  • 41. Data: 2008-10-12 18:21:50
    Temat: Re: kupować mieszkanie?
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Getin ma lokaty 9% na 12 miesiecy?

    Nie, ale tendencja >8% jest juz od kilku miesiecy.

    > A za rok? A za 5 lub 15 lat?

    Nie wiem. Moge Ci powiedziec, ze jakies 6-7 lat temu otrzymywalem za wynajem
    400zl, ale wowczas cena metra ksztaltowala sie na poziomie 1650zl w moim
    miescie, a nie ok. 4000. Rzeklbym - proporcje sa utrzymane.Pamietaj tez, ze
    jesli dzis pozyczysz od banku np. 100 tys. to za 45 lat oddasz ok. 250. Malo
    kto liczy sie z tym.

    > Jasne ze nie. Podobnie jak i do sprzedania.
    > Nieco inaczej to wyglada jak chcesz wynajac, a zwlaszcza jak chcesz
    > kupic. No chyba ze chcesz "cokolwiek".

    Tak - zwlaszcza jak sie chce kupic. Co do wynajecia to akurat sporo moich
    znajomych wynajmuje.

    > Ohoho, a ile osob "wynajmuje" od rodziny zupelnie bezplatnie, i to
    > czesto znacznie bardziej atrakcyjne np. mieszkania niz kawalerki w
    > centrum Gdanska. Chcesz na tej podstawie szacowac koszty wynajmu?

    Sugeruje, ze o ile w przypadku wynajmu moze zdarzyc sie okazja o tyle w
    przypadku zakupu na pewno nie 1/5 ceny.

  • 42. Data: 2008-10-12 18:22:55
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Sprzedaż mieszkań nagle się zatrzymała.
    > "Kup mieszkanie dostaniesz samochód gratis!".

    Dzis na Interii czytalem artykul, ze bodaj w Hiszpanii za zakup apartamentu
    dorzucaja kawalerke gratis.

  • 43. Data: 2008-10-12 18:35:10
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Dnia 12.10.2008 Szymon <n...@o...pl> napisał/a:

    > Dzis na Interii czytalem artykul, ze bodaj w Hiszpanii za zakup apartamentu
    > dorzucaja kawalerke gratis.

    Jeszcze kilka tygodni i nagle w telewizji zaczną o tym mówić i znowu wszyscy
    będą "zaskoczeni".

  • 44. Data: 2008-10-12 18:46:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Wielebny" <v...@o...pl> writes:

    > Niektórym.

    Masz racje, zapomnialem o tych, ktorzy wola miejsce pod mostem.

    > Natomiast skąd przeświadczenie, że wszyscy są skazani na życie w
    > Pierdzichowie.
    > Niektórzy na pewno, ale czy wszyscy?

    Nawet nie wiem gdzie znajduje sie ta Twoja miejscowosc, wiec nie mam
    na ten temat opinii.

    > Chyba sam sobie przeczysz.

    Watpliwe, cos konkretnie?

    > W Bangladeszu mieszkają i jakoś na boom mieszkaniowy się nie
    > zanosi...

    Trafna uwaga.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 45. Data: 2008-10-12 18:54:10
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    http://biznes.interia.pl/nieruchomosci/news/dwa-mies
    zkania-w-cenie-jednego,1192801,4206

    aby rozwiac watpliwosci...

  • 46. Data: 2008-10-12 18:57:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej Kubiak <n...@i...invalid> writes:

    > Sklepy spożywcze.

    Ale zgaduje ze raczej nie w celach spekulacyjnych, nie? Mogloby to byc
    nieco mniej oplacalne niz akcje ostatnio...
    --
    Krzysztof Halasa

  • 47. Data: 2008-10-12 19:13:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Wysokosc kapitalu zakladowego 100 kzl? Udzialowcy odpowiadaja do
    > wysokosci kapitalu (pomijajac wyjatki), prezesi - do wysokosci
    > 3 pensji :-)

    Członek zarządu czasem odpowiada za długi spółki w całości, ale pod
    warunkiem, że w odpowiednim momencie nie zgłosił wniosku o upadłość.
    Trzeba więc "upaść" zgodnie z planem, a członkowie będą finansowo bezkarni.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 48. Data: 2008-10-12 19:19:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Popławski <j...@i...pl> writes:

    > Cena rynkowa w danym czasie.

    I co ten parametr w tej chwili okresla? Nic.

    > A "nowa gospodarka" to gospodarka oparta na wiedzy, dlatego ceny akcji firm
    > internetowych będą rosły w nieskończoność.

    Akurat pewnie beda rosly, na dluzsza mete, bo dlaczego mialyby nie
    rosnac? Internet nie jest tu zadnym wyjatkiem, sytuacja sie unormowala
    po peknieciu bańki pare lat temu (co zreszta musialo nastapic
    i mowilem ze tak bedzie).
    Tu (od pewnego czasu) jest dokladnie tak samo jak z chlebem
    i mieszkaniami, albo jak w przypadku kazdego innego (wzglednie)
    dojrzalego rynku.

    > Ale przecież ludzie przed kupieniem mieszkania gdzieś żyli.

    No pewnie. U rodzicow, w domu na wsi, albo np. w lonie matki :-)

    > Po prostu tak jak kilka lat temu "nieznane siły" spowodowały przekonanie ludzi
    > o niesamowicie cudownej nowej ekonomii,

    Nie zauwazylem tu zadnej "nowej ekonomii", ale moze ja staram sie
    patrzec nieco bardziej dlugofalowo niz "kilka lat".

    > tak teraz wszyscy zaczęli zachęcać do
    > kupna mieszkania, które jest dobrą inwestycją.

    Nie wiem czy zaczeli. Szczerze mowiac, to nie zauwazylem, przeciwnie,
    raczej strasza spadkami.
    Ja nie mowie ze nie bedzie spadkow na krotka mete. Ale raczej nie
    nastapi nic porownywalnego np. do gieldy akcyjnej, nie? Spodziewalbys
    sie, ze mieszkanie wyceniane teraz (celowo nie pisze o wartosci) na
    300 kzl bedzie warte za miesiac (rok itp) np. 100 kzl?

    Ja osobiscie ani nie splacam kredytu hipotecznego, ani nie spekuluje
    na rynku mieszkaniowym, ani tez nie mieszkam w wynajetym, wiec jest mi
    to tak naprawde obojetne (zakladajac, ze nie bede musial placic
    podatkow od "wartosci"). Mam jednak wrazenie, ze duzo osob
    przewidujacych "gwarantowane" spadki cen mieszkan po prostu odwleka
    moment kupna (byc moze wynajmujac), i stara sie to czyms uzasadnic.
    To zreszta jest znanym zjawiskiem psychologicznym.

    > Dysponujesz jakimiś konkretnymi liczbami co do cen mieszkań? Najlepiej z
    > ustabilizowanych gospodarek rynkowych (USA, Europa Zachodnia).

    To tak trudno sprawdzic? Nie jestem posrednikiem.

    > Oficjalna inflacja wynosi kilka procent. Żywność zdrożała dwukrotnie. Cud?

    A co to ma do rzeczy?
    Swoja droga, twierdzenie ze "zywnosc zdrozala dwukrotnie" nie ma
    zadnego sensu, jesli nie podajesz od kiedy, do kiedy, co, oraz gdzie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 49. Data: 2008-10-12 19:29:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <n...@o...pl> writes:

    > Nie, ale tendencja >8% jest juz od kilku miesiecy.

    Naprawde? Myslalem ze dopiero ostatnio, pomijajac rozne dziwne
    pseudolokaty, z ktorymi jest wiecej klopotow niz zysku. Ale nic to.

    > Nie wiem. Moge Ci powiedziec, ze jakies 6-7 lat temu otrzymywalem za wynajem
    > 400zl, ale wowczas cena metra ksztaltowala sie na poziomie 1650zl w moim
    > miescie, a nie ok. 4000. Rzeklbym - proporcje sa utrzymane.

    Oczywiscie. Tylko ze pamietasz ze masz to finansowac z lokaty 200 kzl
    (np. 4%) ze sprzedazy mieszkania 5 lat wczesniej, co zrobisz jesli
    mieszkania beda po 6 kzl a wynajecie 1500 zl? Proporcje zachowane :-)

    > Pamietaj tez, ze
    > jesli dzis pozyczysz od banku np. 100 tys. to za 45 lat oddasz ok. 250. Malo
    > kto liczy sie z tym.

    Z pewnoscia ja tak nie licze :-) Oprocentowanie jest tym, co mnie
    interesuje.

    > Tak - zwlaszcza jak sie chce kupic. Co do wynajecia to akurat sporo moich
    > znajomych wynajmuje.

    Moich takze, ale mam wrazenie, ze nie sa z tego jakos szczegolnie
    zadowoleni i gdyby mogli, to woleliby jednak miec wlasne (lub dom).

    > Sugeruje, ze o ile w przypadku wynajmu moze zdarzyc sie okazja o tyle w
    > przypadku zakupu na pewno nie 1/5 ceny.

    W przypadku "zakupu" od rodziny to sie moze zdazyc okazja typu 0/5
    ceny, ale to nie jest wyznacznikiem czegokolwiek.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 50. Data: 2008-10-12 19:31:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Popelniasz podstawowy blad. Mieszkania sa potrzebne ludziom do
    > mieszkania. Tak jak chleb do jedzenia.

    > Jasne, a ludzie beda mieszkac w szalasach.

    Patrząc z tego punktu widzenia, nowe mieszkania w PL są zupełnie
    niepotrzebne:

    - mamy zerowy, czy nawet ujemny przyrost naturalny
    - w dodatku mnóstwo młodych ludzi zamiast zakładać rodziny w PL wyjeżdża
    za granicę.

    W efekcie nie ma powodu, aby nie następowało proste zastępowanie
    mieszkań ze starszego pokolenia na młodsze. Ten brak mieszkań to IMHO
    największe kłamstwo ostatnich lat.

    Co by się stało, gdyby w PL nie było nowych mieszkań? Niewiele.
    Młodzi częściej mieszkaliby z dziadkami, którzy z czasem wymieraliby.
    Ograniczono by trochę mobilność, bo faktycznie dużo popytu na mieszkania
    w miastach daje napływ ludzi z prowincji. Ale generalnie nie byłoby
    problemu, że nagle populacja Polski nie zmieściłaby się w istniejących
    już budynkach i ludzie musieliby mieszkać w szałasach, jak to piszesz.