  • 11. Data: 2009-08-18 18:28:01
    Temat: Re: wspólny rachunek osobisty małżonków z rozdzielnościąmajatkową
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    On 18 Sie, 19:50, k...@o...pl wrote:

    > nie jestem prawnikiem, ale zasiałeś we mnie wątpliwości.
    >
    > jestem ci za to wdzięczny, bo wiem, że sprawa wymaga przemyślenia.

    Sadze, ze powyzsze zapisy o wspolnym koncie nalezy nie umieszczac w
    inercyzie, a w drugim dokumencie notarialnym, dotyczacym wylacznie
    umowy dotyczacej wspolnego rachunku bankowego o konkretnym numerze, z
    podana nazwa regonem i nipem spolki itp.
    Wg mnie temat bardziej na grupe soc.prawo, a jeszcze bardziej na
    porade dobrego adwokata.

    Dodatkowo sadze osobiscie, ze kazde z was powinno miec osobne konto,
    na ktore bedzie ze wspolnego konta bedacego w zasadzie kontem spolki,
    zwiazanym z jej dzailalnoscia, przekazywac swoje dochody osobiste.

  • 12. Data: 2009-08-18 18:40:16
    Od: k...@o...pl

    > Dodatkowo sadze osobiscie, ze kazde z was powinno miec osobne konto,
    > na ktore bedzie ze wspolnego konta bedacego w zasadzie kontem spolki,
    > zwiazanym z jej dzailalnoscia, przekazywac swoje dochody osobiste.

    na razie (chętnie dam się przekonać kontrargumentacją) skłaniam sie
    ku poglądowi, że zapisow o kontach wspólnych nie umieszczać w tekście
    intercyzy, a wspólne konto "osobiste" zadeklarować po prostu na NIP2
    jako firmowe, a w tym samym banku założyć sobie dwa odrębne konta
    osobiste. Trzeba także podjąć jako wspólnicy spółki stosowną uchwałę
    o sposobie rozliczania dochodów i przekazywania ich na konto wspólne
    a z niego na dwa konta osobiste.

    > Sadze, ze powyzsze zapisy o wspolnym koncie nalezy nie umieszczac w
    > inercyzie,

    skłaniam się ku skorzystaniu z tej porady

    > a w drugim dokumencie notarialnym, dotyczacym wylacznie
    > umowy dotyczacej wspolnego rachunku bankowego
    > o konkretnym numerze z podana nazwa regonem i nipem spolki itp.

    nie rozumiem (pytam) jaka korzyść ma wynikać z zapisania takich ustaleń
    w akcie notarialnym (skoro nie ma to być intercyza, to ustawodawca nie
    nakazuje notarialnej formy oświadczeń, a uchwały spółek jawnych co do
    zasady można dokumentować formą pisemną, bez angażowania notariusza).

    do urzędowego zadeklarowania że rachunek nr taki a taki służy spółce
    jawnej posiadajacej konkretny NIP i Regon służą druki NIP2 oraz NIP-B

  • 13. Data: 2009-08-18 19:10:10
    Od: k...@o...pl

    > Na co powinni uważać? Jakich niespodzianek sie spodziewać?

    Inny z punktów intercyzy

    Dla uniknięcia ewentualnych przyszłych sporów o poszczególne składniki majątku,
    umówiliśmy się, że po zawarciu małżeństwa każdy wydatek do tysiąca złotych może,
    a każdy wydatek powyżej tysiąca złotych musi (pod rygorem uznania składnika
    majątku za wyłączną własność żony) być udokumentowany fakturą VAT lub innym
    imiennym dowodem księgowym albo opłacony przelewem z rachunku w banku lub
    spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo imienną kartą debetową lub
    imienną kartą kredytową, z zastrzeżeniem, że po dokonaniu płatności imienną
    kartą debetową lub kredytową, własność składnika majątkowego można wykazać na
    podstawie zgodności informacji z wyciągu bankowego i paragonu fiskalnego.

    pytanie:
    kupuję sobie coś w sklepie, np. drogi sprzęt fotograficzny, płacę kilkanaście
    tysięcy złotych kartą debetową (na podpis albo na PIN) zachowuję potwierdzenie
    zapłaty kartą w kasie hipermarketu, paragon z hipermarketu, wyciąg bankowy z
    konta osobistego (wyłącznie mojego) ale z pośpiechu nie biore faktury VAT

    potem np. do żony puka komornik, czy jestem w stanie udowodnić że ten sprzet
    fotograficzny naprawdę jest mój?

