  • 161. Data: 2008-10-29 10:11:21
    Temat: Re: przeciw wprowadzeniu euro - poprowadzę bezpłatnie stronkę www
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Chris schrieb:

    > Jak wyżej widać, nie tylko od tego.

    > Owszem. Trzy państwa (Niemcy, Francja i Włochy) uzyskują łącznie ok. 63%
    > z łącznego dochodu pochodzącego z całości emisji euro, pozostałe 12
    ^^^^^^^
    > państw otrzymuje łącznie 28%.
    > Nie twierdzę stanowczo, że to jest przekręt, ale dla mnie trochę jest to
    > podejrzane.

    Jakiego znowu "dochodu z emisji euro"?
    W Zimbabwe to musza miec dochody - nadrukowali tryliony pieniadza,
    inflacja siega milionow procent...

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 162. Data: 2008-10-29 11:23:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Jakiego znowu "dochodu z emisji euro"?
    > W Zimbabwe to musza miec dochody - nadrukowali tryliony pieniadza,
    > inflacja siega milionow procent...

    "Państwo może też mieć dochody z emisji pieniądza, gdy zleca bankowi
    emisyjnemu np. bicie monet, które wprowadza do obiegu. Dochodem jest
    różnica między kosztami emisji monet a ich nominalną wartością."

    http://www.sciaga.pl/tekst/25507-26-budzet_panstwa

    "Innym przychodem, który mógłby być rozważony jako źródło przychodu UE
    jest dochód z emisji pieniądza (seigniorage) przez EBC [...]"

    http://www.demoseuropa.eu/upload/editor/demos/File/R
    aport_J.Pietras_pl.pdf

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 163. Data: 2008-10-29 11:38:34
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Liwiusz schrieb:

> [...]
    > emisyjnemu np. bicie monet, które wprowadza do obiegu. Dochodem jest
    > różnica między kosztami emisji monet a ich nominalną wartością."

    Znaczy sie, wg. tej definicji, wystarczy wydrukowac 400 mld zl (zalozmy,
    ze koszt druku siegnie 100 mln zl, wiec zostaje nam 399,9 mld zysku),
    wymienic na dolary, i tym samym splacic cale zadluzenie Polski?

    Eureka! Mozna by pojsc dalej, i splacic w ten sam sposob zadluzenie
    innych krajow swiata!

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 164. Data: 2008-10-29 11:42:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

> [...]
    > wymienic na dolary, i tym samym splacic cale zadluzenie Polski?
    >
    > Eureka! Mozna by pojsc dalej, i splacic w ten sam sposob zadluzenie

    Po pierwsze nie do mnie miej pretensje: pojęcie dochodu z emisji
    pieniądza istnieje, linki podałem.

    Po drugie: Jak wiadomo w rozwijającym się (pod względem PKB) kraju
    trzeba dodrukowywać pieniądze. Jeśli dodrukuje się za dużo, spowoduje
    się inflacje. Przyjmuje się jednak, że bezpiecznie jest dodrukowywać
    pieniądze w takim tempie, w jakim rośnie PKB (pozostawienie takiej samej
    ilości pieniądza przy wzrośnie PKB może spowodować deflację z uwagi na
    braki pieniądza). Zgodnie z teoretycznymi założeniami, takie tempo
    dodruku pieniądza nie powoduje inflacji (wywołanej dodrukiem).

    Zyski z emisji złotówki należą do Polski. Zyski z emisji euro już nie.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 165. Data: 2008-10-29 11:45:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 29 Oct 2008 12:38:34 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Znaczy sie, wg. tej definicji, wystarczy wydrukowac 400 mld zl (zalozmy,
    > ze koszt druku siegnie 100 mln zl, wiec zostaje nam 399,9 mld zysku),
    > wymienic na dolary, i tym samym splacic cale zadluzenie Polski?

    Teoretycznie możnaby. Praktycznie może pojawić się trochę trudności. Kilka
    z nich:
    1. 60% zapisane bodajże w Konstytucji.
    2. Po wydrukowaniu tego kurs dolara może skoczyć do 1000 zł za 1 USD i na
    spłatę zadłużenia nie wystarczy.
    3. Obywatele, którym właśnie "podatek inflacyjny" odebrał wszystkie
    oszczędności mogą się bardzo zdenerwować.

  • 166. Data: 2008-10-29 11:47:35
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    \
    > Zyski z emisji złotówki należą do Polski. Zyski z emisji euro już nie.

    Alez oczywiscie ,ze naleza do Polski proporcjonalnie do klucza.
    EBC nie jest jakims tam "obcym bankiem" TYLKO NASZYM POLSKIM BANKIEM tak
    samo naszym jak i niemieckim, francuskim, czy matanskim. Nie patrz na
    instytucje UE jak na "obce" mamy tyle tam do powiedzenia ile stanowimy
    sily w UE.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 167. Data: 2008-10-29 11:49:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jan Strybyszewski pisze:
> [...]
    > samo naszym jak i niemieckim, francuskim, czy matanskim. Nie patrz na
    > instytucje UE jak na "obce" mamy tyle tam do powiedzenia ile stanowimy

    Niech Ci będzie, ja jednak wolę 100% głosu w polskim banku, niż X%
    (ile tam mamy "siły"?) w banku polsko-niemiecko-maltańsko..........

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 168. Data: 2008-10-29 11:52:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 29 Oct 2008 11:11:21 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > W Zimbabwe to musza miec dochody - nadrukowali tryliony pieniadza,
    > inflacja siega milionow procent...

    Tak mają. Ten dochód Państwa jest dokładnie tym samym co strata Obywateli
    na inflacji. Po prostu skutek taki sam jak dodatkowy podatek. Tylko
    zwykłemu człowiekowi trudniej uniknąć jego płacenia niż w wypadku innych
    podatków.

  • 169. Data: 2008-10-29 11:54:34
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    jureq schrieb:

    > Teoretycznie możnaby. Praktycznie może pojawić się trochę trudności. Kilka
    > z nich:
    > 1. 60% zapisane bodajże w Konstytucji.

    To akurat nie ma nic wspolnego.

    > 2. Po wydrukowaniu tego kurs dolara może skoczyć do 1000 zł za 1 USD i na
    > spłatę zadłużenia nie wystarczy.

    "Wystarczy ustalic sztywny kurs wymiany, Chiny tak robia caly czas aby
    zalewac rynki swiatowe, i wkrotce gospodarka Europy padnie".

    > 3. Obywatele, którym właśnie "podatek inflacyjny" odebrał wszystkie
    > oszczędności mogą się bardzo zdenerwować.

    "Gospodarka jest jak gabka, potrzebuje pieniadza, bez problemu to
    wchlonie i inflacji nie bedzie".

    PS. odpowiedzi na p. 2 i 3 zostaly wypowiedziane przez kogos innego,
    tylko powtorzylem ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 170. Data: 2008-10-29 11:55:05
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 29 Oct 2008 11:45:31 +0000, jureq napisał(a):

    > Teoretycznie możnaby. Praktycznie może pojawić się trochę trudności.
    > Kilka z nich:
    > 1. 60% zapisane bodajże w Konstytucji.

    Tak (art. 216 ust. 5), ale kluczowe dla zrozumienia pojęcia 'wartości
    rocznego PKB oraz państwowego długu publicznego' jest brzmienie ustawy.
    Dziś jest to ustawa z 2000 r. o sposobie obliczania wartości rocznego PKB
    -- bardzo króciutki akt, co się chwali -- ale OIDP w czasie prac nad nią
    była dyskusja co zaliczać, a co nie. Gdybyśmy przyjęli inny sposób
    liczenia to byłoby gorzej lub lepiej. (Szczegółów nie pamiętam, ale
    pamiętam, że miało to związek z dziurą Bauca, OFE itd.)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl