  • 21. Data: 2002-02-04 20:38:24
    Temat: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>

    "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>
    > Hmm... Może to zinterpretować jakiś bardziej znający sięna rzeczy? :))

    Imo, to ta uchwała nie jest obowiązująca, gdyż jak stanowi art 21.
    Ustawy o Sądzie Najwyższym dopiero uchwały pełnego składu Sądu
    Najwyższego, składu połączonych izb oraz składu całej izby z chwilą
    ich podjęcia uzyskują moc zasad prawnych. W przypadku uchwały podjętej
    przez skład siedmiu sędziów zyskuje ona moc zasady prawnej dopiero
    wówczas, gdy ów skład tak postanowi. A pewnie tak nie postanowił ;]

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 22. Data: 2002-02-05 19:08:20
    Od: "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com> napisał w wiadomości

    > A po co mieliby? Ignorantia iuris nocet i oni na tym zyskują. Jak dla
    > mnie jest perfidna chęć wyciągnięcia jakiejś śmiesznej kasy. Gdyby
    > napisali o terminach wypowiedzenia, to każdy mógłbyby się zorientował,
    > że
    > może z takiego powodu wypowiedzieć. A powiedz - ile osób może znać ów
    > artykuł prawa bankowego?

    Ależ dodali, że można niezaakceptować i wypowiedzieć. Ale nie podali
    terminów... Dziwne...

    > Ależ obowiązuje. Inna sprawa, że banki się nie stosują, choć

    Sekundę. Bank ma możliwość ustalenia sposobu zmiany opłat i prowizji. Czy
    nie może więc ustalić, że nie informuje klienta o każdorazowyh zmianach,
    jedynie aktualny cennik jest dostępny dla niego na www i telefonicznie?

    Ja doskonale rozumiem Twoja argunemty, ale już się zakręciłem - skoro coś
    jest zmianą umowy, to jak można określać inne możliwości zmiany tego, niż
    poprostu jak zwykłą zmianę umowy?

    Skoro zmiana TOiP i oprocentowania jest to zmiana umowy, a wyraźnie
    regulamin mówi o innych procedurach zmiany tych rzeczy, to dlaczego mamy
    stosować przepisy mówiące o zmianie regulaminu, a nie tylko o zmianie TOiP i
    oprocentowania, skoro to są punkty mówiące o tej zmianie ["inny sposób
    zmiany", który można określić - zgodnie z cytowanym prawem bankowym]...

    Poddaję się... :(

    > oczywiście nie wiem czy wszystkie. Pewnie trochę im zajmie
    > przestawienie się na nowe, a tracić na tym będą niezorientowani
    > klienci.

    W sumie teraz poinformowali o zmianie TOiP. Ostatnio - dodając opłatę za
    przychodzący SWIFT - nie.

    > Ustawa daje możliwość ustalenia innego sposobu zmiany TOiP niż
    > "Ogólnych warunków". Jeśli ten inny sposób nie jest określony, to imo
    > należy stosować taki sam jak do "Ogólnych warunków".

    Ale jest określony w regulaminie.
    I nowym i starym. Bank zmienia TOiP lub oprocentwanie, a klient może się o
    tym dowiedzieć dzwoniąc na 0800 lub na www.

    Takie same procedury są przy zmianie TOiP, jak i oprocentowania. Bank nie
    zaznaczył w tym regulaminie [czyli w "sposobie zmiany TOiP i
    oprocentowania"], że będzie każdego imiennie informował...

    Regulamin inteligo wyraźnie rozróznia "zmianę Ogólnych Warunków (...)" i
    oprocentowania, a także TOiP.

    W opisie procedury zmiany regulaminu dodaje o obowiązku imiennego
    poinformowania każdego klienta.
    W opsie procedury miany TOiP i oprocentowania - już nie...

    > W paragrafie 54 pkt 3 "Ogólnych warunków" czytamy:
    > "Zmiana oprocentowania œrodków na rachunku Konta Inteligo może być
    > dokonana przez Bank *_jednostronnie_*, w przypadku zajœcia
    > okolicznoœci okreœlonych w § 55 (*_ważne przyczyny*_). Klient, który
    > nie akceptuje nowej wysokoœci oprocentowania może dokonać
    > wypowiedzenia Umowy."
    > (podkreœl. moje).

    No właśnie - "może nie zaakceptować".
    Sugeruje mi to, że ta zmiana go nie dotyczy...

    Zresztą sam mi przyznałeś rację, że dobrze sugeruje, gdy napisałem o tym,
    ale jako "może nie zaakceptować zmian w TOiP".

> [...]
    > postanowieniach umownych ani tym bardziej o naruszaniu dobrych
    > obyczajów. Spójrzmy jednak na wyliczenie sytuacji okreœlonych w art
    > 385.3, w których zachodzi rażšce naruszenie interesów klienta i które
    > pasujš do przykładu.
    > Konkretnie na pkt. 4. i 10. art. 385.3 KC.
    >
    > W punkcie 4 mowa jest o tym, że interesy klienta rażšco narusza
    > sytuacja, w której nie mógł się on zapoznać z postanowieniami przed
    > zawarciem umowy. Ta sytuacja nie występuje, ponieważ klient powinien
    > się zapoznać z cytowanym wyżej par. 54 "Ogólnych warunków".

    ... gdzie także nie ma mowy o tym, że bank będzie informował klineta
    imiennie o zmianach TOiP w punktach opisujących procedurę zmiany TOiP...

    > Punkt 10. natomiast uznaje za rażšce naruszenie interesów klienta
    > sytuację, w której umowa uprawnia kontrahenta do jednostronnej zmiany
    > warunków umowy *_bez ważnej przyczyny_*. Ta sytuacja również nie
    > występuje, gdyż par. 54 jasno okreœla, że tylko z ważnych przyczyn
    > może być dokonana jednostronna zmiana oprocentowania, a także gdzie
    > należy szukać okreœlenia tych ważnych przyczyn.

    Podobnie z TOiP - z powodu ważnych przyczyn bank robi to jednostronnie...

    > Reasumujšc. Nie ma podstaw, by do zmiany oprocentowania zastosować
    > art. 385.1 KC w zwišzku z czym zmiany te obowišzujš klienta od momentu
    > wprowadzenia, co powoduje, że bank w żaden sposób nie jest zobowišzany
    > do korygowania odsetek. Co więcej - nie może tego zrobić, bo działałby
    > sprzecznie z umowš na własnš niekorzyœć.

    Hmmm...

    Ale biorąc pod uwagę tylko regulamin - regulamin mówi DOKŁADNIE tak samo o
    zmianie oprocentowania, jak i opłat i prowizji... Wnioskować można z tego,
    że działa to tak samo...

    Wiem, że KC także - a może przede wszystkim - obowiązuje. Ale klient czyta
    sobie raczej tylko regulamin... I uważa, że nikt go nie oszukuje...

    I ciągle trudno mi zrozumieć, że mam prawo niezaakceptować TOiP i nie będzie
    ona wiążąca, a nie mam prawa niezaakceptować oprocentowania, mimo, że mam
    prawo... Ech, skomplikowane. ;) Ile wewnętrznych sprzeczności mną targa. ;))

    Jeszcze coś - czy na wypowiedzeniu z powodu niezaakceptowania zmian musi być
    napisany powód? Regulamin określa tylko "wypowiedzenie", nie przymusza, że
    trzeba pisać z jakiego powodu... Czy bank potraktuje zwykłe wypowiedzenie,
    jako niezaakceptowanie zmian? Bo na formularzu chyba nie ma o tym mowy...

    Jeszcze jedna sytuacja - ktoś wypowiada umowę, tydzień później bank
    zmienia regulamin. Czy on go dotyczy? Podobnie z cennikiem. A ja chcę, żeby
    mnie dotyczył...

    I jeszcze - powiedzmy, że akceptuję regulamin, ale 16-go albo 12-go chcę
    rozwiązać umowę... No i bank może potraktować to, jakbym nie zaakceptował
    zmian... A dajmy na to zlkwidowali wtedy wszystkie opłaty i prowizje, a
    okres wypowiedzenia wynosi pół roku...

    --
    Pozdrawiam serdecznie,

    Wojciech Nawara
    w...@p...onet.pl
    0501 950782

  • 23. Data: 2002-02-06 02:06:59
    Od: Pawel Nogas <p...@a...edu.pl>

    Tomasz Waszczynski wrote:

> [...]
    > przez skład siedmiu sędziów zyskuje ona moc zasady prawnej dopiero
    > wówczas, gdy ów skład tak postanowi. A pewnie tak nie postanowił ;]

    Nie potrafie powiedziec czy ta uchwala ma moc zasad prawnych, ale nawet
    jesli nie, to fakt ze zostala podjeta, dowodzi, ze umieszcznie takich
    zapisow w regulaminie jest watpliwe prawnie i prawdopodobnie bez trudu
    uda sie je zaskarzyc. A umieszczanie watpliwych prawnie zapisow w
    regulaminie banku nienajepiej o nim swiadczy.

    P.

  • 24. Data: 2002-02-07 18:49:40
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>

> [...]
    > nie może więc ustalić, że nie informuje klienta o każdorazowyh zmianach,
    > jedynie aktualny cennik jest dostępny dla niego na www i telefonicznie?

    No raczej może, chociaż z drugiej strony trudno, żeby klient się
    codziennie dowiadywał czy nie ma jakichś zmian. Sądzę, że to zależy

    > Ja doskonale rozumiem Twoja argunemty, ale już się zakręciłem - skoro coś
    > jest zmianą umowy, to jak można określać inne możliwości zmiany tego, niż
    > poprostu jak zwykłą zmianę umowy?

    Brr, rzeczywiście nie wygląda to składnie :) Ja rozumiem, to w ten
    sposób, że w zależności od tego, która część umowy się zmienia, taki
    jest sposób wypowiadania. Mogą być różne, ale niekoniecznie.

    > Poddaję się... :(

    Ale jak Ci pobiorą jakieś opłaty, to walcz! :))))

> [...]
    > zaznaczył w tym regulaminie [czyli w "sposobie zmiany TOiP i
    > oprocentowania"], że będzie każdego imiennie informował...

    Ale wówczas ktoś, kto nie zapoznał się ze zmianami mógłby twierdzić,
    że Bank nie dał mu takiej możliwości, bo przecież on nie ma obowiązku
    codziennie dzwonić i się pytać. Nic takiego w umowie nie ma.

> [...]
    > poinformowania każdego klienta.
    > W opsie procedury miany TOiP i oprocentowania - już nie...

    Ale nie zobowiązuje także klienta do dowiadywania się o zmianach na
    własną rękę. Informuje jedynie, gdzie można znaleźć zmiany.

    > ... gdzie także nie ma mowy o tym, że bank będzie informował klineta
    > imiennie o zmianach TOiP w punktach opisujących procedurę zmiany TOiP...

    A także nie ma mowy o tym, że nakłada na klienta obowiązek
    dowiadywania się :)

    I tak w kółko. Myślę, że konieczne byłoby przyjęcie jakiejś linii
    orzeczniczej. Jak dla mnie oczywistym wydaje się, że należałoby stanąć
    po stronie klienta, jako tej słabszej strony, nakładając na banki
    obowiązek każdorazowego informowania o zmianach. W dowolny sposób, ale
    imiennie.

> [...]
    > zmianie oprocentowania, jak i opłat i prowizji... Wnioskować można z tego,

    Ale nie można opierać się na samym regulaminie, bo w każdym jasno jest
    napisane, że kwestie nieuregulowane ocenia się wg KC, PB itp.

    > Wiem, że KC także - a może przede wszystkim - obowiązuje. Ale klient czyta
    > sobie raczej tylko regulamin... I uważa, że nikt go nie oszukuje...

    A potem się okazuje, że ma zapłacić drugi raz całą kwotę pożyczki, bo
    nie doczytał, że oprocentowanie karne od przeterminowanych rat wynosi
    80%. To o umowach pożyczek ze SKOKu.
    To tak na marginesie.

