  • 31. Data: 2004-01-02 15:08:54
    Temat: Re: [mBank] KK i PIN
    Od: "666" <j...@o...pl>

    Jakoś nie mogę uwierzyć w to zmuszanie do podawania PINu przy wypukłej karcie: wielu
    ludzi nawet nie ma lub nie zna swojego PINu przy wypukłej.
    W Szwecji natomiast spotkałem się często z rubryką "data urodzenia" na slipie
    wydrukowanym do podpisu przy wypukłej karcie, jest to dodatkowa weryfikacja.
    JaC

    > W Polsce taka sytuacja mi sie nie zdarzyla ale np. w Skanynawii mialem przyjemnosc
    placenia np. wypukla KK VC i podawaniu pinu.

  • 32. Data: 2004-01-02 15:13:27
    Od: "666" <j...@o...pl>

    Przy niektórych kartach VC pobieranie gotówki z bankomatu zagranicznego jest
    obciążone stałą procentową prowizją, ale bez kwoty minimum, wskutek czego czasem za
    granicą małe kwoty warto pobierać z VC (czyli warto znać PIN), a większe od pewnej
    kwoty granicznej (trzeba sobie policzyć) z np. VE.
    Inna sprawa to kursy wymiany potem, VE i VC są rozliczane zwykle w innych cyklach...
    JaC

  • 33. Data: 2004-01-02 16:33:50
    Od: "krab" <_...@k...pl>

    Użytkownik "666" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
[...]

    hmm, gdybym nie zobaczyl, to pewnie bym nie iwierzył, ale w krakowie
    (pawilon geant) sklep z kosmetykami - na slipie wydrukowali imie i nazwisko
    wlasciciela karty
    mnie sie to nie zdarzylo nigdy, ale znajomy mi pokazal - zaznaczajac, ze
    oczywiscie nikomu sie nie spowiadal z tych danych - ktos moze przyblizyc w
    jakich to posach jest mozliwe ?

  • 34. Data: 2004-01-02 18:29:44
    Od: "Michał Witkowski" <m...@N...pl>

    Użytkownik "krab" <_...@k...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > oczywiscie nikomu sie nie spowiadal z tych danych - ktos moze przyblizyc w

    Dawno temu (4 lata?) mialem podobny przypadek w POS`ie BZ, wtedy jeszcze nie
    WBK, na stacji Esso.

    --
    Pozdrawiam, Michal Witkowski
    Usun NOSPAM z adresu

  • 35. Data: 2004-01-03 14:31:23
    > Jakoś nie mogę uwierzyć w to zmuszanie do podawania PINu przy
    > wypukłej karcie: wielu ludzi nawet nie ma lub nie zna swojego
    > PINu przy wypukłej.

    No to już ich problem :)

    > W Szwecji natomiast spotkałem się często
    > z rubryką "data urodzenia" na slipie wydrukowanym do podpisu
    > przy wypukłej karcie, jest to dodatkowa weryfikacja. JaC

    To ciekawe. Jak potem mogla nastepowac weryfikacja takiej danej ? Nawet
    jakby była ona wprowadzana do POSa to i tak nie dalo by się tego latwo
    automatycznie sprawdzic w banku. Chyba jedynie może się to przydac do
    odrzucania reklamacji klienta po kradziezy karty - jest prawidlowa data,
    to transkacja nie zalicza się do fraudow. Ale tez nie za bardzo mogę w
    to uwierzyc.
    Dziwny sposób weryfikacji.

    --
    Wojciech Frabiński
    w...@w...pl

  • 36. Data: 2004-01-03 15:39:23
    Od: w...@w...pl (Wojtek Frabinski)

> [...]
    mi >pokazal - zaznaczajac, ze oczywiscie nikomu sie nie spowiadal z tych

    >danych - ktos moze przyblizyc w jakich to posach jest mozliwe ?

    Cardholder name jest na pasku magnetycznym karty (chyba na pierwszej
    sciezce).
    Kiedys POS BZWBK drukowaly te dane na slipach, teraz już tego nie
    spotykam.
    Ale np. POSy eService wyswietlaja ta infromacje na ekranie.

  • 37. Data: 2004-01-03 22:09:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    w...@w...pl (Wojtek Frabinski) writes:

    > No to już ich problem :)

    Sklepu tez troche, zwlaszcza jesli to sklep dla turystow :-)

    > To ciekawe. Jak potem mogla nastepowac weryfikacja takiej danej ?

    Zwyczajnie. Tak samo jak weryfikacja np. numeru paszportu.

    > Nawet
    > jakby była ona wprowadzana do POSa

    Nie jest.

    > to i tak nie dalo by się tego latwo
    > automatycznie sprawdzic w banku.

    Tego nie sprawdza sie automatycznie przeciez. Tylko w przypadku
    reklamacji, ale wtedy nie ma zadnego automatyzmu.

    > Chyba jedynie może się to przydac do
    > odrzucania reklamacji klienta po kradziezy karty - jest prawidlowa data,
    > to transkacja nie zalicza się do fraudow.

    Po kradziezy karty, to niespecjalnie - albo karta jest zastrzezona,
    albo i nie jest, ale wiadomo ze zostala ukradziona i reklamacje odrzuca
    sie lub uwzglednia raczej na innej podstawie, nie na podstawie bycia
    fraudami (bo to jest oczywiste).

    Natomiast bez kradziezy karty, to czesto uzywany sposob na "przypomnienie"
    klientowi ze mimo wszystko to jednak on w tamtym sklepie kupowal.

    Takie rzeczy sa raczej robione z mysla o krajowych uzytkownikach karty,
    jesli ktos jest obcokrajowcem to sprzedawcy moga to w ogole zignorowac,
    podobnie jak nie wnikaja w podpis umieszony w miejscu na wpisanie
    imienia i nazwiska itd.

    > Ale tez nie za bardzo mogę w
    > to uwierzyc.
    > Dziwny sposób weryfikacji.

    Eee tam.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 38. Data: 2004-01-05 08:50:28
    Od: w...@w...pl (Wojtek Frabinski)

    > Natomiast bez kradziezy karty, to czesto uzywany sposob na
    > "przypomnienie" klientowi ze mimo wszystko to jednak on w
    > tamtym sklepie kupowal.

    Ale co takie podanie prawidłowej daty urodzenia udawadnia klientowi?
    Przeciez osoba niepowolana, ktora weszla w posiadanie karty często może
    tez bez wiekszego problemu poznac ta dana. Czy pokazanie komus
    prawidlowej daty urodozenia jest dla niego bardziej "przekonujace" niż
    jego wlasny podpis.
    Chyba, ze chodzi o skimming (odroznienie transakcji oryginalna karta od
    tych karta podrobiona), to wtedy widze wiekszy sens.

  • 39. Data: 2004-01-05 14:10:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    w...@w...pl (Wojtek Frabinski) writes:

    > Ale co takie podanie prawidłowej daty urodzenia udawadnia klientowi?

    Udowadnia? Nic.
    Teoretycznie sklep powinien w momencie zakupu porownac wpisana date
    urodzenia z jakims dokumentem.

    > Przeciez osoba niepowolana, ktora weszla w posiadanie karty często może
    > tez bez wiekszego problemu poznac ta dana.

    Ale nie ma w tym zadnego interesu. Chyba ze ma jakis dokument tej osoby,
    np. z wlasnym zdjeciem. Ale to juz nie jest tylko kradziez karty.

    > Czy pokazanie komus
    > prawidlowej daty urodozenia jest dla niego bardziej "przekonujace" niż
    > jego wlasny podpis.

    Daty urodzenia nie trzeba pokazywac - wystarczy ja przeczytac, np. przez
    telefon :-)

    > Chyba, ze chodzi o skimming (odroznienie transakcji oryginalna karta od
    > tych karta podrobiona), to wtedy widze wiekszy sens.

    Wlasnie. Reklamacja + brak daty (itp) zwieksza szanse, ze byl to fraud.
    Bo po co zlodziej mialby wysilac sie na podawanie prawdziwej daty
    urodzenia klienta? Acquirers robia statystyki takich (i innych) fraudow
    i na tej podstawie latwo namierzyc wszelkie zdrady robione m.in. przez
    sprzedawcow.

    Natomiast oczywiscie niczego to nie udowadnia. Acquirer nie musi nic
    udowodnic by sklep nie dostal zaplaty - wystarczy, ze nie przestrzegano
    procedury.

    Naturalnie jesli nie wniesiono reklamacji to brak daty, brak podpisu,
    trzy krzyzyki i inne takie nic nie zmieniaja.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH