  • 61. Data: 2022-01-03 23:40:06
    Temat: Re: polski ład a kredyty?
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 03.01.2022 o 22:46, Zdzichu500 pisze:

    > My to wiemy. Ale przekonaj do tego przeciętnego kredytobiorcę...
    >
    > Pozdrawiam,
    > Zdzichu

    chyba dlatego nie oglądam tv aby takich głupot nie widzieć, edukacja
    ekonomiczna w naszym kraju zwyczajnie leży a rządzącym jest to chyba na
    rękę...

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 62. Data: 2022-01-04 10:00:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 3 stycznia 2022 o 22:46:36 UTC+1 Zdzichu500 napisał(a):
    > Witam

    > My to wiemy. Ale przekonaj do tego przeciętnego kredytobiorcę...

    Przeciętny sądził, że będzie "tak jak w strefie euro", przecież jesteśmy w UE.
    Do której traktat akcesyjny, nota bene, zobowiązuje nas do aktywnych kroków w stronę
    przyjęcia euro...
    Tam od lat hipo są poniżej 1%.
    Cóż, przedtem "przeciętni" sądzili (bo nie "myśleli"), że na franku kurs zawsze
    będzie taki sam - choć był mega nienormalnie niski - i stopy tak samo niskie (tu
    akurat trafili, bo są jeszcze niższe).

  • 63. Data: 2022-01-04 10:20:51
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

> [...]
    > Do której traktat akcesyjny, nota bene, zobowiązuje nas do aktywnych kroków w

    i przede wszystkim mają oprocentowanie stałe w całym okresie
    kredytowania, a u nas
    w zamian kredyt ze zmiennym, ale za to bez wkładu własnego, w UE 20% to
    norma

    > Cóż, przedtem "przeciętni" sądzili (bo nie "myśleli"), że na franku kurs zawsze
    będzie taki sam - choć był mega nienormalnie niski - i stopy tak samo niskie (tu
    akurat trafili, bo są jeszcze niższe).

    jak ktoś wypłacił kredyt przy stopach rzędu 0,2 to teraz czuje, że go
    system oszukał

    teraz wracają i pytają o oprocentowanie stałe, tylko jak było <4% to nie
    chcieli (bo przecież rata wyższa), a teraz już dochodzi do 6% i znowu
    nie chcą, bo więcej niż było i....no rata cały czas wyższa

  • 64. Data: 2022-01-04 10:53:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 4 stycznia 2022 o 10:21:27 UTC+1 Robert_DF napisał(a):
    > i przede wszystkim mają oprocentowanie stałe w całym okresie
    > kredytowania, a u nas

    Aż tak? Aż się wierzyć nie chce, musiałbym zapytać braciaka.
    Z drugiej strony w obecnej wieloletniej perspektywie to jest raczej nieopłacalne -
    libor eur od 2009 jest poniżej 0,5%, od 2011-12 praktycznie 0%, a od 2015 krąży wokół
    -0,75%.
    Więc to dlatego hipo są sumarycznie poniżej 1% (a ktoś ze stałą ratą byłby stratny
    nie tylko o różnicę między stałym a zmiennym %, ale też biorąc między 2009 a 2015
    dodatkowo o 0,75-1,25pp).
    Choć kto wie, może nawet w okolicy 0%, a nawet poniżej - przecież i w PL udawało się
    dostać (w promocji na targach ;)
    marżę 1% na PLN, a na CHF marże w ogóle były poniżej 1% (inna sprawa, że było to
    przez banki uzupełniane spreadem - ale ok. 40% tego uzupełnienia zwykle nie zdążyły
    ukraść).

    > w zamian kredyt ze zmiennym, ale za to bez wkładu własnego, w UE 20% to
    > norma

    U nas wciąż też, choć równiejsze świnie mogą olewać nadzór i wymagać 10% +
    ubezpieczenia (no chyba że KNF na to po cichu pozwolił).
    A co będzie teraz, zobaczymy.
    Czy może zdążyłeś już załatwić jakiś z "gwarantowanym" wkładem własnym (kurna, ależ
    to jest durna nazwa - tzn. nie "gwarantowany", choć też, ale przede wszystkim "wkład
    własny" - wkładem to się rożni długopis od trumny ;)?

> [...]
    akurat trafili, bo są jeszcze niższe).
    > jak ktoś wypłacił kredyt przy stopach rzędu 0,2 to teraz czuje, że go

    No jak ktoś wziął przy takiej stopie pod kapelusik, to pewnie czuje się oszukany.
    A do tego jeszcze przy tak szaleńczych cenach napompowanych tanim kredytem.
    Mechanizm wyparcia jest mocny - bo oszukał sam siebie.
    A to przecież to samo co w 2008...
    I znów "oszuka go" bank a nie rząd (czy też wtedy już niby opozycja).

    > teraz wracają i pytają o oprocentowanie stałe, tylko jak było <4% to nie
    > chcieli (bo przecież rata wyższa), a teraz już dochodzi do 6% i znowu
    > nie chcą, bo więcej niż było i....no rata cały czas wyższa

    Hmm, a jaka jest teraz średnia różnica między wibor+marża (ale ponieważ wibor rośnie,
    więc żeby nie pokręcić, przyjmijmy już wibor 3m jako zmienny składnik oprocentowania
    równy 2,5%) a proponowanym stałym na 5 lat?
    Zmieniła się jakoś w stosunku do tego, co było w czerwcu (wibor 0,2%)?