  • 14. Data: 2009-08-18 19:16:57
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 18 Sie, 21:10, k...@o...pl wrote:

    > potem np. do żony puka komornik, czy jestem w stanie udowodnić że ten sprzet
    > fotograficzny naprawdę jest mój?

    Faktura VAT nie jest dowodem wlasności tylko dowodem na dokonana
    czynnośc VAT. Ale na szczęście razem z aparatem otrzymujesz np.
    imienną kartę gwarancyjną, spiętą z paragonem czy pokwitowaniem, co p
    [ośednio dowodzi zawarcia umowy sprzedaży..;-)

  • 15. Data: 2009-08-18 19:22:21
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    k...@o...pl wrote:

    > co sądzicie o następującej probie rozwiązania problemu?
    > zapisać w intercyzie podział majątku a następnie dodać paragrafy:

    [...]

    Bla bla bla... Wspólnicy spółki osobowej (no chyba że komandytowa...) i
    tak odpowiadają solidarnie, więc jak popadniecie w długi to rozdzielność
    majątkowa nic nie pomoże. A jak w długi nie popadniecie, to nikogo nie
    będzie interesować gdzie każde z was przelewa sobie należną część zysku
    - to Wasze pieniądze i możecie nimi dysponować jak chcecie, możecie
    nawet całość prosto do Caritasa przelewać...

    Sposobem na wyłączenie odpowiedzialności jednego z Was jest rozdzielność
    majątkowa w połączeniu z jednoosobową działalnością gospodarczą,
    prowadzoną przez to drugie z Was. Albo od biedy rozdzielność majątkowa w
    połączeniu ze spółką komandytową, w której jedno z Was jest
    komandytariuszem, a drugie komplementariuszem - ale to znacznie droższe
    i bardziej upierdliwe rozwiązanie.
    A jak narobicie długów, to i tak w obu przypadkach sąd intercyzę może
    podważyć, jeśli stwierdzi że zawarliście ją celowo po to, by nie
    regulować zobowiązań. (I bardzo dobrze.)

    --
    MiCHA

  • 16. Data: 2009-08-18 19:28:15
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    On 18 Sie, 20:40, k...@o...pl wrote:

> [...]
    >
    > do urzędowego zadeklarowania że rachunek nr taki a taki służy spółce
    > jawnej posiadajacej konkretny NIP i Regon służą druki NIP2 oraz NIP-B

    Jesli zalatwicie to uchwala spolki i bedziecie ksiegowac w niej osobne
    wyplaty wynagrodzen czy dochodow, to juz chyba sprawa bedzie
    zalatwiona.

    I tak, szczerze mowiac, w razie jakis problemow wygrany jest ten, komu
    dostal sie lepszy prawnik.

    Co do pytania o aparat - sadze, ze dysponujac dowodem zakupu
    oplaconego imienna karta z osobistego konta czy limitu kredytowego,
    oraz np. karta gwarancyjna tego konkretnego egzemplarza, bylbys w
    stanie udowodnic zakup tego sprzetu, ale glowy za to nie dam.

  • 17. Data: 2009-08-18 19:40:13
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    On 18 Sie, 21:22, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

> [...]
    > podważyć, jeśli stwierdzi że zawarliście ją celowo po to, by nie
    > regulować zobowiązań. (I bardzo dobrze.)

    Pelna zgoda co do odpowiedzialnosci za sprawy firmowe. I tak kazdy
    wspolnik odpowiada swoim majatkiem osobistym.
    Jesli chodzi o majatek osobisty, to rowniez nawet w przypadku
    rozdzielnosci, wspolmalzonek moze wystapic z roszczeniami.
    Ostatnio pojawiaja sie takie sprawy zwiazane z konkubinatami, gdzie
    sad przyznaje jednej ze stron odszkodowanie za koszty poniesione w
    zwiazku.
    Sadze, ze moga byc analogie w zwiazkach z rozdzielnoscia.

  • 18. Data: 2009-08-18 19:42:20
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    k...@w...pl wrote:

    > Jesli zalatwicie to uchwala spolki i bedziecie ksiegowac w niej osobne
    > wyplaty wynagrodzen czy dochodow, to juz chyba sprawa bedzie
    > zalatwiona.

    Jaka uchwała? Wystarczy jednoosobowa dyspozycja - wspólnik określa co
    spółka ma zrobić z jego częścią zysku i już. Z uchwały co najwyżej może
    wynikać fakt, ze w ogóle jakieś pieniądze się wspólnikowi należą - ale
    dyspozycja co z nimi zrobić, to już sprawa samego wspólnika.

    --
    MiCHA