  • 21. Data: 2009-10-20 22:27:23
    Temat: Re: mBank - Blokada po nieudanych transkcjach
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "witrak()" <w...@h...com> writes:

    > Zaraz, zaraz, czy aby na pewno ? We wszystkich znanych mi regulaminach
    > banki zdejmują z siebie odpowiedzialność za problemy techniczne
    > uniemożliwiające kontakt z bankiem.

    A co to ma do rzeczy?

    > A stąd już tylko krok do
    > stwierdzenia, że zepsuty terminal - sprawa klienta, czyż nie ?

    Nie.
    Nie chodzi o to czy terminal byl zepsuty, czy nie - bank zdejmuje
    z siebie odpowiedzialnosc za to, ze klient nie mogl zaplacic i to nie
    jest problem.

    Ale to zupelnie inna sprawa niz zabieranie klientowi jego pieniedzy,
    jesli sie bankowi nie naleza (a tym jest w istocie taka blokada, bo
    chyba nikt tu nie wierzy w to, ze ksiegowanie z jakas data cos zmienia).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 22. Data: 2009-10-21 06:03:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Chris wrote:

    > A czy nie prościej, zamiast sięgać prawa ręką do lewej kieszeni, po
    > prostu płacić gotówką?

    nie prościej.
    jak ci ktoś zwinie gotówkę to możesz się iść bujać.
    jak ci ktoś zwinie kawałek plastiku to za tydzien dostaniesz nastepny.

    > Taaak. A bank mu nalicza opłaty za kartę, za jej ubezpieczenie

    są karty bez opłat, bez płatnego ubezpieczenia i jeszcze ci płacą za to,
    że jej używasz.
    Dodatkowo to tobie dają ubezpieczenie np. wynajetego samochodu, bagazu w
    podrozy, zwrotu wartosci towaru skradzionego i zapłaconego kartą,
    własną gwarancję na produkty zapłacone kartą itp itd.

    i tylko
    > czeka, żeby klient spóźnił się ze spłatą debetu.

    za gapiostwo się płaci.
    Wiele bankow oferuje automatyczną spłatę minimum lub całości wiec nie da
    sie spóźnić.

    > A w razie fraudu na karcie, to bank i tak wezwie klienta do spłaty
    > skradzionej kwoty.

    Nie.
    Po pierwsze sporo banków oferuje karty, gdzie klient nie odpowiada za
    obrobienie mu karty, po drugie w regulaminie mozesz znależć zapis, ze
    kwota sporna nie podlega spłacie.

    tak z ciekawostek, wlasnie dostalem dwa listy z dwoch bankow, ze gdzies
    wyplynely dane o kartach i ja tam robilem zakupy, wiec profilaktycznie w
    ciagu kilku dni wysla mi nowa karte.
    Numer karty zotaje ten sam, tylko z nowa data waznosci i nowym kodem cvv
    Co wiecej uznali, ze nie ma potrzeby blokowania obecnej karty. Dalej
    moge z niej korzystac dopoki nie dostane nowej. Oni ja sobie tylko beda
    monitorowali i w razie czego beda dzwonic z prosba o potwierdzenie
    transsakcji.
    Jak narazie karta dziala bez problemu.

  • 23. Data: 2009-10-21 09:08:20
    Od: "jacko" <s...@t...com>

    >Jest sens gdzieś interweniować, komisja nadzoru bankowego, urząd
    >konkurencji i konsumentów?
    Pomoga tylko Prezydent, Premier i Prymas.

  • 24. Data: 2009-10-21 09:30:44
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Wed, 21 Oct 2009 01:03:58 -0500, witek napisał(a):

    > jak ci ktoś zwinie gotówkę to możesz się iść bujać.
    > jak ci ktoś zwinie kawałek plastiku to za tydzien dostaniesz nastepny.

    A za miesiąc pismo z banku, ze mam spłacić zakupy porobione moja kartą.

> [...]

    > Po pierwsze sporo banków oferuje karty, gdzie klient nie odpowiada za
    > obrobienie mu karty, po drugie w regulaminie mozesz znależć zapis, ze

    No to podaj mi link do tego cudownego banku, może sam tam sobie konto
    założę ;)

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 25. Data: 2009-10-21 11:18:09
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-10-21 00:27, Krzysztof Halasa wrote:

    > A co to ma do rzeczy?

    Trzeba było zostawić to co z Ciebie cytowałem.
    napisałeś coś co jest zbyt daleko idącym uogólnieniem:

    > Bank ma obowiazek wyplaty odsetek ustawowych za czas
    > uniemozliwienia klientowi dysponowania swoimi pieniedzmi.

    W ogólności to jest nieprawda. Regulaminy (i o tym pisałem) zdejmują
    z banku odpowiedzialność za niemożność złożenia zlecenia, czy
    ogólnie - wykonania operacji, pozwalających złożyć dyspozycję, ergo
    dysponować swoimi pieniędzmi. *Tylko w niektórych* przypadkach jest
    inaczej.

    Zatem "to ma do rzeczy" :-)

    > Nie.
    > Nie chodzi o to czy terminal byl zepsuty, czy nie - bank zdejmuje
    > z siebie odpowiedzialnosc za to, ze klient nie mogl zaplacic i to nie
    > jest problem.
    Drugie nie - OK, ale pierwsze to się nie zgodzę: gdyby system
    bankowy był przyczyną, to owszem, ale klient tego nie może
    udowodnić, i to w żaden sposób, a jeśli nie może udowodnić, to jak
    ma od banku to wyegzekwować ?

    > Ale to zupelnie inna sprawa niz zabieranie klientowi jego pieniedzy,
    > jesli sie bankowi nie naleza (a tym jest w istocie taka blokada, bo
    > chyba nikt tu nie wierzy w to, ze ksiegowanie z jakas data cos zmienia).

    Jasne - ale polemizuj z tymi, co tak twierdzili, bo ja o tym nie
    pisałem.
    Co więcej, uważam że nieuzasadnione (a w opisywanym przypadku wydaje
    się to bezsporne) utrzymywanie blokad powinno skutkować odsetkami
    ustawowymi, a w razie strat następczych (np. niespłacona kk) również
    odszkodowaniem. I uważam też, że odsetki powinny należeć się z
    automatu, bez występowania o to: bank powinien być w każdym tego
    rodzaju przypadku zobowiązany zapłacić albo wskazać konkretne
    przyczyny, dla których nie miałby być odpowiedzialny za problemy
    klienta. Wtedy jakość usług poprawiłaby się bardzo szybko.

    A gdyby np. niezwrócenie nienależnej opłaty (nie mówię o
    jednostkowych przypadkach - bo wtedy trzeba bankowi pokazać, że coś
    sknocił) było działaniem niezgodnym z prawem, zagrożonym jakąś
    konkretną (a dotkliwą dla banku) sankcją finansową (powiedzmy w
    stylu % od przychodu - jak to jest w prawie telekomunikacyjnym), to
    banki same by pilnowały, żeby ich systemy nie "myliły" się zawsze na
    niekorzyść klienta.

    witrak()

  • 26. Data: 2009-10-21 16:00:55
    Od: "Slavekk" <s...@g...pl>

    Użytkownik "otrov" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No czekaj czegoś nie rozumiem

    widzę

    - to w końcu są to jego pieniądze czy nie?

    którego "jego"?
    i gdzie?
    Na koncie? Jego (klienta), ale chwilowo "zatrzaśnięte" ;-)

    > Jeśli jego to bank powinien zdjąć na jego prośbę blokadę,

    dlaczego powinien?
    transakcja się rozliczyła czy termin blokady minął?
    Bo tłumaczyc to sobie mozna...

    > tym bardziej, że prośbę wystarczająco uzasadnił.

