  • 11. Data: 2008-12-16 20:46:54
    Temat: Re: posługiwanie się moja kartą kredytową przez żonę
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Szymon" <x...@o...pl> wrote in message
    news:gi92ja$j09$1@news.dialog.net.pl...

    > Bardzo mądrze. W przypadku kradzieży karty i wykonania transakcji z
    > miejsca reklamacja jest odrzucona, bowiem użytkownik karty zdradził PIN
    > osobom trzecim. Po drugie imię małżonki zapewne inaczej brzmi niż imię
    > męża i kasjer ma prawo wylegitymować lub zatrzymać kartę mając uzasadnione
    > podejrzenia, iż posługuje się nią osoba nieuprawniona. Krótko mówiąc -
    > masę kłopotów można sobie narobić takimi kombinacjami.

    Kasjer sprawdza Authorized signature, a to jest w tylu karty, imie i
    nazwisko z przodu. Kasjer moze poprosic o dokument tozsamorci a posiadacz
    karty moze odmowic jego pokazania. Kasjer nie moze zatrzymac karty o ile nie
    dostanie odpowiedniego zlecenia z CA. Aby byly klopoty z reklamacja ktos
    inny poza zona musi skopiowac lub ukrasc karte i poznac PIN do niej, jakie
    jest prawdopodobienstwo kazdy powinien ocenic sam. O ile 'uzyczenie' karty
    jest niezgodne z regulaminem/umowa bank moze zablokowac karte i wypowiedziec
    umowe.

    MK

  • 12. Data: 2008-12-16 21:15:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > posiadacz karty moze odmowic jego pokazania. Kasjer nie moze zatrzymac
    > karty o ile nie dostanie odpowiedniego zlecenia z CA.

    To teraz zastanow sie co sie stanie, gdy sprzedawca zadzwoni do
    swojego acquirera, i powie mu, ze ma karte z nazwiskiem faceta, ktorym
    posluguje sie kobita, i ze ta ostatnia odmawia pokazania jakiegos
    dokumentu ze zdjeciem :-)
    Sa kraje, w ktorych takie cos przechodzi duzo trudniej, ale u nas po
    imieniu raczej latwo stwierdzic plec.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 13. Data: 2008-12-16 21:33:41
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

> [...]
    > swojego acquirera, i powie mu, ze ma karte z nazwiskiem faceta, ktorym
    > posluguje sie kobita, i ze ta ostatnia odmawia pokazania jakiegos

    To zastanow sie ktory kasjer zadzwoni do aklajera jak dostanie informacje o
    prawidlowym PINie. Gdyby sie cos takiego zdarzylo karta prawdopodobnie
    zostanie zatrzymana.

    > Sa kraje, w ktorych takie cos przechodzi duzo trudniej, ale u nas po
    > imieniu raczej latwo stwierdzic plec.
    > --

    Ale kto sprawdza imie i nazwisko na karcie? moze sie to zdarzyc gdy kobieta
    poslugujaca sie karta jest ponadprzecietnej urody :).

    MK

  • 14. Data: 2008-12-16 21:49:33
    Temat: Re: pos?ugiwanie sie moja kart? kredytow? przez ?one
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > To zastanow sie ktory kasjer zadzwoni do aklajera jak dostanie
    > informacje o prawidlowym PINie.

    Cos kombinujesz :-)
    Napisales, ze:

    > Kasjer sprawdza Authorized signature, a to jest w tylu karty, imie i
    > nazwisko z przodu. Kasjer moze poprosic o dokument tozsamorci a
    > posiadacz karty moze odmowic jego pokazania.

    To (przynajmniej teoretycznie) dziala inaczej: najpierw kasjer
    sprawdza, czy nie ma widocznych sladow zdrady na karcie ("przebite"
    numery, brak wymaganych elementow, ogolna "jakosc" wykonania, oraz
    wlasnie to, czy jest duza szansa na to, ze klient moze byc naprawde
    tym wlasciwym).
    Dopiero w drugim kroku kasjer ma uzyc karty w czytniku, sprawdzajac
    (na wyswietlaczu lub na wydruku), czy zgadzaja sie numery i np.
    nazwisko klienta na sciezce magnetycznej (zaleznie od terminala).
    Dopiero trzecim i nastepnymi krokami jest autoryzacja, podpisanie sie
    klienta, porownywanie podpisow itd.

