  • 1. Data: 2005-09-06 09:58:14
    Temat: pulapki w umowach kredytowych
    Od: "Jacek" <j...@v...pl>

    Czesc,

    czego nalezy sie wystrzegac (jakich zapisow) w umowach kredytowych? Czy
    banki wpisuja tam np. mozliwosc zadania wczesniejszej (lub natychmiastowej)
    splaty kredytu? Czy nie naduzywa sie weksla? Na co jeszcze trzeba zwrocic
    uwage?

    Jacek

  • 2. Data: 2005-09-06 12:32:58
    Temat: Re: pulapki w umowach kredytowych
    Od: "Marek A." <2...@o...pl>

    > czego nalezy sie wystrzegac (jakich zapisow) w umowach kredytowych?

    Wpadłem na braku matematycznego uzależnienia zmian oprocentowania - mam
    ogólniki - bank (dokładnie Mbank) sam określa te wielkosci a robi to tak, ze po
    pewnym czasie (2-lata/25, hipotecznego) z fajnego kredytu... Reszta w zasadzie
    bez zastrzeżeń.
    Dzisiaj sprzedaje te same kredyty za 60% ceny z 2003 - wiem, wolny rynek. Tylko
    koszty refinansowania też znaczne.
    Sprawdź w umowie, czy wielkość %% jest uzależniona np. od WIBOR - szczególnie
    istotne przy długoterminowym. Będę wdzięczny za informację, jak wygląda ten
    punk w obecnych umowach Mbanku.

    pozdr, Marek A.

  • 3. Data: 2005-09-06 16:06:00
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek" <j...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    natychmiastowej)
    > splaty kredytu? Czy nie naduzywa sie weksla? Na co jeszcze trzeba zwrocic

    Prawie zawsze jest zapis o możliwości wypowiedzenia umowy co oznacza
    konieczność natychmiastowej ("natychmiastowa" też winno być zdefiniowane -
    np w ciągu miesiąca) spłaty - ale też powinny być jasno okreslone zasady
    kiedy to może się stać. Wystrzegać sięnalezy zapisów uznaniowych - typu
    "jeśli bank uzna że pogorszyła się sytuacja finansowa klienta"

    Często spotyka sięzapis o zobowiązaniu do niezaciągania innych kredytów i
    pozyczek - pół biedy jak jest limit takiego zadłużenia powyżej którego chcą
    wiedzieć. Gorzej gdy jest to bez limitu (np w Multibanku) i w zasadzie o
    pożyczkę 100zł od kolegi powinieneś prosic ich o zgode. Jeszcze nie
    widziałem aby bank z powodu "potajemnego" zadłużenia (w sensownych
    granicach) wypowiedział umowę, ale punkt jest głupi

    Zasada oprocentowania przy zmienej stopie winna być konkretnie opisana "np
    WIBOR + x.x %"

  • 4. Data: 2005-09-06 20:56:18
    Od: "Jacek" <j...@v...pl>

> [...]
    > granicach) wypowiedział umowę, ale punkt jest głupi
    >
    > Zasada oprocentowania przy zmienej stopie winna być konkretnie opisana "np

    Dzieki,
    Jacek