  • 21. Data: 2010-03-07 10:49:12
    Temat: Re: referendum 6 marca
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "MarekZ" news:hmvvjo$fif$1@srv.cyf-kr.edu.pl

    > Gdyby ktokolwiek poważnie traktował tę całą demokrację, to powinien być
    > koniec tej sprawy, a obecny islandzki rząd powinien się podać do dymisji.
    > Niemniej jednak wiadomo, że tak nie będzie.

    mądrego człowieka jest naprawdę miło poczytać w niedzielne przedpołudnie :)

  • 22. Data: 2010-03-07 11:01:33
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Valdi" <V...@v...pl> napisał w wiadomości grup

    Teraz dla Islandczyków bardzo duże znaczenie będzie mieć podejście Norwegii
    do tego co się wydarzyło.

  • 23. Data: 2010-03-07 11:09:50
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "MarekZ" news:hn00s4$gdt$1@srv.cyf-kr.edu.pl

    > Teraz dla Islandczyków bardzo duże znaczenie będzie mieć podejście
    Norwegii
    > do tego co się wydarzyło.

    Możesz Marku rozwinąć swoją myśl?
    Co z problemami Islandii ma wspólnego Norwegia? Czy chodzi o to, że oba
    kraje są po za strukturami eurokomuny?

  • 24. Data: 2010-03-07 11:21:08
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Valdi <V...@v...pl> had the courage to write:
    > "kashmiri" news:hmvtmu$fu9$1@news.onet.pl

    > ponad
    > tego
    > leci
    >
    > zgadzam się. Problem polega na tym, że szeroko pojęta biurokracja wpier...
    > się tam gdzie jest zupełnie niepotrzebna i temu nie zaprzeczysz.

    Nie zaprzeczę. Wydaje mi się, że na początku na poziomie konceptualnym
    wszystko było ok: Rada UE, złożona z przedstawicieli wszystkich pańśtw
    członkowskiech, tworzy ogólne zalecenia i dyrektywy dotyczące *spraw
    ogólnounijnych*, państwa członkowskie zaś dostosowują do nich prawo krajowe.

    Teraz jednak się pozmieniało i eurourzędnicy coraz więcej ingerują w sprawy
    konkretnych państw - dyrektywy często nakierowane są "ręczną" zmianę
    sytuacji w danym państwie - bo się komuś coś nie podoba albo za bardzo
    odstaje od reszty.

    Rozumiem, że żeby ten malutki półwysep w zachodniej Eurazji cokolwiek dziś
    liczył się w polityce globalnej, musi prowadzić jakąś wspólną politykę.
    Jednakże wspólnota polityczna to jedno, a wpie*dalanie się eurourzędników do
    mojego ogródka to drugie.

    Zresztą nie jest najgorzej. Wczoraj wyczytałem, że Brytolom miejscowe władze
    zaczęły wszczepiać czipy do... śmietników. Oficjalnie żeby sprawdzić, kto
    wyrzuca za dużo śmieci. Ponoć już zaczipowano prawie 2 mln śmietników! To
    nie eurourzędnicy....

    Pozdrawiam,
    k.

  • 25. Data: 2010-03-07 11:31:01
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Valdi" <V...@v...pl> napisał w wiadomości grup

    > Możesz Marku rozwinąć swoją myśl?
    > Co z problemami Islandii ma wspólnego Norwegia? Czy chodzi o to, że oba
    > kraje są po za strukturami eurokomuny?

    Zakładając, że UE w taki czy inny sposób będzie usiłowała wdrożyć sankcje
    gospodarcze, a także wpłynąć na postawę IMF, Norwegia wydaje się być
    najważniejszym pobliskim krajem, od którego Islandia może liczyć na
    krótkoterminową pomoc finansową. Podobnie gdyby UE zdecydowała się przemocą
    odbierać te pieniądze (co w zasadzie może chyba efektywnie zrobić tylko
    wdzierając się na islandzkie terytoria połowowe) Islandia może potrzebować
    pomocy militarnej, aby zarzucić unijne statki wnętrznościami dorszy,
    błękitków i wielorybów - tu też pomoc Norwegii może być przydatna.

    Chodzi także o pewien efekt psychologiczny (tzn. żeby ich wszyscy nagle nie
    zaczęli "potępiać"), bo o finansową przyszłość Islandii można raczej być
    spokojnym. Kapitał arabski, chiński czy amerykański wcześniej czy później
    tam dotrze, nawet gdyby UE zdecydowała się na sankcje. Oficjalnie i głośno
    Norwegom będzie bardzo niezręcznie powiedzieć "dobrze zrobiliście". Ale da
    się to wyczuć w tonie ich komentarzy.

    Z tego co pamiętam nowy rząd mamy w Islandii od lata 2009 roku, spiskowo
    można by przypuszczać, że to prawie jak "na zamówienie". Powinien ten rząd
    upaść, no ale zobaczymy. Nie znam na tyle sytuacji żeby wiedzieć czy są to
    typowe unijne pierdzistołki, których należy w trybie pilnym
    przetransportować do gejzera, czy rząd, który miał jakieś większe realne
    poparcie społeczne (wyniki referendum jakby nie potwierdzały zbyt mocno tego
    wariantu). Wniosek o wejście do UE też miał mierne poparcie w parlamencie
    (coś około 52%).

    Na razie ta kwestia jest raczej przedstawiana jako sprawa UK i Holandii, ale
    myślę, że to powinno ewoluować w stronę tego, że jest to sprawa całej UE. W
    imię solidarności i takich tam.

  • 26. Data: 2010-03-07 11:34:05
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "kashmiri" news:hn026u$qk3$1@news.onet.pl

> [...]
    > wyrzuca za dużo śmieci. Ponoć już zaczipowano prawie 2 mln śmietników! To

    Europa kontynentalna bierze "wzorce" z brukselki, wyspiarze wzorce czerpią
    zza wielkiej wody :)

  • 27. Data: 2010-03-07 12:59:10
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 07.03.2010 12:31, MarekZ wrote:

    > Na razie ta kwestia jest raczej przedstawiana jako sprawa UK i Holandii,
    > ale myślę, że to powinno ewoluować w stronę tego, że jest to sprawa
    > całej UE. W imię solidarności i takich tam.

    No.
    I trzeba dodac, ze UE domaga sie, aby Grecy sprzedali Akropol i swoje
    wyspy. Niemieckie gazety o tym pisaly, a jak wiadomo, Niemcy stoja na
    czele Unii.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 28. Data: 2010-03-07 13:39:25
    Od: z...@o...pl

    > Dlaczego myśmy nie zrobili referendum w sprawie długów gierkowych???
    > Skoro to takie proste.

    gdyby szukać analogii, polskie referendum powinno dotyczyć
    długów np. bułgarskich. Bo o ile wiem, islandia jako państwo
    ani islandia jako ludzie nie pożyczyli nic z UK

  • 29. Data: 2010-03-07 14:21:48
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 07 Mar 2010 13:59:10 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > No.
    > I trzeba dodac, ze UE domaga sie, aby Grecy sprzedali Akropol i swoje
    > wyspy. Niemieckie gazety o tym pisaly, a jak wiadomo, Niemcy stoja na
    > czele Unii.

    No i? Jak się pieniądze wydało, to teraz trzeba skądś je wziąć. IMO pomysł
    całkiem rozsądny.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 30. Data: 2010-03-07 14:40:51
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 07.03.2010 15:21, Adam Płaszczyca wrote:

    > No i? Jak się pieniądze wydało, to teraz trzeba skądś je wziąć. IMO pomysł
    > całkiem rozsądny.

    Nastepny.

    Czy jestes pewien, ze to Unia Europejska domaga sie od Islandii splaty
    dlugow?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org