  • 71. Data: 2009-05-21 22:23:13
    Temat: Re: sukces OFE
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-21, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:
    > On 2009-05-21, Michał <r...@x...cy> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Tyle, że składka ZUS to nie tylko składka emerytalna. I w tym miejscu
    > dalszy Twój wywód jest naciąganiem faktów.

    Dla porządku:

    składka emerytalna to OIDP 19.53% kwoty brutto, co daje ok. 250 zł
    miesięcznie. Jako ćwiczenie polecam sprawdzenie na jaki procent
    musiałbyś mieć odłożone owe środki, aby ten milion uzyskać.
    Podpowiem, że nie jest to poziom obecnych lokat, ani IKE.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 72. Data: 2009-05-21 22:23:52
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Wojciech Bancer pisze:
    > Tyle, że składka ZUS to nie tylko składka emerytalna. I w tym miejscu
    > dalszy Twój wywód jest naciąganiem faktów.

    Jednak specjalnie dla Ciebie zrobię drugie wyliczenie opierając się
    tylko na składce emerytalnej. Obecnie minimum wynosi 373,96zł
    miesięcznie. Dla uproszczenia zakładam, że nie jest korygowana o
    inflację, bo przecież nikt nas do tego nie zmusi skoro by nie było ZUS-u
    a inwestycja byłaby prywatna.

    okres: 40 lat
    stopa zwrotu: 5%
    miesięcznie odkładamy 373
    Kapitał po 40 latach wynosi ok. 500 tys. złotych.
    wyszło mi nawet ponad 550tys, ale zaokrąglę w dół

    Teraz zamiast wydać w całości inwestujemy go dalej, np. na założone
    5%... i przy kapitalizacji rocznej otrzymujemy ponad 2000zł emerytury
    miesięcznie. A TO Z ZAŁOŻENIEM, ŻE KAPITAŁ (choć nie korygowany o
    inflację) NIE JEST W OGÓLE RUSZANY a emeryturę mamy wyłącznie z odsetek.

    Więc kapitał będzie dziedziczony przez spadkobierców a owa emerytura w
    wysokości 2000zł była zasymulowana dla pensji minimalnej.

    To najlepiej obrazuje co myślę o OFE.

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 73. Data: 2009-05-21 22:25:29
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Wojciech Bancer pisze:
    > składka emerytalna to OIDP 19.53% kwoty brutto, co daje ok. 250 zł

    373,96 do końca roku. Umieściłem to w poście obok, ale uprzedziłeś mnie
    z tym postem.

    > miesięcznie. Jako ćwiczenie polecam sprawdzenie na jaki procent
    > musiałbyś mieć odłożone owe środki, aby ten milion uzyskać.
    > Podpowiem, że nie jest to poziom obecnych lokat, ani IKE.

    No teraz to sam sprawdź. :))

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 74. Data: 2009-05-21 22:33:06
    Od: "MarekZ" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Michał" <r...@x...cy> napisał w wiadomości

> [...]
    > miesięcznie. A TO Z ZAŁOŻENIEM, ŻE KAPITAŁ (choć nie korygowany o
    > inflację) NIE JEST W OGÓLE RUSZANY a emeryturę mamy wyłącznie z odsetek.

    A siła nabywcza tych 2000 zł za 40 lat to będzie mniej więcej tyle co....
    ;-)

    Ale co do OFE mamy opinie podobne. Tylko nie ma co demagogii używać.

  • 75. Data: 2009-05-21 22:36:24
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-21, Michał <r...@x...cy> wrote:

    > Przecież zaznaczyłem, że dotyczy zarówno usług medycznych, na które
    > wątek już zboczył, jak i emerytury. Przeczytałeś?

    Przeczytałem. I co to zmienia? Ty ewidentnie nie wiesz z czego składa
    się ZUS (37% Twojej pensji, z której tylko ~19% idzie na emeryturę),
    a chcesz jeszcze do tego NFZ mieszać?

    Wolisz może się samodzielnie ubezpieczyć od choroby, i trwałego kalectwa?
    A może chcesz to podliczyć?

    Ok. 100 zł kosztuje podstawowe ubezpieczenie indywidualne w Medicover.
    I nie przysługuje Ci odliczenie podatków, opieka szpitalna itd.

    Tymczasem ta część z pensji minimalnej którą finansujesz bezpośrednio
    w przypadku pensji minimalnej wynosi ok. 14 zł. Resztę finansujesz
    ze swojego podatku dochodowego, który i tak, i tak musisz zapłacić.

