  • 71. Data: 2017-01-02 12:19:09
    Temat: Re: kradziez dowodu
    Od: Bonum mane <b...@o...cs>

    Ze względów bezpieczeństwa warto zastrzec utracony dowód osobisty, prawo
    jazdy lub paszport w systemie o nazwie: Dokumenty Zastrzeżone

    http://dokumentyzastrzezone.pl/

    instrukcja postępowania:
    http://dokumentyzastrzezone.pl/index.php?option=com_
    content&view=category&layout=blog&id=32&Itemid=112

  • 72. Data: 2017-01-02 12:53:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Dawno, dawno temu myślałem, że utratę dowodu trzeba zgłosić na
    >policji.
    >Gdzieś tak od 10 lat wiem, że to nie wystarczy i że trzeba też w
    >banku.
    >Czyżby teraz już wystarczyło tylko na policji?

    O utracie ?
    Jesli kradziez, to policja sie zajmie, ale jesli nie wiadomo co, moze
    zgubienie, to policja sie nie zajmuje.
    Ale nawet jak sie nie zajmie, to troche poradzi, komu tu jeszcze
    zglosic.
    I moze nawet sama do pesela wprowadzi.

    J.

  • 73. Data: 2017-01-02 12:57:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bonum mane" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >instrukcja postępowania:
    >http://dokumentyzastrzezone.pl/index.php?option=com
    _content&view=category&layout=blog&id=32&Itemid=112

    Instrukcja w skrocie:
    1. Idz do banku i zglos do systemu,
    2. Jesli kradziez - idz na policje,
    3. idz do urzedu miasta/gminy

    Ciekawe jak ustala tozsamosc klienta :-)

    J.

  • 74. Data: 2017-01-02 13:10:25
    Od: Bonum mane <b...@o...cs>

    > Ciekawe jak ustala tozsamosc klienta :-)

    Idziesz do jakiegokolwiek urzędu wydającego dowody osobiste (nie ma już
    rejonizacji).

    Zgłaszasz utratę dokumentu. Jeśli nie posiadasz innego dokumentu, którym
    możesz się wylegitymować, to przekazujesz maksymalnie wiele informacji o
    utraconym dokumencie i swoich danych (w celu weryfikacji).
    Po weryfikacji, otrzymujesz pisemne potwierdzenie zgłoszenia utraty
    dokumentu.
    Z pisemnym potwierdzeniem utraty dokumentu, idziesz do banku i zgłaszasz
    prośbę o wpis do systemu: Dokumenty zastrzeżone. Wpis jest bezpłatny.
    Bank nie może odmówić wpisu. Bank kseruje do swoich akt, potwierdzenie
    zgłoszenia utraty dokumentu.

  • 75. Data: 2017-01-02 13:24:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 01-01-17 o 17:27, cef pisze:

    >Nie. Chcę powiedzieć, że stary jest unieważniony w systemie, a z
    >chwilą
    >wyprodukowania (a nie wydania) nowego nowy widnieje jako aktualny w
    >systemie. W wielu miejscach nikt na to nie zwraca uwagę, al znam
    >przypadki zatrzymania przykłądowo przez Straż Graniczną obywateli
    >przy
    >odprawie do lotu, bo ktoś zgłosił utratę dowodu, dowód odnalazł, ale
    >zapomniał o tym już powiadomić Policję i dokument "wisiał" jako
    >unieważniony.

    Ale to calkiem inna sytuacja.
    Dowod zgloszony jako utracony powinien taki pozostac od chwili
    zgloszenia az do zgloszenia jako odzyskany.
    Tego drugiego to nie wiem czy sie przewiduje,
    W przykladzie jednak obywatel wyraznie posluguje sie
    skradzionym/utraconym wczesniej dowodem, na co SG reaguje prawidlowo.
    Co nie znaczy, ze tak samo powinno byc przy planowej wymianie.

    A bank chyba nie sprawdzi, bo nie ma jak..

    >Banki mają dostęp do unieważnień. Mają również operatorzy
    >telekomunikacyjni.

    Jestes pewny ?

    >Nie wiem o jakich "urzędach", czy "meldunkach" piszesz.

    Zapewne urzedy wydajace nowe dowody, tudziez zalatwiajace sprawy
    meldunkowe.
    Dane z nich powinny szybko trafiac do PESEL, ale na ile jest to
    on-line i w obie strony to nie wiem.

    >No przecież datę ważności dokumentu masz na nim umieszczona. Jakiego
    >dodatkowego mechanizmu oczekujesz?

    Sugerujesz, ze gdybym miesiac przed uplywem wystapil o nowy dowod, ten
    zostal w PWPW wytworzony ... i w tym momencie stary staje sie niewazny
    ?

    >Jest Ustawa o Ochronie Danych Osobowych i wątpię, y jakikolwiek Urząd
    >notował adresy w "niepowiązanej z PESEL" bazie, bo nie dość, że
    >musiałby
    >taką bazę dodatkowo rejestrować (i nie wiem, czy by zgodę dostał)

    A mnie to smierdzi "normalnoscia". Zgode dostana, a moze nawet prosic
    nie musza, bo to do realizacji zadan ustawowych/statutowych.
    Chocby np takiej oplaty smieciowej.
    Wyciagac wszystkich zameldowanych przez system PESEL ? Mozna, ale nie
    wiem czy sie PESEL nie sprzeciwi, zeby kazdy "smieciarz" mial do niego
    dostep.

