  • 21. Data: 2008-12-17 10:04:55
    Temat: Re: pos^(3)ugiwanie sie^ moja kart? kredytow? przez ?one^
    Od: lukasz <lukz@_wytnijto_vp.pl>

    MK pisze:
> [...]
    > przygladanie. W duzych sklepach to kasjer przeciaga karte i kladzie
    > podpisem do gory. Nikt nie bedzie wzywal ochrony, jak zauwazy roznice to
    > co najwyzej zwroci uwage na taka dziwna rzecz, a jak klient
    > wystarczajaco bezczelny i zapyta czy Janowi Marii Rokicie tez zadaje
    > takie glupie pytania to transakcja pojdzie bez problemu. Oczywiscie pod
    > warunkim, ze PIN jest zgodny.
    > Dla sprawdzenie proponuje isc na zakupy z kims plci odmiennej i dac
    > swoja karte pinowa do przeprowadzenia transakcji, w razie problemow
    > zawsze mozesz wkroczyc do akcji i pokazac swoj dowod (IMHO nie bedzie

    Moze w koncu wypowie sie tu jakis kasjer ;) Ja w swojej studneckiej
    karierze parcownika sklepowego w duzych galeriach, skasowalem tysiace
    transakcji karcianych. I zawsze, ale to zawsze, sprawdzalem dane na
    karcie i zgodnosc podpisu. Opisane wyzej przypadki tez mialem czesto.
    Nie puszczalem transakcji dopoki nie zjawil sie maz/zona wlasciciel karty.
    Jak sie klient krzywo podpisal, to byl proszony o okazanie jakiegos
    dokumentu, co (to jest smieszne i zalosne dla mnie jednoczesnie) bylo
    czesto odbierane jako personalny atak na niego ;) Mysle ze ten sam
    klient by byl jeszcze bardziej oburzony jakby ktos mu ta karte kiedys
    ukradl, narobil fraudow bo nikt podpisow nie sprawdzal. Co ciekawe,
    tylko Polacy mieli z tym jakis problem, dla obcokrajowcow to bylo
    normalne. Amerykanie czesto mieli zamiast podpisu "Check my ID" i sami
    od razu wyskakiwali z prawem jazdy albo paszportem.
    Ogolnie to troche boli mnie to jak place kredytowka i czesto sie podpisu
    nie sprawdza, czasami grzecznie zwracam ludziom na to uwage.

    Pozdrawiam
    lukasz

  • 22. Data: 2008-12-17 14:40:33
    Temat: Re: posÂ?ugiwanie siA? moja kartÂ? kredytowÂ? przez Â?onA?
    Od: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>

    MK <m...@i...pl> wrote:
    > Kasjerzy sa zainteresowani strona z podpisem.

    Niestety, z praktyki wynieka, że nie bardzo są
    zainteresowani. Często sprzedawca oddaje kartę
    zaraz po przeciągnięciu, a przed wydrukowaniem
    kwitka do podpisu. Jeszcze rozumiem to w sklepiku
    osiedlowym, gdzie znają mnie osobiście, ale
    często zdarza się tak również w marketach, czy
    w sklepach, w których jestem pierwszy raz.

    Ostateczny dowód: przez z grubsza rok
    posługiwałem się kartą, na której pasek z podpisem
    był już totalnie zjechany od używania karty
    w terminalach i na kilkaset transakcji 3 (słownie: trzy)
    razy sprzedawca poprosił o dowód, przy czym dwa razy
    była to ta sama babka w serwisie samochodowym, a raz
    jakiś bardzo młody gość w Tesco - *dwie* osoby, które miały
    zielone pojęcie o bezpieczeństwie i nie olewały sprawy.

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net

  • 23. Data: 2008-12-17 16:51:50
    Temat: Re: posługiwanie się moja kartą kredytową przez żonę
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    "lukasz" <lukz@_wytnijto_vp.pl> wrote in message

> [...]
    > Ogolnie to troche boli mnie to jak place kredytowka i czesto sie podpisu
    > nie sprawdza, czasami grzecznie zwracam ludziom na to uwage.

