  • 51. Data: 2020-06-04 14:23:11
    Temat: Re: stopy kredytowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert_DF" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 04.06.2020 o 11:29, J.F. pisze:

    >różne rzeczy mogę sobie o kliencie pomyśleć, ale to nie znaczy że mu
    >to powiem

    Czyli powiesz mu grzecznie "jak pan nie podpisze ze pan rozumie, to
    pan kredytu nie dostanie.
    Ale jak pan nie rozumie, to nie wolno podpisac" :-)

    >kilku klientów dzwoniło do mnie z pomysłem, aby (w połowie marca)
    >wszystko zamienić na gotówkę (ze stratą ok. 40%)

    W polowie marca to juz za pozno - sprzedac bylo trzeba wczesniej.
    W polowie lutego sie zaczely spadki.

    Oczywiscie i w polowie marca jest ryzyko, ze dalej bedzie spadac ... i
    wtedy sprzedac to swietny ruch.
    Ale to juz spekulacja, ktora sie uda, albo nie.

    Skoro juz spadlo, to kupic warto. Ale nie masz pieniedzy, skoro
    wczesniej wszystko ulokowales :-)
    Pobiec do banku po pozyczke gotowkowa i kupic akcje na kredyt ?

    Pomysl swietny ... o ile dalej nie spadnie :-)
    A przeciez spolki moga przy okazji zbankrutowac i spadna do zera ...

    https://gpwbenchmark.pl/karta-indeksu?isin=PL9999999
    987

    przelacz widok na 6 mies ... pod koniec lutego wydawaloby sie, ze to
    juz trzeba kupic :-)

    J.

  • 52. Data: 2020-06-04 14:26:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert_DF" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 04.06.2020 o 11:24, J.F. pisze:

    >włąsnie tak jest zawsze, to kredyt celowy, kasy nie dostaniesz na
    >konto

    >tak, ale to okazja, masz 3 dni na zapłacenie...kredyt to 21 dni (wg
    >ustawy)

    >że kasę (odda) na cel mieszkaniowy (refinans poniesionych kosztów,
    >musiałeś mieć te pieniądze wcześniej), pożyczka tutaj cel jest
    >dowolny

    Cel w zasadzie jest, ale kasa wplywa na konto. Ustawa co prawda nie
    zabrania wplyniecia na konto ..

    >nie ma kasy, masz nieruchomość, bank pożyczy pod zabezpieczenie i nie
    >będzie pytał na co

    No wlasnie, tak jak przy PH na posiadany od dawna dom/mieszkanie ... a
    jednak bank widzi roznice :-)

    J.

  • 53. Data: 2020-06-04 16:35:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jeszcze w 2008 podalbym kilka argumentow dlaczego w CHF :-(
    > Albo jako klient bym nie podawal, tylko sie spytal czemu chcesz mi
    > wcisnac drogi kredyt w PLN.
    >
    > Co gorsza - to bylyby calkiem logiczne argumenty ... tylko sie nie
    > sprawdzily :-)

    Przecież sprawdziły się. Tyle że PLN sprawdził się bardziej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 54. Data: 2020-06-04 17:28:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A tamte kredyty były na tydzień?

    -----

  • 55. Data: 2020-06-04 18:27:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Przecież sprawdziły się. Tyle że PLN sprawdził się bardziej.

    No nie bardzo. Najpierw powiedzialbym "oczywiscie kursy sie wahaja,
    nalezy sie liczyc z 20% zmiennoscia, nawet i 30%, ale to i tak sie
    oplaci".
    Ale nauczony doswiadczeniem dodalbym - oczywicie moze sie tez
    zdarzyc, ze ten frank bedzie drozal i drozal.
    moze w nieskonczonosc - pamietam jeszcze dolara po 10 tys zl ... chyba
    nawet 20 tys, 10 to marka.

    Ale wtedy:
    -mieszkania beda drozec,
    -zarobki beda rosnac - i nie bedzie problemu ze splata,
    -stopy na PLN beda drozec, i kredyt w PLN tez podrozeje.

    A tu d* - mieszkania potanialy, zarobki spadly, wibor spadl.

    I dopiero po 10 latach zarobki wzrosly, przynajmniej srednio,
    mieszkania podrozaly - ale tylko ciut, wibor spada dalej ...

    J.

  • 56. Data: 2020-06-04 22:00:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No nie bardzo. Najpierw powiedzialbym "oczywiscie kursy sie wahaja,
    > nalezy sie liczyc z 20% zmiennoscia, nawet i 30%, ale to i tak sie
    > oplaci".

