  • 1. Data: 2010-01-21 21:24:15
    Temat: szacunkowo - splacac kredyt w pln czy bezposrednio w walucie
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    szykuje sie do wziecia kredytu w walucie i bede mial mozliwosci:
    1. wplacac pln na konto i bank po cenie sprzedazy przelicza sobie na
    walute kredytu i bierze rate
    2. wplacam/przynosze walute kupiona w kantorze/whatever, wiec rate
    splacam bezposrednio w walucie zaciagnietego kredytu.

    pytanie, oczywiscie szacunkowe, ale moze to byc zacunek jednoznaczny:
    czy spread bankow jest wyraznie wyzszy niz np. kantorow?

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 2. Data: 2010-01-21 21:59:22
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > szykuje sie do wziecia kredytu w walucie i bede mial mozliwosci:

    Rozwaz dobrze ta decyzje, bo za 5 lat jak Polska zostanie bankrutem i kurs
    eur czy chf poleci powyzej 5 zl, to mozesz tego baardzo zalowac.

    > 1. wplacac pln na konto i bank po cenie sprzedazy przelicza sobie na
    > walute kredytu i bierze rate

    Kredyt masz uruchomiony po kursie kupna, a splacasz po kursie sprzedazy.
    Wszystko zalezy jaki masz kantor i w jakiej walucie splacasz. IMHO,
    zazwyczaj bardziej oplaca sie gotówka, zwlaszcza jesli kupisz ja przez
    serwisy internetowe a nie w kantorze. Upewnij sie tez w swoim banku, jaka ma
    obsluge walutowa, bo niektóre wynalazki przyjmuja np. tylko 100 ojro, a
    reszte zawsze dostaniesz w pln. Czyli tak czy siak Cie wydymaja na kursie
    ;-)

    --
    AS

  • 3. Data: 2010-01-21 22:07:26
    Od: dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl>

    Adam Sito pisze:

> [...]
    > obsluge walutowa, bo niektóre wynalazki przyjmuja np. tylko 100 ojro, a
    > reszte zawsze dostaniesz w pln. Czyli tak czy siak Cie wydymaja na kursie

    Nie jest tak, żle.
    Citi, Alior i DB dają dobre kursy. Najlepiej wychodzi w DB z ym ze
    promocyjny zwrot jest po ok. m-cu. Kurs wychodzi tam blisko średniego NBP.
    Np. dzisiajeszy średni NBP to 2,7626 a w DB kupowałem po 2,8620, do
    zwrotu będzie 4% z tego czyli wyszło po 2,7475, z tym że na zwrot chwile
    poczekam.
    W Citi przelewy gratis, w Aliorze po 5 zł, w DB jeden gratis.
    Sprawdzić należy ew. banki pośredniczące.
    Kantory też ok ale właśnie z niskimi nominałami są problemy. Przelewm
    wygodniej bo co do grosza/centa.

  • 4. Data: 2010-01-21 22:08:05
    Od: dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl>

    Adam Sito pisze:

> [...]
    > obsluge walutowa, bo niektóre wynalazki przyjmuja np. tylko 100 ojro, a
    > reszte zawsze dostaniesz w pln. Czyli tak czy siak Cie wydymaja na kursie

    Nie jest tak, żle.
    Citi, Alior i DB dają dobre kursy na CHF. Najlepiej wychodzi w DB z ym

  • 5. Data: 2010-01-21 22:12:33
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Thu, 21 Jan 2010 22:59:22 +0100, "Adam Sito"
    <a...@p...onet.pl> wrote:

    >Rozwaz dobrze ta decyzje, bo za 5 lat jak Polska zostanie bankrutem i kurs
    >eur czy chf poleci powyzej 5 zl, to mozesz tego baardzo zalowac.

    chyba ze zostawiasz sobie mozliwosc przewalutowania kredytu.
    poza tym teraz jest trynd dawania w euro jako walucie, ktora podobno
    za kilka lat (2015) ma byc nasza waluta...

    >Kredyt masz uruchomiony po kursie kupna, a splacasz po kursie sprzedazy.

    owszem - inaczej nie znam. splacasz po kursie sprzedazy albo
    wplacasz/przynosisz walute (ktora i tak gdzies z jakims spreadem
    musiales kupic).

    >Wszystko zalezy jaki masz kantor i w jakiej walucie splacasz.

    nie wiem jeszcze, ale ktoras z typowych: euro lub chf.
    usd sie troche bojke, chcoiaz sa symptomy ze bedzie sie dalej oslabiac
    (druk pustego pieniadza itp).

    >IMHO,
    >zazwyczaj bardziej oplaca sie gotówka, zwlaszcza jesli kupisz ja przez
> [...]

    w zaleznosci od tego co wybrales, zakladaja ci albo konto walutowe,
    albo zlotowe i okreslonego dnia z niego maja pobrac rate.
    konto jest twoje, tyle ze dajesz upowanienie do pobierania z niego
    raty i musisz zapewnic na nim srodki.
    rownie dobrze mozesz tam wplacic przelewem ta walute.
    + oczywiscie chce miec zabezpieczenie, ze awaryjnie moge sobie zmienic
    metoda wplacania (czy pln czy waluta obca), to tak na wyopadek gdyby
    bank zaczal szalec ze spreadem - opcja troche platna (rownie zw
    reoznych bankach), ale jako wyjscie awaryjne musi byc gdyby prezesowi
    odwalilo i bank wprowadzic spread 50% :)

    > bo niektóre wynalazki przyjmuja np. tylko 100 ojro, a
    >reszte zawsze dostaniesz w pln. Czyli tak czy siak Cie wydymaja na kursie

    wiec jak wplace 100 ojro na swoj rachunek walutowy, to okreslonego
    dnia wezma rate np. 89, a 11 zostanie na nastepna rate.
    nie wplacam raty, tylko wplacam kase na swoje konto a oni z niego maja
    pobrac.

    zaciekawiles mnie fargmentem:
    "zwlaszcza jesli kupisz ja przez serwisy internetowe a nie w
    kantorze."
    mozesz to rozszerzyc albo odeslac od jakiegos zrodla?

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 6. Data: 2010-01-21 22:18:04
    Od: dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl>

    Cyb pisze:
    [...]
> [...]
    > kantorze."
    > mozesz to rozszerzyc albo odeslac od jakiegos zrodla?

    Może chodzić np. o walutomat.pl (pomysł w porządku ale nieco
    niebezpiecznie jak dla mnie)

  • 7. Data: 2010-01-21 22:22:25
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Thu, 21 Jan 2010 23:18:04 +0100, dwr
    <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl> wrote:

    >Może chodzić np. o walutomat.pl (pomysł w porządku ale nieco
    >niebezpiecznie jak dla mnie)

    now wlasnie chcialbym sie dowiedziec, bo musze od razu rozwazyc co
    wole.
    o ile na co dzien korzystam z obortu pln i wiem co gdzie, o tyle
    waluty to dla mnie czarna magia.
    wiec bede msuial szukac, gdzie ew. moge kupic walute, po ile, a
    pozniej jak to w miare bezproblemowo wplacic na konto, z ktorego
    bedzie brana rata.

    ale preferuje rozwiazania raczej pewne i sprawdzone, bo szkoda stracic
    100% raty bawiac sie w probe zaoszczedzenia 1% raty

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 8. Data: 2010-01-21 22:29:55
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > chyba ze zostawiasz sobie mozliwosc przewalutowania kredytu.
    > poza tym teraz jest trynd dawania w euro jako walucie, ktora podobno
    > za kilka lat (2015) ma byc nasza waluta...

    A dasz gwarancję że jak Grecja (a później Hiszpania i Irlandia) wyjdzie ze
    strefy euro to będzie jeszcze co przyjmować? Po drugie oficjalnie rząd już
    podaje że nie 2015 tylko 2019, czyli... wieczne nigdy.
    Po drugie co Ci da przewalutowanie kredytu na górce jak już to euro będzie
    po 6 zł ? Przewalutowanie ma sens, jeśli teraz weźmiesz w złotówkach a potem
    na górce przewalutujesz na euro/chf.

    > nie wiem jeszcze, ale ktoras z typowych: euro lub chf.
    > usd sie troche bojke, chcoiaz sa symptomy ze bedzie sie dalej oslabiac
    > (druk pustego pieniadza itp).

    Skoro tak myślisz, to wkrótce dolar po 4 zł. Nie twierdzę że dolar to nie
    papier toaletowy, ale czym jest wówczas euro? Pamiętaj też o jednym... $ to
    nie tylko $, ale także kilka związanych z nim na sztywno walut narodowych
    krajów czasem większych (Chiny), czasem mniejszych (Holandia, kilka innych).

    https://www.walutomat.pl/
    http://kupfranki.pl/

    --
    AS

  • 9. Data: 2010-01-21 22:51:23
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Thu, 21 Jan 2010 23:29:55 +0100, "Adam Sito"
    <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >po 6 zł ? Przewalutowanie ma sens, jeśli teraz weźmiesz w złotówkach a potem

    wiem - ale niestey w tej czy innej formie musze poniesc ryzyko - a co
    jesli w przypadku kryzysu TRPP podniesie stope WIBOR3M z 4,xx%na
    44,xx%?
    jak uczy historia, jest to mozliwe.
    rownie mozliwe jest to, ze przy zmainie waluty z pln na euro kurs
    bedzie taki, ze klekajcie narody (pare denominacji chyba nas czegos
    nauczyly?
    a doswiadzcenia inych krajow wprowadzajacyh euro tez nas czegos
    nauczyly?

    wiec jak widzisz kazdy kij ma dwa konce (niekotre nawet 3) i jak sie
    nie obrocisz, tak d*e masz z tylu.

    kwestia rozwazan co nam bardziej grozi - walet przy zmianie waluty
    narodowej z pln na euro, czy tez kryzys ze ja cie krece i potezne
    oslabienie zlotowki (jak na razie u nas nawet kryzys sie nie udal :)

    nota bene ostatnia taka gorka to tworzyla sie od sieprnia/wrzesnia
    2008 do marca/kwietnia 2009,

> [...]
    >krajów czasem większych (Chiny), czasem mniejszych (Holandia, kilka innych).

    wlasnie dlatego nie ejstem tego taki pewny i nie chce probowac grac
    kredytem na oslabienie/wzmocenieni dolara - za duzo powodow
    politycznych, ktore moga ostro zaklocic ruch dolara...
    i stad moja defcyzja ze albo chf albo euro.

    >https://www.walutomat.pl/

    cenie sobie odwaznych ludzi

    >http://kupfranki.pl/
    a temu musze sie przyjrzec dokaldniej, bo teraz juz pozno :(

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 10. Data: 2010-01-21 23:19:47
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > rownie mozliwe jest to, ze przy zmainie waluty z pln na euro kurs
    > bedzie taki, ze klekajcie narody (pare denominacji chyba nas czegos
    > nauczyly?

    Nikt nas nie wpuści do eurozony dopóki kurs nie spadnie poniżej 3,6 zł.
    Inaczej zarżnęlibyśmy gospodarkę niemiecką, a na to oni nie pozwolą. Póki
    co, prędzej zobaczymy jednak 6 zł niż te 3,60 dlatego strefa euro to
    mrzonki, którymi nie warto sobie d...y zawaracać.

    > a doswiadzcenia inych krajow wprowadzajacyh euro tez nas czegos
    > nauczyly?

    Nie. Litwini na wiosnę masowo wykupywali wszystkie towary z biedronek w
    Suwałkach bo było tak tanio. Weszli sobie razem z Estonią i Łotwą do ERM2 i
    co? I PKB - 17 %. Słowacja wprowadziła euro i PKB - 6%. Polska ma rynkowy
    kurs walutowy i co? I jakoś na plusie, ale banda ryżego i inne balcerony w
    zaparte idą że euro dobre i nie ma nic lepszego na świecie niż euro. No cóż,
    rynek pokazuje że niekoniecznie...
    Ciekawostka, celowo pomijana podczas dyskusji na temat euro w Polsce -
    dlaczego dwa kraje będące niby w strefie euro - Francja i Holandia na
    wybranych terytoriach zamorskich utrzymują waluty pochodne od swoich starych
    walut? Zadałem to pytanie NBP-owi, rok już myślą i nadal nie dostałem
    odpowiedzi ;-)

    > kwestia rozwazan co nam bardziej grozi - walet przy zmianie waluty
    > narodowej z pln na euro, czy tez kryzys ze ja cie krece i potezne
    > oslabienie zlotowki (jak na razie u nas nawet kryzys sie nie udal :)

    Nic nam na razie nie grozi bo przez najbliższe 10 lat nigdzie nie wejdziemy
    z powodu kłopotów z deficytem i związanym z nim niskim kursem PLN. A co
    będzie po 2020, to tego nawet Kondratiew nie przewidział ;-) Tzn.
    przewidział, ale dla 99,99 % społeczeństwa to science fiction.

    > nota bene ostatnia taka gorka to tworzyla sie od sieprnia/wrzesnia
    > 2008 do marca/kwietnia 2009,

    Ale teraz wytworzył się dołek na poziomie ca. 4 zł, czyli o 80 gr wyżej niż
    poprzedni na poziomie 3,20. Czyli następna górka już na poziomie 5,80, a co
    to znaczy dla osób zadłużonych w euro?

> [...]
    > politycznych, ktore moga ostro zaklocic ruch dolara...
    > i stad moja defcyzja ze albo chf albo euro.

    OK, ale wytłumacz mi tylko dlaczego nie chcesz kredytem spekulować na
    dolarze, ale na euro już tak?
    Powodów politycznych powodujących gigantyczne skoki kursowe to więcej jest
    właśnie w przypadku euro...
    Zrobisz oczywiście co uważasz za stosowne, w końcu to Twoje pieniądze, ale
    moim zdaniem w tej fazie cyklu koniunkturalnego tylko kredyt w PLN, a
    ewentualnie za 6-7 lat przy kursie CHF/PLN ok. 5,50 można się pokusić o
    przewalutowanie na franka lub dolara. Euro bym nie tykał, bo to wybuchowa
    waluta:
    http://www.youtube.com/watch?v=MY3482og_jE

    ;-)
    --