  • 21. Data: 2008-02-24 12:38:23
    Temat: Re: w Polsce środkiem płatniczym jest EUR?
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "kashmiri" <k...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:fpqjad$cgr$1@news.interia.pl...

    > Wg nich, 21 GBP = 120 PLN.
    >
    > Czy tak samo przeliczają też ceny biletów? Toż to w funtach wychodzi o 1/5
    > taniej!

    Teraz już tak chyba nie jest, ale jak kupowałem bilety LOT'u zawsze
    wybierałem opcję płatności w USD. Wychodziło do 25% taniej, także na loty
    krajowe, niż w przypadku wyboru płatności w PLN!!!

    Tak było jeszcze 3 miesiące temu, ostatnio jednak jak tak kupowałem to
    różnica wynosiła tylko około 4% (ciagle na korzyść USD). Zalezy to też
    zapewne od trasy, największe zyski mi wychodziły chyba na WAW-RZE i WAW-KRK.

    W Wizz i w Sky także w Ryan także oplaca się płacić za bilet w EUR -
    wychodzi zawsze taniej. Choć nie są to tak spektakularne różnice jak były w
    LOT. Ani jak u radekp. :-)

    Natomiast o dziwo trasy pozaeuropejskie czy to w Swiss czy to w Air France
    czy to w LOT zawsze mi wychodziły najtaniej przy płatności w PLN.

    marekz

  • 22. Data: 2008-02-24 14:03:16
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Natomiast o dziwo trasy pozaeuropejskie czy to w Swiss czy to w Air France
    > czy to w LOT zawsze mi wychodziły najtaniej przy płatności w PLN.

    A ja mam pytanie jak to jest. Rozumiem, ze w sytuacji "platnosc wyrazona w
    EUR/USD" a sciagana w PLN po kursie firmy (tu lini lotniczej) jest ok, i
    moga sobie wymyslic kurs jaki chca. Natomiast jesli podane jest "platnosc w
    EUR/USD" to rozumiem, ze obciazenia dokonuja w EUR/USD a przeliczeniem
    zajmuje sie bank?
    Bo jesli linia pisze "platnosc w EUR" a potem sobie sama przelicza na
    zlotowki i tak tez obciaza karte, to cos mi tu nie gra.

    pozdr

  • 23. Data: 2008-02-24 14:18:30
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "Z" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Bo jesli linia pisze "platnosc w EUR" a potem sobie sama przelicza na
    > zlotowki i tak tez obciaza karte, to cos mi tu nie gra.

    Zazwyczaj masz opcje zmiany waluty platnosci na stronie linii, jednak kursy
    sa wbitnie niekorzystne. Najwiekszy przekreciarz w tym wzgledzie to chyba
    Ryan.

    W wiekszosci linii jest to tak ustawione, ze oplacasz domyslnie w walucie
    kraju wylotu. Czasami daje sie to obejsc czasami nie (przynajmniej mnie sie
    nie zawsze udawalo). Czasem wystarczy zadeklarowac inna narodowosc.

    W przypadku kiedy z jakichs wzgledow nie da sie tego obejsc, lepiej rozbic
    sobie trase "w ta i z powrotem" na dwie czesci i wylot oplacac w PLN zas
    powrot w Euro (jesli wracamy z kraju, gdzie mamy Euro).

    Linie obciazaja roznie, np. Norwegian obciaza zawsze w NOK. Wizz, Sky, Ryan
    obciazaja w walucie platnosci, ale cena "bazowa" jest chyba zawsze wyliczana
    w EUR i potem po wybitnie niekorzystnym kursie jest to przeliczane. Tak wiec
    jesli tylko sie da, warto sie obciazyc w EUR o ile ma sie karte typu
    non-Citi, a najlepiej karte podpieta pod rachunek w EUR.

    Drogie linie (AF, LOT, Swiss, KLM) obciazaja zawsze w tej walucie, ktora
    zadeklarowales jako walute platnosci.

    marekz

  • 24. Data: 2008-02-24 14:46:01
    Od: "Z" <a...@o...pl>

> [...]
    >
    > Drogie linie (AF, LOT, Swiss, KLM) obciazaja zawsze w tej walucie, ktora

    Czyli najlepiej jest byc Niemcem z adresem korespondencyjnym w Polsce ;)
    Zastanawia mnie legalnosc takiej praktyki - skoro zgadzam sie na oferte na
    100E, to tyle powinni mnie obciazyc, bo szczytem kpiny jest numer typu: cena
    w EUR-obciazenie w PLN-karta i konto w EUR.
    Chodzi mi o to, ze albo podaja cene w EUR i na tyle tez EUR obciazaja, a
    jesli obciazaja w PLN to niech ceny tez beda w PLN. Swoja droga ciekawe
    jakby zareagowali na reklamacji w sytuacji jak podalem wyzej - wtedy to
    widac jak na dloni, rachunek na 100E a obciazenie np na 105E.

    pozdr

  • 25. Data: 2008-02-24 15:17:23
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    > Czyli najlepiej jest byc Niemcem z adresem korespondencyjnym w Polsce ;)

    To nic nie zmieni, jesli walute obciazenia determinuje kraj wylotu. Jak
    kolejnosc lotow jest Niemcy--->PL--->Niemcy, to cala trasa moze byc
    obciazona w EUR.

    > Zastanawia mnie legalnosc takiej praktyki - skoro zgadzam sie na oferte na
    > 100E, to tyle powinni mnie obciazyc, bo szczytem kpiny jest numer typu:
    > cena w EUR-obciazenie w PLN-karta i konto w EUR.

    Sprobuj sobie porezerwowac, to sam zobaczysz jak to wyglada. Ogolnie trzeba
    unikac takich sytuacji jak opisales, ale poza Ryan one chyba nie wystepuja,
    a przynajmniej nie nagminnie. Ryan przegina, bo chyba po BIN karty
    rozpoznaje, z którego jest kraju i po wlasnym kursie sobie samowolnie
    przelicza obciazenie, przynajmniej tak to chyba wygladalo jak ostatni raz
    tam placilem polska karta.

    Zasada generalna jak mi sie wydaje jest taka, ze w miare mozliwosci w
    przypadku tanich linii obciazamy sie w EUR, a przy lotach na dalszych
    trasach warto sprawdzic jakie ceny wychodza w roznych walutach.

> [...]
    > jakby zareagowali na reklamacji w sytuacji jak podalem wyzej - wtedy to
    > widac jak na dloni, rachunek na 100E a obciazenie np na 105E.

    Nie wiem, ale obawiam sie, ze przewidzieli to i potrafili sie przed tym
    zabezpieczyc.

    marekz

  • 26. Data: 2008-02-24 15:20:18
    Od: "Filip Lach" <f...@g...pl>

    koment <p...@o...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "krzysztofsf" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...
> [...]
    W zeszłym roku w "sklepie z pamiątkami" ;-) na stadionie Barcy w Hiszpanie
    pytano mnie, czy obciążyć kartę w EUR, czy w PLN. Podano obie kwoty... i przy
    płatności w PLN kurs byłby bardzo niekorzystny, więc wybrałem EUR.
    Karta to była chyba VISA BPH
    Filip

  • 27. Data: 2008-02-24 15:23:33
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "Filip Lach" <f...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przy
    > płatności w PLN kurs byłby bardzo niekorzystny, więc wybrałem EUR.

    Jak bywasz czesto w BCN, to wyrob sobie jakas ichniejsza karte. Wybor bankow
    masz tam olbrzymi. :-)

    marekz