  • 71. Data: 2009-12-22 23:57:24
    Temat: Re: kraj z bankowościąlepszą od polskiej
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "pmlb" <p...@d...com> writes:

    > Szacowac... czyli wrozenbie z fusow.

    Wybacz stary, jesli dla Ciebie szacowanie jest wrozeniem to co ja moge
    poradzic?

    > Generalnie jeszcze sie nie zdarzylo by ktos przeja dane klienta na
    > zasadzie podsluchu transmisji, zdekodwania tej transmisji - to tylko w
    > filmach mozliwe:)

    Powtarzasz to w kolko, masz na to cos mocniejszego niz "wrozenie
    z fusow", aka "silne wewnetrzne przekonanie"? Jest wiele
    udokumentowanych przypadkow przechwycenia szyfrowanej transmisji przy
    uzyciu ataku "man in the middle". To jest klasyka, wpisz w google.
    W przeszlosci rutynowo byly lamane np. szyfrowania DESem (zwlaszcza
    40-bitowym kluczem "eksportowym"). Sa oczywiscie takze inne mozliwe
    ataki.

    W bezpieczenstwie jest tak, ze kazdy znany nam dzialajacy atak jest
    dzialajacym atakiem, natomiast brak znanego nam dzialajacego ataku nie
    oznacza, ze taki nie istnieje. W szczegolnosci nie wiemy, czy ktos nie
    zna skutecznego ataku np. na RSA-2048, na SHA-512 albo na inny AES-256.

    > Snifing. "zalapanie" na zywo transmisji klient - bank i zwrotnej, bo
    > jak inaczej wyobrazasz sobie przejecie danych klogowania, jesli
    > eliminujemy fizyczny dostep do nich (zagladniecie przez ramie, uzycie
    > falszywej strony wyludzajacej dane itp)

    Sniffing to tylko element ataku, nie caly atak (chyba ze przesylasz
    haslo clear tekstem). W przypadku SSL itp. atak jest zwykle nieco
    bardziej zlozony, np. mozesz sobie poczytac o ostatniej podatnosci
    zwiazanej z renegocjacja SSL (google "ssl renegotiation vulnerability).

    > Byc moze, ja wiem, ze technicznie mozna "pdsluchac" kazda transmisje w
    > necie, jesli idzie czystym tekstem nie ma problemu, ale jesli jest
    > kodowana to pozostaje mi zyczyc powodzenia...

    Bardzo naiwne.

    > W Polsce?:))
    > UOP.

    Bardzo smieszne. A cos konkretnie, czemu ktos o zdrowych zmyslach moglby
    dac wiare?

    > Jest:))
    > Nadal ponad 95% atakow jest wenatrz sieci, te zewnetrzne to sa
    > procenty, a skuteczne to dziesiate promila.

    To juz pisales, ale wiesz, ja wolalbym cos konkretnego.

    > Widzisz, gdyby to bylo takie realne,

    To jest calkowicie realne. Ktory dokladnie krok (lub kroki) uwazasz za
    nierealne? To sa normalnie uzywane mechanizmy prawdziwych atakow, zadna
    tam tylko teoria.

    > to juz dawno banki by zaniechaly
    > e-kont. W obawie o masowe takie dzialania.

    A myslisz ze po co banki wydaja tokeny, karty kodow jednorazowych itp?
    Oraz np. monitoruja transakcje.

    Gdyby bylo jak piszesz, to banki dawno przestalyby wydawac np. karty
    platnicze, bo skopiowanie takiej (bez procesora) jest od dawna
    trywialne nawet dla nudzacego sie gimnazjalisty.
    W m.in. Europie przynajmniej w koncu pojawiaja sie karty procesorowe
    (hybrydowe), w takich USA nie ma w ogole konkretnych planow wprowadzenia
    kart chipowych.

    Moze myslisz ze skopiowanie karty bez procesora jest trudne albo
    np. kosztowne?

