  • 1. Data: 2007-10-29 20:01:49
    Temat: podwójne ryzyko kursowe
    Od: "Ania" <m...@o...pl>

    Witam,

    Bardzo proszę o wyjaśnienie pewnej kwestii, a mianowicie:

    zamierzam wziac kredyt hipoteczny, zarabiam w Euro, a chcę wziąć w CHF. Rata
    kredytu w CHF = 1115 PLN(299 CHF).
    Chciałabym poznać mechanizm przeliczania raty Euro na Pln, a potem z Pln na
    CHF i dowiedzieć się ile tak naprawdę tracę na tym podwójnym przewalutowaniu.
    Pomoże ktoś ?
    Z góry uprzejmie dziękuję i pozdrawiam !

  • 2. Data: 2007-10-29 21:26:36
    Temat: Re: podwójne ryzyko kursowe
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Tzn jeśli dobrze rozumiem to chcesz wziąśc kredyt w CHF i spłacać go w
    polskim banku w PLN a zarabiasz na obczyźnie w EURo ?

  • 3. Data: 2007-10-31 21:22:37
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia 29 Oct 2007 21:01:49 +0100, "Ania" <m...@o...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >CHF i dowiedzieć się ile tak naprawdę tracę na tym podwójnym przewalutowaniu.

    Masz do spłacenia 299 CHF. Robisz przelew z konta w EUR (pomijam koszty
    przelewu) na kwotę X (załóżmy, że to ok. 200 EUR - z zapasem) na konto w PLN
    służące do spłaty kredytu.

    Z 200 EUR (kurs kupna 3.6350, sprzedaży 3.6550) dostajesz 727 PLN. Teraz przy
    spłacie raty bank pobiera kwotę 299 CHF przeliczając ją po kursie sprzedaży
    ("sprzedaje" ci franki): kurs kupna 2.1750, sprzedaży 2.2300, czyli 666.77 PLN.
    Tracisz więc ok. 61 zł na każde 200 EUR. Kursy brałem z jakiegoś kantoru, a w
    banku będą pewnie gorsze, więc strata będzie większa.

    Do tego dochodzą koszty przelewów - zakładam, że chodzi o przelew z zagranicy.
    IMHO bez sensu. Lepiej już od razu kredyt w EUR z możliwością spłacania z konta
    walutowego. Ewentualnie konto w CHF i bezpośrednio przelew euro na to konto,
    potem rata pobierana z tego konta - omijasz jedno przewalutowanie.

    P.S.
    A 299 CHF to było warte 1115 zł parę lat temu, gdzieś się pomyliłaś. :)