> [...]
    > prawo... Ech, skomplikowane. ;) Ile wewnętrznych sprzeczności mną targa. ;))

    Ależ masz prawo niezaakceptować. :) Tylko, że dostaniesz mniej niż
    zakładałeś. Wyobraź sobie przeciwną - nierealną (choć niekoniecznie -
    w przypadku jakiejś przedziwnie skonstruowanej umowy może to mieć
    sens) - sytuację. Bank podnosi oprocentowanie, a Ty wypowiadasz umowę.
    Zwracałbyś mu różnicę? ;]]

> [...]
    > jako niezaakceptowanie zmian? Bo na formularzu chyba nie ma o tym mowy...

    Jak dla nie ma potrzeby pisać o powodach, bo opłat wg nowego TOiP nie
    mogą pobierać, a oprocentowanie tak czy inaczej obowiązuje.

    > Jeszcze jedna sytuacja - ktoś wypowiada umowę, tydzień później bank
    > zmienia regulamin. Czy on go dotyczy? Podobnie z cennikiem. A ja chcę, żeby
    > mnie dotyczył...

    Zacytuję odpowiedni przepis KC:
    Art. 61. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest
    złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać
    się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne,
    jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

    Jeśli dojdzie później, to przepadło.

> [...]
    > rozwiązać umowę... No i bank może potraktować to, jakbym nie zaakceptował
    > zmian... A dajmy na to zlkwidowali wtedy wszystkie opłaty i prowizje, a

    Najpierw w piśmie zaakceptuj nowy regulamin, a potem wypowiedz umowę
    :)))

    Ale nie mam pojęcia czy to będzie skuteczne. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 25. Data: 2002-02-08 21:33:40
    Od: "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>

    Czy

    > No raczej może, chociaż z drugiej strony trudno, żeby klient się
    > codziennie dowiadywał czy nie ma jakichś zmian. Sądzę, że to zależy

    Ależ tak określa regulamin. I nowy i stary. Klient zawsze ma dostęp do
    aktualnych stawek
    na www i telefonicznie.

    > Ale jak Ci pobiorą jakieś opłaty, to walcz! :))))

    Ja tam nie wypowiadam, ja tam jestem zadowolony. :)

    > Ale wówczas ktoś, kto nie zapoznał się ze zmianami mógłby twierdzić,
    > że Bank nie dał mu takiej możliwości, bo przecież on nie ma obowiązku
    > codziennie dzwonić i się pytać. Nic takiego w umowie nie ma.

    Jest, że aktualne stawki TOiP są dostępne dla niego tam a tam i nie ma słowa
    o tym, że bank będzie go informował w jakikolwiek inny sposób...

    > Ale nie zobowiązuje także klienta do dowiadywania się o zmianach na
    > własną rękę. Informuje jedynie, gdzie można znaleźć zmiany.

    Wydaje mi się właśnie, że to jest to samo... Jeśli klient nie sprawdzi, to
    jego strata...

    I tak jest w innych bankach - w Millennium cenniki były w bankolinii i
    oddziałach i tym był wystarczający sposób zmiany cennika...

    > Jak dla nie ma potrzeby pisać o powodach, bo opłat wg nowego TOiP nie
    > mogą pobierać, a oprocentowanie tak czy inaczej obowiązuje.

    A jednak mogą... Takie jest stanowisko banku...

    --
    Pozdrawiam serdecznie,

    Wojciech Nawara
    w...@p...onet.pl
    0501 950782

  • 26. Data: 2002-02-09 11:28:39
    Od: Jaroslaw Andrzejewski <j...@d...com.pl> (Jaroslaw Andrzejewski)

    Sun, 3 Feb 2002 14:19:42 +0100, "Tomasz Waszczynski"
    <w...@p...com> napisał(-a):

    >Nie. Bank wysyła informację i dopiero po 28 dniach + czas na nadejście
    >przesyłki powinien stosować wobec nas nowy regulamin. Może oczywiście
    >zrobić to wcześniej, ale jeśli jednak zdążymy wypowiedzieć umowę w
    >terminie, to będzie zmuszony do odkręcenia powziętych czynności.

    może liczą na to, że nikt ich nie będzie "ścigał" o dwa złote (bez
    dwóch groszy :-)?
    Pekao SA też dokładnie taki sam manewr zrobiło - ani się nie zająknęli
    o zwrocie opłaty po (znacznej) podwyżce mimo to, że wypowiedziałem
    umowę właśnie z powodu podwyżki.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski