  • 21. Data: 2006-06-13 06:23:27
    Temat: Re: mBank i lista haseł jednorazowych
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Jun 2006 23:42:52 +0200,
    osoba podpisana: MK <m...@i...pl>
    napisała:
    > "Kamil Jońca" <k...@p...onet.pl> wrote in message

    > Hehe... czyzby do korzystania z WiFi nie byl juz potrzebny nadajnik radiowy?
    > ;) W tego co wiem to nie mozna zadnego nadajnika uzywac przy
    > starcie/ladowaniu. Po osiagnieciu wysokosci rejsowej chyba mozna byloby
    I co w zwiazku z tym ?

    > sprobowac, ale moga byc klopoty ze zlapaniem zasiegu ;).

    Ale taka np. Lufthansa ma na pokładzie swoich samolotów AP i wifi
    udostępnia. (A komórek nie)
    KJ

    Talk sense to a fool and he calls you foolish.
    -- Euripides

  • 22. Data: 2006-06-13 09:38:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    z <b...@j...com> writes:

    > Technicznie może niewykonalne ale byłoby bezpieczniejsze.

    Jesli cos jest niemozliwe to po co sie nad tym zastanawiac?

    > Przecież
    > cała idea kodów jednorazowych to przechowywanie ich cały czas poza
    > komputerem.

    Nie, dlaczego? One nie maja w ogole zadnego zwiazku z komputerem
    do momentu ich wpisania, a pozniej sa (przez chwile, wystarczajaco
    dluga by je przechwycic i uzyc inaczej) przechowywane w komputerze.

    Jesli ktos uzywa niebezpiecznego komputera (wirusy itd) to ma
    problem tak czy owak. Jesli komputer jest bezpieczny to nie widze
    problemu.

    > Dzięki temu hasła mogą byc łatwo wykorzystanie przy
    > zleceniach telefonicznych i poprawia się bezpieczeństwo. Hasła z
    > komputera może przecież przechwycić koń trojański. Mogłyby co prawda
    > być zaszyfrowane i wyświetlane stosunkowo bezpieczną czcionką
    > "tempest" ale zawsze mogłyby pojawić się nowe okoliczności techniczne
    > umożliwiające ich podglądnięcie.

    Nie potrzeba do tego nowych okolicznosci, wystarcza stare. Kody
    sa uzywane jednak chyba glownie przy dostepie z sieci, nie
    telefonicznym.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 23. Data: 2006-06-13 13:28:18
    Od: "wk" <b...@p...onetABC.pl>

    "Akkon" <g...@g...pl> wrote in message

    > Czyli co jak byś nie miał haseł smsowych tylko listę papierową to tej byś
    > nie zapomniał?

    Hasla papierowe nosi sie w portfelu (z reguly) tak wiec ciezko ich
    zapomniec.
    Ale nie o tym chcialem...

    Poslugiwanie sie wylacznie haslami sms-owymi przy waznych operacjach (np.
    splata raty kredytu, przelew do ZUS, US, itp.) jest nieporozumieniem.
    Nie kazdy moze sobie pozwolic na ryzyko, ze:
    -bedzie poza zasiegiem
    -bateria sie rozladuje
    -padnie siec GSM lub telefon
    -siec bedzie przeciazona, itd
    i waznego przelewu nie wykona.

    mBank zle robi ze calkowicie blokuje mozliwosc korzystania (w sytuacji
    awaryjnej) z listy papierowej. Dlatego zapewne wiele osob dalej posluguje
    sie listami papierowymi (w tym i ja).

    pozdrawiam, wk

  • 24. Data: 2006-06-13 16:23:35
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    wk napisał(a):

    > mBank zle robi ze calkowicie blokuje mozliwosc korzystania (w sytuacji
    > awaryjnej) z listy papierowej. Dlatego zapewne wiele osob dalej posluguje
    > sie listami papierowymi (w tym i ja).

    A zatwierdzanie operacji via IVR to pies?

  • 25. Data: 2006-06-13 16:39:04
    Od: hołek <h...@h...pl>

    > mBank zle robi ze calkowicie blokuje mozliwosc korzystania (w sytuacji
    > awaryjnej) z listy papierowej. Dlatego zapewne wiele osob dalej posluguje
    > sie listami papierowymi (w tym i ja).

    Jako że jestem świeży w tym temacie (konto od kilku dni) to jeśli będę
    korzystał z haseł smsowych, to papierowe hasła są nieaktualne? Tak to
    mam rozumieć. Zresztą mnie te papierowa bardziej pasują :-)

  • 26. Data: 2006-06-13 17:55:57
    Od: Akkon <g...@g...pl>

    wk napisał(a):

    > Hasla papierowe nosi sie w portfelu (z reguly) tak wiec ciezko ich
    > zapomniec.

    Hasła papierowe to przechowuje się w miejscu, które gwarantuje ich
    bezpieczeństwo (z reguły). Ostatnim takim miejscem jest aktywnie używany
    portfel.

    W okresie kiedy z netu mogłem korzystać tylko w pracy oraz nie było
    jeszcze haseł smsowych, listę zabierałem "do portfela" tylko w przypadku
    kiedy planowałem (musiałem) wykonać określoną operację.

    > Poslugiwanie sie wylacznie haslami sms-owymi przy waznych operacjach (np.
    > splata raty kredytu, przelew do ZUS, US, itp.) jest nieporozumieniem.

    Bo?

    > Nie kazdy moze sobie pozwolic na ryzyko, ze:
    > -bedzie poza zasiegiem

    Obecnie to już nie jest realne zagrożenie.

    > -bateria sie rozladuje

    Można temu dosyć skutecznie zapobiec.

    > -padnie siec GSM lub telefon
    > -siec bedzie przeciazona, itd

    Sytuacje zupełnie wyjątkowe.

    > mBank zle robi ze calkowicie blokuje mozliwosc korzystania (w sytuacji
    > awaryjnej) z listy papierowej.

    Byłoby to bez sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa haseł smsowych.

    > Dlatego zapewne wiele osob dalej posluguje
    > sie listami papierowymi (w tym i ja).

    Właśnie na tym polega dogodność tego rozwiązania. Masz wybór.

  • 27. Data: 2006-06-13 18:04:23
    Od: Akkon <g...@g...pl>

    hołek napisał(a):

    > Jako że jestem świeży w tym temacie (konto od kilku dni) to jeśli będę
    > korzystał z haseł smsowych, to papierowe hasła są nieaktualne? Tak to
    > mam rozumieć.

    Nie.

    Jeśli lista nie została "usunięta" to jej hasła będą mogły być jeszcze
    wykorzystane, ale tylko po zmianie na listę haseł jednorazowych w
    systemie. Wiąże się to z jednoczesnym zrezygnowaniem z otrzymywania
    haseł smsowych. Jednocześnie można używać tylko z jednego systemu
    autoryzacji operacji na rachunku.

  • 28. Data: 2006-06-13 21:05:46
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Wojciech Nawara wrote:

    > A zatwierdzanie operacji via IVR to pies?

    A działa to już rzeczywiście jako automatyczny IVR?
    Bo na początku kiedy próbowałem użyć, informowało mnie toto, że połączy z
    konsultantem?

  • 29. Data: 2006-06-14 07:46:41
    Od: "wk" <b...@p...onetABC.pl>

    "Akkon" <g...@g...pl> wrote in message

    > Hasła papierowe to przechowuje się w miejscu, które gwarantuje ich
    > bezpieczeństwo (z reguły). Ostatnim takim miejscem jest aktywnie używany
    > portfel.

    Kazdy robi jak mu wygodnie. Ja nosze w portfelu i uwazam ze tam sa
    bezpieczne.

> [...]
    > jeszcze haseł smsowych, listę zabierałem "do portfela" tylko w przypadku
    > kiedy planowałem (musiałem) wykonać określoną operację.

    Bo siec GSM to jeszcze jedno dodatkowe ogniwo posredniczace w transakcji, a
    im wiecej takich ogniw tym gorzej.

    > Obecnie to już nie jest realne zagrożenie.

    Niekoniecznie, duzo jest jeszcze miejsc bez zasiegu.

    > Można temu dosyć skutecznie zapobiec.

    Tutaj masz calkowita racje ;-)

    > Sytuacje zupełnie wyjątkowe.

    Poczytaj sobie archiwum pl.misc.telefonia.gsm o ostatnich padach sieci
    PlusGSM (simplus) oraz (jeszcze wtedy) sieci Idea to moze zmienisz zdanie.

    > Byłoby to bez sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa haseł smsowych.

    Nie widze zadnego zwiazku, mozesz to rozwinac?
    Sztuczne ograniczanie mozliwosci wyboru w razie wyzszej koniecznosci jest
    nieporozumieniem.

    > Właśnie na tym polega dogodność tego rozwiązania. Masz wybór.

    Amen.

    pozdrawiam, wk

  • 30. Data: 2006-06-14 08:06:18
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Hasła papierowe to przechowuje się w miejscu, które gwarantuje ich
    > bezpieczeństwo (z reguły). Ostatnim takim miejscem jest aktywnie używany
    > portfel.

    To ciekawe, rozumiem że gotówki też nie trzymasz w tak niebezpiecznym miejscu?
    Tylko do czego go wtedy aktywnie używasz?
    Poza tym jeśli w tym samym portfelu nie trzymasz jednocześnie loginu i hasła
    do konta, to przy ewentualnej stracie porfela, utracona lista haseł jest
    najmniej dotkliwą stratą.