  • 65. Data: 2022-01-04 15:34:07
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-01-03, Zdzichu500 <n...@n...org> wrote:

    [...]

    > A w czasie ostatniego kryzysu na nieruchomościach
    > to fundusze emerytalne też nie umoczyły? Niektóre całkiem sporo.

    To nie był kryzys nieruchomości, tylko kredytów subprime.
    I na kredytach subprime i zabezpieczeniach do nich umoczyły.
    Ale teraz same kupują nieruchomości (z przeznaczeniem do najmu),
    w atrakcyjnych miejscowościach (Warszawa, Kraków).
    Tu długoterminowo raczej ciężko umoczyć, chyba że wojnę przewidujesz
    i najazd zielonych ludzików, który się skończy zburzeniem owych
    nieruchomości.

    > A czym się różni taki ETF od funduszu aktywnie zarządzanego w momencie
    > gdy instrumenty w które inwestują zaliczy potężną zwałę?

    Opłatami i łatwością handlu (są notowane na giełdzie).

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 66. Data: 2022-01-04 15:43:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 4 Jan 2022 15:34:07 +0100, Wojciech Bancer wrote:
    > On 2022-01-03, Zdzichu500 <n...@n...org> wrote:
    > [...]
    >
    > To nie był kryzys nieruchomości, tylko kredytów subprime.
    > I na kredytach subprime i zabezpieczeniach do nich umoczyły.

    A myslaly, ze inwestuja w nieruchomosci :-)

    A tak naprawde, to wszystko wtedy polecialo, tylko frank, dolar i euro
    poszly w gore :-) Ale tylko dla nas :-(

> [...]
    > Tu długoterminowo raczej ciężko umoczyć, chyba że wojnę przewidujesz
    > i najazd zielonych ludzików, który się skończy zburzeniem owych

    Albo podatek od najmu, albo mieszkanie+, albo exodus mlodych ... lub
    Ukraincow ...

    > Opłatami i łatwością handlu (są notowane na giełdzie).

    Czyli takie FIZ, czy jeszcze cos innego?
    PKO GS np moze byc?

    https://notowania.pb.pl/instrument/PCS47/pko-globaln
    ej-strategii-fundusz-inwestycyjny-zamkniety
    Zaczynali od 100zl o ile dobrze pamietam ... dzis 90 ..

    J.

  • 67. Data: 2022-01-05 23:22:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Ponieważ od wygranych jest bardzo wysokie opodatkowanie, to generalnie
    > nie da się zarobić. Można jedynie mniej lub więcej stracić.

    Ależ da sie, i to nawet z dużym prawdopodobieństwem.
    Chociaż oczywiście wartość oczekiwana jest ujemna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 68. Data: 2022-01-05 23:26:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert_DF <k...@r...pl> writes:

    > kredytu hipo nie ocenia się po oprocentowaniu, które jest zmienne
    > tylko po marży banku obowiązującej w całym okresie kredytowania

    Nie jest to takie jasne - marża oczywiście jest ważna, ale aktualne
    oprocentowanie może być nawet ważniejsze (jeśli jest wysokie, np.
    znacznie wyższe od marży). W szczególności jeśli mamy wybór, tak
    niepopularnie napiszę, waluty (wiem, raczej sporadyczne ostatnio).

    > nóż mi się w kieszeni otwierał, jak różni "spece" zachęcali do brania
    > kredytów jak wibor miał ~0,2%

    Nie jest to problem, jeśli kredytobiorca jest przygotowany na wzrost.
    Lepiej wziąć kredyt przy 0,2% i sensownej marży (tu może być problem),
    i doczekać się zwyżki do np. 5% (czy dowolnie większej), niż od razy
    wziąć przy docelowej stawce.

    Kwestia tylko tego przygotowania :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 69. Data: 2022-01-05 23:28:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert_DF <k...@r...pl> writes:

    > chyba dlatego nie oglądam tv aby takich głupot nie widzieć, edukacja
    > ekonomiczna w naszym kraju zwyczajnie leży a rządzącym jest to chyba
    > na rękę...

    Chyba? Ekonomiczna?

    Mam wrażenie, że każdy rodzaj, i jest to praktycznie pewne.
    A zwłaszcza w okolicach wyborów.

    Inną sprawą jest edukacja ekonomiczna samych rządzących.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 70. Data: 2022-01-05 23:30:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Przeciętny sądził, że będzie "tak jak w strefie euro", przecież jesteśmy w UE.
    > Do której traktat akcesyjny, nota bene, zobowiązuje nas do aktywnych
    > kroków w stronę przyjęcia euro...

    A owszem.

    > Cóż, przedtem "przeciętni" sądzili (bo nie "myśleli"), że na franku
    > kurs zawsze będzie taki sam - choć był mega nienormalnie niski - i
    > stopy tak samo niskie (tu akurat trafili, bo są jeszcze niższe).

    Wątpię. Ale po prostu akceptowali ryzyko.
    Kiedyś ludzie doskonale wiedzieli, że waluty mogą mocno skoczyć - ale
    nie było innego wyjścia. Zresztą to nie waluty skakały, a złoty - w dół.
    --
    Krzysztof Hałasa