    > To o czym, piszesz to czysta teoria, teoretycznie tez mozesz uzyskac
    > wieksze predkosci niz swiatlo

    Powaznie? Nie slyszalem o takiej teorii, pamietam ze jak chodzilem na
    fizyke, to swiatlo w prozni bylo najszybsze.

    > ale w praktyce?

    Chwilowo praktyka jest zgodna z teoria chyba?

    > Poza tym, by przekierowac ruch na swoja strone by wyludzic dane musisz
    > miec dostep bezposredni do maszyny na ktorej dane te beda wprowadzane,
    > jesli nie masz dostepu - zpaomnij.

    Zartujesz? Przeciez napisalem jak mozna to zrobic: DNS poisoning
    (klasyka, wpisz w google), przejecie kontroli nad dowolnym routerem
    miedzy klientem i bankiem, praca w wifi tez bardzo takie rzeczy ulatwia.
    Sieci kablowe (np. Ethernet) tez nie sa bezpieczne, istnieja rozne
    rodzaje atakow zwiazanych np. z ARP (google "arp spoffing"), z
    przepelnianiem tablic MAC switchow Ethernet (google "MAC table
    overflow), oczywiscie wszelkie metody dostepu do fizycznych kabli (np.
    do szafy TPSA w piwnicy itd). Kombinacje z dynamicznym routingiem, itd.
    itd. Jest bardzo wiele mozliwosci, szansa ze zadnej z nich nie da sie
    zastosowac w konkretnym przypadku jest bliska zeru.

    > Wychodzi wiec, ze to od uzytkowika zalezy jak bezpieczne jest
    > korzystanie z e-bankingu.

    A to jest akurat prawda, ze wzgledu na SSL, ktory prawidlowo zastosowany
    zabezpiecza nas przed wieloma atakami. Tyle ze zupelnie "prawidlowo
    zastosowany" to on niestety nie jest prawie nigdy.

    > Jesli nie otwiera przypadkowych maili, nie
    > daje sie zrobic na podroboione strony, to dzialajac na zwyklym hasle
    > nic mu nie grozi...

    Jaasne jaasne. Nooo chyba ze ktos wyludzi certyfikat (google "hijacked
    microsoft certificates") albo np. zlamie certyfikat CA z MD5 (google
    "breaking MD5 CA certificate")?

    > Najslabsze ogniwo na lini bezpieczenstwa to wlasnie uzytkownik i sec
    > wewnetrzna ta zewnetrzna jest bardzo mocno chroniona.

    Sa pewne instalacje, w ktorych to moze byc prawda. Typowo jednak to jest
    tylko zludzenie.

    > Ale w banku kazdy osobnik na pozycji kasjera w gore ma dostep do
    > twoich danych:) Ba! W odziale gdzie skladales papiery ma dostep nawet
    > do twojego wzoru podpisu...

    Cos takiego. Prowadzacy jednoosobowe firmy to w ogole stracency,
    przeciez kazdy klient moze zażądać faktury i tam beda dane i podpis.
    Same dane to nawet moze uda sie przez Internet uzyskac anonimowo,
    np. z REGONu?

    > Czy problem jest dla kogos w banku "dorobic" karte?:)

    Wiekszy niz przy skimmingu, bo w banku zostaje slad.

    > Zrozum, pracownik banku moze nawet kompletnie zniesc limit z karty i
    > wyplacic wszystko z konta nieomal jednorazowo. Wierz mi, ze moze:)))

    Tylko w ramach tego, co mu umozliwia system. Ale rzeczywiscie,
    odpowiedni typ karty i moze.

    > Naprawde zapamietaj: pracownik banku ma FIZYCZNY dostep do twoich
    > danych - i to jest najslabsze ogniwo,

    Stary - jest zdecydowanie wiecej osob, ktorzy maja dostep do Twoich
    danych. O istnieniu wiekszosci tych osob nawet nie masz pojecia.