    Tu w Gruzji, jak jestem 3 miesiące, żadnemu kasjerowi do głowy nie przyjdzie
    sprawdzać czy porównywać czegokolwiek. Przeciągają kartę po terminalu nie
    patrząc na nią, i natychmiast zwracają klientowi. Teraz kartę można schować
    do portfela (co zawsze robię). Trwa autoryzacja, po kilkunastu sekundach
    klient dostaje kwitek. Szybki podpis i do widzenia.

    Przy kartach chipowych to samo po wprowadzeniu PIN-u (transakcje są
    standardowo offline, więc to sekundy). Zero kontroli.

    Nikt nazwisk nie sprawdza, bo tu tyle narodowości i tyle imion się miesza,
    że po imieniu i tak niczego byś nie doszedł

    k.

  • 24. Data: 2008-12-17 18:04:03
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Olgierd" <n...@r...org> wrote in message

    > Art. 10 ust. 2 pkt 4 EIP: Akceptant może zatrzymać elektroniczny
    > instrument płatniczy, o ile przewiduje to umowa, o której mowa w art. 8
    > ust. 1, w przypadku posługiwania się elektronicznym instrumentem
    > płatniczym przez osobę nieuprawnioną.

    Moja umowa tego nie przewiduje :D. Merchant zatrzymuje karte na zlecenie
    aklajera. Moze co najwyzejj zadzwonic do aklajera i powiedziec, ze ma
    przypadek w ktorym podejrzewa, ze karta jest uzywana przez osobe
    nieuprawniona. Nie sadze zeby ktokolwiek to zrobil, bo nie chce im sie
    dzwonic nawet w przypadku komunikatu "zadzwon do CA".Nie wspominam juz o
    tym, ze naraza sie na spor i traci klienta.

    MK

  • 25. Data: 2008-12-17 18:09:34
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > i zgodnosc podpisu. Opisane wyzej przypadki tez mialem czesto. Nie
    > puszczalem transakcji dopoki nie zjawil sie maz/zona wlasciciel karty.

    A jak sie nie zjawil to co?

    > Jak sie klient krzywo podpisal, to byl proszony o okazanie jakiegos
    > dokumentu, co (to jest smieszne i zalosne dla mnie jednoczesnie) bylo
    > czesto odbierane jako personalny atak na niego ;)

    Pan Kasjer musial pokazac gdzie jest miejsce krzywo podpisujacego sie
    klienta ;). Na szczescie niewielu tak nierozsadnych kasjerow jest.

> [...]
    > normalne. Amerykanie czesto mieli zamiast podpisu "Check my ID" i sami od
    > razu wyskakiwali z prawem jazdy albo paszportem.

    A podpisywali sie zgodnie ze wzorem podpisu na karcie? Jesli nie to lamales
    podstawowa zasade, ze podpis na slipie ma tyc zgodny ze wzorcem na karcie.
    Zaden dokument tego nie zastapi.

    > Ogolnie to troche boli mnie to jak place kredytowka i czesto sie podpisu
    > nie sprawdza, czasami grzecznie zwracam ludziom na to uwage.

    Mowimy i karcie gdzie weryfikacja odbywa sie za pomoca PINu.

    MK

  • 26. Data: 2008-12-17 18:27:28
    Od: "Szymon" <x...@o...pl>

    > Mowimy i karcie gdzie weryfikacja odbywa sie za pomoca PINu.

    Naprawdę tak trudno jest zrozumieć, że to samobój? Pod rygorem wzięcia
    odpowiedzialności za wszelkie konsekwencje nie wolno ujawniać numeru PIN, a
    tu ktoś wprost ma pokazywać, że żonie dał PIN i kartę. Ech.. i to jeszcze w
    czasach, gdy banki swobodnie rozdają karty, a często i dodatkowe są
    gratisowe. Potem będą lamenty, że karta na podpis lepsza, bo miałem na PIN i
    bank nie uznał reklamacji...

  • 27. Data: 2008-12-17 18:42:43
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Naprawdę tak trudno jest zrozumieć, że to samobój? Pod rygorem wzięcia
    > odpowiedzialności za wszelkie konsekwencje nie wolno ujawniać numeru PIN,
    > a tu ktoś wprost ma pokazywać, że żonie dał PIN i kartę.

    Jak osoba ktorej udostepniam PIN wykorzysta go to moj problem. Czy tak
    ciezko to zrozumiec?

    BTW ile razy skradzono/zeskimowani ci karte? Ile razy zlodziej uzyl PINu?

    MK

  • 28. Data: 2008-12-18 01:06:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > chce im sie dzwonic nawet w przypadku komunikatu "zadzwon do CA".Nie
    > wspominam juz o tym, ze naraza sie na spor i traci klienta.

    Stary, pobozne zyczenia nie wystarcza. Praktyka jest taka (zwlaszcza
    w przypadku wiekszych zakupow i zwlaszcza nie w supermarkecie, czyli
    tam, gdzie sprzedawca sam traci, bezposrednio lub posrednio, na
    fraudach), ze taka karte mozna bardzo szybko stracic.

    Kasjer nie naraza sie na zaden spor, on wykonuje (jak dla klienta)
    polecenie banku - wydawcy karty, i jesli "nie jest nowy", to karta
    bedzie przecieta zanim klient zorientuje sie o co chodzi. Kasjer moze
    takze otrzymywac premie za zatrzymanie takiej karty, wiec ma dodatkowa
    motywacje.

    Nie wiesz czyje polecenia wykonuje kasjer? Systemu. System kazal
    karte przeciac, to trzeba bylo przeciac :-). Jesli klient sie z tym
    nie zgadza, to niech sie skontaktuje z Systemem, najlepiej w osobie
    wlasnego banku.

    Jesli kasjer ma pewnosc ze karta posluguje sie osoba nieuprawniona,
    to nie musi nawet nigdzie przedtem dzwonic. Podobnie w przypadku
    stwierdzenia, ze karta jest podrobiona albo przerobiona (np. brak
    zgodnosci numerow na sciezce/plastiku/embosowanego, wyrazne slady
    przerabiania itd). Jest to zrobione celowo, zeby zaskoczyc
    przeciwnika, tak jest zreszta podobno bezpieczniej dla sprzedawcy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2008-12-18 02:40:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > A podpisywali sie zgodnie ze wzorem podpisu na karcie? Jesli nie to
    > lamales podstawowa zasade, ze podpis na slipie ma tyc zgodny ze
    > wzorcem na karcie.

    To nie jest zadna podstawowa zasada. Kiedys w ogole nie bylo takich
    "wymagan". Tak czy owak kasjer nie jest w stanie zadnym sposobem
    porownywac podpisow i sprawdzac czy sa "zgodne" (cokolwiek by to nie
    mialo znaczyc).

    > Zaden dokument tego nie zastapi.

    Przeciwnie, sprzedawca w razie watpliwosci powinien sie upewnic, ze
    kwit podpisuje wlasciwa osoba. Czasem praktykuje sie takze zapisywanie
    danych dowodu tozsamosci klienta (sa miejsca, gdzie jest to norma,
    a kwity zawieraja odpowiednie pola).

    Wiem, od pewnego czasu organizacje klada nacisk na to, jakie to niby
    to "sprawdzenie podpisu" jest istotne, ale to jest tylko taka zmylka
    :-)

    > Mowimy i karcie gdzie weryfikacja odbywa sie za pomoca PINu.

    To nie wiem co ma do tego podpis. Chociaz przyznaje ze w niektorych
    miejscach praktykuje sie zarowno (opcjonalne) PINowanie jak i (zawsze)
    podpisywanie. Nie zebym widzial w tym cos niestosownego, pomijajac
    kwestie podgladania PINow, kopiowania paskow magnetycznych itp.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 30. Data: 2008-12-18 07:35:52
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

> [...]
    > karte przeciac, to trzeba bylo przeciac :-). Jesli klient sie z tym
    > nie zgadza, to niech sie skontaktuje z Systemem, najlepiej w osobie

    Sam sobie przeczysz. Skoro wykonuje polecenia CA/systemy/whatever to zam nie
    podejmuje decyzji. Jak wykona cos wiecej to bierze na siebie ryzyko i
    zgodnie z zasadami ogolnymi musi sie liczyc z konsekwencjami.

> [...]
    > przerabiania itd). Jest to zrobione celowo, zeby zaskoczyc
    > przeciwnika, tak jest zreszta podobno bezpieczniej dla sprzedawcy.

    Nuuda... A niby skad ma miec pewnosc skoro PIN prawidlowy? Mowimy o
    autentycznej karcie, uzyczonej przez posiadacza.

    MK