    Jesli kasjer "sprawdza Authorized signature", to skad informacje
    o PINie?

    > Ale kto sprawdza imie i nazwisko na karcie? moze sie to zdarzyc gdy
    > kobieta poslugujaca sie karta jest ponadprzecietnej urody :).

    Teoretycznie, to kazdy kasjer powinien na to zwracac uwage.
    Czy zwracaja w rzeczywistosci to sie nie da sprawdzic bez prowokacji,
    ale np. numery kart niektorzy porownuja bardzo pracowicie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2008-12-16 22:04:22
    Temat: Re: posÂługiwanie siĂŞ moja kartÂą kredytowÂą przez ÂżonĂŞ
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Cos kombinujesz :-)

    I to podtrzymuje. Kasjerzy sa zainteresowani strona z podpisem. Jak terminal
    prosi o podanie PINu to po prostu tego nie sprawdzaja, jesli jest
    weryfikacja za pomoca podpisu to sprawdzaja. W ciagu ostatnich kilku m-cy
    raz mi sie zdarzylo, ze numer ze slipa byl porownywany z tym co jest na
    karcie.

    > To (przynajmniej teoretycznie) dziala inaczej

    Jak mowia... jest prawda czasu i prawda ekranu...

    > Jesli kasjer "sprawdza Authorized signature", to skad informacje
    > o PINie?

    Jesli jest weryfikacja pinem sprawdza komunikat czy PIN zgodny, jesli
    podpisem - sprawdza authorized signature

> [...]
    > Czy zwracaja w rzeczywistosci to sie nie da sprawdzic bez prowokacji,
    > ale np. numery kart niektorzy porownuja bardzo pracowicie.

    Zauwaz, ze jest coraz wiecej kart gdzie nie ma ani imienia, ani nazwiska, sa
    tez takie na ktorych jest masa roznych informacji od loginow do serwisow
    internetowych, przez numery klienta, az po nazwy firm, czy inne bezsensowne
    napisy typu "BON 1000".

    BTW ja sam mam jedna mikroprocesorowa karte, ktora czasami udostepniem
    zaufanym osobom. Do tej pory nie bylo z nia zadnych problemow. Nikt nie
    zadal dowodu, nie marudzil itp. po prostu wpisujesz prawidlowy PIN i juz.

    MK

  • 16. Data: 2008-12-17 02:53:56
    Temat: Re: posÂ?ugiwanie siA? moja kartÂ? kredytowÂ? przez Â?onA?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > jest weryfikacja za pomoca podpisu to sprawdzaja. W ciagu ostatnich
    > kilku m-cy raz mi sie zdarzylo, ze numer ze slipa byl porownywany z

    Ja zakupow bardzo czesto nie robie, ale zauwazam to czesto. I to nie
    tylko w przypadku wlasnej osoby (wlasciwie to prawie zawsze w
    przypadku innych osob, bo jak sam wlasnie place, to raczej nie mam
    czasu na przygladanie sie).

    Tak czy owak, tu nie chodzi o to czy sie uda i jak dlugo sie uda,
    a raczej o to czy to w ogole ma sens, czy niekoniecznie.
    IMHO... niekoniecznie, zwlaszcza jesli to nie mialoby byc jakies
    awaryjne.

> [...]
    > loginow do serwisow internetowych, przez numery klienta, az po nazwy
    > firm, czy inne bezsensowne napisy typu "BON 1000".

    Tak czy owak numer na kartach przynajmniej VISA jest zawsze.

> [...]
    > zaufanym osobom. Do tej pory nie bylo z nia zadnych problemow. Nikt
    > nie zadal dowodu, nie marudzil itp. po prostu wpisujesz prawidlowy PIN

    Karta procesorowa to zupelnie inna bajka. Zwlaszcza jesli klient sam
    ja wklada do czytnika. Tak czy owak, nie zdziwilbym sie jakby za
    ktoryms razem sie nie udalo.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2008-12-17 05:26:47
    Od: "Szymon" <x...@o...pl>

> [...]
    > weryfikacja za pomoca podpisu to sprawdzaja. W ciagu ostatnich kilku m-cy
    > raz mi sie zdarzylo, ze numer ze slipa byl porownywany z tym co jest na

    Nic podobnego. Zawsze najpierw rzucaja okiem na przód karty, chocby po to,
    by sprawdzic jakiej jest organizacji. Pewnie w jakichs malych sklepikach
    przejdzie takie kombinowanie, ale w wiekszych zanim karta zostanie uzyta z
    pewnoscia kasjer zauwazy róznice plci. Wówczas moze domniemywac próbe
    oszustwa i poprosic o dowód, a przy odmowie jego okazania wezwac ochrone,
    która skontaktuje sie z policja celem wyjasnienia. Malo przyjemna sprawa.
    Zauwaz, ze plastik jest substytutem pieniadza, a jesli sobie wydrukujesz
    falszywy i próbujesz zaplacic w kasie to informacja, ze nie pokazesz dowodu,
    pomyliles sie i chcesz wycofac i zaplacic innym (prawdziwym) to tak nie
    bardzo moze sie udac...

  • 18. Data: 2008-12-17 07:51:31
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 16 Dec 2008 21:46:54 +0100, MK napisał(a):

    > Kasjer moze poprosic o dokument tozsamorci a posiadacz karty moze
    > odmowic jego pokazania. Kasjer nie moze zatrzymac karty o ile nie
    > dostanie odpowiedniego zlecenia z CA.

    Art. 10 ust. 2 pkt 4 EIP: Akceptant może zatrzymać elektroniczny
    instrument płatniczy, o ile przewiduje to umowa, o której mowa w art. 8
    ust. 1, w przypadku posługiwania się elektronicznym instrumentem
    płatniczym przez osobę nieuprawnioną.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 19. Data: 2008-12-17 07:56:48
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > falszywy i próbujesz zaplacic w kasie to informacja, ze nie pokazesz
    > dowodu, pomyliles sie i chcesz wycofac i zaplacic innym (prawdziwym) to

    Bzdury. Zdarzylo mi sie juz kilka razy w zyciu dac Amexa lub DC i dopiero
    gdy terminal zwrocil komunikat "karta nieznana" zaczynalo sie przygladanie.
    W duzych sklepach to kasjer przeciaga karte i kladzie podpisem do gory. Nikt
    nie bedzie wzywal ochrony, jak zauwazy roznice to co najwyzej zwroci uwage
    na taka dziwna rzecz, a jak klient wystarczajaco bezczelny i zapyta czy
    Janowi Marii Rokicie tez zadaje takie glupie pytania to transakcja pojdzie
    bez problemu. Oczywiscie pod warunkim, ze PIN jest zgodny.
    Dla sprawdzenie proponuje isc na zakupy z kims plci odmiennej i dac swoja
    karte pinowa do przeprowadzenia transakcji, w razie problemow zawsze mozesz
    wkroczyc do akcji i pokazac swoj dowod (IMHO nie bedzie takiej potrzeby).

    MK

  • 20. Data: 2008-12-17 09:00:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    MK wrote:

> [...]
    > karte pinowa do przeprowadzenia transakcji, w razie problemow zawsze
    > mozesz wkroczyc do akcji i pokazac swoj dowod (IMHO nie bedzie takiej

    Moim szwagrom tak się zdarzyło, on dał żonie kartę i poszedł do siatek
    pakować, ona dała kartę kasjerce, kasjerka narobiła na całą Stokrotkę
    rabanu. Mało przyjemna sytuacja.

    Nam z żoną też tak się zdarzało zrobić i wiele razy kasjerka się
    upewniała "a pan XXX to ten pan?" - znaczy się - zwróciła uwagę na front
    karty.

    p. m.