  • 61. Data: 2009-12-22 20:07:00
    Temat: Re: kraj z bankowoscialepsza od polskiej
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Rafał" news:hgr8vt$3br$1@atlantis.news.neostrada.pl

    > W innych krajach daje się płacić kartą w sklepie, więc nie ma potrzeby ;>

    wśród wymienionych przeze mnie krajów znalazły się Włochy i UK, a tam z
    płatnościami kartą nie miałem/nie mam problemów.

  • 62. Data: 2009-12-22 20:07:29
    Od: BK <b...@g...com>

    On 22 Gru, 20:25, "Valdi" <V...@v...pl> wrote:
    > "Robert Kois"news:mujruq2junle$.dlg@kojer.kojer

    > No to mamy maksymalnie trzy tej samej sieci w jednym miejscu... :)
    > I teraz powstaje pytanie, czy nastawianie np. 6 - 7 bankomatów tej samej
    > sieci/banku to specyficzna cecha Niemiec, Wysp i Włoch (w tym kraju dwa razy
    > zetknąłem się z takim "natężeniem" ATMów he he) czy też w innych krajach też
    > można spotkać takie lokalizacje?

    Mysle, ze to kwestia ceny i zapotrzebowania. W scislym centrum warsawy
    jest miejsce gdzie sa chyba ze 3/4 bankomaty Pekao S.A. [w scianie ich
    oddzialu], w przejsciu podziemnym sa chyba ze 4 euronety [ale
    odleglosci sa wieksze niz kilka cm :P]...Obok Pekao S.A. jest tez PKO
    BP ale nie pamietam ile tam jest ich bankomatow, tez pewnie kilka.

    W innych miejscach to sie moze po prostu poki co nie oplacac. Liczba
    bankomatow w wielu miejscach sie zwieksza ale chyba jeszcze nie ma
    takiego popytu zeby stawiac masowo kilka w jednym miejscu. No i poki
    co koszt takiej maszyny jest jednak spory.

  • 63. Data: 2009-12-22 20:28:41
    Temat: Re: kraj z bankowościąlepszą od polskiej
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > IMO o wiele sensowniejsze jest rozwiazanie w stylu
    > systemu BILIX kiedy w bank w systemie bankowosci internetowej pokazuje
    > Ci twoje rachunki, a ty akceptujesz czy placisz czy nie :)

    a w którym banku taki system został wdrożony?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    ps
    PZ to nic strasznego, prawo jest wybitnie po stronie konsumenta, trzeba
    niestety pamiętać o zapewnieniu środków na rachunku, a jak ich nie ma to
    pojawia się problem, bo rachunek się "nie zapłaci" i co wtedy: zapłacić
    ręcznie czy poczekać aż wierzyciel podejmie drugą próbę (kiedy)?

    niestety, ale różni wierzyciele różnie postępują...

  • 64. Data: 2009-12-22 20:38:54
    Od: Rafał <a...@m...invalid>

    W dniu 09-12-22 21:07, Valdi pisze:
    > wśród wymienionych przeze mnie krajów znalazły się Włochy i UK, a tam z
    > płatnościami kartą nie miałem/nie mam problemów.

    To miał być żart, jak widać kiepski. Widocznie tam znacznie większe
    kolejki były do bankomatów niż u nas. Jakby nie patrzeć to u nas
    niewiele osób ma karty (procentowo).

    --
    Raf

  • 65. Data: 2009-12-22 20:42:34
    Od: Rafał <a...@m...invalid>

    W dniu 09-12-22 21:28, RobertS pisze:

    > a w którym banku taki system został wdrożony?

    ING, Inteligo, oba pko, millenium i multi. Problem w tym, że właściwie
    to za n-kę da się tylko płacić i za prąd w mazowieckim. Więc sztuka dla
    sztuki jak na razie.

    --
    Raf

  • 66. Data: 2009-12-22 20:45:35
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    BK <b...@g...com> writes:

> [...]
    > takiego popytu zeby stawiac masowo kilka w jednym miejscu. No i poki
    > co koszt takiej maszyny jest jednak spory.

    PKO BP stawialo jakis czas temu 'sale bankomatowe' przy niektorych
    oddzialach - 3 czy 4 bankomaty. Taka salka w klocu przy
    Pulawskiej/Goworka szybko zdechla, zostal jeden bankomat w scianie.

    Za to zaraz obok naprzeciwko wylotu Rakowieckiej sa na scianie dwa
    obok siebie.

    Nie wiem, czy w Domu pod Sedesami jest nadal taka salka, dawno nie
    bylem.

    MJ

  • 67. Data: 2009-12-22 22:22:33
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Rafał" news:hgrbdi$oj5$1@nemesis.news.neostrada.pl

    > To miał być żart, jak widać kiepski.

    A czemu jeżeli można spytać :) W UK z kartami nie miałem i nie mam problemów
    (po za PIN locked na plastikach wydanyach przez mBank) z małymi wyjątkami na
    jakiś wioseczkach, szczególnie w Irlandii Północnej :)
    Zaś co do Włoch. Jeżeli już spędzałem bądź pracowałem i jednocześnie
    wydawałem swoje pieniądze to miało to miejsce w ich "cywilizowanej" część
    tj. na północy i tam też nie miałem problemów. Knajpki, tanie motele, równie
    drogie jak polskie autostrady (brrr!), stacje benzynowe itp. wszędzie tam
    działała bez najmniejszych problemów poczciwa VE :)

    > Widocznie tam znacznie większe
    > kolejki były do bankomatów niż u nas. Jakby nie patrzeć to u nas
    > niewiele osób ma karty (procentowo).

    Ale procentowo (procent ten wg. statystyk organizacji płatniczych jak i
    samego NBP) z roku na rok spada i tak chętnie Polacy doją ścianę. Kiedy
    kilka miesięcy temu w czasie pobyty w PL wybrałem się do jednego z dużych
    centrów handlowych byłem lekko zszokowany jak do euronetu w kolejce stało
    bez mała 30 osób... :O Widok co by nie mówić dość ciekawy bo przynajmniej ja
    w naszym kraju takiej kolejki jeszcze do bankomatu nie widziałem he he he :)

  • 68. Data: 2009-12-22 22:23:23
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Michal Jankowski" news:kjzws0eivps.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl

    > PKO BP stawialo jakis czas temu 'sale bankomatowe' przy niektorych
    > oddzialach - 3 czy 4 bankomaty. Taka salka w klocu przy
    > Pulawskiej/Goworka szybko zdechla, zostal jeden bankomat w scianie.

    Wlasnie o cos takiego mi chodzilo w jednym z moich poprzednich postów.
    Czy inne banki równie ekspetymentowany ww. kierunku?

  • 69. Data: 2009-12-22 22:26:39
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Rafał" news:hgrb4g$88t$1@atlantis.news.neostrada.pl

    > ING, Inteligo, oba pko, millenium i multi. Problem w tym, że właściwie
    > to za n-kę da się tylko płacić i za prąd w mazowieckim. Więc sztuka dla
    > sztuki jak na razie.

    Otóż to. Produkt w swoim założeniu rewelacyjny, ale o tak ograniczonej
    funkcjonalności z racji małej ilości partnerów że niewiele kto nawet o nim
    słyszał.
    Z resztą czego my wymagamy. Jeżeli niektóre firmy (duże, państwowe - może
    tutaj leży przyczyna...?) do teraz nie potrafią wdrożyć dla swoich klientów
    elektronicznych faktur, lub o zgrozo polecenia zapłaty! no to o szerszym
    zakresie BILIX'a nie mamy w najbliższym czasie co marzyć - niestety.

  • 70. Data: 2009-12-22 23:20:09
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > Nie kazdy. Nie ma chyba banku, w ktorym 100% kadry ma dostep do bazy
    > danych klientow.

    Hmmm, powiem tak, moze dotyczy to roznych bankow ewentualnie innych czasow:)
    Kolega pewnie wie o czym mowie:)
    Tak czy owak, z moich "obserwacji praktycznych" ze sie tak wyraze wynika, ze
    kazdy mial dostep, bo czasem klient przychodzil do okieka i pewne sprawy
    zapatwial przy okienku.
    Naturalnie, lekko wyzej to juz zero problemu bylo by przegladac, ustawiac,
    EDYTOWAC wszystko mozna bylo robic. Oczywistym jest, ze slad pozostawal
    (zawsze zostaje) ale.. wez potem udowdnij, ze to nie ty tylko sam bank sobie
    zmienil to czy tamto:)

    > A to niekoniecznie prawda, bo moze miec dostep znacznie wiecej osob :)

    No, mailem na mysli pracownikow odzialu w ktorym zlozono papiery, na pewno
    pracownik odzialu odleglgo o 300km tez bedzie miec wglad, ale fizycznie nie
    jest w tym budynku na codzien:)
    A ile z tego chec bylo:))) ile nagle "pracownikow" firm ktorych nawet nie
    znali sie wowczas porobilo i przychodzili po kredyty:) ehhh...
    Nawet nie napisze co mozna bylo robic na stanowisku wyzej...

    > Zasadniczo tak. Chyba, ze konto jest nieaktywne. Latwiej jest to
    > zrobic np. gdy nieuczciwy pracownik banku dowie sie o smierci klienta.
    > Natomiast w przypadku aktywnego klienta jest to [prawie] niemozliwe w
    > wiekszosci bankow.

    Byc moze obecnie tak, nie wiem, ja opieram sie na "osobistych obserwacjach"
    tego jak bylo. I dorobienie karty do istniejacego rachunku to nie byla zadna
    sztuka.
    Naturalnie nikt chyba tak glupi nie jest by to robic dla konta o zasobnosci
    10000 zl czy podobnie lub o bardzo wysokich wplywach (nikt chyba nie chce
    byc poszukiwany przez mafie:) ale duzoo rodakow bylo za granica i kase
    wysylalo do banku...

    > Zabezpieczenia sa. Skad glupi pomysl, ze zabezpieczen nie ma? ;)

    Poziom dostepu - w zasadzie tez jakies zabezpieczenie:) No moze jeszcze
    odpowiednia droga sluzbowa danego dokumentu. Ale im wyzej tym zabezpieczen
    jak by mniej...

    > Ale to akurat prawda. Wiekszosc wypadkow kradziezy srodkow z rachunkow
    > bankowych w Polsce to skimming i dzialania "hackerow" wyludzajacych
    > hasla i inne dane np. przez falszywe strony lub telefony.

    Mialem na mysli "kamerki w bankomatach" nie podkladane strony, bo to
    faktycznie juz wina samnego uzytkownika, ale kamerki...
    Zrob zdjecie jak wklepuje pin i wykorzystaj go nie majac fizycznego dostepu
    do karty.
    Poza tym znam przypadek wyplacenia w bankomacie 2x4000 funtow przy limicie
    karty 300:))
    Naturalnie karta "oryginalna" nie tykana. Tez mowiono cos o kamerkach:)
    Generalnie ja za stary jestem i za duzo widzialem by wierzyc w "kamerki"
    umieszczne na bankomatach.

    > Nie moze. Albo inaczej - przy prawidlowo opracowanym systemie nie
    > powinien miec takiej mozliwosci.

    Moze, moze...
    Naturalnie, ze nie poiwinien miec takiej mozliwosci ale jednak ma. Czyli nie
    ma w tym zadnej sprzecznosci z polityka banku, bo jesli bylo to jaki problem
    zabrac uprawnienia do tego?

    > Sorry najslabszym ogniwem pozostaje jednak uzytkownik koncowy. Ludzie
    > dalej zapisuja piny na kartach debetowych czy potrafia obcej osobie
    > przez telefon podac wszystkie swoje istotne dane.

    Pelna zgoda! Juz nawet o przypadkach dawania komus karty i podawania PIN'u
    nie wspomne a takich przypadkow jest multum!
    Ale to nie zmienia faktu, ze "wpiecie" sie do lini, na zasadzie przejecia
    danych podczas transmisji z bankiem jest praktycznie nierealne. Uzytkownik
    sam musi cos wykonac by takie dane komus dac (swiadomie lub nie) ewentualnie
    sam bank moze byc miejscem przestepstwa.

    > Z czysto logicznego powodu to jest najsbalsze ogniwo. Kazdy zlodziej,
    > ktory chce "wyzyc" z okradania kont w pierwszej kolejnosci uderzy do
    > klienta banku - ukradnie mu karte, zeskanuje ja lub wyludzi dane. Tym
    > sposobem uzyska dostep do danych klienta.

    Pelna zgoda.

    > Zaden zlodziej nie bawi sie
    > w zatrudnianie w banku i "skubanie" klientow. Zawodowcy wiec nie
    > zatrudniaja sie w bankach tylko zajmuja sie krojeniem uzytkownika
    > koncowego. Natomiast przestepst w bankach dopuszcza sie tylko taki
    > pracownik, ktory albo czuje sie do tego zmuszony okolicznosciami
    > zyciowymi albo naiwnie uzna, ze trafila mu sie okazja.

    Albo wie, ze jest bezkarny:) Ja wiem, ze bedziesz bronic pracownikow bankow
    ale ja nie pisze o kasjerze:)

    > Dlatego to
    > jednak ochrona uzytkownika koncowego jest wiekszym problemem.

    Edukacja, byla by najlepszym spsosbem na zabezpieczenie swoich danych.
    Ludzie sa kompletnie niewyedukowani, sa ufni. Przy zakladniu kazdego e-konta
    powina byc informacja, ze bank nie wysyla zadnego emaila na ktory byla by
    koniecznosc odpowiedzi lub logowania. Ewentualnie bank powinien zrezygnowac
    z emaili do klinetow W niektorych bankach w UK tak jest (jak nie we
    wszystkoch), ze banki nie wysylaja emali, a jedynie pisma zwykla poczta. Jak
    wiec cos przychodzi z banku w emailu to wiadomo, ze to proba naciagniecia
    klienta. Niestety, email jest najniebezpieczniejszy.
    Takie dzialanie ograniczy wyludzenia hasel w 80%.

    > Co do czytania o tym w prasie - kwestia kto jaka prase czyta. W Polsce
    > takie sprawy sa opisywane. Wystaczy wygooglac fraze "pracownik banku
    > ukradl" :)

    Zgoda, ale po pierwsze, nie sa to naglasnianre sprawy (a powinny!) po drugie
    sa to sprawy ktore nie dalo sie ukryc.

    > I tak i nie. Limity maja chronic i bank, i klienta.

    Wydaje mi sie, ze klienta w najmniejszym stopniu.
    Bo kto z nas chce miec limity? ja np. nie chce miec limitow, na tyle jestem
    rozsadny, ze wiem co i jak robic by sie oprzec zlodziejowi lub samemu nie
    zaszalec:)
    Poza tym ubezpieczenia i tak oddaja kase wyludzona lub w sytuacji kradziezy
    karty.
    Limit ma na celu ochrone banku przed nadmiernym wyplywem gotowki z
    bankomatow...
    Przy odpowiedniej plotce przy braku limitow, mozna zatrzasc systemem
    bankowym w kazdym kraju w 12 godzin! Tak wiec limit jest tylko i wylacznie
    dla banku! Jesli mial by byc dla klienta powinien byc wylacznie uznaniowy na
    zyczenie klienta. Po prostu sam sobie zyczysz limit...

    > Chociaz w wielu
    > wypadkach to bank [na mocy przepisow prawa lub ubezpieczenia] bardziej
    > zaboli dzialanie typu skimming niz klienta. Dlatego banki inwestuja w
    > bezpieczenstwo bo staraja sie zarzadzac ryzykiem. Tam gdzie koszty
    > zabezpieczen oplaca sie poniesc bardziej niz koszty braku zabezpieczen
    > bank wybierze to pierwsze :)

    Nie wiem ile kosztuja ubezpieczenia, ale wdaje mi sie, ze faktycznie to moze
    byc jedyna pobodkla dzialania banku w celu wprowadzania tokenow czy innych
    dodatkowcyh zabezpieczen, by placic mniejsze ubezpieczenia. Bo jak
    wspomnialem nie slyszlaszem o przypadku przejecia w locie danych logowania,
    bez udzialu klienta i banku.
    ps.
    Bardzo mila dyskusja z osoba jak mniewam znajaca bank tez z tej drugiej
    strony:)
    Pozdrawiam.