może 2zł, bo musieliby go rozdawać za darmo. Więc
    >ryzyko banku to powiedzmy 50gr realnie.

    Te 50 gr to jest 25% udzielonego kredytu. Bank nie moze sobie pozwolic
    na takie ryzyko.
    Bank ma zawsze zarobic :-)

    >A ryzyko klienta? Sky is the limit.
    Teoretycznie, w praktyce mniejsze, szczegolnie przy wieloletnim
    kredycie.

    >Ten sam czas. Funt kosztuje 4zł. Banki go nie wybierają, bo staje się
    >za bardzo ryzykowny.

    Czy klienci go nie wybieraja, bo jest za drogi.

    >Nie zastanowiło Cię dlaczego CHF akurat stał się podstawą obliczania
    >kredytu? Małe państewko, gdzie ani Polacy nie jeździli do pracy, ani
    >nie mieli rodzin (Polonia) itd. W zasadzie przed boomem mieszkaniowym
    >mało kto... a pewnie i teraz... jest w stanie rozpoznać banknoty
    >frankowe czy wymienić ich nominały...
    >Sądzę, iż ów frank został wybrany z powodów jak wyżej.

    Przez klientow dlatego, ze najmniejsze odsetki.
    Przez banki ... ktos tam moze i pomyslal ze na tym najwiecej zarobi,
    ale banki nie robia wieloletnich ryzykownych spekuacji.

    J.

  • 244. Data: 2015-01-19 17:35:29
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-19 o 12:34, Pete pisze:
    > Proste pytanie, prosta odpowiedź.
    > Mają teraz mniej czy więcej CHF do spłaty?

    Ale Ty trudny jesteś... Tyle samo - złotych, bo nigdy CHF nie zostało
    zakupione. To tylko punkt odniesienia. Dziś przynosisz CHF, bank to
    sobie sprzedaje i tak bilansuje, bo skoro bank nie pożyczył CHF to i
    nikomu oddać CHF nie musi. Dlatego taki był bój, by w ogóle kredyt w CHF
    można było gotówką CHF spłacać.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 245. Data: 2015-01-19 17:59:33
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Rozwiń myśl o matematyce, bo za szybko myślisz a za wolno piszesz.

    Ale czego nie zrozumiałes?
    Ze jak kredyów frankowych jest 700 tys. to ludzi ktorzy sa zainteresowani
    sprawa jest duzo duzo wiecej?

  • 246. Data: 2015-01-19 17:59:33
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Czekaj czekaj - sugerujesz ze jak klient chcial w GBP, to go bank
    > straszyl ryzykiem kursowym i zapewnial ze na CHF praktycznie ryzyka
    > nie ma ?
    >
    > Kredyt w CHF byl najtanszy, stad jego popularnosc.
    > Inaczej to by ludzie brali w eur, gbp, usd czy pln - zawsze to
    > bardziej znane waluty.

    Na spotkaniach ktorych byłem nie było opcji innych walut - "doradcy"
    przedstawiali oferty w CHF i PLN - wiec ja jako laik podejrzewałm, ze to sa
    jedyne rozsadne opcje.
    No i z tych dwóch zdecydowanie polecano CHF, o argumentacji pisałem juz
    kilkukrotnie.

    To nie był jednostkowy przypadek tylko reguła.

  • 247. Data: 2015-01-19 17:59:34
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Proste pytanie, prosta odpowiedź.
    > Mają teraz mniej czy więcej CHF do spłaty?

    Sam widzisz, ze to nie takie proste, nawet jezeli chciałbys to prosto
    zrozumiec...

  • 248. Data: 2015-01-19 17:59:34
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kamil Jońca k...@p...onet.pl ...

    > Nie. Nie myl _ryzyka_ z _wiedzą_. Ja nie _wiedziałem_ po ile będzie
    > franek za 5 lat. Ale się nad tym zastanawiałem.

    Poczytaj. Tu część pisze ze było wiadomo...

  • 249. Data: 2015-01-19 18:13:25
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-19 o 17:12, J.F. pisze:
    > No ale kazdy duzy bank powinien dobrze placic, aby miec takie informacje
    > zawczasu :-)

    Tego my szaraczki wiedzieć nie będziemy.

    > Poza tym nawet jak malo osob wie, to chec zarobienia jest duza, wiec
    > duzo wkladaja.
    > A tu tego nie widac, wiec malo wlozyli.

    Ta kasa w kosmos nie idzie. Skoro ktoś stracił to ktoś musiał zyskać.

    > A co to ma wspolnego z zabijaniem ?

    Coraz więcej samobójstw związanych z długami. Podobno gonimy w tym
    względzie Japonię... w samobójstwach, a nie długach ;-)

    Chciałem przez to powiedzieć, iż nie warto szafować wolnością. Po to
    płacimy na NBP czy KNF, aby spełniały swoją rolę.

    > Wystarczajaco duzo, zeby stracic :-)

    Dziś przeczytałem, iż majątek przeciętnego Szwajcara wzrósł 16%.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 250. Data: 2015-01-19 18:20:47
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-19 o 17:29, J.F. pisze:

    > Takze ludzie tak chca. Bo ich rata przy krotszym terminie przeraza.

    Nie, tu nie chodzi o ratę. Chodzi o to, że nagle możesz dostać spadek po
    dziadkach czy rodzicach i masz jednorazowo dużo gotówki. Na takie rzeczy
    ludzie liczą, a nie na spłacanie z pensji.

    > Ale banki nie interweniuja. To sie zle konczy. Banki zarabiaja na
    > spreadach :-)

    Nie o to chodzi. W tej chwili Szwajcarzy stoją w kolejkach do kantorów,
    jak u nas za czasów PRL-u za papierem toaletowym. A zatem detal wyrzuca
    CHF kupując na potęgę waluty. Robią to, co niedawno robił ich bank
    narodowy. Mimo to kurs nie chce spaść. Gdy detal się wypstryka z kasy,
    będzie mała podaż CHF i kurs pójdzie w górę. Chyba, że banki dysponujące
    miliardami rezerw zaczną interweniować.

    Zobacz sobie co się dzieje:
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Szwajcarzy-kupuja-pr
    zecenione-euro-7231964.html

    > No, poczekamy, zobaczymy. Do tej pory sytuacja na rynku pienieznym byla
    > dosc stabilna, teraz sie troche zmienilo.

    Myślisz, że wzrost USD z 3zł do 3,64 to jest stabilna sytuacja? Nie
    sądzę... Spodziewam się na koniec roku lokat rzędu 2%.

    --
    Pozdrawiam