  • 11. Data: 2010-03-05 19:51:21
    Temat: Re: zadanie z rachunków: 6,15 na rok, a Belka?
    Od: pyrtek <u...@n...com>

    MarekZ pisze:

    > Mogę zaproponować kwotę: 13926,93 zł.
    >
    > Natomiast kwota optymalna, która da takie same odsetki jak kwota
    > powyższa to moim zdaniem: 13926,78 zł.
    >
    > W obu przypadkach zostanie naliczone 883,28 zł odsetek.

    No nieźle. :)
    A formuła?
    :D
    ... no bo nie posądzam Cię o to, że doszedłeś do tego wyniku metodą
    bisekcji...

    --

    Tnx. Pzdr. Pyrtek

  • 12. Data: 2010-03-05 21:56:29
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 05.03.2010 20:51, pyrtek wrote:

    > No nieźle. :)
    > A formuła?
    > :D
    > ... no bo nie posądzam Cię o to, że doszedłeś do tego wyniku metodą
    > bisekcji...

    Tego nie da się obliczyć żadną "formułą"... Przeszukaj arciwum grupy.

  • 13. Data: 2010-03-06 10:30:38
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "pyrtek" <u...@n...com> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hmrnbq$7t6$...@n...onet.pl...

    > No nieźle. :)
    > A formuła?
    > :D
    > ... no bo nie posądzam Cię o to, że doszedłeś do tego wyniku metodą
    > bisekcji...

    Należy ustalić wartość odsetek dla 365 dnia lokaty dla danego kapitału
    początkowego. Da się to zrobić wyłącznie stosując procedurę rekurencyjną. Na
    tym etapie należy zaimplementować zasady zaokrąglania takie same jakie
    stosuje OF, ja użyłem prostej zasady matematycznej biorącej pod uwagę
    wszystkie cyfry po przecinku, ale równie dobrze można tam włożyć bardziej
    skomplikowane zasady (np. ucinanie cyfr powyżej szóstej i zaokrąglanie, albo
    podwójne zaokrąglanie, najpierw do sześciu cyfr a następnie do dwóch po
    przecinku).

    Następnie wartość odsetek dla 365 dnia należy potraktować jako wartość
    funkcji celu, jako komórkę zmienianą przyjąć kapitał początkowy i rozwiązać
    banalne zagadnienie optymalizacyjne z wartością funkcji celu równą 2,495. Od
    otrzymanego rozwiązania należy odjąć 1 grosz i to będzie Twoja kwota
    maksymalna.

    Aby uzyskać kwotę optymalną należy przeprowadzić taką
    niby-analizę-wrażliwości, czyli dokonywać zmniejszania kapitału początkowego
    o 1 grosz i sprawdzać czy kapitał podlegający oprocentowaniu w dniu 365
    zmniejsza się także o 1 grosz. W chwili kiedy zmniejszy się o 2 grosze,
    należy się cofnąć o jedną pętelkę w tył i to będzie kwota optymalna.

    Dołożyłem starań aby brzmiało to mądrze :) W praktyce zajęło mi to jednak w
    Excelu około 2 minut, czyli kwestia jest banalna.