    To, co? Weryfikujemy Twoje wyliczenia dalej?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 76. Data: 2009-05-21 22:40:50
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    > musiałbyś mieć odłożone owe środki, aby ten milion uzyskać.
    > Podpowiem, że nie jest to poziom obecnych lokat, ani IKE.

    Lubię liczyć, każdy ma swoje małe ułomności :), więc jednak policzyłem.

    Milion ze składek emerytalnych (373zł/m) da się wycisnąć inwestując je
    na niewiele ponad 7 procent rocznie. Obliczenia były wykonane dla pensji
    minimalnej, więc każdy pracujący przechodząc na emeryturę teoretycznie
    ma szansę stać się milionerem. 7% to niewiele, może by się udało
    znajdować takie inwestycje z zyskiem gwarantowanym przez cały okres
    oszczędzania.

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 77. Data: 2009-05-21 22:44:37
    Od: Michał <r...@x...cy>

    MarekZ pisze:
    > A siła nabywcza tych 2000 zł za 40 lat to będzie mniej więcej tyle
    > co.... ;-)

    Skoryguj o inflację. Celowo ją pominąłem dla uproszczenia obliczeń, bo
    zysk z inwestycji przyjąłem niski a składki nie rewaloryzowałem.

    > Ale co do OFE mamy opinie podobne. Tylko nie ma co demagogii używać.

    Przecież powiększając o inflację zarówno miesięczne oszczędności jak i
    zysk z inwestycji wynik uzyskamy podobny. Założymy wysoką inflację to i
    emerytura będzie analogicznie wyższa.

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 78. Data: 2009-05-21 22:48:14
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-21, Michał <r...@x...cy> wrote:

    [...]

    > Jednak specjalnie dla Ciebie zrobię drugie wyliczenie opierając się
    > tylko na składce emerytalnej. Obecnie minimum wynosi 373,96zł
    > miesięcznie.

    1276 x 19.53% = 249,20.

    [...]

    > okres: 40 lat
    > stopa zwrotu: 5%

    Przypomnij jaki ostatnio GUS podał wskaźnik inflacji?

    > miesięcznie odkładamy 373
    > Kapitał po 40 latach wynosi ok. 500 tys. złotych.
    > wyszło mi nawet ponad 550tys, ale zaokrąglę w dół

    Fajnie. A miał być milion.

    [...]

    > To najlepiej obrazuje co myślę o OFE.

    Do OFE trafia 7,3%, czyli 93,15 miesięcznie z tej najniższej
    pensji. Ja rozumiem, że OFE złe itp. itp. ale Ty po prostu
    uprawiasz demagogię, opierając się na fałszywych uproszczeniach
    (a nie uwzględnianie inflacji, stała stopa zwrotu 5%, chociaż
    2 lata temu tak wysoko oprocentowanie rachunki były
    _niespotykane_)

    Pokaż mi kurde proszę _stałą_ i _stabilną_ inwestycję 6%
    _powyżej_ inflacji i netto (po odliczeniu podatków). Inaczej
    Twoje "uproszczone" wyliczenia nie będą nic warte.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 79. Data: 2009-05-21 22:50:03
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Wojciech Bancer pisze:
    > Przeczytałem. I co to zmienia? Ty ewidentnie nie wiesz z czego składa
    > się ZUS (37% Twojej pensji, z której tylko ~19% idzie na emeryturę),
    > a chcesz jeszcze do tego NFZ mieszać?

    Czy Ty umiesz czytać ze zrozumieniem?

    Wątek w połowie dotyczył już ubezpieczeń zdrowotnych więc o nich też się
    zacząłem wypowiadać. Jednak specjalnie dla Ciebie w podgałęzi powróciłem
    wyłącznie do ubezpieczenia emerytalnego, więc w czym problem?

    > Tymczasem ta część z pensji minimalnej którą finansujesz bezpośrednio
    > w przypadku pensji minimalnej wynosi ok. 14 zł.

    215,35zł/m

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 80. Data: 2009-05-21 22:50:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-21, Michał <r...@x...cy> wrote:

    [...]

    > Lubię liczyć, każdy ma swoje małe ułomności :), więc jednak policzyłem.
    >
    > Milion ze składek emerytalnych (373zł/m) da się wycisnąć inwestując je
    > na niewiele ponad 7 procent rocznie.

    :-))))
    Jasne. Czemu nie. Załóżmy wzrost o 100% rocznie, to nam się
    humor poprawi, jacy to będziemy zajebiście bogaci za 40 lat. :-)
    A te 373 zł to nie wiem skąd wziąłeś, ale nie z pensji minimalnej.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl