  • 1. Data: 2009-06-10 11:40:07
    Temat: zbliżeniówki PayPass MC i Maestro - obserwacje
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    Witam serdecznie,

    Jako, że jakiś czas temu była dyskusja na temat jak w temacie,
    konkretnie kwestionowana była wygoda rozwiązania stosowania karty
    PayPass, jedni mówili że szybko inni, że jak normalna karta:

    Ostatnio miałem okazję poobserwować w praktyce no i jest tak:

    - karta MC płaska Paypass autoryzuje się offline więc działa to
    dokładnie tak szybko jak pieniądz fizyczny, saldo jest na chipie i nie
    da się wziąć więcej niż tam się ma (próbowane ;) ), mimo braku operacji
    w serwisie SMSowym. Dotyczy to kwot poniżej 50 zł, żadnego pinu,
    przytykam do terminala "pik" i już zakupione. Powyżej - pin.

    - karta Maestro Paypass autoryzuje się wyłącznie online, więc trwa to
    dokładnie tak długo jak zwykłą kartą, zaleta tylko taka, ze operacje w
    serwisie SMSowym pojawiają się od razu. Kwota operacji dopuszczalnej bez
    pinu to też poniżej 50 zł.

    Mówię o operacjach przez terminal zbliżeniowy, bo w zwykłym terminalu
    niestety jest wszystko jedno - autoryzacja online i pin, nawet przy
    kwocie poniżej 50 zł.

    BZWBK zaszalał - na wszystkich festiwalach które organizuje AlterArt
    (np. Selektor w Krakowie, Open'er w Gdyni) jedynym i wyłącznym środkiem
    płatniczym są zbliżeniówki PayPass właśnie BZWBKu, cobrandowe w tym
    roku, bo rok temu były "defaultowe" z niebieskim motylkiem i tylko
    Maestro. W tym roku - MC. Zarobią/zarobili, nie ma co ;)

    Nie wiem, nie skończy im się numeracja tych kart? :) Przecież tam
    przyjeżdża dziesiątki tysięcy ludzi i każdy MUSI mieć kartę żeby móc
    cokolwiek kupić na terenie festiwalu.

    Pozdr,
    Tomek

  • 2. Data: 2009-06-10 11:57:59
    Temat: Re: zbliżeniówki PayPass MC i Maestro - obserwacje
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    On 10 Cze, 13:40, Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>
    wrote:

    > Nie wiem, nie skończy im się numeracja tych kart? :) Przecież tam
    > przyjeżdża dziesiątki tysięcy ludzi i każdy MUSI mieć kartę żeby móc
    > cokolwiek kupić na terenie festiwalu.

    Stali bywalcy beda mieli z poprzednich lat.

    ja jestem negatywnie nastawiony do tego wynalazku, do czasu az klient
    nie bedzie mial mozliwosci zdefiniowania limitow kwotowych i
    ilosciowych PONIZEJ tych narzuconych przez bank.

    Np. ustawic sobie, ze moge dziennie zrobic 10 transakcji o maksymalnej
    wartosci kazdej 20 zl, a laczny dzienny limit nie przekroczy
    przykladowo 100 zl.

    Wtedy bedize to narzedzie platnicze, ktore kazdy bedzie mogl dopasowac
    sobie do swoich preferencji.

    Limity domyslne narzucone przez emitentow sa wg mnie za wysokie -
    zwlaszcza, jesli ktos ma taka funkcjonalnosc w karci ekredytowej czy
    debetowej, a nie tylko prepaidzie.

  • 3. Data: 2009-06-10 12:01:09
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    <k...@w...pl> wrote in message
    h.googlegroups.com...

    Limity domyslne narzucone przez emitentow sa wg mnie za wysokie -
    zwlaszcza, jesli ktos ma taka funkcjonalnosc w karci ekredytowej czy
    debetowej, a nie tylko prepaidzie.

    50 pln to za duzo? Oszalales? Po przekroczeniu kazdych 50 pln lub 4
    transakcji jest dokonywana autoryzacja online.

    MK

  • 4. Data: 2009-06-10 12:26:28
    Od: k...@o...pl

    On 10 Cze, 14:01, "MK" <m...@i...pl> wrote:

    > 50 pln to za duzo? Oszalales? Po przekroczeniu kazdych 50 pln lub 4
    > transakcji jest dokonywana autoryzacja online.
    Nie ma znaczenia czy za dużo czy za mało. Nie ma powodu by nie było
    możliwości samodzielnej konfiguracji tego (nawet jeśli tylko
    jednorazowo przy zamawianiu nowej karty...)

    Mi z kolei nie podoba się to, że przykładam kartę do czytnika i
    koniec. Wolałbym mieć większą władzę i decydować kiedy ma nastąpić
    autoryzacja - fakt zbliżenia karty do czytnika lub czytnika do karty
    to trochę mało...

    Jeszcze dodatkowo zniechęcające jest, że to samo można zrobić dla kart
    stykowych - gdyby tylko chciano.

