  • 1. Data: 2007-05-07 07:33:27
    Temat: [ot] Kredyt hipoteczny i dodatkowe ubezpieczenie
    Od: BM <n...@D...LITERYpl>

    Witam!

    Wiem, że trochę nie na temat, ale może ktoś z grupowiczów posiadających
    kredyt hipoteczny stanął przed podobnym dylematem?

    Posiadam mieszkanie, na zakup którego zaciągnąłem kredyt hipoteczny.
    Warunkiem otrzymania kredytu było wykupienie ubezpieczenia nieruchomości
    od ognia i innych zdarzeń losowych z cesją na bank.

    Czy mogę ubezpieczyć mieszkanie drugi raz (na siebie), tak by w
    przypadku jakiegoś nieszczęścia zarówno roszczenia banku zostały
    zaspokojone, a także abym ja otrzymał odszkodowanie? Zalezy mi na
    ubezpieczeniu podstawowym, tj. od pożaru i zalania. Mieszkanie jest w
    Poznaniu, także nie muszę mieć ubezpieczenia na wypadek lawiny,
    trzęsienia ziemi czy innego lądowania kosmitów.

    Byłem u agenta Hestii (tam mam ubezpieczenie dla banku), ale twierdził,
    że nie da rady podwójnie ubezpieczyć tej samej nieruchomości (bo "na
    ubezpieczeniach się nie zarabia, a w tym wypadku ktoś by zarobił - albo
    pan, albo bank"). Ponoć nie ma znaczenia czy poszedłbym do innego
    ubezpieczyciela - ubezpieczenie wypłacone byłoby tylko raz, mimo
    podwójnie płaconych składek.

    Czy oznacza to, że przy kredycie hipotecznym NIE MA MOŻLIWOŚCI
    ubezpieczenia mienia dla siebie?

    p.s. mieszkanie kupowane niecały rok temu warte było ok. 250.000 zł (na
    tyle ubezpieczone jest w banku), obecna jego wartość to prawie 500.000
    zł - i na tyle chciałbym je ubezpieczyć.

    pozdrawiam
    BM

  • 2. Data: 2007-05-07 07:57:03
    Od: "Krzysztof Bajorek" <k...@w...plNOSPAM>

    Witam.
    Skoro wartość nieruchomosci wynosi 500 k a ubezpieczone jets na 250 k i tyle
    wynosi zobowiazanie wobec banku nic nie stoi na przeszkodzie doubezpieczyc
    nieruchomosc do kwoty 500 k. Oczywiscie bedzie to jedn apolisa z cesja na
    bank ale do kwoty jegfo roszczenia, w razie "wypadku" bank zaspokoi swoje
    roszczeznia z polisy a reszty otrzymasz Ty.
    NIc nie daje ubezpieczenie kilkukrotne tej samej nieruchomosci w kilku
    firmach gdyz tak jak usłyszałes na ubezpieczeniach majątkowych sie nei
    "zarabia" i mozna otrzymac tylko kwote "szkody".

    pozdr
    Krzysztof

  • 3. Data: 2007-05-07 10:03:26
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Witam

    Właśnie przerabiałem podobne dylematy. Kredyt w GE, ubezpieczenie w
    Hestii. Po dokładnym wczytaniu się we wszelkie dokumenty wyszło, że
    ubezpieczenie "bankowe" i obejmuje:
    - totalne zniszczenie mieszkania
    - zniszczenie elementów stałych - kafelki, parkiet, tynki
    - dewastację przy włamaniu
    Natomiast nie obejmuje:
    - zniszczenie/kradzież elementów ruchomych - telewizor, meble
    - OC gdybym np. ja zalał sąsiada niżej

    Cesja obowiązuje tylko przy szkodzie powyżej (chyba) 5000 zł i jest tak
    sformułowana, że bank może ale nie musi wziąć pieniędzy z ubezpieczenia.
    Przypuszczam, że gdyby udało się przekonać bank, że mimo szkody jestem w
    stanie spłacać kredyt, to bank mógłby odstąpić od wzięcia pieniędzy z
    ubezpieczenia.

    Jeśli chodzi o ubezpieczenie OC na wypadek zalania sąsiada niżej, to mam
    je zapewnione z "ubezpieczenia OC w życiu prywatnym", również w Hestii,
    które i tak mam wykupione z racji uprawiania sportu, więc zalanie
    sąsiada jest jakby przy okazji.

    Brakuje mi tylko ubezpieczenia od zniszczenia/kradzieży ruchomości. Póki
    co problem jeszcze nierozwiązany.

    Podwójne ubezpieczenie mieszkania powoduje, że każdy ubezpieczyciel
    wypłaci tylko połowę należnego ubezpieczenia. Natomiast pomysł z
    doubezpieczeniem mieszkania z 250 do 500 i ograniczeniem cesji do
    oryginalnych 250 wydaje się dobry. Inny sposób - być może dałoby się
    mieć dwa ubezpieczenia na 250, jedno dla banku, drugie dla siebie, skoro
    wartość mieszkania jest 500 to może by to przeszło, ale to ryzykowne
    kombinacje. Na wszelki wypadek wszelkie pomysły należałoby zawczasu
    skonsultować z bankiem.

    Karol

  • 4. Data: 2007-05-07 17:42:26
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Mon, 7 May 2007 09:57:03 +0200, Krzysztof Bajorek napisał(a):

> [...]
    > nieruchomosc do kwoty 500 k. Oczywiscie bedzie to jedn apolisa z cesja na

    "Moja" agentka ubezpieczeniowa rozwiązała to troszkę inaczej .... ze
    względu na wartość kredytu wynosiła ~45tys, a wartość domu ~100tys,
    utworzyła dwie polisy. Pierwsza z cesją na rzecz banku i dotycząca właśnie
    ubezpieczenia od ognia itp, a druga polisa "na mnie" dotycząca pozostałych
    ubezpieczeń typu od kradzieży, włamania, uszkodzeń, ruchomości, OC itp.

  • 5. Data: 2007-05-09 20:20:26
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 7 May 2007 09:57:03 +0200, "Krzysztof Bajorek"
    <k...@w...plNOSPAM> wklepał(-a):

> [...]
    >firmach gdyz tak jak usłyszałes na ubezpieczeniach majątkowych sie nei
    >"zarabia" i mozna otrzymac tylko kwote "szkody".

    Można mieć, ale wtedy odszkodowanie jest wypłacane z obu polis, w odpowiednim
    podziale ze względu na wzajemny stosunek sum ubezpieczenia. A to oznacza, że w
    przypadku szkody bank nie otrzyma tyle ile powinien, czyli trzeba mu będzie
    dopłacić z tej drugiej polisy.
    Prościej będzie zwiększyć sumę ubezpieczenia w dotychczasowej polisie.

  • 6. Data: 2007-05-09 20:24:54
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 07 May 2007 12:03:26 +0200, Karol S <k...@z...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >- dewastację przy włamaniu
    >Natomiast nie obejmuje:
    >- zniszczenie/kradzież elementów ruchomych - telewizor, meble

    Taki jest standard - bank się ubezpiecza przed ryzykiem zniszczenia przedmiotu
    zabezpieczenia kredytu, a to co nie jest kredytowane to już go nie obchodzi
    (ruchomości). Możesz sobie kupić inną polisę od ognia (tylko dla ruchomości) i
    kradzieży. Z tym, że ubezpieczenie samych ruchomości od ognia może być nieco
    problematyczne - nie każda firma jest elastyczna i może nie chcieć sprzedać
    takiego ubezpieczenia.