  • 1. Data: 2006-01-13 15:30:30
    Temat: transakcja skradzioną kartą - kto poniesie tą stratę?
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Załóżmy taką sytuację: gubię kartę Visa Allekarta (z chipem EMV), tam
    gdzie są PINpady zawsze autoryzowaną PINem, wydaną przez Bank Zachodni
    WBK. Utratę karty dostrzegam dopiero po jakimś czasie i wtedy
    natychmiast zastrzegam kartę. Po utracie karty przeze mnie a przed jest
    zastrzeżeniem ktoś dokonuje nią jednej transakcji na sumę 100 PLN w
    sklepie Leader Price obsługiwanym przez Polcard, gdzie nie ma PINpada, a
    kasjerka nie patrzy na podpis. Karta się nigdy nie odnalazła a sprawca
    pozostał nieznany. Ja składam reklamację tej transakcji.

    Pytanie: kto poniesie tą stratę 100 PLN?

    1) ja
    2) Bank Zachodni WBK jako wystawca karty
    3) VISA International
    4) Polcard jako acquirer
    5) Leader Price jako merchant
    6) kasjerka

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Why software shouldn't be covered by patents
    http://bladeenc.mp3.no/articles/software_patents.htm

  • 2. Data: 2006-01-13 16:03:51
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Miernik wrote:
    > Pytanie: kto poniesie tą stratę 100 PLN?
    >
    > 1) ja

    Jeśli podpis jest przynajmniej podobny.

    > 5) Leader Price jako merchant

    Jeśli podpis się nie zgadza.

    > 6) kasjerka

    Może pośrednio, w zależności od tego czy ma podpisaną dodatkową umowę z
    pracodawcą w tym zakresie.

    --
    Dawid

  • 3. Data: 2006-01-13 16:11:32
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Dawid Kulbicki <d...@w...kulbi.prv.pl> wrote:

    > Jeśli podpis jest przynajmniej podobny.

    > Jeśli podpis się nie zgadza.

    Ale przecież karta jest utracona i nie da się porównać podpisu ze slipa z
    podpisem z karty bo karty już nie ma! Podpis na karcie nie był składany
    w obecności pracownika banku ani też nie musiał się zgadzać z żadnym
    wzorem w banku więc mógł być dowolny. Nikt już nigdy nie sprawdzi jaki
    miałem podpis na karcie.

  • 4. Data: 2006-01-13 16:23:42
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Miernik wrote:
> [...]
    > zgadzać z żadnym wzorem w banku więc mógł być dowolny. Nikt już nigdy
    > nie sprawdzi jaki miałem podpis na karcie.

    Nie mam Allekarty, ale jakąś umowę podpisałeś? Zobacz:

    "Zasady wydawania i uywania Kart platniczych BZ WBK S.A. dla ludności

    7. Karta wysylana drogą pocztową oraz karta udostpniana w Oddziale - jest
    nieaktywna. W celu aktywacji Karty

    należy dokonać pierwszej transakcji z użyciem numeru PIN.

    8. *Zlożone pod Umową podpisy Posiadacza i Uyżtkownika stanowią wzory
    podpisów*, którymi zobowizani są oni
    poslugiwa się przy dokonywaniu operacji przy pomocy Karty, po uprzednim
    umieszczeniu podpisu (zgodnego ze wzorem zlożonym pod Umow) na Karcie, przez
    osob uprawnioną do używania Karty"

    --
    Dawid

  • 5. Data: 2006-01-13 16:29:16
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Trochę źle się skopiowało (z PDFa). Zapomniałem dodać że to jest Par. 8.

    --
    Dawid

  • 6. Data: 2006-01-13 17:05:46
    Od: Miernik <m...@f...org>

> [...]
    > operacji przy pomocy Karty, po uprzednim umieszczeniu podpisu
    > (zgodnego ze wzorem zlożonym pod Umow) na Karcie, przez osob

    Czyli jedynym sposobem aby mieć bezpieczną kartę, jest złamanie tego
    punktu umowy i podpisanie karty zupełnie innym podpisem niż na umowie.
    Wtedy w przypadku utraty karty złodziej lub nieuczciwy znalazca podpisze
    się w sklepie tak jak ja na karcie a nam reklamacje uznają bo podpis był
    inny niż na umowie.

    Bo jeśli podpiszemy się na karcie tak jak na umowie, to złodziej też się
    tak podpisze, kasjerka nie będąc grafologiem i mając na to parę sekund
    nie zauważy różnicy a nam nie uznają reklamacji bo podpis był "podobny".

    Czy nie wydaje jakiś bank kart z opcją zablokowania jakichkolwiek
    transakcji niepotwierdzonych PINem?

    Oczywiście nie chodzi mi o zablokowanie wszystkich transakcji w POS i
    pozostaiwnie tylko bankomatowych, bo jesnak prawie wszystkie POSy mają
    już PINpady i chcę tam kupować. Tych parę niedobitków gdzie nie ma
    PINpada bym sobie odpuścił. A czy Europay przypadkiem nie nakazał by
    wszystkie transakcje Maestro były potwierdzane PINem? To dlaczego w tych
    paru miejscach gdzie nie ma PINpada można płacić Maestro?

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Protect Europe from a legal disaster. Petition against software patents
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en

  • 7. Data: 2006-01-13 17:24:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Miernik <m...@f...org> writes:

    > Pytanie: kto poniesie tą stratę 100 PLN?
    >
    > 1) ja
    > 2) Bank Zachodni WBK jako wystawca karty
> [...]

    Po pierwsze, mozesz zalozyc ze straty nie poniesie VISA. To generalnie
    dotyczy wszelkich sytuacji :-)

    Zgodnie z ustawa, strate moze poniesc wlasciciel karty.
    Jednakze zgodnie z zasadami VISA, teoretycznie strate powinien poniesc
    ten, dzieki komu nastapil fraud z uzyciem paska, w tym przypadku
    zapewne acquirer (lub sprzedawca).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2006-01-13 17:24:41
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Miernik wrote:
> [...]
    > Wtedy w przypadku utraty karty złodziej lub nieuczciwy znalazca
    > podpisze się w sklepie tak jak ja na karcie a nam reklamacje uznają

    Bardzo ciekawy wniosek, tyle że wtedy odpowie akceptant/kasjer.

    Z tego wynika, że regulamin jest lekko niedopracowany, ale są tam i inne
    kwiatki np. Par. 26 pkt 9 mówiący o terminach reklamacji. Nadaje się
    wzorcowo so UOKiK.

    --
    Dawid

  • 9. Data: 2006-01-13 17:53:51
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:
> [...]
    > Jednakze zgodnie z zasadami VISA, teoretycznie strate powinien poniesc
    > ten, dzieki komu nastapil fraud z uzyciem paska, w tym przypadku

    Rzeczywiście zasada "liability shift" może być zastosowana w tym przypadku,
    ale jest to niezależne od posiadacza karty. Zasada ta wynika z umów pomiędzy
    wydawcami, systemami kart i agentami rozliczeniowymi. Jedna uwaga: akceptant
    (sprzedawca) w takim przypadku *nie odpowiada*. Nie jest uczestnikiem w/w
    umowy. W przypadku zastosowania zasady liability shift zazwyczaj odpowiada
    agent rozliczeniowy lub rzadziej wydawca. O ile się nie mylę dotyczy to kart
    wydanych lub wznowionych po 31 grudnia 2004. Więcej na ten temat tu:
    http://www.kartyonline.pl/arty.php?id=145

    --
    Dawid

  • 10. Data: 2006-01-13 18:23:30
    Od: Miernik <m...@f...org>

> [...]
    > przypadku, ale jest to niezależne od posiadacza karty. Zasada ta
    > wynika z umów pomiędzy wydawcami, systemami kart i agentami

    To znaczy bank może ale nie musi obciążyć tym kosztem właściciela POSa?
    Tzn na przykład gdyby bank miał umowę taką że odpowiada za wszystkie
    transakcje dokonanae przez posiadacza karty, także przed zastrzeżeniem,
    to by klientowi zwrócił, a obciążył acquirera który nie pokwapił się
    zamontować czytnik chipowy?

    Ale, ale, czy na pewno w tym wypadku 'liability-shift' obowiązuje, bo
    ZTCW to dotyczy on wdrożenia EMV, a to choć prawie zawsze, to
    teoretycznie niekoniecznie wiąże się z zamontowaniem PINpada (podobno
    teoretycznie jest możliwa transakcja EMV autoryzowana podpisem). Więc
    acquirer mógłby się wypiąć i powiedzieć żegdyby był czytnik EMV to by
    nic nie zmieniło bo problem tkwił w braku PINpada a w co do samego braku
    PINpada 'liability-shift' nie ma?

    A wracając do woli banku, to bank mógłby wysłać klienta na drzewko, i
    powiedzieć że on za transakcje < 150 EUR nie odpowiada, choć zrzucenie
    straty na acquirera nic by go finansowo nie kosztowało oprócz kłopotu z
    wysłaniem reklamacji i żądania zwrtou straty 'upstream'?

    A jak to się przedstawia praktycznie: czy banki (wystawcy kart chipowych
    EMV) raczej wysyłają klienta na drzewko, czy też żądają zwrotu od
    acquirera i zwracają klientowi nawet jak nie muszą? A może żądają i
    dostają zwrot od acquirera ale posiadaczowi karty wcale nie zwracają
    tylko zatrzymują kaskę dla siebie?

    > Jedna uwaga: akceptant (sprzedawca) w takim przypadku *nie odpowiada*.

    A jeżeli on jest właścicielem urządzenia EPOS (może mieć to miejsce w
    tym przypadku gdyż jest to EPOS wbudowany w kasę fiskalną), więc nie
    jest on dzierżawiony od acquirera jak to prawie zawsze ma miesjce?

    > O ile się nie mylę dotyczy to kart wydanych lub wznowionych po 31
    > grudnia 2004.

    Wszystkie Allekarty są wydane po tym terminie.

    Save Europe from Software Patents
    http://www.gnu.org/philosophy/savingeurope.html