  • 21. Data: 2012-02-14 19:03:58
    Temat: Re: ile bylo warte X zl w roku 1984?
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-02-14 19:52, Zenek pisze:

    > Tylko ze 1984 i kolejne lata to juz nie byl PRL a rzady kolesi ze znanym
    > specjalistom od rozmontowywania panstwa Balcerowiczem.

    1984 to nie PRL??? Kolejny "oświecony"...
    Weź Ty dziecko choćby w Wikipedii trochę poczytaj o Balcerowiczu, a może
    natkniesz się na min. Krasińskiego od chrupiących bułeczek.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 22. Data: 2012-02-14 19:07:27
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Mimo wszystko, mając X zł miesięcznej pensji, mogłeś kupić bądź zdobyć
    > jakąś pulę produktów.
    >
    > Wiadomo, jeden więcej - inny mniej. Ale da się taki średni koszyk ułożyć.

    Jeśli (a tak rozumiem wątek) chodzi o porównanie z dzisiejszymi czasami to
    taki średni koszyk tamtych czasów chyba nie da jakiegoś współczesnego
    odniesienia.
    Problem z miesięczną pensją był taki, że po odjęciu tego, co na życie
    (chleb, mleko, a szczególnie ocet jakoś dało się kupić), za resztę nie było
    jak co kupić. Do wartości każdego towaru luksusowego (pralka, odkurzacz,
    żelazko, meble kuchenne) trzeba byłoby doliczyć mnóstwo czasu na ich
    zdobycie - wilomiesięczne codzienne sprawdzanie się na liście kolejkowej.
    Telewizor było łatwiej i taniej zmontować samemu niż kupić gotowy.
    Ewentualnie dawało się kupić uszkodzony,
    bo te jak rzucili to kilka godzin były zanim zniknęły (te dobre to znikały
    zanim się pojawiły).
    P.G.

  • 23. Data: 2012-02-14 19:20:32
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "maruda" <m...@n...com> napisał w wiadomości
    > Trochę żartobliwie - kiedyś słyszałem rozmowę górników przed zjazdem, w
    > kolejce do "szoli". Jeden się żalił, że żona wyjechała z dziećmi do mamy i
    > został sam i musi się jakoś żywić. Na to drugi mu odpowiedział "jak mosz
    > mleko zapłacone, a kartofle w piwnicy, to dosz se rady".
    > :)
    >
    > ... a też stawałem w kolejce do mięsnego około północy, żeby rano coś na
    > kartki kupić :) Takie były wtedy nocne rozrywki.

    Prawie na pewno autentyk:
    Profesor z USA przyjechał do profesora na Politechnice Gdańskiej.
    Jadą maluchem przez Wrzeszcz i widząc długą kolejkę tez z USA pyta: "Za czym
    ci ludzie tu tak stoją?"
    "Po mięso na kartki."
    Amerykanin myśli jakiś czas i w końcu mówi: "Ja to już bym chyba wolał
    kupić."
    P.G.

  • 24. Data: 2012-02-14 20:54:54
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    maruda pisze:

    > 1984 to nie PRL??? Kolejny "oświecony"...
    > Weź Ty dziecko choćby w Wikipedii trochę poczytaj o Balcerowiczu, a może
    > natkniesz się na min. Krasińskiego od chrupiących bułeczek.

    No właśnie, przecież 1984 to nie żaden Balcerowicz, tylko Orwell! Ach te
    nieuki... :-(

    --
    MiCHA

  • 25. Data: 2012-02-14 21:55:48
    Od: "Marcepan" <b...@t...maila>

    > Co Ty nie powiesz? Nie było? I skąd się wzięły? Pewno radzieccy uczeni je
    > wynaleźli?

    Nie było. Dopiero w latach 60-tych wychodowano specjalny gatunek banana
    pastewnego tzw. "europejski" który udaje się przechowywać do 3 tygodni od
    zerwania. W tej chwili największym producentem bananów na rynek europejski
    jest Islandia.

  • 26. Data: 2012-02-14 22:03:24
    Od: "vvvvvv" <w...@p...de>

    Użytkownik "Zenek" <t...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Nastepny osiedlowy przyglup, a co maja banany do sily nabywczej pieniadza.
    >
    > Przed 2 wojna swiatowa nie bylo bananow a ludzie zyli.

    taaa, żyli... ja nie żyłem na przykład, więc kłamiesz. powinieneś
    powiedzieć, że część ludzi żyła bez bananów, a część nie.

  • 27. Data: 2012-02-15 00:31:22
    Od: Zenek <t...@p...pl>

    taaa, żyli... ja nie żyłem na przykład, więc kłamiesz. powinieneś
    > powiedzieć, że część ludzi żyła bez bananów, a część nie.

    Ty nie jestes czlowiekiem ,jestes zindoktrynowana swinia produktem
    marketingu lobby zydowskiego.

  • 28. Data: 2012-02-15 06:54:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 14 Feb 2012 14:13:41 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > No wlasnie - jak sprawdzic, mniej wiecej, ile bylo warte X zl iles lat
    > temu, np. w roku 1984?

    Może po prostu zaufać GUS i wymnożyć wartości z

    http://www.stat.gov.pl/gus/5840_1634_PLK_HTML.htm

    Tylko trzeba pamiętać o denominacji z 01.01.1095

  • 29. Data: 2012-02-16 03:16:41
    Od: "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

    > Jeśli (a tak rozumiem wątek) chodzi o porównanie z dzisiejszymi czasami to
    > taki średni koszyk tamtych czasów chyba nie da jakiegoś współczesnego
    > odniesienia.

    Ja mam jedno ulubione porownanie - w 1945 było jakieś 20 mln Polaków, w
    1989 - 39 mln.
    Zaden system (budowany od zera) nie wytrzymałby takiego przyrostu
    naturalnego.

    > Problem z miesięczną pensją był taki, że po odjęciu tego, co na życie
    > (chleb, mleko, a szczególnie ocet jakoś dało się kupić), za resztę nie
    > było jak co kupić.

    Bez przesady - cukierki, konserwy i sery byly.

    > Do wartości każdego towaru luksusowego (pralka, odkurzacz, żelazko, meble
    > kuchenne) trzeba byłoby doliczyć mnóstwo czasu na ich zdobycie -
    > wilomiesięczne codzienne sprawdzanie się na liście kolejkowej.

    Tylko, ze takie żelazko działało 10 lat i więcej. Nie gniotsja - nie
    łamiotsja

    > Telewizor było łatwiej i taniej zmontować samemu niż kupić gotowy.

    Znasz kogoś, kto w 89 nie miał telewizora?

  • 30. Data: 2012-02-16 08:23:25
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Hants <hants@CUT_ITvp.pl> wrote on 2012-02-16_4:16

    > Znasz kogoś, kto w 89 nie miał telewizora?

    Hm, *już* nie - wszyscy wymarli...

    witrak()