  • 31. Data: 2002-02-07 00:14:00
    Temat: Re: mbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :)
    Od: andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org>

    >"Owszem mogliby". Dobre. Tzn. samo PKO BP, generujac rachunki
    >o nienormalnych numerach, moze miec _wlasnych_ klientow w "glebokim

    Te numery mozna bedzie uznac za nienormalne dopiero po roku 2003. Obecnie
    obowiazuje tylko tzw. forma pasywna NRB co znaczy tylko tyle, ze wszystkie
    banki musza przyjac przelew w NRB, ale nie musza miec u siebie numeracji NRB, a
    zatem PKO BP poki co nie lamie norm, natomiast inne bank lamia zalecenia KIRu i
    zdrowego rozsadku.

    Oczywiscie tez wolalbym, zeby PKO BP i inne banki dostosowaly swoja numeracje
    do zalecacnych standardow jak najszybciej, ale poki co w okresie przejsciowym
    inne banki nie powinny sobie lekcewazyc obecnych problemow.

    ak

  • 32. Data: 2002-02-10 03:07:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org> writes:

> [...]
    > banki musza przyjac przelew w NRB, ale nie musza miec u siebie numeracji

    Ale to nie ma zadnego zwiazku z NRB, to nie jest numer zapisany w NRB.
    Jesli tak, powinien byc zapisany w formacie NNNNNNNN-cokolwiek,
    gdzie NNNNNNNN to numer rozliczeniowy (to stary, wciaz obowiazujacy
    wszystkie banki format, nie NRB). No i niestety nie jest w takim
    formacie rowniez zapisany.

    > zatem PKO BP poki co nie lamie norm,
    > natomiast inne bank lamia zalecenia KIRu i
    > zdrowego rozsadku.

    Tamto zalecenie KIRu bylo wyrwane z kontekstu. Dobrze byloby poprosic
    o dokladniejsze wyjasnienie, ale prawie na pewno chodzilo o to, ze
    bank moze uzywac dowolnych numerow i w ogole znakow do zapisu numeru
    konta danej osoby, ale tylko w obrebie swojego numeru rozliczeniowego.
    Czyli w powyzszym przykladzie "cokolwiek" moze byc dowolne (z dokladnoscia
    do innych ograniczen KIRu), ale NNNNNNNN musi zawsze byc numerem
    rozliczeniowym.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 33. Data: 2002-02-10 10:25:41
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@d...pm.waw.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > Czyli w powyzszym przykladzie "cokolwiek" moze byc dowolne (z dokladnoscia
    > do innych ograniczen KIRu), ale NNNNNNNN musi zawsze byc numerem

    Nie bardzo rozumiem czemu wszyscy sie upadli na ten regulamin/zaleceniu KIR.
    Wyobrazcie sobie, ze od ustalen KIR-u, wazniejsze sa ustawy. Prawo bankowe
    jasno okresla czym jest przelew

    Art. 63c.
    Polecenie przelewu stanowi udzielona bankowi, z zastrzezeniem art. 63g
    [przelew transgraniczny - MK], dyspo-
    zycje dluznika obciazenia jego rachunku okreslona kwota i uznania ta kwot
    rachunku wierzyciela. Bank wykonuje dyspozycje dluznika w sposób przewi-
    dziany w umowie rachunku bankowego.

    Nie ma ani slowa o tym, ze bank moze odmowic wykonania dyspozycji, bo numer
    rachunku nie spelnia jakiejs normy. Moglby, gdyby byl odpowiedni zapis w
    umowie rachunku bankowego ;). Ale banku, ktory ma takie zapisy w umowa ja
    osobiscie nie znam :).

    Maciej

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 34. Data: 2002-02-10 23:20:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > Nie bardzo rozumiem czemu wszyscy sie upadli na ten regulamin/zaleceniu KIR.
    > Wyobrazcie sobie, ze od ustalen KIR-u, wazniejsze sa ustawy. Prawo bankowe
    > jasno okresla czym jest przelew

    Zasadniczo masz racje, przelew w stylu "na konto abeusza babackiego
    nr 309vd=xzsdf89045 w V oddziale PBKO S.D." tez powinien przejsc.
    Tylko gdzie/jak to wpisac?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator