  • 21. Data: 2024-05-22 16:29:39
    Temat: Re: wojna wojno a kredyt trzeba spłacać
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 May 2024 10:02:19 +0200, Michał Jankowski wrote:

    > Nie do końca chyba rozumiesz, że może być różnie.
    >
    > Generalnie jest tak, że w Polsce osoba biorąca kredyt zabezpieczony
    > hipoteką odpowiada za dług całym swoim majątkiem, ale np. w USA - tylko
    > rzeczoną nieruchomością.
    >
    > Przykładowo - kredyt za milion na dom wart milion, po 10 latach do
    > spłacenia 800 tys a dom wart 700 tys.
    >
    > W Polsce - sprzedajesz dom i musisz 100 tys. dopłacić z innych źródeł.
    >
    > W USA - oddajesz bankowi dom i to bank jest stratny na spadku wartości
    > nieruchomości.
    >
    > Aczkolwiek nie wiem, co by było, gdyby ten spadek wartości był skutkiem
> [...]

    Taa, w Polsce to wiemy. Nie trzeba katastrofy, bank zaraz przysle
    pisemko "uprzejmie informujemy, ze na skutek spadku cen nieruchomości/
    wzrostu kursu franka, pana dom/mieszkanie nie stanowi już
    wystarczającego zabezpieczenia kredytu.
    Uprzejmie prosimy o wpłacenie brakującej kwoty, aby kredyt nie
    przekraczał wartości zabezpieczenia."

    Choc jak widać - banki elastyczne były, i wystarczyła im nieduża
    składka na dodatkowe ubezpieczenie :-)

    No ale co by było w USA jak dom przestał istniec ... ciekawe.

    J.

  • 22. Data: 2024-05-22 18:49:12
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 22.05.2024 o 16:29, J.F pisze:

    > No ale co by było w USA jak dom przestał istniec ... ciekawe.

    Zadowoliłby się dziurą w ziemi, bo straty pokryje kredytobiorca z Polski.

  • 23. Data: 2024-05-22 20:53:59
    Od: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl>

    On Tue, 21 May 2024, Robert Tomasik wrote:

    > W Polsce też możesz wziąć dom w leasing i będzie to działać tak, jak Ty
    > piszesz, ze jest w Ameryce. Co więcej możesz też jakąś inną umowę zawrzeć i
    > wojnę w niej opisać.

    Raczej "co mniej" - bo OP wątek zaczął od tego, że nie ma możliwości
    ubezpieczenie nieruchomości od działań wojennych.

    Więc zapewne również taką "umowę, co wojnę w niej opiszesz" możesz sobie w
    najlepszym wypadku zawrzeć sam z sobą (są sytuacje, gdy taka umowa będzie
    ważna - tylko co z tego).

  • 24. Data: 2024-05-23 10:11:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 May 2024 20:53:59 +0200, Dawid Andrzej Rutkowski wrote:

> [...]
    > najlepszym wypadku zawrzeć sam z sobą (są sytuacje, gdy taka umowa będzie

    No i bedzie sytuacja jak w Ameryce :-)

    Tylko ... działalność ubezpieczeniowa jest raczej regulowana, nie tak
    latwo założyć taką firmę.
    Ale pomysł bardzo ciekawy :-) I godny sprawdzenia - wszak wielu
    ubezpieczycieli ma w nazwie "Towarzystwo". Ja i żona?
    Ja i sąsiad?

    Obawiam się tylko, ze bank się zabezpieczył, i jak nie wpłynie
    odszkodowanie, to nadal będzie się domagał spłaty od kredytobiorcy.
    Aczkolwiek ... przy odpowiednim rozegraniu upadłości ... nie można się
    wymigać ?

    Tylko że dom, to akurat IMHO rzecz, którą warto mieć ubezpieczoną, i
    to dobrze.

    J.