  • 51. Data: 2022-02-10 15:54:04
    Temat: Re: skąd tyle pieniędzy w PL
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2022 15:40:28 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Zabrakło wsparcia krasnej armii -- więc rozwiązali...
    > Michaił Gorbaczow wprowadzał pierestrojkę -- nie było mowy
    > o interwencji poza ZSRR, a nawet wewnątrz było krucho...

    Trudno mi powiedziec, gdzie prawda lezy - zabraklo Armii Czerwonej,
    czy Jaruzelski na taka okazje czekal.
    Sam mowi, ze czekal, ale czy mu wierzyc ... jedno jest pewne - jakby
    sie ACz postawil, to dzis bylby na pomnikach. Nawet jakby przegral.

    Trzeba mu jednak przyznac, ze socjalizm demontowal gdzies od 1987.
    A w samej partii na pewno nie brakowalo betonu, ktory wladze chcial
    trzymac nadal, chocby siłą.

    J.

  • 52. Data: 2022-02-10 16:10:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2022 15:34:53 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Nie wiem, jak jest teraz, ale już Volvem odwiedzałem w Polsce miejsca,
    > w których szybciej latem spotkałem ludzi chodzących boso niż samochody
    > inne niż ten, którym przyjechałem...

    Z biedy?
    A kiedy to bylo? Moze z braku butow w sklepach.

    Tak ogolnie, to Polakow za socjalizmu bylo juz stac na buty ... no
    moze troche na wyrost stwierdzenie, skoro butow zabraklo.

    > Tuż obok okazałe rządowe budowle,
    > choćby przejścia graniczne na Białoruś...

    Ktos wybudowal i zarobil ... miejscowi ?

    > Widziałem miejsca w Polsce, w których moje nowe Nowe Volvo S40 budziło
    > zdumienie, gdyż wszystkie :) inne samochody w okolicy były co najwyżej
    > Nowe -- w nazwie...

    A co - twoje nowe z salonu, kupione za ponad 100kzl?

    Samochodow w 1989 bylo w kraju dosc duzo.
    Najwiecej maluchow, troche Syrenek.

    J.

  • 53. Data: 2022-02-10 16:22:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2022 14:54:41 +0100, Poldek wrote:
> [...]

    A ten system to banki razem wziete ..

    > Bank Brauna pożycza 90 Baumowi, który kupuje tkalnię.
    > Pieniądze zapłacone za tkalnię zostają wpłacone na konto w Banku
    > Kowalskiego. Bank Kowalskiego pożycza 81 Morycowi...
    > I tak to się kręci.

    Bardzo dobrze. Tylko ma jedna wade - a jak pieniadze za tkalnie
    zostaja wplacone w Banku Moryca?

    To Bank Kowalskiego nie ma juz pieniedzy, zeby dalej pozyczyc.

    Musi poczekac, az Bank Moryca pozyczy np Kwiatkowskiemu, ktory kupi
    bawelne od Nowaka, ktory ma konto u Kowalskiego.
    I dlatego piszemy, ze pieniadze musza wrocic do bankow, jako depozyty.

    Troche inaczej moze to wygladac przy obrocie bezgotowkowym.

    Wtedy Bank Kowalskiego moze udzielic paru kredytow od razu,
    i liczyc, ze czeki czy przelewy od kredytobiorcow
    trafi na konta w Banku Kowalskiego.

    I bank nie musi miec zadnych pieniedzy, aby kredytu udzielic.
    Tylko jak pieniadze trafia jednak do innego banku,
    to tamten sie sie szybko o nie upomni.

    P.S. W dawnych czasach role bezgotowkową mogly pelnic bank-noty :-)

    J.

  • 54. Data: 2022-02-10 16:57:51
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 14:40, Poldek pisze:

    > Jeżeli mamy wypadek samochodowy, 5 osób rannych.
    > Operacja każdej rannej osoby kosztuje 50 tysięcy
    > złotych. Przybyło dostatku na kwotę 250 tys. zł.
    > Zgadza się?

    Nie wiem -- te 250 kpln z VATem?... ;)

    > Jeżeli tak, to należałoby dążyć do jak największej > liczby wypadków z rannymi?

    Można bez rannych, ale z użyciem ;) drogich aut -- powiedzmy
    Audi A8 na oświęcimskiej berezynie... Można od razu Tupoleva
    na smoleńskiej berezynie... Będzie drożej...

    Berezyna długo znaczyła granicę -- tam właśnie Bonaparte stracił
    swe armaty, czym przypieczętował klęskę swej Wielkiej Armii...

