  • 1. Data: 2008-04-06 11:05:37
    Temat: odsetki ING - OKO
    Od: Krzysiek <b...@b...com>

    Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak wyliczyć odsetki na tym koncie?
    Patrze dziś i kwota odsetek wynosi: 1,26 PLN
    Stan konta 1 kwietnia: 757,20 PLN
    2 kwietnia wpłata: 1 000,00 PLN

    Dziś 6 kwietnia i jest na koncie 1 757,20 PLN, natomiast odsetek jak już
    pisałem 1,26 PLN. Jak te odsetki wyliczyć?
    Oprocentowanie 4,5%.

    0,045 * 757,20 / 366 * 1 +
    + 0,045 * 1757,20 /366 * 5 = 1,1733442623

    Co jest nie tak?

  • 2. Data: 2008-04-06 12:01:33
    Temat: Re: odsetki ING - OKO
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <b...@b...com> napisał w wiadomości

    > Co jest nie tak?

    Ty liczysz w zasadzie prawidłowo, ich system zapewne coś tam źle wyświetla,
    bo nie spotkałem się jeszcze z sytuacja aby błędnie naliczył. Powinieneś
    jedynie chyba dzielić przez 365 a nie przez 366, z tego co pamiętam ING nie
    uwzględnia przestępności lat. Otrzymany wynik zaokrąglasz zawsze w dół do
    pełnych groszy.

    marekz

  • 3. Data: 2008-04-06 13:53:58
    Od: Krzysiek <b...@b...com>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > pamiętam ING nie uwzględnia przestępności lat. Otrzymany wynik
    > zaokrąglasz zawsze w dół do pełnych groszy.

    hmmm... system raczej pokazuje to co się znajdzie po kapitalizacji... ja
    chyba źle liczę, zaokrąglam, itp... ale gdzie w którym miesjcu?
    Jak wpłacam pieniądze 2 kwietnia to odsetki będę również miał za ten
    dzień, czy może od przyszłego dnia?

  • 4. Data: 2008-04-06 14:03:26
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

> [...]
    > chyba źle liczę, zaokrąglam, itp... ale gdzie w którym miesjcu?

    > Jak wpłacam pieniądze 2 kwietnia to odsetki będę również miał za ten

    Powinieneś mieć także za 2 kwietnia. Jak policzysz dodatkowy tysiąc od 3
    kwietnia, wprawdzie wyjdzie 1,26, ale nie będzie to prawidłowe. Można sobie
    wyobrazić taką wadę algorytmu w ING, że nie nalicza odsetek za pierwszy
    dzień a nalicza za to za ostatni, czyli za dzień, w którym środki zostają
    wypłacone.

    Czy tak jest, nie potrafię stwierdzić, bo przez ich rachunki mam tylko
    chwilowe przepływy nie zahaczające o zmianę miesięcy. Musiałby sprawdzić
    ktoś, kto te rachunki regularniej zasila.

    marekz

  • 5. Data: 2008-04-06 14:06:50
    Od: Krzysiek <b...@b...com>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > chwilowe przepływy nie zahaczające o zmianę miesięcy. Musiałby sprawdzić
    > ktoś, kto te rachunki regularniej zasila.

    czyli wpłacam pieniądze ostatniego i dostanę wtedy 1/12 * 4,5% z tej
    kwoty? Chyba byłoby to dziwne...

  • 6. Data: 2008-04-06 14:51:07
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    > czyli wpłacam pieniądze ostatniego i dostanę wtedy 1/12 * 4,5% z tej
    > kwoty? Chyba byłoby to dziwne...

    Odsetki naliczane są za każdy dzień osobno. Standardowo jest tak, że za
    dzień, w którym wypłacasz środki, odsetek już nie ma, natomiast za dzień, w
    którym wpłacasz - są. W ING może być po prostu na odwrót. Niczego
    specjalnie dziwnego w tym nie widzę, poza tym, że jest to rozwiązanie
    nietypowe. Warto by zajrzeć do regulaminu, może jest to tam doprecyzowane.
    Mnie się nie chce szukać.

    marekz

  • 7. Data: 2008-04-06 21:07:08
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "Krzysiek" <b...@b...com> wrote in message
> [...]
    > Oprocentowanie 4,5%.
    >
    > 0,045 * 757,20 / 366 * 1 +
    > + 0,045 * 1757,20 /366 * 5 = 1,1733442623

    pamietaj, ze ING odsetki nalicza na ostatni dzien mies. tj. np.31-03, czyli
    placi za okres do 30-03 wlacznie. Powinienes w rachunkach doliczyc 1 dzien
    za 31-03 i bedzie OK. zaokraglanie groszy w dol czyli, np 0.518 zaokraglaja
    do 0.51.

  • 8. Data: 2008-04-07 06:40:31
    Od: krzysiek <a...@m...net>

    Krzysztof pisze:

> [...]
    > czyli placi za okres do 30-03 wlacznie. Powinienes w rachunkach doliczyc
    > 1 dzien za 31-03 i bedzie OK. zaokraglanie groszy w dol czyli, np 0.518

    ok, źle zaokrąglałem, nie wiedziałem że trzeba w dół.
    Dzięki.