    > Czy ty bys dal do banku oszczednosi zycia
    > powiedzmy 500 000 majac swiadomosc, ze pracownicy banku moga to w
    > kazdym momencie zwinac:)?

    A czym sie Twoim zdaniem rozni tu bank od dowolnego innego kontrahenta?
    Pomijajac bankowy tytul egzekucyjny moze.

    > Zrozum, wszelkiego rodzaju ograniczenia, limity nie sa by ciebie
    > chronic! Limity, ograniczenia, blokady sa po to by bank ochronic. A
    > nie posiadacza kasy, o takowego banki zadko dbaja i to na calym
    > swiecie, bo tak naprawde, jak juz jestemy przy systemach bankowych, to
    > moze nie wiesz, ale zanoszac do banku kase oddajesz 100% kontroli nad
    > nia bankowi. Bank staje sie wlascicielem twoje kasy i jedynie obiecuje
    > ci wypate twoich srodkow (nawet nie nazywa sie to pieniedzmi tylko
    > srodki):))

    To dopiero rewelacje. Mam nadzieje ze nie dowiedziales sie o tym zbyt
    pozno.

    > Wszelkie tokeny, czytniki, hasla sms-owe itp... maja dac ci poczucie
    > bezpieczenstwa tylko i wylacznie.

    Nie. One maja spowodowac, ze jeden ze scenariuszy ataku na Twoje
    oszczednosci zmieni sie z trywialnie prostego w wymagajacy odrobine
    wiedzy i celowania (np. trudno go bedzie zastosowac jednoczesnie
    przeciwko wszystkim).

    Moze spojrz na to od innej strony: Twoj bank jest jeden, zatrudnia
    wzglednie niewielka liczbe pracownikow, i typowy fraud dokonany przez
    nich obciazy w rezultacie bank, bo Ty udowodnisz swoja racje
    w ostatecznosci przed sądem.

    Natomiast potencjalnych zrodel ataku przez np. Internet nie jestes
    w stanie policzyc.

    Zapusc moze google na podane przeze mnie okreslenia.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 72. Data: 2009-12-23 00:09:01
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    Użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    Krzysztofie, może zaprzestałbyś "za darmo" dzielić się taką wiedzą?
    Jeszcze jakiś pismak z wybiórczej, z tego coś wysmaruje i ludzie w
    panice pieniądze z banków zaczną wyciągać.
    ;-)

    zyga
    --
    --force --nodeps --all

  • 73. Data: 2009-12-23 00:17:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "pmlb" <p...@d...com> writes:

    > Naturalnie, lekko wyzej to juz zero problemu bylo by przegladac,
    > ustawiac, EDYTOWAC wszystko mozna bylo robic. Oczywistym jest, ze slad
    > pozostawal (zawsze zostaje) ale.. wez potem udowdnij, ze to nie ty
    > tylko sam bank sobie zmienil to czy tamto:)

    Zapominasz ze to bank ma to udowodnic.

    > Ale to nie zmienia faktu, ze "wpiecie" sie do lini, na zasadzie
    > przejecia danych podczas transmisji z bankiem jest praktycznie
    > nierealne. Uzytkownik sam musi cos wykonac by takie dane komus dac
    > (swiadomie lub nie) ewentualnie sam bank moze byc miejscem
    > przestepstwa.

    Jeszcze ludzie uwierza. Zaprzestan.

    > Nie wiem ile kosztuja ubezpieczenia,

    Tyle ze sie bankom normalnie nie oplacaja.
    Banki czasem sprzedaja klientom ubezpiecznia, ale same zwykle sa
    "auto-ubezpieczone". To jest zreszta typowe przy wszystkich dzialaniach,
    w ktorych prawdopodobienstwo zdazenia jest bardzo duze, gdzie ilosc
    zdazen to statystyka.

    Ubezpieczenia moga miec sens tylko tam, gdzie szansa na zdazenie jest
    niewielka.

    To jest zreszta jedna z barier wejscia do biznesu - nowa mala firma musi
    sie ubezpieczac (bo zdazenie = katastrofa), duzej wystarczy
    "auto-ubezpieczenie" (ktore jest oczywiscie statystycznie tansze, bo nie
    ma w nim zysku ubezpieczyciela).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 74. Data: 2009-12-23 00:22:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "pmlb" <p...@d...com> writes:

> [...]

    miedzy klientem i bankiem, praca w wifi tez bardzo takie rzeczy ulatwia.
    Sieci kablowe (np. Ethernet) tez nie sa bezpieczne, istnieja rozne
    rodzaje atakow zwiazanych np. z ARP (google "arp spoofing"), z

  • 75. Data: 2009-12-23 08:46:09
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Wed, 23 Dec 2009 00:57:24 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > A myslisz ze po co banki wydaja tokeny, karty kodow jednorazowych itp?
    > Oraz np. monitoruja transakcje.

    Piny, tokeny, ssl itp. wszystko pięknie tylko co z tego skoro w kraju
    przodującej bankowości mając w zasadzie minimalne dane można zrobić coś
    takiego: http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80708,48164
    21.html
    Z Clarksonem było o tyle łatwo, że mnóstwo jego danych jest w sieci, ale
    podobne dane mogą uzyskać znajomi, rodzina itp.

    --
    Kojer

  • 76. Data: 2009-12-23 10:16:14
    Od: "Stiwi" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > czy jest na świecie kraj posiadający lepszy i nowocześniejszy
    > od polskiego system bankowy?
    [...]
    > np. więcej sesji ichniego eliksiru? tańszy ichni sorbnet?
    > np. standard bezpłatnych rachunków/przelewów/kart/bankomatów?
    > np. lepsze prawo chroniące interes konsumenta/posiadacza rachunku?
    > np. uznawanie zignorowanej reklamacji za pozytywnie rozpatrzoną?

    Ponad 70 odpowiedzi w tym wątku i 95% do kosza. Szalenie nie rzeczowo ludzie piszą.
    Człowiek
    zadał proste pytania i oczekuje prostej odpowiedzi, a nie wywodów, ze w Niemczech
    stworzyli
    system EC. "Konia" z punktu widzenia klienta to interesuje, czy sklep płaci 2% czy
    0.2%.

    Żeby rzeczowo odpowiedzieź na to pytanie, trzeba by mieć niezłe porównanie w skali
    światowej. Z
    krajów które uważałbym, że mogą być lepiej rozwinięte pod względem bankowości,
    brałbym pod
    uwagę: Singapur, Hong Kong i Japonie. Niedługo sprawdzę empirycznie Singapur, więc
    będę coś w
    stanie napisać na ten temat.

    Na razie wypowiem się apropo Austrii:
    + Bardzo dobre prawo chroniące konsumenta. Tajemnica bankowa jest tam zapisana w
    konstytucji.
    + przelewy w UE i wypłaty z bankomatów w strefie EUR za darmo (w Polsce możliwe
    dzięki DCC w
    bankomatach BZWBK)
    + W Raiffeisen mogę mieć dowolny limit wypłat gotówki z bankomatu ustalony w
    oddziale. Więc
    nawet jakbym chciał może to być 100.000pln dziennie :-)
    - Coraz ciężej otworzyć konto. Bank of Austria, Volksbank już nie otwierają konta
    obcokrajowcom.
    Ale Raiffeisen i Erste Bank tak.
    - Przelewy między własnymi rachunkami idą jeden dzień roboczy. Nie ma więc mowy o
    natychmiastowym doładowaniu sobie rachunku celem np większej wypłaty z bankomatu.
    - ogólnie baknowość elektroniczna własnie przez to, że nie za bardzo jest "online"
    jest porażką w
    Austrii.
    - Wszystko poniekąd jest wkalkukowalne w opłaty za prowadzenie konta, które wynoszą
    średnio 15-
    20 EUR kwartalnie. Więc nie ma nic za darmo. Austriacy są na tyle skrupulatni, że
    nawet liczą i
    dodają do opłat koszty jakie ponieśli w wyniku wysłania korespondencji do klienta
    (opłata za
    znaczek pocztowy).

    Austria przewyższa polską bakowość pod pewnym względem, zwłaszcza jeśli chodzi o
    tajemnice
    bankową. Z drugiej strony jak napisałem, nie ma nic za darmo, bo konto kosztuje 15-20
    EUR
    kwartalnie. W Polsce za te pieniądze zapewne również można mieć bank z darmowymi
    przelewami
    SEPA, czy wypłatami z bankomatów na całym świecie. No i pod względem obsługi online,
    każdy
    polski bank przewyższa najlepszy austriacki.

  • 77. Data: 2009-12-23 10:48:30
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 23.12.2009 11:16, Stiwi wrote:
> [...]
    stworzyli
    > system EC. "Konia" z punktu widzenia klienta to interesuje, czy sklep płaci 2% czy

    Naprawde myslisz, ze wlasciciele sklepow sa tak laskawi, i dokladaja 2%
    z wlasnej kieszeni?

    > - Coraz ciężej otworzyć konto. Bank of Austria, Volksbank już nie otwierają konta
    obcokrajowcom.
    > Ale Raiffeisen i Erste Bank tak.

    Jestes pewnien? Nie byloby to lamanie prawa unijnego (zakladajac, ze
    obcokrajowiec mieszka / jest zameldowany w Austrii)?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 78. Data: 2009-12-23 11:19:06
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Zygmunt M. Zarzecki" news:hgrlig$gqn$1@news.interia.pl

    > Krzysztofie, może zaprzestałbyś "za darmo" dzielić się taką wiedzą?
    > Jeszcze jakiś pismak z wybiórczej, z tego coś wysmaruje i ludzie w
    > panice pieniądze z banków zaczną wyciągać.

    Masz na myśli niejakiego Samcika? ;)

  • 79. Data: 2009-12-23 11:26:22
    Od: "Stiwi" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Naprawde myslisz, ze wlasciciele sklepow sa tak laskawi, i dokladaja 2%
    > z wlasnej kieszeni?

    Sklepy mają marżę, w tej marży zawierają się wszelkie koszty (transport, rozładunek,
    płatność kartą)
    + zysk dla właściciela sklepu. Naprawdę myślisz, że sklepy dają wybór płacić kartami
    lub płacić
    gotówką 2-3% mniej? Bo jakoś się z tym nie spotkałem. Kupowałem płytki ceramiczne,
    zaoferowano
    mi jakiś tam mały rabat. Zaproponowałem by go podnieść o 3% jako że zapłacę gotówką.
    Usłyszałem, że sprzedawca ma dobrą umowę i płaci niską prowizję za obsługę kartami,
    więc im to
    bez różnicy jak zapłacę.

    > onta obcokrajowcom.
    >
    > Jestes pewnien? Nie byloby to lamanie prawa unijnego (zakladajac, ze
    > obcokrajowiec mieszka / jest zameldowany w Austrii)?

    Zapomniałem dodać, że mowa tu o nierezydentach.

  • 80. Data: 2009-12-23 11:28:36
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Stiwi" news:hgsqle$3be$1@inews.gazeta.pl

    > Człowiek zadał proste pytania i oczekuje prostej odpowiedzi, a nie
    wywodów, ze w Niemczech stworzyli
    > system EC. "Konia" z punktu widzenia klienta to interesuje, czy sklep
    płaci 2% czy 0.2%.

    Nie do końca masz rację. % jaki sklep musi płacić od transakcji kartowej
    przekłada się na ilość punktów, w których klient plastikiem może zapłacić.