    Białoruskie granice jak widać:

    http://www.bialystokonline.pl/miasto-bialystok-kieru
    je-pismo-do-premiera-w-sprawie-nauki-jezyka-bialorus
    kiego,artykul,128555,1,1.html
    pełzają... Kiedyś to była wspólna ojczyzna -- wspólna Rzeczpospolita...

    Albo będą uczyć -- by stracić polski Białystok,
    albo nie będą, by stracić całą Białoruś...
    AŁukasznka triumfuje!

    Cichanouską i Pratasiewicza należało przywitać w RP solą i chlebem
    z otwartymi ramionami -- przypominając światu, iż Ojczyzna czeka na
    wszystkie swoje dzieci... Podobnie z resztą Polaków byłego ZSRR.

    Tymczasem Łukaszenka buduje Białoruś nienawidzącą Polaków i Polskę!

    Mądrzy Polacy zmodyfikowaliby prawo tak, by z urzędu/automatu
    Cichanouska była posłanką na sejm RP (Łukaszenka groziłby wojną
    jądrową?) i reprezentowała wszystkich Białorusinów -- skoro dostała
    sporo głosów na Białorusi, niegdyś polskiej prowincji... Tak można
    zdobyć terytoria -- nie wojną, nie Abramsami, F16 czy TomCatami F14,
    lecz rozsądkiem... Wojsko może zdobyć ziemię czy zabić ludzi, ale nie
    wygra wojny -- wbrew pozorom być może... Jest konieczne, ale nie
    wystarczy... Rozsądnie użyte obroni -- lecz nie utrzyma zdobyczy bez
    poparcia cywili, o czym świadczy chociażby nie tylko Moskwa (miasto)
    zdobyta przez Napoleona, ale też Afganistan czy Wietnam, gdzie
    skapitulowała największe potęgi świata...

    Obecna polityka RP to tracenie Białorusi! Problem wszystkich
    rządów polskich co najmniej od czasów okrągłego stołu!

    Granicy niemiecko-niemieckiej nie ma; berlińsko-berlińskiej
    nie ma; wietnamsko-wietnamskiej nie ma -- jest granica
    polsko-polska, przekształcana na wzór koreańsko-koreańskiej...

    Siedzą decydenci
    w pięknych gabinetach,
    co tam dla nich Wisła!
    Co tam dla nich rzeka!

    Stawiają pomniki
    swojej tępej pychy:
    kombinaty śmieci
    i smrodu fabryki!

    Umęczona ziemia,
    lasy i powietrze,
    płynie Wisła, płynie,
    lecz jak długo jeszcze?

    https://www.tekstowo.pl/piosenka,kabaret_pod_egida,p
    lynie_wisla.html

    Siedzą decydenci
    w pięknych gabinetach,
    co tam dla nich Białoruś!

    Litwo, Ojczyzno moja -- pisał po polsku Białorusin z Nowogródka...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzeum_Adama_Mickiewic
    za_w_Nowogródku

    Wyrywanie z korzeniami daje ciekawe efekty?... Karczowanie...
    Amerykanie niekoniecznie rozumieją, czym w polskiej kulturze jest
    Białoruś, być może błędnie pojmowana na Zachodzie jako zaplecze
    Moskwy, czy nawet Syberii...

    Odgradzacie się murem nie od islamskich nachodźców, lecz od
    swych pobratymców! [to kara Boża za dokonania ;) Kacusków,
    Rzymian i innych wielkoludów z PZPR czy KPZR?...] Łukaszenka
    realizuje swój plan waszym wysiłkiem i waszym kosztem!

    -=-

    Nie jestem prorokiem, ale wg mnie Władimir II Okrutnik nie
    jest głupi i nie zamierza przygarniać czołgami ,,ziem utraconych'',
    mając do dyspozycji lepsze argumentA: wywiad, intrygę czy podstęp...

    Błędy popełniAne przez polskie władze z ludźmi takimi jak:
    Cichanouska, Cimanouska czy Pratasiewicz mogą dużo kosztować...

    DObajtek może wyglądać ciekawie w oczach JKaczyńskiego, bo przynosi
    Kacuskom szmal, ale niekoniecznie zrekompensuje Polakom utracenie
    dawnych kresów...

    Należy raczej wzmocnić, czy odnowić więzy: z Bałtami, Białorusią
    i Ukrainą, zamiast ubóstwiać szurniętą Kacuskę czy GUścińską...
    ,,drążącą w świetle ciemne korytarze''...

    -=-

    Wiem, że moje wołanie nie znajdzie słuchaczy.
    Pozbawiona swej kultury Polska nie znajdzie
    poparcia u Niemców czy nawet Francuzów -- padnie!
    Kórnik, nawet z Literacką Nagrodą Nobla, nie zastąpi nam kresów...

    Łatwiej rozdrapywać rany kontrowersyjnym Łupaszką czy Banderą, niż
    ponownie budować Rzeczpospolitą: wielonarodową, wielokulturową,
    wielojęzyczną, wieloreligijną... Otwartą na: rzymskich katolików
    i greckich, muzułmanów i żydów, protestantów niemieckich czy
    szwedzkich bądź angielskich... [tak czy siak opanują was buddyści]

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 55. Data: 2022-02-10 21:54:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 1...@4...net...

> [...]
    > Sam mowi, ze czekal, ale czy mu wierzyc ... jedno jest pewne - jakby
    > sie ACz postawil, to dzis bylby na pomnikach. Nawet jakby przegral.

    W jakim celu miałby postawić się? Pisałem -- zostałby powieszony
    jako bandyta, gdyby nie stan wojenny. Żyłem, pamiętam...

    > Trzeba mu jednak przyznac, ze socjalizm demontowal gdzies od 1987.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pieriestrojka
    Od 1985 roku...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Głasnost
    od 1987 roku...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/R-36M
    Nie wiem kiedy, ale ponoć taką właśnie
    Michaił Gorbaczow podarował Amerykanom...

    > A w samej partii na pewno nie brakowalo betonu, ktory wladze chcial
    > trzymac nadal, chocby siłą.

    W jakim celu miałby trzy_mać? ZSRR (gwarant bezpieczeństwa dzieci
    Stalina) padał... Należało szukać lepszych rozwiązań niż kurczowe
    trzymanie władzy. Komunizm nakładał ograniczenia -- komuniści nie
    mogli bogacić się, jeździc po świecie, jawnie kształcic dzieci...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 56. Data: 2022-02-11 00:09:01
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5rsja1objs2s.15tbg9hlbmt0g$.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > Gdzie taki garaz ... i gdzie mieszkanie.

    w Olsztynie

    > Jesli pensje masz zachodnia, to cie na garaz w Polsce stac.
    > Najwyzej zaciagniej mocniej pasa :-)

    ale jakto tak tatko

    nie godzi się takie luksusy kupować

    zarabiam tylko 9tys zł/mies
    82tys to 1.5 roku odkładania a za rok będzie kosztował 95tys ;)

    > Ale poza tym ... jesli garaze takie drogie, to widac Polakom sie
    > powodzi. I bardzo dobrze ..

    > Spawaczem.

    Obaj tracą zdrowie ale spawacz kilka razy szybciej.

    Cieśla szalunkowy myślę że wyciąga z 1000zł dziennie brutto
    na budowie koło mojej pracy.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 57. Data: 2022-02-11 09:33:12
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 14:54, Poldek pisze:

    > Bank Brauna pożycza 90 Baumowi, który kupuje tkalnię.
    > Pieniądze zapłacone za tkalnię zostają wpłacone na konto w Banku
    > Kowalskiego. Bank Kowalskiego pożycza 81 Morycowi...
    > I tak to się kręci.

    Właśnie tak to kręci się. Zadaniem banku jest rozsądna kreacja
    oparta o racjonalną ocenę ryzyka i szansy zarobku kredytobiorcy.
    Im wyższe ryzyko plajty -- tym wyższy koszt pieniądza. Zasada ta
    jest oparta o czysty [GUścińska czy MMorawiecki nie zrozumieją]
    rachunek prawdopodobieństwa.

    ~10 lat temu [i tamtym] na tej grupie tłumaczono:
    - pieniądz jako dług
    - kreacja pieniądza
    - rezerwa cząstkowa
    ale (jak w Biblii napisano) rzucając ziarno (nauki, prawdy itp.)
    na skałę (opornych, wewnętrznie pozwijanych, wszystkowiedzących,
    profesjonalnych, merytorycznych, kategorycznych -- zakłamanych)
    skazujemy to ziarno raczej na wydziobanie przez ptaki i nie
    dajemy mu (ziarnu) zbyt wielu szans na kiełkowanie...

    -=-

    Czy ludzie naprawdę są aż tak głupi, by nie pojąć kreacji szmalu?
    Ależ skąd!!! Jedynie udają głupich, by mając ,,czyste serce'',
    móc wyjść na ulice z transparentami typu: >>PRECZ z BANKSTERKĄ<<
    po wzięciu kredytu...