    Jezeli cię przekonał to mu daj swoją kasę

    --
    Pozdrowienia, Slawek

    4529 (20091021) __________

  • 27. Data: 2009-10-21 16:25:21
    Od: "Slavekk" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Majchrzak" <m...@g...com> napisał w
    wiadomości
    n.googlegroups.com...
    On 19 Paź, 21:22, "Slavekk" <s...@g...pl> wrote:

    > <cit>
    > system ma 7 dni, zeby rozliczyc transakcje. Jesli stanie sie tak,
    > ze
    > ww transakcja obciazy panskie konto (znajdzie sie w historii
    > operacji,
    > w operacjach wykonanych) - wtedy prosze zadzwonic na mLinie i zlozyc
    > reklamacje w tej sprawie
    > </cit>

    No właśnie. Napisali co innego a ty czytasz i nie rozumiesz.
    Bywa

    > Ta forsa zeszła z mojego konta

    Napisałeś że jest zablokowana, zdecyduj się.
    Jak jest założona blokada po transakcji to forsa JEST na koncie tylko
    zablokowana.
    Nigdy się nie spotkałeś z pojeciami "saldo konta" i "środki dostępne"?
    Wrzuć w gugle...

    > i bank łaskawie mi ją zwróci wtedy, kiedy NIE otrzyma potwierdzenia
    > transakcji.

    Nie zwróci tylko zdejmie blokadę

    > A ja nie wiem gdzie system
    > zawiódł i nie wiem czy potwierdzenia nie dostanie. I to dwukrotnie.

    Nie wiesz gdzie ale żądasz żeby to wskazany przez ciebie fragment tego
    systemu (bank) odpowiadał za cały system.
    Dlaczego? Bo ty tak mówisz?

    > Przed chwilą pisałeś, że MOJE.

    Twoje to ty masz na koncie zablokowane. Żebyś mógł skorzytać z 700zeta
    na koncie bank musiałby ci WPŁACIĆ równowartość blokady na konto.
    Bo blokada wisi bezdyskusyjnie i nie ma co o niej gadać.

    > Karta (chipowa) nie jest uszkodzona,

    OK

    > A uszkodzony terminal? JA mam płacić za uszkodzony terminal?

    Płacić? Przecież nie zapłaciłeś :-)
    Bank ma płacić za terminal sklepu?
    A właściwie dlaczego nie zażądałeś żeby sklep ci dał tą kasę?
    Skutek byłby ten sam, a już bardziej jest prawdopodobne że to sklep
    zawinił niż bank (choć najbardziej się wydaje prawdopodobny błąd w
    komunikacji)

    > Niech bank płaci, oni go pośrednio tam instalowali,
    > podpisali jakieś umowy i co tam jest potrzebne.

    Biorąc pod uwagę magiczne słowka "pośrednio" i "umowy" to masz co
    masz... Pośrednio uzyskasz dostęp do kasy na warunkach odpowiedniej
    umowy.
    Za tydzień.

    > Jakich SWOICH. Nie chcą mi oddać MOICH

    Twoje są na koncie, patrz wyżej

    > - w końcu to z mojego konta je wzięli za transakcje które nie
    > zostały zakończone.

    Nie wzięli

    > Jak ktoś słusznie napisał - najsensowniejsze byłoby zdjąć blokady
    > i udzielić mi kredytu na tę kwotę do wyjaśnienia.

    W sprawie kredytu podpisz oddzielną umowę z bankiem.
    Takie mamy przepisy

    --
    Pozdrowienia, Slawek

    4530 (20091021) __________

  • 28. Data: 2009-10-21 18:00:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "witrak()" <w...@h...com> writes:

    > Trzeba było zostawić to co z Ciebie cytowałem.
    > napisałeś coś co jest zbyt daleko idącym uogólnieniem:

    Nie. Brak mozliwosci dokonania transakcji nie oznacza, ze nie mozesz
    dysponowac swoimi pieniedzmi. Oznacza tylko niemozliwosc skorzystania
    z uslugi, ale mozesz pojsc do okienka i sobie te pieniadze wyplacic
    i nastepnie nimi zadysponowac dowolnie.

