  • 1. Data: 2022-02-03 11:25:28
    Temat: kiedy Budapeszt w Warszawie?
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    "Na Węgrzech w życie weszło nowe prawo, które ogranicza maksymalne ceny za
    wybrane produkty. Mniejsze sklepy wykupują produkty objęte nowymi
    regulacjami w sieciach dyskontów, ponieważ ceny detaliczne w markecie
    bywają niższe, niż w hurcie. Sieci handlowe zastanawiają się nad
    wprowadzeniem limitów na zakupy.

    Węgierski rząd wprowadził limit cen na niektóre produkty spożywcze. Zgodnie
    z nowymi regulacjami mąkę pszenną, mleko krowie o 2,8-procentowej
    zawartości tłuszczu, cukier, olej słonecznikowy, udziec wieprzowy i piersi
    kurze nie mogą kosztować więcej, niż po ile sprzedawano je w danym sklepie
    15 października 2021 roku.
    Chcąc ograniczyć straty mniejsze sklepy, zamiast u producentów próbują
    kupować artykuły z ustawy w dużych wielonarodowych sieciach, które często
    uzyskują u producentów niższe ceny żywności w hurtowaniach i u producentów.
    Jako pierwszy ograniczenia takie wprowadził węgierski Lidl, który obniżył
    ceny wymienionych towarów jeszcze bardziej, niż do poziomu z 15
    października. Od wtorku w Lidlu można zatem kupić najwyżej 10 kg mąki, 10
    kg cukru, 12 l mleka i 10 l oleju słonecznikowego. Wprowadzenie limitu
    rozważa też Aldi."

    https://www.money.pl/gospodarka/wegry-walcza-z-infla
    cja-dyskonty-wprowadzaja-limity-zakupowe-67327791633
    10784a.html

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 2. Data: 2022-02-03 11:29:33
    Temat: Re: kiedy Budapeszt w Warszawie?
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 03.02.2022 o 11:25, Olin pisze:
> [...]
    > rozważa też Aldi."
    >
    > https://www.money.pl/gospodarka/wegry-walcza-z-infla
    cja-dyskonty-wprowadzaja-limity-zakupowe-67327791633

    socjalizm, następny etap to kartki żywnościowe?

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 3. Data: 2022-02-03 11:43:39
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 3 Feb 2022 11:29:33 +0100, Robert_DF napisał(a):

    > następny etap to kartki żywnościowe?

    Żyjemy wszak w XXI wieku, więc może będą aplikacje na telefon.
    W dawnych czasach sklepowe miały nożyczki i pudełka na wycięte kartki, z
    których - jak rozumiem - sklep się jakoś rozliczał na koniec dnia albo
    tygodnia.

  • 4. Data: 2022-02-03 11:55:21
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 03.02.2022 o 11:43, Olin pisze:

> [...]
    > W dawnych czasach sklepowe miały nożyczki i pudełka na wycięte kartki, z
    > których - jak rozumiem - sklep się jakoś rozliczał na koniec dnia albo

    a jak są kartki to i czarny rynek, spekulanci

    ciekawe czy też będą mieli swoje apki? ;-)

  • 5. Data: 2022-02-03 12:35:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 3 lutego 2022 o 11:43:40 UTC+1 Olin napisał(a):

> [...]
    > W dawnych czasach sklepowe miały nożyczki i pudełka na wycięte kartki, z
    > których - jak rozumiem - sklep się jakoś rozliczał na koniec dnia albo

    Wbił mi się w pamięć obraz widziany pacholęciem w sklepie mięsnym (czy może na dziale
    mięsnym SAMu, jedynego sklepu na Tarchominie w owym czasie) - sklepowa naklejała
    wycięte kartki na kartkę papieru.
    Ciekawe, czy miały na to dodatkowy przydział papieru A4 oraz kleju - ta pani używała
    chyba infamous "gumy arabskiej" (używanej np. do przyklejania klepek na PCV w
    "Alternatywy 4" ;)
    W sumie miała zajęcie - bo sprzedawaniem zająć się nie mogła, sklep japoński
    "nagie-haki".
    To tak w ramach dbałości o higienę psychiczną.

    W opowiadaniach z kryzysu pojawiają się też zbiorcze worki - z cukrem, kaszą itp.
    sypkimi - z których w sklepach było odsypywane do torebek (torebkę pewnie trzeba było
    przynieść samemu).
    Worek nominalnie np. 25kg ważył trochę więcej - zapas na ew. rozsypanie.
    Jak sklepowa była uważna, to ten zapas miała dla siebie, mogła ew. opylić (e tam
    opylić, zamienić, barter kwitł, piniądze PRLowski były tak samo udawane jak praca).
    Ciekawe, ile było tego zapasu - kolega w firmie nalegał, żeby do produkcji kupować
    10% więcej elementów.
    Ogólnie to dobrze, było potem na prototypy, nie trzeba było robić tylko ze śmieci.
    Tradycja trwa do dzisiaj - dzięki temu z jednej fiolki można zaszczepić 6 osób, a nie
    5 (choć byli podobno i tacy, co dostali całą fiolkę).

  • 6. Data: 2022-02-03 12:49:21
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

> [...]
    > Tradycja trwa do dzisiaj - dzięki temu z jednej fiolki można zaszczepić 6 osób, a
    nie 5 (choć byli podobno i tacy, co dostali całą fiolkę).

    a pamiętasz młynki do kawy stojące w sklepach społem?
    też zawsze trochę kawy w nich zostawało...

    no i wujek, bogaty gość, bo na cpn pracował, po tankowaniu auta zawsze
    pistolet wkładał do wiadra...zawsze coś tam skapnęło jeszcze

  • 7. Data: 2022-02-03 13:12:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > sklep japoński "nagie-haki".

    Wtedy się mówiło: Kiedyś był Rzeźnik i w sklepie było mięso, teraz jest
    Sklep Mięsny i w sklepie jest rzeźnik.

    Coś o kartkach - autentyk.
    Do profesora na Politechnice przyjechał profesor z USA.
    Nasz wiezie go maluchem główną ulicą w Gdańsku i ten widzi długą
    kolejkę. Pyta się:
    - na co ci ludzie tu tak czekają?
    - stoją po mięso na kartki.
    Tamten pomyślał, pomyślał i po jakimś czasie mówi:
    - ja tu już chyba wolałbym kupić.

    P.G.

  • 8. Data: 2022-02-03 13:18:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Feb 2022 11:29:33 +0100, Robert_DF wrote:
> [...]

    ciekawe ... czy sklep musi wiedziec, po ile sprzedawal 3 miesiace
    temu?

    Kiedys byly rolki z kas fiskalnych, ale teraz chyba juz nie ma ...
    jest kopia elektroniczna ?

    cja-dyskonty-wprowadzaja-limity-zakupowe-67327791633
    10784a.html

    > socjalizm, następny etap to kartki żywnościowe?

    Jakos tak.

    Pamietam jak niedawno cukier podrozal, w Niemczech nie ... i tez
    wyszlo, ze u nas tylko po 10kg wolno kupi.
    No to kupilem trzy razy :-)

    A teraz podobno boja sie kolejek na granicach ... bo u nas paliwo
    tanie.
    Ciekawe, czy Orlen sie cieszy, ze mu Niemiaszki towar wykupią,
    czy juz liczy straty :-)

    J.

  • 9. Data: 2022-02-03 13:31:00
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 3 Feb 2022 03:35:58 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > W opowiadaniach z kryzysu pojawiają się też zbiorcze worki - z cukrem, kaszą itp.
    sypkimi - z których w sklepach było odsypywane do torebek (torebkę pewnie trzeba było
    przynieść samemu).

    Tak było gdzieś do połowy lat 70. w wiejskim sklepie u mojej babki, w
    którym sklepowa sypała mąkę, cukier i inne tego typu towary do torebek,
    przy czym torebki wtedy jeszcze były, czego nie można było powiedzieć o
    okresowych brakach tego i owego. W mieście w tamtym czasie artykuły sypkie
    sprzedawali tylko paczkowane.
    Pamiętam, że na początku stanu wojennego w mieście też zabrakło paczkowanej
    mąki, a torebkę trzeba było przynieść własną; potem to jakoś władza ludowa
    ogarnęła.

    Po wprowadzeniu kartek na cukier w 1976 ojciec poszedł na współpracę z
    okupantem i drogą handlu wymiennego załatwił worek z 50 kg cukru od
    sołdatów z okolic Brzeska, żeby był na czarną godzinę, która nigdy nie
    nadeszła. Worek stał nietknięty za drzwiami w dużym pokoju do 1990, kiedy w
    końcu cukier został ze smakiem spożyty.

  • 10. Data: 2022-02-03 14:43:27
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Spytaj Olina, co w życiu wyprodukował rynkowo.
    Bo pie.....ć to trzeba umieć.

    -----