    Dlaczego odpowiedziałem na egzaminie z ekonomii politycznej, że
    pieniądz ma pokrycie w złocie? -- bo nie zależało mi na zdaniu
    egzaminu z ekonomii politycznej, lecz na czymś innym... Była
    tak zwana komuna...

    -=-

    Ludzi głupich nie ma zbyt wielu -- nie ma też zbyt wielu uczciwych...
    Mnie na lekcjach religii uczono zwracania długów i wywiązywania się
    z obietnic, ale po latach przetłumaczono Modlitwę Pańską, tak by
    długów nie należało spłacać... Tłumaczenie upadło...

    Odróżniam 'm' od 'n' -- sukces!

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 58. Data: 2022-02-11 09:35:20
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 16:22, J.F pisze:

    > P.S. W dawnych czasach role bezgotowkową mogly pelnic bank-noty :-)

    Za jakiś czas będą to mo_net_y?

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 59. Data: 2022-02-11 10:49:00
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 10 Feb 2022 15:28:11 +0100, J.F napisał(a):

    > A Gawronik kantory uruchomil chyba z wlasnych walut, a nie np NBP.
    > Zreszta byl to marzec 1989.
    >
    > "Kantorowcow" bylo zreszta wiecej, ale wywodzili sie raczej z
    > "cinkciarzy" a nie z PZPR :-)

    Gawronika zapamiętałem, bo otworzył sieć kantorów już 3 dni po tym, kiedy
    to stało się dozwolone. Normalni ludzie nie mieli dostępu do takich
    informacji, więc zdominował rynek.

    Był najbogatszym człowiekiem w Polsce, senatorem, a w końcu dostał wyrok i
    taki to z niego był biznesmen.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 60. Data: 2022-02-11 11:06:37
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 16:10, J.F pisze:

    > Z biedy?

    Może rekreacyjnie... Na piachu więcej było śladów bosych stóp niż
    opon samochodowych? Ślady opon były -- prowadziły niechybnie do
    mojego samochodu lub do Białegostoku... :)

    > A kiedy to bylo?

    W 2009 roku?

    > Moze z braku butow w sklepach.

    Nie wizytowałem tamtejszych sklepów.

    > Tak ogolnie, to Polakow za socjalizmu bylo juz stac na buty ... no
    > moze troche na wyrost stwierdzenie, skoro butow zabraklo.

    > Ktos wybudowal i zarobil ... miejscowi ?

    Nie wiem.

    > A co - twoje nowe z salonu, kupione za ponad 100kzl?

    Za niecałe 100kpln w 2009 roku -- właśnie kolejny roczek cyka...

    Panną Mercedes woziłem wszystkich chętnych -- co do zasady,
    której trzymałem się rygorystycznie, ale nie w 100%; może
    w 99,999999999999%?... PM skorodowała, połamały się sprężyny
    zawieszenia (jedna w dwóch miejscach, druga tylko ;) w jednym)
    nie miała klimatyzacji... Więc ,,rodzinna firma'' otrzymała szmal
    na kupno samochodu, w nadziei wożenia wszystkich świętych... (będąc
    młodą lekarką wszedł raz do mej przychodni pacjent -- konstrukcja
    zastosowana świadomie i celowo) Problem w tym, że Volvo nie zostało
    obciążone taką obietnicą. :)

    Współpracujące z białostockim Urzędem Miejskim prywatne firmy
    uczciwie ;) rywalizowały -- wygrywała najlepsza! ;) Piszę jak
    jest -- albowiem znam problem bardzo dobrze! Można mi wierzyć
    bądź nie; można mnie gryźć, skakać mi do gardła, nasyłać na
    mnie trolli... Można mnie zabić, ale rzeczywistości nie
    można wzruszyć takimi metodami...

    Co do zasady KAŻDY przetarg był tutaj lewizną. Urząd dawał komu chciał
    i ile chciał! Tak obecne (,,niezależne'') władze jak i (PiSowskie)
    poprzednie. Tak wygląda w praktyce ,,błogosławieństwo'' Matek Boskich!
    Zarówno rzymskich, jak i prawosławnych, z tym, że te ostatnie są mniej
    zbrodnicze, lub mniej efektywne... Trudno zgadnąć...

    > Samochodow w 1989 bylo w kraju dosc duzo.
    > Najwiecej maluchow, troche Syrenek
    Być może wówczas miałem sportowy (Romet sport) rower z sekendhendu
    i motocykl z fersthendu... Taki sam Romet sport w fersthendzie
    kosztował ~tyle samo złotówek, ile kosztował w sekendhendzie...
    Taka była realna ;) wartość złotówki, zwanej PLZ...

    -=-

    W 1989 r. zostałem zatrudniony na etacie w Katedrze Fizyki, gdzie
    wcześniej studiowałem (nie skończyłem studiów) i za freeko pracowałem,
    aby mieć dostęp do komputera, którym była niezbyt wierna kopia
    PDP11/40 -- radziecki SM-4. Chciałem czy nie -- dostałem bardzo
    szybko dodatkowe prace -- bardzo dobrze opłacane, choć z obietnicą
    solidnej (z 4 na 10) podwyżki bez podania czasu wprowadzenia w życie
    tejże podwyżki. Obietnica nie została dotrzymana, ale część pieniędzy
    dostałem z góry na czas dłuższy niż pracowałem... Zarobki były bardzo
    dobre, jak na tamte czasy -- nie narzekam. Wkrótce pracy miałem więcej
    niż mogłem spokojnie wykonać...

    Uczelni opłacało się takie zatrudnianie od strony finansowej,
    co mi tłumaczono wyraźnie.

    W 1989 r. była hiperinflacja -- waloryzowano pobory dwa razy w miesiącu.
    Łatwo było o prace na uczelni, bo uczelnia w rok płaciła mniej niż
    w pół dnia wyciągali sprzedawcy targowych szczęk?... Policzmy...

    Gdy miesięcznie nie dociągałem 100kPLZ, na ryneczku wyciągano
    średnio 2GPLZ... Może nie tyle średnio, co średnio wśród
    krezusów?... Ile to jest? -- 2GPLZ/100kPLZ?

    2000M/0.1M 20000

    Podzielmy 20000/365 -- 5,47945205479452

    Dobrze rachuję czy źle? W jeden dzień
    ponad 5 razy więcej niż ja w cały rok...

    2G/100k 2000M/100k 20M/k 20k

    Chyba dobrze...

    -=-

    Wchodziłem, kiedy chciałem -- w środku nocy, w Boże Narodzenie...
    Nie tłumaczyłem się -- zabierając ze sobą komputer... Blaszak, nie
    laptop... Na Fizyce wchodziłem, gdzie chciałem -- ale niezbyt
    oficjalnie. :) Na Humanistyce miałem oficjalny dostęp do zdecydowanej
    większości pokoi. Telefony? -- w granicach technicznych możliwości...
    Na Humanistyce tylko wybrane pokoje miały taki dostęp; mój pokój miał
    nie mieć telefonu z wyjściem na Polskę -- miałem w razie potrzeby
    korzystać z telefonu w innym pokoju, ale z niewiadomych mi powodów
    miał taki dostęp, czego nie nadużywałem... Na Fizyce wszyscy (pracownicy
    Fizyki, Wydziału, Uczelni; studenci; goście...) mieli dostęp
    ,,w granicach technicznych możliwości'' a te były skromne -- gawiedź
    miała do dyspozycji tylko dwie linie, ale jedna była niemal stale
    okupowana przez portierki...

    O ile w ośrodku komputerowym na Fizyce panował porządek, o tyle
    o telefon czasami ;) trzeba było bić się dosłownie... Szefostwo nie
    ingerowało w te bijatyki -- miało swoje własne linie... Szefa Katedry
    można było skutecznie poprosić o dostęp, ale sekretarka raczej dałaby
    po mordzie -- dosłownie... Fizycy nie pierdolili się :) -- dosłownie!
    Dosłownie takiego kalibru mowa była tam wówczas używana... Kurwa -- co
    za studenci!!! Wypierdalaj pan stąd! Kto mi zapierdolił taśmę?!
    Szefa (dziś św. pamięci) określano mianem... hm... jakby tu napisać...
    Aby było jasne -- ja tak go nie nazywałem... Gdy inni trzęśli się przed
    nim ze strachu -- ja żyłem spokojnie... Dał mi poznać powód takiego
    podejścia. Białystok traktował jako zsyłkę na Syberię -- za którą jednak
    tęsknił. To był ,,zły'' szef. Obok niego był szef ,,dobry'' -- tego
    ,,dobrego'' nie lubiłem (nadal nie lubię) ze wzajemnością. :) Wg mnie
    ,,dobry'' szef lubił ,,nieprawdziwą prawdę''...

    --