  • 5. Data: 2009-06-10 12:39:18
    Temat: Re: zbli?eniówki PayPass MC i Maestro - obserwacje
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    k...@o...pl pisze:
> [...]
    > to trochę mało...
    >
    > Jeszcze dodatkowo zniechęcające jest, że to samo można zrobić dla kart

    Dla mnie, słabą opcją jest wykup tzw. "pieniądza elektronicznego" za
    prawie 20 zł (!) z karty, oraz nie możliwość zmiany/ustalenia pinu na
    nowo. Kompletny bezsens - mam kartę z zamrożoną tam gotówką bo mi
    zostało po festiwalu i nie wiem co mam z tym zrobić. Za dwie dychy nie
    opłaca się, a pin zginął w mrokach dziejów (od zeszłego roku).

    Co do faktu zakupu przez samo zlibżenie, aż prosi się o masowy fraud w
    tłumie odpowiednio przerobionym odbiornikiem.... szybka kasa...

    Pozdr,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-06-10 12:55:32
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Tomek Głowacki" <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl> wrote in message

> [...]

    Hehe... i chcialbys to telepatycznie przekazywac karcie? ;)

> [...]
    > po festiwalu i nie wiem co mam z tym zrobić. Za dwie dychy nie opłaca się,
    > a pin zginął w mrokach dziejów (od zeszłego roku).

    PIN mozna zmienic w bankomacie. Przynajmniej kiedys tak bylo dla Maestro.
    Odz wykupu lepiej skorzystac z wyplaty z bankmatu bo prowizja nizsza. No,
    ale jak sie nie ma PINu...

    > Co do faktu zakupu przez samo zlibżenie, aż prosi się o masowy fraud w
    > tłumie odpowiednio przerobionym odbiornikiem.... szybka kasa...

    Ciekawe czemu jeszcze nie ma masowych fraudow...

    MK

  • 7. Data: 2009-06-10 12:58:10
    Od: k...@o...pl

    On 10 Cze, 14:39, Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>
    wrote:

    > Co do faktu zakupu przez samo zlibżenie, aż prosi się o masowy fraud w
    > tłumie odpowiednio przerobionym odbiornikiem.... szybka kasa...

    Bądź też można komuś(np. w zatłoczonym autobusie) zrobić psikusa.
    Jednej osobie skasować za batonik. Ciekawy czy posiadacz karty
    udowodni, że tego batonika za 2pln nie kupował, że w ogóle nie jada
    słodyczy i nie kupuje ich dla innych, czy też banki będą pozytywnie
    rozpatrywać każdą taką reklamację.

  • 8. Data: 2009-06-10 13:26:43
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    On 10 Cze, 14:01, "MK" <m...@i...pl> wrote:
> [...]
    >
    > 50 pln to za duzo? Oszalales? Po przekroczeniu kazdych 50 pln lub 4
    > transakcji jest dokonywana autoryzacja online.

    Oczywiscie, ze za duzo.
    Zblizeniowe sa przeznaczone (tak sei je reklamuje) do zaplacenia z
    papierosy, bilet, gazete, kawe.
    To niech obsluguja platnosci na taka wysokosc.

    Niech ci sei zapodzieje kredytowka z taka opcja i ktos przez tydzien
    bedzie ci robil po 4 nie wymagajace autoryzacji platnosc na 200 zl w
    sumie.codziennie.
    Uwazam, ze 1% przecietnego wynagrodzenia netto to nie jest wymysl przy
    ustawianiu limitu transakcyjnego.

    Zreszta, jestem za przedstawiana kilka razy argumentacja, ze
    wystarczylyby zwykle karty chipowe umozliwiajace transakcje bez
    autoryzacji, ktore klient sam wklada w terminal, aby byla identyczna
    szybkosc transakcji, tak przy okazji.

  • 9. Data: 2009-06-10 13:42:35
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    <k...@w...pl> wrote in message
    a.googlegroups.com...

    > Niech ci sei zapodzieje kredytowka z taka opcja i ktos przez tydzien
    > bedzie ci robil po 4 nie wymagajace autoryzacji platnosc na 200 zl w
    > sumie.codziennie.

    A niby skad bedzie znal PIN? Po przekroczeniu 50 pln (w sumie) lub 4
    kolejnych transakcji bez autoryzacji nastepna jest online przy uzyciu PINu.
    Podejrzewam, ze te obawy sa spowodowane nieznajomoscia dzialania takiej
    karty.

    MK

  • 10. Data: 2009-06-10 13:45:26
    Od: k...@o...pl

    On 10 Cze, 14:55, "MK" <m...@i...pl> wrote:

    > Ciekawe czemu jeszcze nie ma masowych fraudow...

    Może ludzie są już uczciwi:)

    Pewnym ograniczeniem może być odległość - do czytnika trzeba kartę
    przyłożyć dosyć blisko. Nie sądzę jednak, że jest to problem którego
    nie uda się obejść..