    A skąd to ograniczenie do 30%? Przecież wiadomo, że złotówka może spaść
    na pysk z dnia na dzień, takie rzeczy zdarzały się wiele razy.
    W drugą stronę idzie mozolniej, chociaż oczywiście także nie jest to
    wykluczone.

    > Ale nauczony doswiadczeniem dodalbym - oczywicie moze sie tez
    > zdarzyc, ze ten frank bedzie drozal i drozal.
    > moze w nieskonczonosc - pamietam jeszcze dolara po 10 tys zl ... chyba
    > nawet 20 tys, 10 to marka.

    20 tys. to 2 zł, dolar bywał (później) po 4,50 zł.
    To zasadniczo jest wyścig o to, kto bardziej osłabi swoją walutę :-(

    > Ale wtedy:
    > -mieszkania beda drozec,

    No i generalnie podrożały. Ale w krytycznym momencie bańka była mocno
    napompowana, trudno ją napompować ponownie. W ciągu 20 lat mieszkania
    podrożały jednak z 5 razy, może więcej.

    > -zarobki beda rosnac - i nie bedzie problemu ze splata,

    No i tak było przecież.

    > -stopy na PLN beda drozec, i kredyt w PLN tez podrozeje.

    A tak może by było, gdyby stopy procentowe nie startowały z wysokiego
    jednak poziomu (związanego z post-PRLowskim ryzykiem), oraz gdyby nie
    były sterowane politycznie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 57. Data: 2020-06-05 11:00:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >A skąd to ograniczenie do 30%?

    bo rok 2008 i stabilna gospodarka :-)

    >Przecież wiadomo, że złotówka może spaść
    >na pysk z dnia na dzień, takie rzeczy zdarzały się wiele razy.

    To czesc druga, a wtedy to tak jeszcze tego nie bylo wiadomo ...

    >20 tys. to 2 zł, dolar bywał (później) po 4,50 zł.
    >To zasadniczo jest wyścig o to, kto bardziej osłabi swoją walutę :-(

    Ale pamietamy przeciez, jak byl po 100 starych zlotych.
    Czyli podrozal 200 razy w 10 lat ... a te pozniejsze 2.25 raza to juz
    nie warto wspominac :)

    >No i generalnie podrożały. Ale w krytycznym momencie bańka była mocno
    >napompowana, trudno ją napompować ponownie. W ciągu 20 lat mieszkania
    >podrożały jednak z 5 razy, może więcej.

    Ale mowimy o 12 latach, a nawet o 10 - gdybysmy tak rozmawiali w 2018
    :-)

    Od 2008 - mieszkania potanialy, a wartosc kredytu wzrosla :-)

    >No i tak było przecież.

    A gdzie tam. Jak sie podnosila srednia krajowa po 2008 r ?

    >A tak może by było, gdyby stopy procentowe nie startowały z wysokiego
    >jednak poziomu (związanego z post-PRLowskim ryzykiem), oraz gdyby nie
    >były sterowane politycznie.

    a nie pomyslisz, ze jak waluty beda drozec i drozec, to rodacy beda
    trzymac oszczednosci w walucie ... chyba, ze bank da im dobry procent
    ?

    A jesli rzad zechce do bankow doplacac, zeby kredyty byly znosne ...
    no, to trzeba bylo brac kredyt w PLN :-)

    J.

  • 58. Data: 2020-06-06 09:57:50
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, J.F..
    On 05.06.2020 11:00 you wrote:

> [...]
    > Ale pamietamy przeciez, jak byl po 100 starych zlotych. Czyli
    > podrozal 200 razy w 10 lat ... a te pozniejsze 2.25 raza to juz nie

    Po 100 zł był w latach 60. Jak średnia pensja była w okolicach 1000.
    A w okolicach 10 tys poszedł za czasów stanu wojennego. Czyli jakieś 20
    lat.
    Ale wtedy pensje to były druku tysięcy zł.
    A uwolniona rynkowa cena dolara w okolicach 90 była 9500 zł.
    I nie ma sensu porównywać bezwzględnej ceny w złotówkach na przestrzeni
    tyłu lat zwłaszcza że przy okazji przeszliśmy jednak dość sporą
    transformację gospodarczą i ustrojową.

    --
    Pete

  • 59. Data: 2020-06-06 14:27:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To nie była cena wolnorynkowa lecz pompowana przez Balcerka.

    -----

  • 60. Data: 2020-06-06 17:09:58
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, ąćęłńóśźż.
    On 06.06.2020 14:27 you wrote:

    > To nie by=C5=82a cena wolnorynkowa lecz pompowana przez Balcerka.
    > -----
    Była. Bo był popyt i podaż po tej cenie.

    --
    Pete