    Za to osobna sprawa, ze niektore wydzialy urzedu, jak chocby nowe
    dowody i meldunk, musza miec scisly zwiazek z systemem PESEL.
    A rejestracja pojazdow z CEPIK. I tu juz na szczeblu centralnym
    odpowiedni system zostal zaprojektowany i wdrozony.

    > to jeszcze chronić.

    Jak to cala mase baz danych lokalnego samorzadu. Smieci, woda,
    podatki, szkoly, przedszkola ...

    > Kiedyś urzędy korzystały z tzw. TBD, czyli Terenowej
    >Bazy Danych, gdzie było więcej informacji, niże w PESEL, a do PESEL
    >dane
    >się replikowały. Obecnie o ile się orientuję pracują wprost na
    >dostępie
    >do PESEL, tylko do tego celu mają wyznaczone komputery łączące się z
    >serwerem za pośrednictwem szyfrowanego połączenia.

    Byc moze dokonal sie postep organizacyjny ... ale nadal mamy problem
    czy w wydziale smieciowym takie komputery sa i dostep maja.

    Pamietasz niedawna sprawe z komornikami ?
    Komornicy tez dostep do PESEL maja, ale nie tylko szyfrowane
    polaczenie wymagane, ale "wydzielona" siec, i wydzielony komputer.

    J.

  • 76. Data: 2017-01-02 17:24:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości
    W dniu 29-12-16 o 11:59, J.F. pisze:

    >Ale czemu urząd? Przecież tak, to kredyt może każdy bez kradzieży
    >dowodu
    >osobistego wziąć.

    Urzad jednakowoz dopuscil do utraty dokumentow, nie powiadomil ani
    zainteresowanych osob, ani wlasciwych instytucji ... choc slowo
    "wlasciwych" moze tu byc problematyczne.

    >Prędzej bym szedł w roszczenia cywilne wobec banków,
    >które nie dość, że elementarnych środków bezpieczeństwa nie
    >dochowują,
    >to jeszcze później głowę przypadkowym osobom zawracają.

    Cos w tym jest, ale z drugiej strony - przychodzi osoba z prawdziwymi
    dokumentami, to co jeszcze bank powinien ?

    Panstwo polskie zaskarzyc, za brak mechanizmow zabezpieczajacych
    obywatela i banki ?
    Czy jasno sobie powiedziec - nie ma w banku malych kredytow, musza byc
    trzy dokumenty, zaswiadczenia, zabezpieczenie i dopiero wtedy
    pieniadze damy ...

    J.

  • 77. Data: 2017-01-02 17:27:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości

    >Wystarczyłoby postawić bazę, którą banki dla siebie robią na jakimś
    >serwerze państwowym, albo wręcz skorzystać juz z istniejącej
    >infrastruktury bankowej. Banki posiadają własny rejestr dokumentów
    >zastrzeżonych (ponieważ nigdy nie mogły się doprosić innego)

    I duplikowac rejestr PESEL ?
    W dodatku nie zabezpieczajac sie przed dokumentami podrobionymi, ktore
    w zastrzezeniach figurowac nie beda ?

    J.

  • 78. Data: 2017-01-02 17:31:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
> [...]
    >instytucja)
    >za towar zapłacili. Z czasem i pracownikom banku przestało zależeć,
    >bo
    >mają tzw. targety, czyli jakiś mądraliński z centrali wymyśla, ze
    >mają
    >sprzedać kredytów za tyle i tyle. Ostatecznie zatem wszyscy robią
    >wszystko, by niby wszystko się zgadzało. Podpowiadają, jak obejść
    >zabezpieczenia. Jeśli człowiek na zdjęciu w dowodzie będzie choć
    >trochę
    >podobny do zdjęcia w dowodzie, to o ile "bezpieczeństwo" kredyt

    To tez, ale z drugiej strony - ludzie sie zmieniaja, a 10 letnie
    dowody to dopiero od 10 lat.

    My mezczyzni moze problemu nie czujemy, ale przeciez mozemy brode czy
    wasy zapuscic zgolic.
    A baby to wyglad zmieniaja teraz czesciej.

    To jak ten bank czy inna firma ma ustalic tozsamosc ?

    Wydaje sie, ze rejestr utraconych dokumentow to jest takie absolutne
    minimum w dobie internetu.

    J.

  • 79. Data: 2017-01-02 17:35:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-31 o 18:57, qwerty pisze:

    >Ale petent wie, że nigdy takiego dowodu nie miał.

    Tylko pytanie, co sad na to.

    Bo z pismem z urzedu, ze dowod o takim nr zostal skradziony jeszcze
    przed wydaniem obywatelowi to sprawa wydaje sie jasna, a bez tego
    pisma ... taki pewny jestes, ze sad uzna umowe za falszywa ?
    Czy raczej uzna, ze pracownik w banku sie pomylil i zly nr dowodu
    wpisal.
    Bo reszta danych sie zgadza.

    J.

  • 80. Data: 2017-01-02 17:48:53
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > Bo z pismem z urzedu, ze dowod o takim nr zostal skradziony jeszcze przed
    > wydaniem obywatelowi to sprawa wydaje sie jasna, a bez tego pisma ... taki
    > pewny jestes, ze sad uzna umowe za falszywa ?

    Urzędy dają takie pisma? Przecież takiego formularza nie ma.