  • 21. Data: 2003-07-17 13:32:56
    Temat: Re: wyplata z bankomatu "nieuprawniona"
    Od: "Grzegorz Niedzwiecki" <n...@a...sggw.waw(wytnij-to).pl>

    > Mozna zapomniec - to przeciez ludzkie. A tobie nie zdarza sie
    zapomniec o
    > czyms czasem? "Pan nieomylny"? bez przesady.

    Pisałem przecież, że wsadziłem kiedyś kredytówke zamiast debetówki (ten
    sam PIN). IMHO dobrze, że te bankomaty tak mają, bo służą do kilku
    innych rzeczy niż tylko wypłata gotówki

  • 22. Data: 2003-07-17 13:35:31
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik Paweł - sklep.pko.pl napisał:

    > pin i

    > jakiś ślad sensu można w tym dostrzec - chodzi pewnie o to by użytkownik
    > miał komfort i nie musiał kilka razy stukać pinu - raz żeby zobaczyc saldo,
    > raz żeby wyciągnąć kwotę itd
    >
    > technicznie - ty sie upierasz przy kluczu tymczasowym - a ten bankomat
    > poprostu pewnie sobie zapamiętuje wprowadzony PIN jako kilka cyfr i poprostu
    > za klienta potwierdza nim kolejne operacje -

    ehm, tego.... jaki to był bank? i bankomat? żebym wszystkich znajomych
    zdążył ostrzec.

    PIN jest wklepywany w klawiaturę, która jest częścią tzw 'secure module'
    czy jak to tam się zwie i __nigdy__ goły PIN poza to urządzenie nie
    wychodzi. A ono nie ma możliwości zapamiętania PINu. Tak przynajmniej
    jest w porządnych bankomatach.

    Z tego wniosek że tamten bankomat był wyjątkowo badziewny. A odpowiedni
    paragraf na to już został podany.

    przy każdej generowany jest
    > nowy klucz, tyle że juz w oparciu o zapamiętany pin a nie wstukany po raz
    > kolejny
    > takie rozwiązanie jest wygodniejsze dla klientów - w każdym razie do czasu
    > gdy ktoś nie zapomni karty

    A bezpieczeństwo? a pies mu morde lizał!
    (c) by 'Sęk'

    Pozdrawiam

    Łukasz Stawicki

  • 23. Data: 2003-07-17 13:35:36
    Od: marek <f...@f...pl>

    Wygooglałem jeszcze ze strony ebanki coś takiego

    "Teoretycznie kod PIN jest znany tylko posiadaczowi karty. Banki
    udostępniają klientom kody w specjalnie zabezpieczonych kopertach i wg
    regulaminów nie biorą odpowiedzialności za transakcje wykonane z ich
    użyciem, nawet po zastrzeżeniu karty. Jeśli klient reklamuje transakcje
    wypłaty gotówki (potwierdzonej PIN-em), zdaje się tylko na dobrą wolę
    banku. Pomocna dla klienta może być próba udowadnienia bankowi, że w
    czasie wykonywanie transakcji nie znajdowaliśmy się w okolicach danego
    bankomatu."

    jest nagranie, że wypłaty nie dokonuje właściciel karty

    pzdr

  • 24. Data: 2003-07-17 14:10:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Paweł - sklep.pko.pl" <b...@u...pko.pl> writes:

    > on sobie może być trzymany w bankomacie nawet w postaci zakodowanej ale to i
    > tak brzydko z ich strony

    Moze w ogole PIN nie powinien przechodzic przez bankomat? :-)

    > logiczniejsza jest poprostu zasada że każda transakcja musi być potwierdzona
    > przez użytkownika - w tej sytuacji zamiast podpisu poprzez podanie PIN

    Taaak, jesli ktos nie podejrzal wszystkich cyfr za pierwszym razem, to
    za drugim sie moze uda.
    Sens podawania PINu w sytuacji, gdy karta nie opuscila bankomatu,
    jest zerowy, albo raczej ujemny.

    Szyfrowanie PINu w klawiaturze to sie chyba do (niektorych) terminali
    POS odnosi, a nie do bankomatow? Chodzilo o nieuczciwych sprzedawcow.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 25. Data: 2003-07-17 15:01:19
    Od: "tp" <t...@o...pl>

    > Sprawa oczywiscie jest zgoszona Policji maja nawet jakies nagrania z
    > bankomatu ale sami policjanci nie daja duzych szanas na odzyskanie kasy.

    > Czy macie jakies pomysly jak spróbowac odzyskac utracone pieniadze
    (2600z?).

    Jeśli na nagraniach widać, kto wypłacał, to na wypłatach jest godzina
    transakcji.
    Można wykazać, że właściciel nie posługiwał się kartą i próbować to
    podciągnąć pod kradzież karty. Ale mało prawdopodobne, by to coś dało.
    Kradzież nie była zgłoszona, a właściciel odpowiada za swoją kartę.
    Rzeczywiście dziadowski bankomat (?), że nie domagał się wyjęcia karty.

    tp
    http://republika.pl/twojepieniadze

  • 26. Data: 2003-07-17 15:37:09
    Temat: Re: wyplata z bankomatu
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    tp <t...@o...pl> napisał(a):

    > Rzeczywiście dziadowski bankomat (?), że nie domagał się wyjęcia karty.

    Dziadowski to jest ten bank - czyli Millenium, o czym pisałem już wiele
    razy :-)

    WSZYSTKIE BANKOMATY MILLE NAJPIERW ODDAJĄ KASĘ A POTEM KARTĘ. Nawet gdy karta
    nie została wydana przez Millenium.

    Nie ma znaczenia czy to lepiej czy gorzej dla klientów, znaczenie ma, że to
    jest niebezpieczne. We wcześniejszych dyskusjach o tym banku, którego liczni
    obrońcy na tym forum na razie przycichli, podnosiłem, że dwukrotnie miałem do
    czynienia z taką sytuacją. Mieszkam w Trójmieście, mam kartę Fortisa i często
    wypłacam w Millenium. Raz sam zostawiłem kartę (spieszyłem się) ale mnie
    zdążyli zawołać. Kiedyś to ja odniosłem kartę po facecie, który tak wyrwał z
    banku, że już go nie dogoniłem. Teoretycznie mogłem sobie z jego kontem
    zrobić co zechcę. Pani w banku nie była zdziwiona tym, że odnoszę cudzą kartę
    ot tak.

    Nie wiem, czy znane mi dwa przypadki to dużo czy mało, ale dziwi mnie, że
    Mille nic z tym nie robi. Ludzie przecież się czasami spieszą, także
    korzystając z bankomatów. Może jak Mille zacznie płacić za swoją chęć
    zmieniania przyzwyczajeń Polaków to się poprawi?

    I jeszcze jedno (wiem, że przynudzam). Za czasów poprzednika BIG BG bankomaty
    również pozwalały na ponadstandartowe funkcje - np. zlecanie uprzednio
    zdefiniowanych przelewów. Tylko, że przelewy można było sobie zlecać do woli,
    a wyjęcie gotówki zawsze skutkowało najpierw oddaniem karty. Skoro sa tacy
    nieomylni goście, co do bankomatu zawsze podchodzą z przemyślanymi
    działaniami i chcą mieć możliwość dokonywania wielu transakcji na jednym
    PINie - to może Mille powinien wrócić do wzorów sprzed lat. Wszystkie
    transakcje na jednym PINie - OK. do momentu wypłaty gotówki. Jak się ktoś
    pomyli i wypłaci gotówkę przed przelewem to jedyne co straci to kilkanaście
    sekund na powtórne włożenie karty i wpisanie PINu. To chyba lepsze niż 2600
    zł. w plecy?

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 27. Data: 2003-07-17 15:44:24
    Od: "Andrzej Popek" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > autoryzacyjny powinien odmówić autoryzacji.
    >
    > A tu jak widać dał autoryzację. Nieładnie, bardzo nieładnie. Wręcz

    Z czystej ciekawosci spytam skad wiesz, ze za kazdym razem generowany jest
    nowy klucz transakcyjny. Z tego co wiem jest to jeden staly klucz za pomoca
    ktorego szyfrowany jest PIN.

  • 28. Data: 2003-07-17 18:04:28
    Od: "Wojciech Nawara" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Lopez" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bf5vam$lhr$1@news.onet.pl...

    > Zebys sie nie zdziwil. Bankomaty Euronetu po wsadzeniu karty VE Millennium
    > zmieniaja sie nie do poznania :-)
    > To znaczy zachowuja sie jak te w oddzialach Millennium.

    Jak też po wsadzeniu różnych innych kart są troszkę inne [np. inteligo,
    BPHPBK, coś jeszcze?].

    Ale potwierdzam. Euronet po wsadzeniu karty inteligo wygląda i zachowuje się
    niczym millenniumowy. :-)

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara
    w...@o...pl; 0501950782

  • 29. Data: 2003-07-18 05:15:00
    Od: "peters" <p...@p...onet.pl>

    > WSZYSTKIE BANKOMATY MILLE NAJPIERW ODDAJĄ KASĘ A POTEM KARTĘ.

    Mysle, ze nic nie uchroni przed ludzkim roztargnieniem. Moja kolezanka
    wyplacala pieniadze z normalnego bankomatu, ktory najpierw oddaje karte a
    potem pieniadze i... zapomniala wziac pieniedzy :)

    --
    pozdrawiam, peters
    e-mail: p...@p...onet.pl gadu-gadu : 769203

  • 30. Data: 2003-07-18 05:46:16
    Od: "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł - sklep.pko.pl" <b...@u...pko.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    potwierdzona
    > przez użytkownika - w tej sytuacji zamiast podpisu poprzez podanie PIN

    Testowałem wczoraj na Pekao. 3 transakcje:
    1. sprawdzenie salda konta
    2. zasilenie telefonu prepaid
    3. wypłata gotówki

    PIN podawałem tylko raz, na początku.