  • 1. Data: 2008-08-20 18:32:49
    Temat: geneza kar za opoznienia splaty kredytu?
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    Pamietam, jak rodzice rozne raty za prl-u splacali na poczcie,
    podbijajac kolejne blankiety ksiazeczki "kredytowej".
    Gdy kredyt byl splacony, wybierali sie do pko i tam po podliczniu stanu
    kredytu, albo doplacali jakies grosze, za opoznienia, albo (nawet)
    kierowano ich do kasy, zeby odebrali nadplate.
    Na poczatku lat 90-ych tez jeszcze nie bylo straszenia karami, minimalne
    opoznienia owocowaly naliczeniem kilku zl dodatkowej wplaty.

    Potem pojawil sie model kredytow zblizony do obslugi karty kredytowej
    (ktora jest specyficznym produktem, rozniacym sie od kredytu ratalnego)
    - dzien spoznienia i bank dowala z grubej rury czym moze, okladajac
    drobne spoznienie niewspolmiernymi do przewinienia kosztami dodatkowymi.

    Skad to sie wzielo?
    czy za prl mielismy kompletnie wydumany system splat, pokazujacy jak w
    panstwie socjalistycznym prowadzi sie bankowosc, w przeciwienstwie do
    burzuazyjnych bankierow krwiopijcow?
    Czy tez zgrubsza taka tolerancja byla wtedy norma ogolna i jeden czy dwa
    dni sporadycznego opoznienia nigdzie nie wywolywaly az tak drastycznych
    reakcji.

    Czy system takich drakonskich kar dla sporadycznych opoznien jest w tej
    chwili norma swiatowa?
    Moze przyczyna jest komputeryzacja, umozliwiajaca blyskawiczna reakcje,
    niemozliwa wczesniej przy recznej obsludze wszystkich procedur i
    dokumentacji?

    Co o tym myslicie? Jakies przemyslenia, wnioski, fakty z innych krajow
    dla porownania?

  • 2. Data: 2008-08-20 20:26:12
    Temat: Re: geneza kar za opoznienia splaty kredytu?
    Od: buraxta <b...@g...com>

    krzysztofsf wrote:
    > Co o tym myslicie? Jakies przemyslenia, wnioski, fakty z innych krajow
    > dla porownania?

    Sprawa jest prosta - bank udzielając kredytu zakłada, że daje go osobie
    solidnej i wywiązującej się z umowy (tzn. że w umówionych terminach
    będzie wypełniać swój obowiązek spłaty).

    Jeśli w umówionym terminie osoba ta nie spłaca raty tzn, że:

    1. Jej płynność finansowa uległa pogorszeniu (od czasu udzielenia
    kredytu) -> wzrost ryzyka

    2. Biorąc pod uwagę pkt.1 istnieje duże prawdopodobieństwo, że sytuacja
    taka powtórzy się w przyszłości, z dużą szansą na zwiększenie opóźnień,
    aż do całkowitej utraty zdolności kredytowej -> wzrost ryzyka

    3. Bank nie dysponuje pieniędzmi w terminie, w którym miał nimi
    dysponować, co oznacza że nie może ich zainwestować, ponadto pogorszeniu
    ulega jego płynność (choć to raczej nie istotne) -> utrata korzyści dla
    banku

    4. Bank ponosi koszty szczególnego monitorowania takiej transakcji
    (czyli zajmuje się nią więcej osób, niż przy normalnych spłatach
    terminowych) -> wzrost kosztów dla banku

    itd. itp.

    Ryzyko kredytu ma odzwierciedlenie w jego marży. Koszty banku z tytułu
    opóźnień bank pobiera od dłużnika.

    --
    // \\
    // // // http://gnu.univ.gda.pl/~buraxta \\ \\ \\

  • 3. Data: 2008-08-20 21:11:08
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    krzysztofsf wrote:
> [...]
    > dokumentacji?
    >
    > Co o tym myslicie? Jakies przemyslenia, wnioski, fakty z innych krajow

    Przyklad z czasow mojego pobytu w USA.
    Zalozylem konto w Susquehanna Bank (bo byli blisko, mieli dobra
    reputacje i jakas promocje).

    Prowadzenie rachunku - gratis. Wypukla karta debetowa - gratis. Dostep
    elektroniczny - gratis. Dla mnie bomba.

    Zanim zaznajomilem sie z offlajnowoscia amerykanskich systemow bankowych
    (transakcje autoryzowane w terminalu potrafily byc zaksiegowane po
    tygodniu), wdepnalem w overdraft. -2USD (dwa dolary amerykanskie na
    minusie) poskutkowalo oplata karna w wysokosci 40USD :) Probowalem
    reklamowac, ale bank byl nieugiety - niedozwolony debet - patrz TOiP.

    Pozniej w rozmowach z "rdzennymi" mieszkancami na temat zapoznienia
    amerykanskiej bankowosci w porownaniu z polska :) dowiedzialem sie, ze
    to dosc typowe. Standardowe uslugi tanio lub gratis, ale wszelkie
    potkniecia klienta sa drogo wycenione - w ten sposob bank sobie
    rekompensuje darmowosc rachunkow biezacych, oszczednosciowych i kart do
    nich. Proba statystyczna niewielka, wiec ta opinia moze nie byc
    miarodajna, ale brzmi IMO dosc sensownie.

    Wieslaw

  • 4. Data: 2008-08-20 21:13:04
    Od: PZ <p...@i...pl>

    buraxta wrote:
> [...]
    Witam

    Troche sie z wami zgodze i dorzuce cos swojego.

    Moim zdaniem rozwoj systemow IT w bankach umozliwil implementacje
    bardziej skomplikowanych sposobow rozliczen z bardzo duża efektywnościa.
    Dodatkowo marketing moze budowac zakrecone produkty - wymaga to tylko
    kolejnego modulu IT, a kiedys nalezaloby napisac instrukcje naliczania
    kar/odsetek na kilkanascie stron i na prawde porzadnie przeszkolic wiele
    osob.

    Poza tym osoba obslugujaca 'ma system' i mowi 'tak wyszlo' wiec nasze
    odczucia sa mocniejsze.

    Wydaje mi sie, ze tak samo jest w uslugach gdzie sa projekty. Duzy
    naklad na zarzadzanie projektami, ale czy korzysci sa wymierne to powiem
    szczerze, ze nie wiem.

    pzdr
    pz

  • 5. Data: 2008-08-20 21:13:50
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    Dnia Wed, 20 Aug 2008 20:32:49 +0200, krzysztofsf napisał(a):

    > Pamietam, jak rodzice rozne raty za prl-u splacali na poczcie,
    > podbijajac kolejne blankiety ksiazeczki "kredytowej".

    (...)

    > Co o tym myslicie? Jakies przemyslenia, wnioski, fakty z innych krajow
    > dla porownania?

    Hmmm być może była to wina poprzedniego ustroju. Ja jednak skłonny bym
    był postawić tezę, iż chodzi o nic innego jak pomnażanie zysku. Takie
    mamy czasy, że np nie wystarczy aby biznes był dochodowy i przynosił
    stały zysk na jakimś tam poziomie - powiedzmy 1 mln $ netto. Jeżeli w tym
    roku zrobiliśmy 1 mln to za rok 2, a za kolejny 3 albo nawet 4, co tam
    nich idzie wykładniczo, bo liniowość jest zbyt prostolinijna ;) Takie są
    moje odczucia, że to nic innego jak pogoń za pieniądzem - po co? Nie mam
    pojęcia, takie mamy czasy.

    Xenocide

  • 6. Data: 2008-08-21 06:45:15
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 20 Aug 2008 20:32:49 +0200, krzysztofsf napisał(a):

    > Czy system takich drakonskich kar dla sporadycznych opoznien jest w tej
    > chwili norma swiatowa?

    Mówisz o owych nielegalnych karach umownych za opóźnienie w spłacie
    zobowiązań pieniężnych? Podejrzewam, że wówczas trzymali się litery prawa
    (skądinąd ciekawe spostrzeżenie...), państwowe banki nie miały interesu w
    wymyślaniu dodatkowych obciążeń.
    A dziś myślą, że im wszystko wolno i stąd te kary za opóźnienie w
    płatności. Podkreślmy, że nielegalne kary i wpisane na listę klauzul
    zakazanych.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 7. Data: 2008-08-21 07:21:03
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    witam

    według mnie niektóre banki (działające na rynku polskim) przejęły te
    "niefajne" amerykańskie i angielskie wzorce czyli nie dość, że pobierają
    wysokie
    prowizje za udzielenie kredytów, obowiązkowe (i często niepotrzebne)
    ubezpieczenia to jeszcze liczą na potknięcie klienta i np. po roku lub dwóch
    naliczają kilkadziesiąt złotych opłaty z tytułu niedopłaty w wysokości 2 gr
    ;-(
    to celowe działanie dotyczy przede wszystkim "dziwnych" banków z rodzaju
    cetelem, sygma itp...(często opisywane na grupie sytuacje klientów
    "załatwionych" kk z tych banków)

    a opisywany przykład z amerykańskiego banku jest popularny np. w UK,
    wystarczy spojrzeć w TOiP NatWest (to nie jest odosobniony przypadek), aby
    znaleźć b.wysoką opłatę za niezrealizowane polecenie zapłaty, jak na
    rachunku nie ma środków na pokrycie zobowiązania to bank nalicza opłatę w
    wysokości 38 GBP!!! (przyjemne no nie?), dla porównania jak w Multibanku PZ
    nie przechodzi to pojawia się komunikat o niezrealizowanej płatnosci i to
    wszystko...

