  • 1. Data: 2004-02-17 15:08:06
    Temat: rachunkowość: konto T
    Od: "lakme_1" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Pisałam już na grupe pl.sci.ekonomiczne, ale może tu mi ktos odpowie.

    W przypadku rachunkowości w przedsiębiorstwie na koncie T mamy z lewej
    Debet/Winien (Dt), a z prawej Kredyt/Ma (Ct).
    Czy w rachunkowości bankowej jest tak samo, czy może odwrtonie? Tzn, czy Dt to
    dla banku nadal Winien, a Ct to Ma, i tylko zdarzenia księgujemy po innych
    stronach (np. kredyt)? Czy też Dt/Ma, a Ct/Winien?
    Ja wiem, że to banalne pytanie, ale tak się zakręciłam w wątpliwościach, że
    nie wiem, ile to jest 2x2. Mam nadzieję, że nie zamąciłam za bardzo...

    Pozdrawiam,
    L.

  • 2. Data: 2004-02-17 15:20:16
    Temat: Re: rachunkowość: konto T
    Od: "Tom" <t...@p...onet.pl>

    > Czy w rachunkowości bankowej jest tak samo, czy może odwrtonie? Tzn, czy Dt to
    > dla banku nadal Winien, a Ct to Ma, i tylko zdarzenia księgujemy po innych
    > stronach (np. kredyt)?

    W rachunkowości bankowej jest wszystko tak samo jak w każdej innej
    księgowości. I Dt i Cr, i zdarzenia też księguje się po tych samych stronach,
    co zwykle. W błąd mogło Cię co najwyżej wprowadzić wyrażenie "zaciągnąć
    kredyt". Ale kredyt zaciągnięty w banku oznacza przecież debet w banku
    (potocznie mówi się, że ktoś "ma debet w banku na 100 zł", a tak napawdę
    oznacza to że to nie ten ktoś, tylko bank ma to 100 zł po stronie Dt.)

    T.

  • 3. Data: 2004-02-18 08:55:45
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "lakme_1" <l...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    że
    > nie wiem, ile to jest 2x2. Mam nadzieję, że nie zamąciłam za bardzo...
    Podstawowa zasada: zasady ksiegowan oceniasz pod katem podmiotu, ktory
    analizujesz... A nie ze swojego punktu widzenia. Popatrz na wyciag bankowy i
    potem na to, co robi z nim ksiegowa/y - wtedy na 100% Ci sie wszystko
    pouklada.

    Pozdrawiam
    LG

  • 4. Data: 2004-02-18 10:52:43
    Od: "SzeXpir" <[WYTNIJ_TO]szexpir@sezam.pl>

    Na kontach teowych po prawej stronie księguje się Ct (Ma), po lewej Dt (Wn),
    jednak zależy to z której strony "patrzysz" bo banki używają odwrotnego
    schematu.

    Pozdrawiam!!
    SzeXpir