> [...]
    > był przyczyną, to owszem, ale klient tego nie może udowodnić, i to w
    > żaden sposób, a jeśli nie może udowodnić, to jak ma od banku to

    Tzn. przyznajesz ze bank powinien zaplacic odsetki, tyle ze nie zaplaci
    bo klient nie moze tego udowodnic? No coz, jest to pewien postep,
    z tym ze zmienilbym "nie moze udowodnic" na "za duzo z tym roboty".

    Tyle ze co dalej? Teraz klient nie moze udowodnic, ze bank mu zablokowal
    pieniadze, jutro nie bedzie mogl udowodnic, ze rok wczesniej zakladal
    lokate, a pojutrze, ze w tym banku mial w ogole jakies konto.

    Natomiast oczywiste jest ze to system bankowy jest przyczyna braku
    mozliwosci zaplaty i przyczyna bezprawnej blokady, bo ten "system
    bankowy" zaczyna sie na karcie klienta, a konczy na sprzedawcy. Tyle ze
    akurat problem z sama zaplata jest dopuszczalny, w odroznieniu od takiej
    blokady.

    > Co więcej, uważam że nieuzasadnione (a w opisywanym przypadku wydaje
    > się to bezsporne) utrzymywanie blokad powinno skutkować odsetkami
    > ustawowymi,

    I o to wlasnie chodzi.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2009-10-21 18:12:59
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Wed, 21 Oct 2009 18:25:21 +0200, Slavekk napisał(a):

    > No właśnie. Napisali co innego a ty czytasz i nie rozumiesz.
    > Bywa

    To chyba ty nie rozumiesz, albo przynajmniej udajesz, że nie rozumiesz.
    Bank bezpodstawnie zablokował klientowi środki, które klient mu
    powierzył!
    Jeśli problem z autoryzacją powstał gdzieś na linii:
    sprzedawca-pośrednik-bank, to niech oni sami to sobie miedzy sobą
    wyjaśniają, a klienta to nie powinno nic obchodzić!
    Czy gdybyś przyszedł do banku wypłacić grubszą kasę i usłyszał, że z
    powodu awarii komputerów ani grosza nie dostaniesz przez co najmniej
    najbliższy tydzień, to też byś powiedział, że wszystko jest OK i zgodne
    z przepisami?
    A sytuacja byłaby bardzo podobna, bo twoje środki jak najbardziej też
    byłyby na koncie, a tylko "nie były dostępne".

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 30. Data: 2009-10-21 18:37:33
    Od: otrov <o...@w...pl>

    Slavekk pisze:

    > - to w końcu są to jego pieniądze czy nie?
    >
    > którego "jego"?
    > i gdzie?
    > Na koncie? Jego (klienta), ale chwilowo "zatrzaśnięte" ;-)

    Tylko, że klient nie dokonał transakcji. Więc blokada powinna być zdjęta
    na jego prośbę. Nie jest zdejmowana tylko dlatego, że bank ma w d****
    klienta i przerzuca na niego swoje problemy (bo tak wygodniej).

    > dlaczego powinien?
    > transakcja się rozliczyła czy termin blokady minął?
    > Bo tłumaczyc to sobie mozna...

    > Jezeli cię przekonał to mu daj swoją kasę

    Nie tak dawno się zdarzyło, że klienci mieli poblokowane wielokrotności
    środków poprzez błąd VISY - przy czym VISA zwalała winę na banki, a
    banki na VISĘ (ale to wątek poboczny). W tamtym przypadku bank zdjął
    bezpodstawne blokady i tak mógłby postąpić teraz - na życzenie klienta.

    I w tym przypadku bank miał w d**** klientów przez jakiś czas dopóki nie
    zaczęły o tym pisać przez kilka dni gazety. I co? dało się - dało.

    o.

    PS. Nie założenie blokady środków, lub przedwczesne zwolnienie w żadnym
    przypadku nie powstrzymuje banku przed zdjęciem kwoty transakcji z konta
    klienta, nawet jak nie ma na nim wystarczających środków - blokada ma
    być ułatwieniem dla klienta, żeby się łatwiej mógł połapać w rachunku.
    Proszę więc, żebyś nie dorabiał do tego historii spiskowych.