    wniosek taki, ze trzeba dokladnie czytac umowy, sprawdzac czy cale
    zobowiazanie zostalo splacone zeby pozniej nie bylo przykrego zdziwienia, w
    szczegolnosci, gdy jest to kk lub kredyt w jednym z ww. bankow, duze,
    uniwersalne banki raczej w ten sposob klienta nie traktuja...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 8. Data: 2008-08-21 22:47:47
    Od: "kashmiri" <s...@a...nie.znajdziecie>

    Użytkownik "Wwieslaw" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > minusie) poskutkowalo oplata karna w wysokosci 40USD :) Probowalem
    > reklamowac, ale bank byl nieugiety - niedozwolony debet - patrz TOiP.

    To samo w Wlk Brytanii - cała podstawowa funkcjonalność za darmo. Nawet
    więcej niż w USA, bo wypłaty bankomatach wszystkich innych banków też są
    darmowe. Kary za unauthorised overdraft były kiedyś 35 GBP, potem zabrał się
    za to ichniejszy UOKiK, więc banki zmniejszyły karę do 12 GBP (skarg poniżej
    tej sumy UOKiK nie rozpatruje). W tej chwili od półtora roku trwa sprawa
    sądowa o legalność tej kary oraz czy może traktowana jako praktyka handlowa
    (czyli w ogóle podpadać pod UOKiK), ale banki raczej przegrają... Niełatwe
    jest życie banków w UK...

    k.

  • 9. Data: 2008-08-21 23:46:14
    Od: Kinga <k...@w...pl>

    W dniu 2008-08-20 23:13 Bartosz 'xbartx' Nowakowski napisał/a:

    > (...)

    > Hmmm być może była to wina poprzedniego ustroju. Ja jednak skłonny bym
    > był postawić tezę, iż chodzi o nic innego jak pomnażanie zysku.

    Dawniej mało ludzi miało konta w bankach, trzymali pieniądze w domu.
    Banki były biedniejsze niż teraz i "bramy banków były szeroko otwarte
    dla ludzi". Stąd mniej rygorystyczne wymagania banków wobec klientów.

    Mnie już Polbank podniósł spłatę kredytu o 12 zł. Nie wiadomo co i o ile
    więcej będzie np. za pół roku.

    kinga

  • 10. Data: 2008-08-23 11:16:25
    Od: "MisiekK" <d...@w...pl>

    Użytkownik "buraxta" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    > Sprawa jest prosta - bank udzielając kredytu zakłada, że daje go osobie
    > solidnej i wywiązującej się z umowy (tzn. że w umówionych terminach będzie
    > wypełniać swój obowiązek spłaty).

    to jest jasne

    > Jeśli w umówionym terminie osoba ta nie spłaca raty tzn., że:
    >
    > 1. Jej płynność finansowa uległa pogorszeniu (od czasu udzielenia
    > kredytu) -> wzrost ryzyka

    Albo miała wypadek, albo nie miała dostępu do kompa, albo inny bank nie
    zrealizował elixiru w terminie itd. 1000 powodów.
    Płynność jej na pewno spadnie po nałożeniu drakońskiej kary.

    > 2. Biorąc pod uwagę pkt.1 istnieje duże prawdopodobieństwo, że sytuacja
    > taka powtórzy się w przyszłości, z dużą szansą na zwiększenie opóźnień, aż
    > do całkowitej utraty zdolności kredytowej -> wzrost ryzyka

    tu trzeba policzyć prawdopodobieństwo dla danego klienta nie stwierdzać, że
    jest duże bo może być zerowe.

> [...]
    > dysponować, co oznacza że nie może ich zainwestować, ponadto pogorszeniu
    > ulega jego płynność (choć to raczej nie istotne) -> utrata korzyści dla

    Polecam film Money as dubt ...

    > 4. Bank ponosi koszty szczególnego monitorowania takiej transakcji (czyli
    > zajmuje się nią więcej osób, niż przy normalnych spłatach terminowych) ->
    > wzrost kosztów dla banku

    transakcje monitoruje system nie ludzie - dopiero po przekroczeniu pewnych
    warunków angażowany jest człowiek.
    kary za 2 dniowe opóźnienie nalicza komputer pobierając kwotę z rachunku.
    > itd. itp.
    >
    > Ryzyko kredytu ma odzwierciedlenie w jego marży. Koszty banku z tytułu
    > opóźnień bank pobiera od dłużnika.

    niektóre banki łoją na 2 fronty - marże maks + ubezpieczenia+ wymyślne
    kary...
    --
    MisiekK