  • 11. Data: 2003-06-03 10:01:55
    Temat: Re: od strony rzeczywistej
    Od: "sasza" <a...@N...gazeta.pl>

    zdrastwuj tawariszcz
    Nu, Ty uże znajesz trasy po kotorych te transparty jeżdżu?

  • 12. Data: 2003-06-04 01:13:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl> writes:

    > Jasne że tak, ale nie między sobą.

    Miedzy soba w ogole tez, ale glownie to przez KIR/NBP wszystko przechodzi,
    w szczegolnosci jesli oba banki uczestnicza bezposrednio np. w Eliksirze.

    > Poza tym rozliczenie z NBP to co innego - chodzi o uzyskanie lub
    > odprowadzenie znaków pieniężnych, a nie wzajemne rozliczenie jakichś
    > operacji/transakcji.

    Z tym ze owe znaki pieniezne, albo jak ktos napisal "zywa gotowka", to
    wlasnie sluzy do zasilenia konta w NBP, albo do zasilenia kasy w banku.
    I nie jest to oczywiscie rozliczenie konkretnych transakcji, ale
    wynika bezposrednio z ich sald.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 13. Data: 2003-06-04 19:38:53
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:
> [...]

    Które banki?

    A ja zawsze sądziłem, że gotówka jest potrzebna w bankach tylko do celów
    stricte operacyjnych. I ze to wlasnie odprowadzenie lub zasilenie w
    gotowke powoduje koniecznosc przeksiegowan i rozliczenia.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 14. Data: 2003-06-05 00:21:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > Które banki?

    Np. Bank Spoldzielczy w XXX z czym tam akurat wspolpracuje.

    > A ja zawsze sądziłem, że gotówka jest potrzebna w bankach tylko do celów
    > stricte operacyjnych. I ze to wlasnie odprowadzenie lub zasilenie w
    > gotowke powoduje koniecznosc przeksiegowan i rozliczenia.

    Nie do konca rozumiem. Jasne jest chyba, ze realizacja przez np. KIR
    przelewow wymaga rozliczenia (robi sie to za posrednictwem rachunkow
    w np. NBP). Operacje gotowkowe (nie detaliczne) sa skutkiem, a nie
    przyczyna. Oczywiscie, ze bankowi gotowka jest potrzebna (a jej nadmiar
    niepotrzebny) tylko do operacji detalicznych, salda tych operacji
    mialem na mysli.

    Chyba sie nie zrozumielismy - banki oczywiscie nie woza workow z pieniedzmi
    obok workow z kwitami (czy obok innego Eliksiru itp). Chyba ze nie maja
    innej metody zasilenia konta w banku, ktory prowadzi ich rozliczenia,
    - no i oczywiscie cos musza robic z nadmiarem gotowki.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 15. Data: 2003-06-05 15:03:28
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:
> [...]

    Pytalem o konkrety, ze względu na to że to co mówisz brzmi dla mnie
    nieco egzotycznie :)

    Właśnie o to pytał autor wątku. I tego nie rozlicza się gotówką.

    Operacje detaliczne to normalna działalność operacyjna. Natomiast
    dopiero jak gotówki jest za dużo lub za mało, to trzeba ją
    przetransportować a następnie dokonać rozliczenia z NBP-em - dlatego
    uważam że transport gotówki to przyczyna, a rozliczenie które z tego
    wynika - skutek.
    Przecież żaden bank nie będzie woził konwoju jeśli chce się rozliczyć z
    innym, skoro i tak wszyscy mają konta w NBP.

    Zgoda.

    Naturalnie.

    Czyli NBP? Wówczas nie jest to już rozliczenie z innym bankiem, tylko z
    bankiem centralnym.
    Poza tym - w normalnej dzialności banki cały czas rozliczają się z
    NBP-em poprzez przeksięgowania na kontach.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 16. Data: 2003-06-06 16:11:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > Pytalem o konkrety, ze względu na to że to co mówisz brzmi dla mnie
    > nieco egzotycznie :)

    Wiele takich bankow to robi. Rozliczaja sie za posrednictwem innych
    bankow (nie NBP).

> [...]
    > przetransportować a następnie dokonać rozliczenia z NBP-em - dlatego
    > uważam że transport gotówki to przyczyna, a rozliczenie które z tego

    Mozna tak napisac, ale to jest po prostu np. zasilenie wlasnego
    konta w NBP gotowka, ja bym tego nie dzielil na elementy. Ale to
    nieistotne.

    > Przecież żaden bank nie będzie woził konwoju jeśli chce się rozliczyć z
    > innym, skoro i tak wszyscy mają konta w NBP.

    Wlasnie nie wszyscy

    > Czyli NBP? Wówczas nie jest to już rozliczenie z innym bankiem, tylko z
    > bankiem centralnym.
    > Poza tym - w normalnej dzialności banki cały czas rozliczają się z
    > NBP-em poprzez przeksięgowania na kontach.

    Normalne komercyjne banki - tak, ale sa takie, ktore tego nie robia.
    Chyba ze cos ostatnio sie zmienilo, ale bardzo watpie.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 17. Data: 2003-06-07 01:20:16
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:
> [...]

    Ale które banki?

    Sądziłem że to obowiązek ustawowy?

    Szczerze, to nie widzę sensu rozliczania się gotówką. Ani to tanie, ani
    bezpieczne.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 18. Data: 2003-06-07 15:30:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > Ale które banki?

    No przeciez napisalem, wiele bankow spoldzielczych.
    Poza tym wszystkie SKOKi (nie bedace oczywiscie teoretycznie bankami).

    > Szczerze, to nie widzę sensu rozliczania się gotówką. Ani to tanie, ani
    > bezpieczne.

    Przy niewielkich liczbach i sumach transakcji moze to byc najtansze
    i najprostsze. Na pewno tansze niz bezposrednie uczestnictwo np.
    w Eliksirze.

    Pamietaj, ze gotowka reguluje sie jedynie salda.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 19. Data: 2003-06-08 02:21:56
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:
> [...]

    To nadal nie jest konkretna odpowiedź ;)

    OK, bardzo prawdopodobne.

    Mówisz o sprawach dla mnie egzotycznych :) Ja się z tym nigdy nie
    spotkałem.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 20. Data: 2003-06-08 20:30:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > To nadal nie jest konkretna odpowiedź ;)

    Sprawdz sobie, czemu mam to robic za Ciebie? Mozesz zaczac od KIRu i NBP.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator